Första dagen med akvarium

#1 - 24 oktober 2008 17:14
Hej!

Köpte Hexa set 20 idag! just plug and play.
Däremot så är den första akvarium jag har, och har inte köpt några fiskar ännu.

Jag försökte så gott som rena stenarna som man kunde, och hällde in dem i akvarium, sedan till satte jag med vanlig vatten från kran, men jag ska ha sötvatten fiskar, så jag vet inte om man ska tillsätta något annat?
Sedan så blev ju vattnet inte direkt fint, utan smutsigt, och kollade "filtret" tror jag det var, *Hrm* då var den fyr kantig liten ask, med något hård matriel som typ kan bli mjukt efter den har fått vatten på sig.
Däremot så kollade jag på förpackningen, på bilden så fanns inte den mjuka saken där? Ska den vara där eller ska man ta bort den? För det är ju ett filter så jag förmodar att den ska vara kvar, öhm, sedan hur byter man filtret? bara ta bort den och klämma ut allt skit?

Jag försöker alltså typ "cykling" det, förutom jag kom på att jag inte hade något kemi man skulle ha...

Så, lite tips och ideir!?
Första gången jag installerar ett akvarium + instruktionerna står på engelska :S
#2 - 24 oktober 2008 17:38
1. Du måste ha i vattenberedningsmedel som tar bort klor.
2. Nitrivec heter en bakteriekultur som du ska ha i efter flaskans anvisningar för att bygga upp stadigt med goda bakterier som bekämpar sjukdomar.
3. Hr många liter är akvariumet på?
4. Vilka fiskar?
5. Vattnet är bara smutsigt ett tag, det läger sig.
6. Rengjorde du grusen först?
#3 - 24 oktober 2008 17:43
1: ajfan, då måste jag köpa det :(
2: nitrivec? köpa på djuraffären?
3. 20 L
4: har inga fiskar ännu, söt vatten fisk ska det bli
5: ska man ta bort den mjuka/hårda grejen som ligger i filtret?
6: så gott som jag kunde
#4 - 24 oktober 2008 17:55
Rooler skrev:
Hej!

Köpte Hexa set 20 idag! just plug and play.

Däremot så är den första akvarium jag har, och har inte köpt några fiskar ännu.

Jag försökte så gott som rena stenarna som man kunde, och hällde in dem i akvarium, sedan till satte jag med vanlig vatten från kran, men jag ska ha sötvatten fiskar, så jag vet inte om man ska tillsätta något annat?

Sedan så blev ju vattnet inte direkt fint, utan smutsigt, och kollade "filtret" tror jag det var, *Hrm* då var den fyr kantig liten ask, med något hård matriel som typ kan bli mjukt efter den har fått vatten på sig.

Däremot så kollade jag på förpackningen, på bilden så fanns inte den mjuka saken där? Ska den vara där eller ska man ta bort den? För det är ju ett filter så jag förmodar att den ska vara kvar, öhm, sedan hur byter man filtret? bara ta bort den och klämma ut allt skit?

Jag försöker alltså typ "cykling" det, förutom jag kom på att jag inte hade något kemi man skulle ha...

Så, lite tips och ideir!?

