första inlägget och första akvariet på 20 år

#1 - 28 juni 2008 06:53
Jag gick akvarielagret i Bromma igår med hyfsat tydlig bild av vad jag skulle köpa till mitt kar som stått med vatten, växter och några platy i en vecka. Jag tänkte mig flera par blå gurami, två väderålar, några regnbågsfiskar och en lugn rovfisk: channa, black ghost eller något liknande.

På akvarielagret blev jag mer eller mindre övertygad om att lämna detta och utgå från det hårda vattnet på gotland där jag bor och satsa på ciklider istället. Men innan jag tar det definitiva beslutet - är det verkligen så krångligt at sänka ph och göra vatten mjukare, tillsätter man inte bara några droppar av ett lämpligt preparat varje gång man byter vatten?

Fler frågor:

Akvariet är på lite mer än 300 liter (126 cm långt) och inrett med bambu, fin rödaktig sand under en hel del löv och en massa rötter. Är detta fullständigt fel om jag befolkar karet med Malawi eller Tanganyika ciklider. Det fins ju bambu i afrika, men kanske inte där? Jag antar att sten är bättre än rötter.

Man tillsätter lite salt till vattnet om man har Malawi eller tanganyika har jag förstått. Betyder det att man kan få någon mindre saltgillande kulfisk att trivas med ciklider?

Är det otänkbart att ha räkor i ett ciklidakvarium av den här storleken (det blir små ciklider), det finns ju räkor i tanganyikasjön även om det inte verkar finnas i akvariehandeln.

Finns det kräft eller groddjur i de stora afrikanska ciklidsjöarna som passar i ett akvarium eller i akvaterrarium med inspiration därifrån?

Är Tanganyika-ålen för stor för mitt akvarium?

Vänliga hälsningar

Holger
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 juni 2008 08:18
Akvariet är på lite mer än 300 liter (126 cm långt) och inrett med bambu, fin rödaktig sand under en hel del löv och en massa rötter. Är detta fullständigt fel om jag befolkar karet med Malawi eller Tanganyika ciklid

Nja, håller du bara koll på pH så är det väl OK. SEdan är det självklart oerhört biotopfel, men det spelar väl ingen roll om man tycker det är snyggt. Det är lite som jag en gång i England blev bjuden på makaroner med vaniljsås - det gick väl att äta, men ändå kändes det fel på något sätt;)

Men innan jag tar det definitiva beslutet - är det verkligen så krångligt at sänka ph och göra vatten mjukare, tillsätter man inte bara några droppar av ett lämpligt preparat varje gång man byter vatten?

Nej det är inte så krångligt att sänka pH.

Man tillsätter lite salt till vattnet om man har Malawi eller tanganyika har jag förstått.

Behöver man inte

Är det otänkbart att ha räkor i ett ciklidakvarium av den här storleken (det blir små ciklider), det finns ju räkor i tanganyikasjön även om det inte verkar finnas i akvariehandeln.

Finns det kräft eller groddjur i de stora afrikanska ciklidsjöarna som passar i ett akvarium eller i akvaterrarium med inspiration därifrån?

Det finns krabbor, men de är svåra att få tag på, gömmer sig mycket och är suveräna på att lämna akvariet om det finns minsta lilla glipa.

Är Tanganyika-ålen för stor för mitt akvarium?

