Första dödsfallet :(

#1 - 5 juli 2007 20:56
Jo ena minuten satt jag och tittade på mina 2 nyinköpta räkor sen när jag kom tillbaka så var den ena död....?????
Den ser inte på något sätt skadad eller så ut.....Någon som vet varför kanske....?
Jag kan erkänna att namnet kommer jag inte ihåg och jag frågade i affären om det var något spec jag skulle tänka på osv....Jag blev väldigt ledsen för jag blev ju kär vid första ögonkastet när jag såg dem... :(
#2 - 5 juli 2007 21:01
Det här kan låta nocnhalant, men du är säker på att den int bara har ömsat och att du tittar på det gamla skinnet? Troligen är den död men kolla noga så det inte bara är det gamla "skalet".

Många säger att räkor är rätt känsliga för just att komma in i nya akvarier, nytt vatten... så det kan ju vara därför. Har själv satt i 20 stycken nya idag.
#3 - 5 juli 2007 21:09
Pazappa skrev:
Det här kan låta nocnhalant, men du är säker på att den int bara har ömsat och att du tittar på det gamla skinnet? Troligen är den död men kolla noga så det inte bara är det gamla "skalet".

Många säger att räkor är rätt känsliga för just att komma in i nya akvarier, nytt vatten... så det kan ju vara därför. Har själv satt i 20 stycken nya idag.

Bra att veta iallafall det med ömsningen......Men men denna kraken är det nog värre än så.....:mad:
Men hur gör du när du vänjer dom vid nytt vatten då.....jag var faktiskt extra noga idag med vänja de nya fiskarna/räkorna...Men får se om den andra överlever,kan ju vara ren otur oxå.....
#4 - 5 juli 2007 21:12
Jag koppar in dem, precis som med fisk, fast ännu långsammare helst. Troligen ren otur.
#5 - 6 juli 2007 06:56
Hade du ett inkört kar? Nya växter eller "gamla"? De är EXTREMT känsliga för gifter... och nya växter kan innehålla besprutningsmedel, växtgödning osv.
#6 - 6 juli 2007 07:01
Vad för räkor var det?

//C
#7 - 6 juli 2007 15:28
Mamma Mia skrev:
Hade du ett inkört kar? Nya växter eller "gamla"? De är EXTREMT känsliga för gifter... och nya växter kan innehålla besprutningsmedel, växtgödning osv.

Ja jag köpte ju nya växter samtidigt som räkorna.....och senare på dagen läste jag att man bör skölja av nya växter..(lätt att vara efterlärd)...Den andra lever fortfarande..... [:o]
Men om jag väntar ett tag nu och låter växterna bo in sig osv.....tror du att det är större chans att behålla dem vid liv?
#8 - 6 juli 2007 15:31
Vad för räkor var det?

//C

Jag vet faktiskt inte....Det är helt utan färg alltså osynliga som dottern sa :p
Det blir upptill 4 cm....Mer kommer jag inte ihåg....tyvärr
#9 - 6 juli 2007 15:35
Då är det nog Amano.
#10 - 6 juli 2007 15:49
Vic skrev:
Då är det nog Amano.

Oki....har nu försökt att hitta en bild på en sådan liten räka men utan resultat....Tips om var man hittar bra info m. bilder ?
#11 - 6 juli 2007 17:31
Men! Det finns ju här på zoopet!

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
#12 - 6 juli 2007 17:55
maria_ skrev:
Men! Det finns ju här på zoopet!

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2

Jo jag vet att det SKA finnas men alla är inte så vassa på att hitta....;)
Jag har faktiskt inte förstått sökfunktionen riktigt ännu...alltså när jag söker på namnet så kommer annat upp och ja...det vill sig inte...MEN jag tackar dig för hjälpen :D
#13 - 6 juli 2007 17:59
Men söker du här i forummet hittar du väl bara inlägg om dem? Högst uppe till vänster står dock avdelningar, klickar man på den kommer det upp en lista med en massa annat, bla skaldjur/amfibier - artbeskrivningar.