Första gången jag installerar ett akvarium + instruktionerna står på engelska :S
Om det är detta kar: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.kralovstvi-zvirat.cz/images/prods/1184_2.jpg&imgrefurl=http://www.kralovstvi-zvirat.cz/katalog/podle-znacky/aquael/aquael-akvarium-hexa-set-ii&h=354&w=302&sz=36&hl=sv&start=13&um=1&usg=__osB-xFnZUVqynCkLItAbUO7gpr0=&tbnid=0l3XDNUd0TMAfM:&tbnh=121&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Daquael%2Bhexa%2B20%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUNA_svSE279SE279%26sa%3DN så är det den svarta mjuka biten som ligger i den lilla asken som är själva filtermaterialet och den renar vattnet, så den ska du ha där, när den blir full med smuts så tar du ur den och kramar ur den i lite vatten, men håll inte på och rengör den för ofta för då försämrar du den biologiska reningen! Sen kan du köpa en filterbit och trä på insugsröret (röret med ett galler där vattnet sugs in) så får du ännu bättre filtrering av vattnet! Det finns cykling medel att hälla i akvariumet (nitrivec)! sen så stoppar du i bara nån enstaka fisk den första månaden så akvariumet körs in sakta och försiktigt och väldigt viktigt att inte mata fiskarna för mycket!!! Tänk på att detta är ett väldigt litet akvarium och du kan bara ha små fiskar och inte så många;) Lycka till:)
Bilagor:
#5 - 24 oktober 2008 18:02
åheim skrev:
Om det är detta kar: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.kralovstvi-zvirat.cz/images/prods/1184_2.jpg&imgrefurl=http://www.kralovstvi-zvirat.cz/katalog/podle-znacky/aquael/aquael-akvarium-hexa-set-ii&h=354&w=302&sz=36&hl=sv&start=13&um=1&usg=__osB-xFnZUVqynCkLItAbUO7gpr0=&tbnid=0l3XDNUd0TMAfM:&tbnh=121&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Daquael%2Bhexa%2B20%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUNA_svSE279SE279%26sa%3DN så är det den svarta mjuka biten som ligger i den lilla asken som är själva filtermaterialet och den renar vattnet, så den ska du ha där, när den blir full med smuts så tar du ur den och kramar ur den i lite vatten, men håll inte på och rengör den för ofta för då försämrar du den biologiska reningen! Sen kan du köpa en filterbit och trä på insugsröret (röret med ett galler där vattnet sugs in) så får du ännu bättre filtrering av vattnet! Det finns cykling medel att hälla i akvariumet (nitrivec)! sen så stoppar du i bara nån enstaka fisk den första månaden så akvariumet körs in sakta och försiktigt och väldigt viktigt att inte mata fiskarna för mycket!!! Tänk på att detta är ett väldigt litet akvarium och du kan bara ha små fiskar och inte så många;) Lycka till:)

Ja, exakt :) det var den :D
*Hrm* Hur många är inte så många?
Tänkte ha ungefär *Hrm* 4-5 styckna
På tal om det, rengöra akvarium... den där lilla svarta fisken som är platt under, som typ brukar simma runt och rengöra... ska man ha en sådan också?
Eller sköter filterna allt nu?
#6 - 24 oktober 2008 18:45
Rooler skrev:

På tal om det, rengöra akvarium... den där lilla svarta fisken som är platt under, som typ brukar simma runt och rengöra... ska man ha en sådan också?

Jag antar du syftar på mal, men eftersom det finns flera hundra/tusen olika sorters malar så måste du ge en närmare beskrivning av vad du syftar på.

I ett 20 liters akvarium tycker jag inte det är lämpligt att ha några fiskar alls, dom ryms ju såklart där inne, men trivs tvivlar jag på att dom kommer göra. Istället tycker jag du odlar körsbärsräkor där,riktigt häftigt! Dessutom kan du ju ha en massa häftiga och snygga växter.

Men du vet förståss sånthär som att du måste byta vatten ca var fjärde dag osv (I ett så litet akvarium, annars inte lika ofta) så inte vatten kvaliteten blir dålig. Dock byter du bara ca 25% åt gången.
#7 - 24 oktober 2008 18:46
Rooler skrev:

4-5st blir nog lagom men sån där "svart platt" :D blir tyvärr alldeles för stora för det akvariumet, men det är ingen fara du klarar dig utmärkt utan sugmal!
#8 - 24 oktober 2008 18:47
åheim skrev:
4-5st blir nog lagom men sån där "svart platt" :D blir tyvärr alldeles för stora för det akvariumet, men det är ingen fara du klarar dig utmärkt utan sugmal!