Gränsfall - också den är suverän på att lämna akvariet i minsta lilla glipa.
#3 - 28 juni 2008 08:46
Vad händer med platyerna?
#4 - 28 juni 2008 08:57
Åhh.. Vad roligt.. Välkommen hit och hoppas att du får en kul återstart.. Jag hade ju också kar förrut och gjorde en lång break.. Jag började med att tigga till mig en guppy av grannen när jag var typ 7 år och sen hade jag sällskapsfisk. När jag flyttade hemifrån hade jag Malawis men när jag separerade från min sambo så gav jag honom mitt 500 L eftersom det var så tungt att hantera.
Nu hade jag inte haft fisk på en massa år men min sambo gav till sist efter för ett 100 L. Som du ser på min signatur så har det blivit fler under året.. :D
Nu ångrar han att han inte gick med på ett större kar från början. Ciklider är speciella.. Det är en jäkla fart i karet och det är såå roligt när en hona ruvar och sen släpper ut de små på en simtur.
Guppy har också sin charm med yngel i olika färger, pigga, frammåt och raska men små jämfört med ciklider..
Jag läste mycket här på Zoopet innan jag startade och lärde mig om bakterier och snälla uppstarter utan massdöd [:o] det tog 6 månader innan jag förlorade min första fisk och då var det en parasit. Så det känns som att det har utvecklats mycket sedan jag hade akvarium förrut.

Absolut att du ska satsa på afrikanska ciklider, tycker jag.. Kul kul.. Men jag skulle nog ha skaffat ett eget, mindre kar till räkorna för annars blir det svårt att få räklingar och man kan gärna bli lite besatt av räkor :D så då kanske man slänger ut fisken eller så... Vanliga små crystal och körsbär har ingen chans bland de större cikliderna givetvis och de tycker inte heller om salt i vattnet direkt.. :)

Vad har du haft förrut och berätta vad du bestämmer dig för... Hur ser räkorna ut som håller till i Tanyianika sjön då??? Lycka till [:-174]
#5 - 28 juni 2008 09:12
Tack för svaren kjell! Jag är kluven till det här med rena biotopakvarier. Självklart är det ett bra sätt att fördjupa sin hobby och en bra generell rekommendation att planera så eftersom det blir lättare att matcha miljön med fiskbestånder. Men samtidigt kan det ha sin charm att plocka favoriter från olika miljöer som har liknande anspråk och inreda akvariet utifrån estetiska preferenser (och anspråken förstås). Det stör lite med purister som vill dyvla sin renlärighet på andra. Men så verkar det ju inte vara här. Jag tar nog bort bambun och några av rötterna. Röd sand och löv - är det också "fel" bland sådana ciklider?

Pazappa: Platyerna mår bra - om du syftade på att det var ett nystartat akvarium med hårt vatten. Om du undrar vad som händer med dem när cikliderna kommer så återstår det att se... Jag är rätt krass när det gäller fisk som reproducerar så enkelt som platy och hade tänkt ha ett akvarium med "foderfisk".
#6 - 28 juni 2008 09:23
Katharina: Tack! När jag gick på mellan och högstadiet hade jag dvärggurami som jag fick yngel på, indisk glasmal och kuhiliålar + annat som fallit ur minnet. Jag hade, och har nog, en förkärlek till bottenfiskar med personlighet som man ibland inte ser på en vecka. Jag blev berörd av körbärsräkorna på akvarielagret. Fantastiska! Det var där jag hörde om Tanganyaikaräkor men jag vet inte hur dom ser ut. Det finns visst maneter också...
#7 - 30 juni 2008 07:20
kråkslott skrev:
Katharina: Tack! När jag gick på mellan och högstadiet hade jag dvärggurami som jag fick yngel på, indisk glasmal och kuhiliålar + annat som fallit ur minnet. Jag hade, och har nog, en förkärlek till bottenfiskar med personlighet som man ibland inte ser på en vecka. Jag blev berörd av körbärsräkorna på akvarielagret. Fantastiska! Det var där jag hörde om Tanganyaikaräkor men jag vet inte hur dom ser ut. Det finns visst maneter också...

Min personliga teori är att det är därför folk fastnar i räkträsket ;) Det är en sport att få syn på dem och försöka räkna dem.
Det är många nya räkägare som har skrivit här på Zoopet att alla deras räkor måste vara döda men vi gamla räkentusiaster kan snabbt konstatera att har man inte hittat lik så lever de men syns inte. Speciellt om de går med fisk så blir de ju blygare, om man ser dem mer så har man mycket snäll fisk eller så är räkorna mycket hungriga... :) Personligen gillar jag Crystal bäst.. som sagt... :D

Annons