Forsta malawifiskarna, vilka??

#1 - 14 mars 2011 19:03
Ska imorgon kopa de forsta malwisarna till mitt 260l. Har lite funderingar. Hur manga arter ska jag begransa mig till? Hur manga fiskar av varje sort? Nagot annat jag bor ta med i beaktande? Vilka ar bra fiskar for en nyborjare?

Har i karet nu 3 ancistrus, det har varit i gang i over 2 veckor..

mvh L
#2 - 14 mars 2011 19:10
Till 260 liter fungerar 3 mbuna-arter bra.

Mbuna går gärna lite trångt och därför kan man räkna ungefär en fisk per 10 liter. Så en 8 individer av 3 arter hade jag kört på.

Dock viktigt att inte stoppa i alla samtidigt, då kan du få en ordentlig nitrit-topp.

Några av de vanligare, lättare mbunas är rödzebra, golden, hongi, saulosi, socolofi.

I mitt första malawikar hade jag socolofi (ljusblå) i kombination med golden (gula) och lät rödzebrorna vara de som "ägde" karet (oranga och blå eller rosa hane).
#3 - 14 mars 2011 19:35
okej!

Inte rekommenderat att bland mbuna med andra arter?
Hur stora bli de?
Hur manga att borja med?
#4 - 14 mars 2011 20:20
laasesku skrev:
okej!

Inte rekommenderat att bland mbuna med andra arter?

Hur stora bli de?

Hur manga att borja med?

Jag brukar köra 1 art/100 l (menar inte att man kan ha malawis i ett 100 l kar).

Jo, det går att blanda Mbuna med andra
Varierar på vilken art det är. Men ca 10-12 cm
En liten grupp på typ 4-6
#5 - 14 mars 2011 20:32
Någon aulonocara går att blanda in med mbunas.

De mbunas jag nämnt är de mindre mbunas och blir mellan 8-10 centimeter (rödzebrahane upp till 12).

Att stoppa ner en grupp i taget skulle vara bra. Det gäller bara att få i några individer till en början så bakteriekulturen kan komma igång ordentligt.

Givetvis är det inte helt kört bara för att du släpper i alla fiskar på en gång, men att dela upp det på ett par gånger skulle underlätta att undvika nitritet.
#6 - 14 mars 2011 21:15
Okej tack for bra tips!

Far se vad jag hittar for kul..

Men bara nagra st till att borja med---??
Och hur lange kora dem innan ett nytt kop??
#7 - 15 mars 2011 09:35
Jag hade nog väntat en vecka mellan grupperna, och börjat med den vekaste först (bland de nämnda vore det golden eller någon aulunocara).

Välkommen till Malawiträsket! :D
#8 - 15 mars 2011 12:11
Det blev 4st saulosi. Föll för den fina gula färgen:)
#9 - 15 mars 2011 12:13
åååh de är såå snygga! var sååå nära att köpa VF saulosi för ett tag sen. meen pengarna fanns inte
#10 - 15 mars 2011 22:02
Yes! Är riktigt nöjd. Väldigt fin gul färg. Och helt galna när man matar dem:)
#11 - 16 mars 2011 08:44
Alla malawis blir tokiga när man matar dem. Har aldrig sett så matglada firrar. :)
#12 - 16 mars 2011 11:07
Yes..:)

Vet dock inte riktigt hur mkt mat de behöver. Har ngt flingfoder som är för malawi. SMå runda saker. Hur många på ett ungfär ska man beräkna per fisk?

Tänker att jag matar en gång per dag..
#13 - 16 mars 2011 14:28
lite svårt att säga hur många 'små runda saker' man ska ge per fisk.. men två nypor om dagen är väl lagom, sen beror det ju på hur stora nypor du tar och antalet fisk.
#14 - 17 mars 2011 22:57
OCH hur länge ska jag vänta med nya?
Märker redan att hanen jagar honorna ganska friskt..
#15 - 17 mars 2011 23:02
det kommer de göra hela tiden. malawi är väldigt aktiva fiskar. rätt aggro. bara inte honorna blir rejält mobbade så de tappar färg o fenor etc så är det okej. finns det gömställen så klarar de sig fint. men vänta nån vecka eller två till innan du köper mer fisk
#16 - 18 mars 2011 10:58
Okej! Tror dock mer sten skulle vara bra. så de har ännu mer ställen att gömma sig på..
#17 - 18 mars 2011 12:42
jaaa i med meeeer sten :D haha! bara köra på!
#18 - 24 mars 2011 17:06
Vart sugen på o köpa en en väderål (tor jag det var) o ha med malwisarna. Den blir dock 70cm så sket i det.

Någon som har tips på annan fin ål som inte blir jättestor? (gärna större än kuhli och som kan funka med malawi)
#19 - 24 mars 2011 19:36
Kör på Pilnäbbar. Roligare ål får du leta efter :d Och sedan ett gäng med Synodontis petricola, då har du ett härligt akvarium ;)
#20 - 25 mars 2011 08:14
Ojoj ser ju asfina ut, tack för tipset. Och ni tror det går o ha med malawi alltså?