Hur kan du säga att inte 5 st är förmånga innan du vet vilken fisk han snackar om? Tänker om han tex. går och köper 5 blackghost, och sen skäller ut dig för att du sa att det var lagom?
#9 - 24 oktober 2008 19:06
Haha, ja en mal var det ja :)

Haha, jag hade faktis tänkt mig små söta havsfiskar med färger bara :)
Jag frågade idag vilka som skulle passa akvariumet, och de var typ *Hrm* 2cm fiskar eller något :D men indeed, borde köpa blackghost :D

*Hrm* Någon vad säger man, vänlig art? men som gillar ha stim men är små? och färglada? rekommendationer för det? samt den ska tycka om 20L ^^
Jag är tyvärr inte så fäst vid räkor förutom att äta dem :p
#10 - 24 oktober 2008 19:13
Rooler skrev:

Jag frågade idag vilka som skulle passa akvariumet, och de var typ *Hrm* 2cm fiskar eller något :D men indeed, borde köpa blackghost :D

*Hrm* Någon vad säger man, vänlig art? men som gillar ha stim men är små? och färglada? rekommendationer för det? samt den ska tycka om 20L ^^

*censurav JojjeN, han erkänner att det kanske fanns då* ;)
#11 - 24 oktober 2008 19:16
Okej, jag ger mig! Det finns tydligen intressanta fiskar till 20 liter! :)
Denhär fastnade jag för, en fisk som jag lätt hade valt, läs allt om den:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=669&SOK=1

Dessutom kan du googla på "Dario dario", "Kardinalfisk", och "Endlers" för andra små fiskar som skulle kunna trivas, men jag står fast vid den första som jag länkade till ;)
#12 - 24 oktober 2008 19:20
Usch vad ful den var :P

Haha, inte direkt färgglad av sig :( :P

Hehe, jag ska ta namnen på dem jag tar sedan så kan ni se vilka :D

Föresten, hur länge lever en fisk?
#13 - 24 oktober 2008 19:22
Rooler skrev:
Usch vad ful den var :P

Haha, inte direkt färgglad av sig :( :P

Hehe, jag ska ta namnen på dem jag tar sedan så kan ni se vilka :D

Föresten, hur länge lever en fisk?

Jo, exakt så tänkte jag också första månaden, men man fattar ganska snart att man vill ha en fisk med mer personlighet liksom, annars är färglada fiskar oftast liksom bara fiskarnas korkade pippdockor som bara gör samma saker om och om igen, simmar fram och tillbaka och parar sig och äter. (Då syftar jag på såna små fiskar som kan vara i akvarium under 80 liter, sen i större akvarium finns det färglada fiskar med personligheter också)

Den där fisken jag länkade till däremot är ständigt runt och utforskar och hittar på alla möjliga upptåg.

Och köp nu för guds skull inga fiskar innan du hört här så du verkligen kan ha dom där utan att det blir djurplågeri!

Ålder för när dom dör varierar så extremt mellan varje art, från 9 månader till 30 år.
#14 - 24 oktober 2008 19:26
Låter intressant må jag säga :)
Jag ska nog skaffa en bara för du gav den som rekommandtion och den hade en personlighet som liknar min :D
#15 - 24 oktober 2008 19:27
Rooler skrev:
Låter intressant må jag säga :)

Jag ska nog skaffa en bara för du gav den som rekommandtion och den hade en personlighet som liknar min :D

"Pippdockorna" eller snäcklekaren? :D
#16 - 24 oktober 2008 19:35
haha, båda ^^ men tänkte mera på snäcklekaren :D
på tal om de ja, måste man ha typ en "snäcka" dv..s ett bo?
Läste lite recsion med de, och de hade en bo som de sov i :)

Hur länge brukar pippi och snäck leva? och vad gör man av med "liken"? Vissa spolar ner dem i toaletten, som jag har hört inte ska vara så bra?
#17 - 24 oktober 2008 19:42
Rooler skrev:
haha, båda ^^ men tänkte mera på snäcklekaren :D

på tal om de ja, måste man ha typ en "snäcka" dv..s ett bo?