Var det en amano du hade eller?
#14 - 6 juli 2007 18:45
maria_ skrev:
Men söker du här i forummet hittar du väl bara inlägg om dem? Högst uppe till vänster står dock avdelningar, klickar man på den kommer det upp en lista med en massa annat, bla skaldjur/amfibier - artbeskrivningar.

Var det en amano du hade eller?

Jag tror att det är en amano men jag har inte kunnat få en ordentlig kik på den sedan jag fick en bild....så jag ska kolla ordentligt....
#15 - 6 juli 2007 19:11
Är akvariet nystartat? Just det är räkor känsliga för.
#16 - 6 juli 2007 20:51
Sonja skrev:
Är akvariet nystartat? Just det är räkor känsliga för.

Ja antar att det ff är nytt...har varit igång 40 dagar ungefär.....Jag vet inte hur länge man räknar det som nystartat?
Den andra räkan låg ett tag relativt livlös och jag tänkte att även den hade dött men några minuter senare så hade den satt sig i en håla och den sitter mest och trycker i små gömmor....Man kan väl bara hålla tummarna....[:o]
#17 - 6 juli 2007 21:31
Jag håller också tummarna för dig, och räkan. :)
#18 - 6 juli 2007 21:58
maria_ skrev:
Jag håller också tummarna för dig, och räkan. :)

Ja han/hon ser lite sliten ut...mina barn gfastnade verkligen för räkorna direkt så det får bli fler senare igen.....
Tack för tummarna....:D
#19 - 6 juli 2007 22:05
Det är inte någon fisk som bråkar, så att den gömmer sig då? Har för tillfället mitt räkkar som yngelkar också, och har märkt att ynglena är väldigt förtjusta i att picka räckorna på spröten. Nu är ju räkorna större än ynglena, så räkorna brukar skrämma iväg dem, men har man stora fiskar så är det kanske en annan femma.
#20 - 6 juli 2007 22:12
maria_ skrev:
Det är inte någon fisk som bråkar, så att den gömmer sig då? Har för tillfället mitt räkkar som yngelkar också, och har märkt att ynglena är väldigt förtjusta i att picka räckorna på spröten. Nu är ju räkorna större än ynglena, så räkorna brukar skrämma iväg dem, men har man stora fiskar så är det kanske en annan femma.

