Första gången med Malawi!

#1 - 11 juli 2004 18:27
Massa trevlig ställe det här, och det verkar vara en hel del "kunnigt" folk här oxå!

Jag har precis satt upp ett kar på 220l och det står och puttrar i en vecka utan fisk som ska flytta in nästa helg! En liten fråga...
Överallt kan man läsa om att fisken ska ha massa gömställen....vad är en massa? Kanske lite korkad fråga, men det finns dels inte så förbaskat mycket utrymme i ett kar av denna storlek, och sen vågar jag inte bygga för mycket på höjden. Jag kommer att ha ca. 16 fiskar, och nu är det en del riktigt stora lava-block i karet (med grottor) och en del regnbågssten....
Kan någon ge mig lite tips, och sen en liten fråga till....ska man lägga i kalksten i karet för hårdheten ska hållas på en bra nivå...eller nåt annat!

Takcsam för snabbt svar

Stefan
#2 - 11 juli 2004 18:41
Jag har haft malawi i 1 ½ år nu, och jag har inte i kalk i karet. Däremot så höjer jag pH och KH med bikarbonat. Som gömställen har jag kanske 10-12 stenar av varierande storlek i mitt 200 liters kar, vilket räcker gott och väl. Jagh ar också lite anubias och vallisneria, som ger gott skydd!
Förstår dock inte varför du har haft karet igång så länge innan du har i fiskarna...?
Skapas ingen bra balans och ev. bakteriekulturen du har haft i hinner nog dö bort under veckan...

Mvh Malawi´n
#3 - 11 juli 2004 19:14
tack för supersnabbt svar!

Fick den informationen från butiken....sa att det skulle stå en vecka?!?!??
Det är defenitivt inte första karet jag har men aldrig dessa typer/arter av fiskar...

Grön är jag def. vad det beträffar pH och KH...
Vi har högt pH-värde på vattnet har jag hört....men hjälp mig lite med KH och det däringa med bikarbonat...så vore jag evigt tacksam!!!!

Med massa vänlig hälsning

Stefan
#4 - 12 juli 2004 11:55
Tar tillbaka den andra frågan, då jag upptäckte att svaren fanns på sidan!!!
Har iallafall varit och köpt tester för KH resp. GH och pH, och ska kolla upp detta under dagen...

Tänkte bara berätta vilka fiskar det blev, och hoppas att någon vill kommentera valet! [:-126]

2 par Pseudotropheus Pindini
2 par Labidochromis Caeruleus
2 par Pseudotropheus Saulosi
2 par Pseudotropheus Crabo

Vore som sagt var väldigt tacksam för synpunkter.....

Annons