Läste lite recsion med de, och de hade en bo som de sov i :)

Hur länge brukar pippi och snäck leva? och vad gör man av med "liken"? Vissa spolar ner dem i toaletten, som jag har hört inte ska vara så bra?

Ja, du ska ha dubbelt å mycket snäckskal som snäcklekare,. Ganska stora, typ från stora vinbergssnäckor, men går också att köpa i många djuraffärer.

Olika för varje art, för just denhär snäcklekaren så vet jag inte ,men några år tror jag.

Liken kan du kasta i en buske eller gräva ner. Eller lägga i en soppåse och låta den åka med till soptippen.

Dock om du ska avliva en fisk är det bäst att lägga den i en tjock plastpåse och smälla den stenhårt ner i ett bord, och sen när den är medvetslös så skära/klippa huvudet av den.
#18 - 24 oktober 2008 19:48
usch vad barbarisk... nu överväger jag om skaffa en :(

Men så många skal kan det ju inte få plats i mitt lilla akvarium :(
#19 - 24 oktober 2008 19:54
Rooler skrev:
usch vad barbarisk... nu överväger jag om skaffa en :(

Men så många skal kan det ju inte få plats i mitt lilla akvarium :(

Det är det mest humana, låter sjukt äckligt, jag vet. Men det enda jobbiga för den är ju att hamna i en plastpåse, sen hinner den ju inte ens känna att den får ett slag i huvudet.

Mer humant än att spola ner den levande och låta den leva ett tag bland bajset innan den dör, eller koka den, eller frysa in den.

Du får ta så många skal du får pats med helt enkelt.
Bilagor:
#20 - 24 oktober 2008 19:57
Men om den lever några år så måste man ju få rätt så bra band med fiskarna :(
Eller de glömmer en varje 10 sekund? :D

*Hrm*... indeed, då ska man alltså ha en skopa eller något, fångst grej...
Öööh hur gör jag vattnet söt?
Och sedan så ska man väl typ vänja fisken med vattnet?
Bilagor:
#21 - 24 oktober 2008 20:07
Rooler skrev:
Men om den lever några år så måste man ju få rätt så bra band med fiskarna :(

Eller de glömmer en varje 10 sekund? :D

*Hrm*... indeed, då ska man alltså ha en skopa eller något, fångst grej...

Öööh hur gör jag vattnet söt?

Och sedan så ska man väl typ vänja fisken med vattnet?

Fiskar har mycket bättre minne än folk tro, snäcklekarna har iallafall minne 1 år bakåt, så det krävs att du är borta från dom i 1 år innan dom glömmer dig. :)

Och en håv är såklart ett måste.

Hehe du har ganska noll koll va? ;) Vattnet i din kran hämtas från sjöar, och sjöar är som du borde veta sötvatten. Alltså är vattnet redan sötvatten när du häller i det.

Och när man vänjer fisken vid vattnet så är det geno,m att låta påsen man köpte fisken i flyta runt i akvariumet i ca 30 minuter, därefter håva upp fiskarna (HÅVA UPP! Ta INTE med vatten från påsen ner i akvariumet, kan innehålla sjukdomar!)
#22 - 24 oktober 2008 21:00
Jävlar? Men brukar man inte säga: jag har minne som en guppy fisk? :P
Men 1 år, det var lång tid...
Berätta om din relation med fiskarna, kan de visa någon *Hrm* uppskattning? eller något sånt till en?

Haha, jag har enormt noll koll ja :D vet inte ens vad för ph värde de ska vara :(

Hur mycket ska pumpen höras? jag tycker den låter *Hrm* har för mig att pumpen ska vara rätt så tyst låten :S
#23 - 24 oktober 2008 21:13
Rooler skrev:
Jävlar? Men brukar man inte säga: jag har minne som en guppy fisk? :P

Men 1 år, det var lång tid...

Berätta om din relation med fiskarna, kan de visa någon *Hrm* uppskattning? eller något sånt till en?

