"Första hjälpen"

#1 - 16 december 2006 15:01
Hej!

Har varit bortrest ett tag, och överlåtit skötseln av akvariet till familjen. Till följd av detta har fiskarna blivit brutalt övermatade och vattenkvaliten var under all kritik när jag kom hem, med luddiga matrester som låg och ruttnade på botten. Bytte drygt hälften av det illaluktande vattnet och "dammsög" bort så mycket mögelmat jag kunde, finns det nåt mer jag kan göra? Jag gissar att det behövs ett till vattenbyte inom en relativt snar framtid.. Men när och hur mycket?

Det är ett ca 200 liters kar med huvudsakligen sydamerikanska fiskar, om det spelar nån roll.

Tacksam för svar!
#2 - 16 december 2006 15:11
Du bör nog låta bli att mata några dar.
Rengör inte filtret om flödet är ok och rör inte om i botten utan sug bara ur det som ligger löst.
Du kan nog göra ett nytt vattenbyte ganska snart tex i morgonn eller redan i kväll om du känner för det.
#3 - 16 december 2006 15:27
Okej, då vet jag. Nej, filtret är det full fart på, så det behöver jag nog inte göra rent. Jag låter nog fiskarna vara över natten, vill inte att det ska bli en alldels för stor chock för dom att genom gå ett byte till redan ikväll så jag fixar det i morgon. Kan jag byta ca 50% då också, eller ska jag ta lite mindre då?
#4 - 16 december 2006 16:20
Nu vet jag inte hur det ser ut och det finns nog inga givna regler men är fiskarna pigga o glada kan du göra ett mindre byte men hursomhelst skadar det nog inte med 50% byte.

Har du ett fungerande filter och inte matar på några dar så bör du snart vara på den säkra sidan igen.
#5 - 16 december 2006 16:41
övermatning

Hjälp!
Jag har samma problem.
Jag städade akvariet otroligt ordentligt idag och gjorde ett 30% vattenbyte.

Alldeles nyss lyckades jag dessvärre klanta mig ordentligt och råkade hälla i ALLDELES för mycket av flingfodret som jag krossat i morteln till mina yngel.###"""###¤¤%¤
Jag förstår nu uttrycket "en knivsudd foder".
Jag kommer aldrig mer våga hälla direkt ur burken.

Det jag undrar är: :confused: Är det bättre att göra ett 50% vattenbyte direkt, med vatten från kranen än att vänta 12 timmar?
Jag brukar låta vattnet stå i hinkar minst 12 timmar innan jag använder det i karet, för att låta kloret avdunsta, vattnet blir rumstempererat osv.
#6 - 16 december 2006 16:49
de är väl bara å slamsuga lite på botten för de e ju där maten lägger sig..
#7 - 16 december 2006 16:57
Hälla direkt ur burken? Är inte det dömt att misslyckas?
#8 - 16 december 2006 17:06
Jo.
Gör inte så.
Avskräckande exempel. :(
#9 - 16 december 2006 19:52
[quote=albjohn]Nu vet jag inte hur det ser ut och det finns nog inga givna regler men är fiskarna pigga o glada kan du göra ett mindre byte men hursomhelst skadar det nog inte med 50% byte.

Har du ett fungerande filter och inte matar på några dar så bör du snart vara på den säkra sidan igen.[/quote]

Fiskarna verkade inte ha hunnit ta så mycket skada av det dåliga vattnet utan var pigga innan vattenbytet, men de blev lite störda efter (det var ju ett rätt stort vattenbyte). Nu framåt kvällen börjar de bli livliga igen, antar att värdena börjar stabiliseras.. Får se hur det ser ut i morgon. Tack för hjälpen. :)

Sen angående att man häller direkt ur burken och råkar ge för mycket mat; är man lite kvick då så bör man väl kunna håva upp maten? Den sjunker ju inte direkt till botten, så man får ju lite tid på sig att plocka fram håven. Ligger det kvar på ytan kan man ju ta ett glas och ta bort med.
Har maten inte varit i vattnet så länge så har den väl inte börjat ruttna så mycket, även om den processen sätter igång direkt.. Men vill du vänta 12 timmar tror jag inte att det är så farligt för fiskarna bara du byter så fort som möjligt. Värre vore det om det var som för mig; att fiskarna hade bott i äckelvattnet i en dryg vecka. Men men, man lär av sina misstag! :)
#10 - 17 december 2006 08:19
TheThing skrev:

Sen angående att man häller direkt ur burken och råkar ge för mycket mat; är man lite kvick då så bör man väl kunna håva upp maten? Den sjunker ju inte direkt till botten, så man får ju lite tid på sig att plocka fram håven. Ligger det kvar på ytan kan man ju ta ett glas och ta bort med.

Har maten inte varit i vattnet så länge så har den väl inte börjat ruttna så mycket, även om den processen sätter igång direkt.. Men vill du vänta 12 timmar tror jag inte att det är så farligt för fiskarna bara du byter så fort som möjligt. Värre vore det om det var som för mig; att fiskarna hade bott i äckelvattnet i en dryg vecka. Men men, man lär av sina misstag! :)

Hej.
I och med att jag hade krossat flingfodret i mortel (för ynglen) så var det i princip som ett fint puder. Jag hann fånga upp en del, men eftersom jag har rätt bra genomströmning i karet så spred det sig snabbt.
Nu är jag dock lugn. Jag har mätt vattenvärdena på morgonen och allt är OK, fiskarna mår bra. Fiskarna verkar snarare upplivade av två vattenbyten.
Jag kommer att låta bli att mata idag, och ska försöka mata mycket försiktigt i fortsättningen, med en kniv eller sked.
Nu har man lärt sig en läxa!
Hoppas att ditt vatten blir fint igen. Förmodligen har väl din familj lärt sig något nu?

Annons