Jag gick akvarielagret i Bromma igår med hyfsat tydlig bild av vad jag skulle köpa till mitt kar som stått med vatten, växter och några platy i en vecka. Jag tänkte mig flera par blå gurami, två väderålar, några regnbågsfiskar och en lugn rovfisk: channa, black ghost eller något liknande.
På akvarielagret blev jag mer eller mindre övertygad om att lämna detta och utgå från det hårda vattnet på gotland där jag bor och satsa på ciklider istället. Men innan jag tar det definitiva beslutet - är det verkligen så krångligt at sänka ph och göra vatten mjukare, tillsätter man inte bara några droppar av ett lämpligt preparat varje gång man byter vatten?
Fler frågor:
Akvariet är på lite mer än 300 liter (126 cm långt) och inrett med bambu, fin rödaktig sand under en hel del löv och en massa rötter. Är detta fullständigt fel om jag befolkar karet med Malawi eller Tanganyika ciklider. Det fins ju bambu i afrika, men kanske inte där? Jag antar att sten är bättre än rötter.
Man tillsätter lite salt till vattnet om man har Malawi eller tanganyika har jag förstått. Betyder det att man kan få någon mindre saltgillande kulfisk att trivas med ciklider?
Är det otänkbart att ha räkor i ett ciklidakvarium av den här storleken (det blir små ciklider), det finns ju räkor i tanganyikasjön även om det inte verkar finnas i akvariehandeln.
Finns det kräft eller groddjur i de stora afrikanska ciklidsjöarna som passar i ett akvarium eller i akvaterrarium med inspiration därifrån?
Är Tanganyika-ålen för stor för mitt akvarium?
Vänliga hälsningar
Holger