Haha, jag har enormt noll koll ja :D vet inte ens vad för ph värde de ska vara :(

Hur mycket ska pumpen höras? jag tycker den låter *Hrm* har för mig att pumpen ska vara rätt så tyst låten :S

Uppskattning när man matar ja. :)
#24 - 24 oktober 2008 21:14
Rooler skrev:

:S

Min paletthane är så rolig för när jag matar är han först fram och ska ha så han brukar till och med ätar direkt från mina fringar, så att det känns som om han pussar mig:)

Paletter är tyvärr förstora för ditt akvarium, men de är väldigt vackra och roliga att titta på. De äter inte heller sina yngel som många andra utan de är yngelvårdare som en del fiskar kallas.

Välkommen till zoopet och akvarievärlden!:)
#25 - 24 oktober 2008 21:16
Passat skrev:
De äter inte heller sina yngel som många andra utan de är yngelvårdare som en del fiskar kallas.

Precis som snäcklekarna som jag rekommenderae honom. :)
#26 - 24 oktober 2008 21:18
JojjeN skrev:
Precis som snäcklekarna som jag rekommenderae honom. :)

A just det..det missade jag att du hade tipsat om:) Liet roligare med fiskar som tar om sina yngel än äter upp dem. Fast tyvärr så har mina palatter inte riktigt fått kläm på det där med yngel. Men men vi får se när de lyckas har hört att de kan behöva ett på gånger på sig:p
#27 - 24 oktober 2008 21:57
JojjeN skrev:
Hur kan du säga att inte 5 st är förmånga innan du vet vilken fisk han snackar om? Tänker om han tex. går och köper 5 blackghost, och sen skäller ut dig för att du sa att det var lagom?
tagga ner nu;) jag har redan klargjort att det bara är småfisk som gäller i ett så litet kar! läs inläggen innan du...
#28 - 24 oktober 2008 22:19
boraras finns i många varianter och blir ca 2cm, jag har själv denna vackra i ett 27Liters (dock ej detta kar)
&NR=1" target="_blank">
&NR=1
#29 - 24 oktober 2008 23:16
Rooler skrev:

En annan kul varelse är ju kräfta, ett par marmorkräftor gör sej bra. Dom blir ju bara 5 cm ungifär som vuxna så dom har gott om plats :)
#30 - 25 oktober 2008 06:29
åheim skrev:
tagga ner nu;) jag har redan klargjort att det bara är småfisk som gäller i ett så litet kar! läs inläggen innan du...

Jo, fast samtidigt så behöver det fortfarande vara mer klart vilken art, black ghost är också bara 3 cm i affären, alltså en småfisk om man inte läst på.

Men inlägget var inte menat att låta så surt. ;)
#31 - 25 oktober 2008 06:30
Bordusius skrev:
En annan kul varelse är ju kräfta, ett par marmorkräftor gör sej bra. Dom blir ju bara 5 cm ungifär som vuxna så dom har gott om plats :)

Kan du det latinska namnet? Hittar typ ingen info på "marmor kräfta" eller "marmorkräfta"
#32 - 25 oktober 2008 09:17
JojjeN skrev:
Kan du det latinska namnet? Hittar typ ingen info på "marmor kräfta" eller "marmorkräfta"

Kan det vara denna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Procambarus_clarkii

Procambarus var det enda namnet jag hittade för just marmorkräfta iaf ;)
#33 - 25 oktober 2008 10:46
Nina82 skrev:
Kan det vara denna?

Trivs den verkligen i ett stillastående 20 liters? Den lever ju i floder ute i naturen annars.
#34 - 25 oktober 2008 13:17
JojjeN skrev:
Trivs den verkligen i ett stillastående 20 liters? Den lever ju i floder ute i naturen annars.