Ska kolla med djuraffären omgående om de kan beställa in isåfall:)
#21 - 25 mars 2011 08:17
Pilnæbbben verkar rolig, passar den i ett malawikar alltså? :)
#22 - 25 mars 2011 08:31
Det finns en liknande firre i Malawisjön, så helt åt skogen är det inte, om du inte vill ha ett renodlat malawikar. Kolla bara upp så den pilnäbb du skall ha vill ha liknande vattenvärden som malawis. Se även till att du har sand och gott om gömställen för ålen.
Möjligen kan det bli problem med matningen - malawis är inte inte kända för att lämna kvar något på tallriken, precis...kanske får du handmata ålen. Mata dock inte ålen med röda mygg - då kommer dina malawis att bli sjuka.
Det finns även en synodontisart i malawisjön, Synodontis njassae, som inte är så svår att få tag i. Har sådana själv, och tycker de är coola. :)
#23 - 25 mars 2011 08:45
Hørde att det skulle finnas en ål från Tanganyika-sjøn med, ngn som vet vad den heter?
#24 - 25 mars 2011 08:55
icehacker skrev:
Hørde att det skulle finnas en ål från Tanganyika-sjøn med, ngn som vet vad den heter?

Finns flera ålar från Tanganyika, uppåt 6-7 arter. Den mest kända är troligen Mastacembelus ellipsifer. Går ibland under namnet Aethio/Afromastacembelus på listorna.

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=10058&genusname=Mastacembelus&speciesname=ellipsifer

Hilsen,

/P
#25 - 25 mars 2011 09:24
Har alltid undrat vad "æter småfisk" eg. betyder, vad ræknas som småfisk? :P
#26 - 25 mars 2011 09:49
En del av ålarna är verkliga rovfiskar, har läst att en vuxen M. frenatus utan problem klipper en vuxen Tropheus. M. ellipsifer var inte särdeles rovgirig när jag hade den, tippar att de mest käkar räkor (finns gott om räkor i Tanganyika). Cyprichromis klarade sig fint med M. ellipsifer här iaf, inte ens småyngel försvann.

Hilsen,

/P
#27 - 25 mars 2011 10:03
Spännande. Vore ju kul o ha något lite udda med malawi!
#28 - 25 mars 2011 10:10
Efter det lite läsning fattar jag det som att pilnäbb är en eldål?

Tanganyikaål: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=45&SOK=1
Eldål: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=385&SOK=1
#29 - 25 mars 2011 11:08
Det ær væl denna som menas med pilnæbb:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1141&SOK=1
#30 - 25 mars 2011 11:50
Såvitt jag greppat det kallas de flesta ålarna från Mastacembelus och liknande för pilnäbbar generellt. Formen på nosen är i de flesta fall pilformad. Används både för födosök samt för att (ruggigt snabbt) gömma sig i bottenlagret. Håll dem helst i bottensubstrat som inte skaver. Fascinerande fiskar.
#31 - 25 mars 2011 12:16
Okej :)

Någon speciell du kan rekommendera till malawikar? :P
#32 - 25 mars 2011 17:54
laasesku skrev:
Ojoj ser ju asfina ut, tack för tipset. Och ni tror det går o ha med malawi alltså?

Ska kolla med djuraffären omgående om de kan beställa in isåfall:)

Bättre malaw kan man inte ha med malawis.

Jag har både Petricola och Njassae, men måste säga att Petricola är mycket roligare och finare. Och inte lika stora och stökiga. De ärväldigt aktiva och är hela tiden framme.

Käk till Pilnäbbar är inte direkt några problem. Detn tar lite små restar som faller till bottnen och lever på små djur som finns i sanden
#33 - 25 mars 2011 17:55
laasesku skrev:
Efter det lite läsning fattar jag det som att pilnäbb är en eldål?

Tanganyikaål: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=45&SOK=1

Eldål: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=385&SOK=1

Tvärt om :P Eldål är en Pilnäbb. Finns många varienter av Pilnäbb
#34 - 26 mars 2011 06:51
icehacker skrev:
Okej :)

Någon speciell du kan rekommendera till malawikar? :P

Jag är ju löjligt förtjust i M. ellipsifer, så jag rekommenderar den helt enkelt. Bör inte vara något som helst problem att köra den med Malawi. Se till att den får sand/grottor att gömma sig i och ge den gärna lite frysfoder separat. De är tokiga i alla frysta kräftdjur. Tänk också verkligen, verkligen på att dessa ålar är expertrymmare. Ibland räcker det inte ens med täckglas, man behöver ha tyngd på glaset också (är det lite storlek på dem så lyfter de täckglaset). Inga små hål någonstans iaf, annars har du snart din fascinerande dyrgrip torkad på golvet...

Hilsen,

/P
#35 - 3 april 2011 21:44
Funderar på någon malawi rödfärgade hållet. Kan inte komma på någon mer än rödzebra som inte är jätteröd. Tips???
#36 - 4 april 2011 07:17
Det finns ju Firefish, som är en framodlad variant av Aulunocara.

Annons