Ännu har jag inte upplevt någon som är på den....och jag spinger dig ganska ofta för att se om jag hittar den.......
Räkan är ju inte mer än 1-1.5 cm nu såden kan mycket väl råka ut för någon av de andra....Jag frågade i affären om en massa saker och det skulle inte vara några problem m.m....Så tråkigt när man inte får bra/rätt info om vad som gäller [:(!].....Men man lär ju sig något nytt varje dag syn bara på räkan
#21 - 6 juli 2007 22:19
Jag brukar ha som regel att bestämma mig för vilka djur jag vill ha innan jag går till djuraffären, så att jag kan läsa på om dem själv först. Det är inte alltid de ger en rätt information i djuraffären, sen om det beror på okunskap eller försäljningsiver kan väl diskuteras, i en djuraffär är väl båda lika illa. Dock händer det väl ibland att jag trillar dit för något jag aldrig sett innan, men jag är ju inte mer än människa. En ganska otålig sådan också.
#22 - 6 juli 2007 22:24
Ja precis så var det med räkorna...Jag hade redan klart för mig vad jag SKULLE ha men så såg jag de små liven.......Jag har varit i 3 olika affärer och det var endast i en som har gett mig bra råd och hjälp.
#23 - 6 juli 2007 22:29
Fast när jag har fallit för frestelsen och köpt något jag inte kan något om brukar jag åka direkt hem och ta reda på mer om de här djuren, och sedan försöka rätta till eventuella misstag (fick två hanar av en parlevande fisk en gång till exempel, och tyvärr var de inte homosexuella). På amanoräkorna står det ju till exempel att de ska vara minst sex, så överlever den här så blir väl barnen dina glada över att höra att den behöver fem kompisar till. :)
#24 - 6 juli 2007 22:34
Jo absolut...precis lika ledsna hade de blivit om det blev 6 på en gång och alla dog.....Men jag tycker faktiskt att man ska kunna fråga och få ett riktigt svar när man köper dem...Jag frågade exakt den frågan om de ska vara si eller så många......men det behövdes inte......men men.....
Alla är vi ju nya någon gång....och det finns väl många här som gärna delar med sig av sina erfarenheter.... :D
#25 - 6 juli 2007 22:37
Ja, de ska väl vara skyldiga att ge korrekt information om sina djur.. Men ack nej, ack nej, det gör de ej. Dock kommer de att straffas på domedagen. Om inte någon annan hinner före och frambesvärjer Pumpkinhead, förstås.
#26 - 6 juli 2007 22:49
Så sant så..
Men nu är det köpstopp för min del (förutom räkorna).... :(
#27 - 6 juli 2007 23:03
Haha, jag KAN inte sluta köpa. Ska till djuraffären imorgon faktiskt.. Men då ska jag förhoppningsvis bara köpa lite inredning till ett nytt akvarium.
#28 - 6 juli 2007 23:08
Ja fast här finns inte plats till fler akvarium....detta fick egentligen inte heller plats (vi har bara ett)!!
Jag började med 60L och hade det i några veckor sen så köptes ett beg. men det lär bli fler när boendet tillåter det.....Jo som du säger så är det väldigt svårt att låta bli....men lite mer växter och annat skojsigt kan ju köpas....:D
#29 - 6 juli 2007 23:13
Fast det här nya är bara på 19 liter, enbart för räkorna och mina hornsnäckor. Och sebrasnäckorna också antagligen. Men ett så litet akvarium får ju plats i bokhyllan. Sen så överlämnar jag platsproblemen till min mamma, jag bara köper akvarium, går dit, och säger "vet du vad?", samtidigt som jag ler mitt största leende och viftar med ögonfransarna.
#30 - 6 juli 2007 23:17
*tittar efter luckor i bokhyllan*
Men nä inte ens där finns det plats.....Hade gärna haft ett i sovrummet men då måste det vara knäpptyst och det går nog inte....Barnen har kanske lite plats...hmmmm....haha då blir det nog ett leksakstema i det karet....vare sig jag vill eller ej ;)
Nä om man väntar på något gott....heter det väl...Jag får lugna mig....
Nu är det dax för skönhetssömnen för min del...ska bara smyga och titta till räkan...... :D
#31 - 6 juli 2007 23:25
Haha. :D

Finns det inte plats i bokhyllan har du helt klart för mycket böcker. Det fina med böcker är att de kan ligga på golvet också.

Om barnen får ett akvarium så låt för allt i världen inte dem sköta det. Jag har väldigt dålig kontakt med släkten på mammas sida, men då jag senast träffade dem berättade min 7-8-åriga kusin att hon hade ett akvarium med två döda malar i. Tydligen kunde hon inte hitta håven.. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, var helt paff.
#32 - 6 juli 2007 23:31
Nädå om barnen ska ha ett på sitt rum så betyder inte det att det är deras....de är på tok för små för att veta om de vill ha djur eller ej...nä det hade bara varit frågan om plats i det fallet.....Men jag vill ha det så att jag ser det hela tiden...
#33 - 6 juli 2007 23:35
Det är nog bäst, barn verkar vara väldigt förtjusta i att mata, men de vet nog inte alltid vad som är bäst att mata med. Min lillebror fick för sig att slänga ner spaghetti till mina fiskar en gång. Nu tror jag inte att spaghetti är så farligt, men jag tar inga risker. Min mamma hade för övrigt en kompis tidigare vars barn matade fiskarna med rostad lök. Det slutade inte särskilt lyckligt, om man säger så.
#34 - 7 juli 2007 14:54
Ja nä fy....Nu var det jag som ville ha fiskar här hemma...ibland blir det ju som så att man "skyller" på barnen när det skaffas djur.Här har jag full koll tycker jag....visst att det kommer det säkert hamna någon liten grej i men annars så har de nog fattat reglerna.....

Annons