Tveksam till att något skulle trivas i ett 20L om jag ska vara ärlig ;)[:o] (förutom räkor och snäckor)

Kan absolut inget om kräftor utan letade bara upp det jag tror är namnet för marmorkräfta. Tycker det är kul att leta fakta på internet :p
#35 - 26 oktober 2008 07:58
Men om jag ska vara ärlig så är jag inte så förtjust i skaldjur/kräftdjur :(
Dåligt att dem säljer 20L :( vill ju ha fiskar som är fina :(
#36 - 26 oktober 2008 08:10
Rooler skrev:
Men om jag ska vara ärlig så är jag inte så förtjust i skaldjur/kräftdjur :(

Dåligt att dem säljer 20L :( vill ju ha fiskar som är fina :(

Köp ett större akvarium och ställ undan 20L så länge. När du haft det stora akvariet ett tag kommer även du börja bli intresserad av räkor ;).. Sakta men säkert kommer du tycka att de är söta och intressanta :D
Då kan du plocka fram 20L igen :p

När jag började skulle jag aldrig få för mig att stoppa ner handen i ett akvarium med räkor. Nu överväger jag på fullaste allvar att skaffa några :p
Är ganska säker på att jag kommer ha några stycken inom några månader ;)
#37 - 26 oktober 2008 18:16
JojjeN skrev:

Och när man vänjer fisken vid vattnet så är det genom att låta påsen man köpte fisken i flyta runt i akvariumet i ca 30 minuter, därefter håva upp fiskarna (HÅVA UPP! Ta INTE med vatten från påsen ner i akvariumet, kan innehålla sjukdomar!)

Håller inte riktigt med!
Att göra på det sättet gör bara att vattnet i påsen får samma temperatur som vattnet i akvariet. För att fiskarna ska få en chans att vänja sig vid det nya vattnet gör man så här: ta lite vatten från akvariet ungefär var tionde minut och häll i påsen. Då kommer fiskens "gamla" vatten gradvis blandas ut med mer och mer akvarievatten. När koppningen är klar ska mer än hälften av vattnet vara akvarievatten. Då håvar man upp fisken och släpper ner den i akvariet.

Är det stor skillnad mellan fiskens gamla vatten (t ex om affären ligger långt bort eller om du har egen brunn) är inkoppningen extra viktig. I så fall får man ta lite längre tid på sig och ta mindre vatten åt gången.

Jag brukar börja med att försiktigt hälla över både fisk och vattnet i påsen till en liten hink eller liknande, och koppa över akvarievattnet i den i stället. Då är det enklare att se hur mycket vatten man har från början, man slipper knyta upp påsen hela tiden, och det är lättare att håva upp fisken sedan.

Vattenberedningsmedel brukar inte behövas om man har "vanligt" vatten hemma. Om man har gamla vattenledningar som avger mycket metall, har egen brunn eller bor i Växjö (de har konstigt kommunalt vatten där) kan det vara bra att använda. Jag har kommunalt göteborgsvatten och har aldrig någonsin använt vattenberedningsmedel, jag tror det är ganska få här som gör det faktiskt.

Lycka till med akvariet!
#38 - 26 oktober 2008 18:21
Nina82 skrev:
Kan det vara denna?

Procambarus clarkii är sådana vi importerar och äter i augusti, "kinesiska jumbokräftor", ni vet. Så de är ju inte så pyttesmå. Men det kanske finns andra procambarus-arter som är mindre?

(Jag skulle inte heller ha räkor. Nu har jag minst 150. Äppelsnäckor skulle jag inte heller ha, tråkiga ju! Gissa vilka två små gula djur som kryper runt hos räkorna numera...:p)
#39 - 26 oktober 2008 18:38
Kom nu bara ihåg: Köp EN ENDA fisk den första månaden, så att det hinner bildas nyttiga bakterier i filtret. Och gör INTE rent filtret under denna tid.

Det finns tyvärr väldigt få fiskar som klarar att vara i ett 20-liters. :(
Jag skulle ha haft endlers guppy, men sedan så fort jag kunde köpt ett större akvarium.

Om du tycker att pumpen låter mycket nu, så kan det bero på att det fortfarande är luft inne i filtret. Brukar försvinna om man kramar ur filterdelen i vatten och håller den blöt när man lägger den i filtret. Men annars försvinner det av sig själv senare.

