Hittade precis en av mina Golden död på botten. Å nej! Nu är något knas! Köpte dessa förra lördagen tillsammans med en gäng maingano. Har nu fullt bestånd i mitt 250 L Malawikar. Vid närmare undersökning av den döda fisken såg jag något som verkade vara blödning runt gälar och "kinder". Noterade också att ena bröstfenan var helt borta med ett öppet sår där den suttit. Således verkar den ha dött någon form av naturlig död, sjukdom känns i alla fall utesluten då övriga beståndet ser väldigt välmående ut. Har varit hemma hela dagen och har inte noterat någon form av mobbning i karet. Kan den ha simmat in i en sten eller något liknande? Kan den ha kliat och haft av fenan kanske? Ska ta och byta lite vatten i alla fall trots att alla värden ligger bra. Har dock ingen koll på ammonuimhalten och jag släppte i ganska mycket fisk förra helgen.
Hej hej.
har du skött dina vattenbyten? Om ja, så behöver du inte göra något extra vattenbyte i nuläget...
Den "sjukdom" som ninja-dödar flest malawisar är bukvattensot... Den är väldigt svår att upptäcka normalt, och när man väl gör det så är det för sent.
Är några fiskar tillbakadranga? Äter mindre?
Annars tror jag inte att du har några direkta problem... Ge det någon dag till, hålll koll på fiskarnas beteende. Om du inte ser något konstigt så tror jag du kan andas ut, och kallt konstatera att fiskar dör ibland...
Sköt dina vattenbyten, och mata lagom så tror jag dina fiskar forsätter må bra :)
Mvh
Stefan