Sen angående att man häller direkt ur burken och råkar ge för mycket mat; är man lite kvick då så bör man väl kunna håva upp maten? Den sjunker ju inte direkt till botten, så man får ju lite tid på sig att plocka fram håven. Ligger det kvar på ytan kan man ju ta ett glas och ta bort med.
Har maten inte varit i vattnet så länge så har den väl inte börjat ruttna så mycket, även om den processen sätter igång direkt.. Men vill du vänta 12 timmar tror jag inte att det är så farligt för fiskarna bara du byter så fort som möjligt. Värre vore det om det var som för mig; att fiskarna hade bott i äckelvattnet i en dryg vecka. Men men, man lär av sina misstag! :)
Hej.
I och med att jag hade krossat flingfodret i mortel (för ynglen) så var det i princip som ett fint puder. Jag hann fånga upp en del, men eftersom jag har rätt bra genomströmning i karet så spred det sig snabbt.
Nu är jag dock lugn. Jag har mätt vattenvärdena på morgonen och allt är OK, fiskarna mår bra. Fiskarna verkar snarare upplivade av två vattenbyten.
Jag kommer att låta bli att mata idag, och ska försöka mata mycket försiktigt i fortsättningen, med en kniv eller sked.
Nu har man lärt sig en läxa!
Hoppas att ditt vatten blir fint igen. Förmodligen har väl din familj lärt sig något nu?