"Smutsen" i filtret är alltså bra! Det är där alla nyttiga bakterier sitter och de bryter ner farliga ämnen. Ville bara påpeka det.

pH-värdet behöver du inte bry dig om så mycket, för kranvattnet i svenska städer har normalt ett pH som de flesta fiskar kan leva i.

När du köper din första fisk, så överdoserar du samtidigt Nitrivec i akvariet (häll i några kapsyler direkt i vattnet). Nitrivec är en flaska med en massa nyttiga bakterier. Dessa sätter sig fast i filtret och börjar arbeta direkt!

Lycka till.
#40 - 27 oktober 2008 00:49
JojjeN skrev:
1. Du måste ha i vattenberedningsmedel som tar bort klor.
Knappast. Det finns såvitt jag vet inte mycket kranvatten i Sverige som är klorerat.
Bilagor:
#41 - 27 oktober 2008 05:40
Står iallafall det på flaskan, och eftersom jag fick råd om att använda det för 2 månader sen när jag strtade mitt första så antar jag det behövdes, för "experterna" kan väl inte ha gått från "livsviktigt" till "totalt värdelöst,m du är dum i huvvet om du använder det"?
#42 - 28 oktober 2008 19:18
Okej, *Hrm* dem från min djur affär gav mig bara vattenbredesmedel :S

*Hrm* Jag kom på en liten fråga...

Vad gör jag med akvariumet om elen går?
#43 - 28 oktober 2008 20:27
Såvida det inte rör sig om flera dagar så är det ingen fara.
#44 - 28 oktober 2008 22:06
JojjeN skrev:
Står iallafall det på flaskan, och eftersom jag fick råd om att använda det för 2 månader sen när jag strtade mitt första så antar jag det behövdes, för "experterna" kan väl inte ha gått från "livsviktigt" till "totalt värdelöst,m du är dum i huvvet om du använder det"?

Klart det står så på flaskan, du tror väl inte tillverkarna och försäljarna är helt opartiska?;)

I t ex USA har de mycket klor i vattnet, där är det nog livsviktigt om man får sitt vatten från vattenverk. Svenska vattenverk tillsätter inte så mycket klor. I Växjö har jag läst att de tillsätter något annat skumt som inte är så bra i akvarier.

Men är det väl inte bara klor som vattenberedningsmedlen ska binda? Har för mig att det binder tungmetaller och annat också. Så har man mycket sånt i vattnet kan det säkert vara bra. Det är väl ingen som sagt att man är dum i huvet om man använder det? Bara att det (på de flesta ställen i Sverige) inte alls är något man måste ha.
#45 - 2 november 2008 18:18
*Hrm*

Alltså,

Hur många gånger ska man mata dem?
Varje dag? och hur många gånger per dag?
Vet att det ska äta upp innan en viss tid...
Och ska man ha det släkt ?

Fiskarna verkar ha blivit blekare eller fått en annan färg, sedan de kom till mitt akvarium...
Har det något att göra med temp ? eller något annat?
#46 - 2 november 2008 19:55
För att kunna svara på det måste vi veta vilka fiskar du har där nu?

Men släckt måste du ha det varje natt, skulle rekommendera att du tänder runt 8.00 och släcker runt 21.00 (Vet inte om det är för länge att ha tänt, men funkar bra för mig)
#47 - 2 november 2008 20:09
JojjeN skrev:

Men släckt måste du ha det varje natt, skulle rekommendera att du tänder runt 8.00 och släcker runt 21.00 (Vet inte om det är för länge att ha tänt, men funkar bra för mig)

Beror ju på olika faktorer som vilket ljus, vilka växter, vilka fiskar mm.
Men 10-12h/dygn brukar vara lagom. Vi har tänt mellan 12-20 med en skymning/gryningsbelysning i det stora som startar 11 och släcks 21.
#48 - 2 november 2008 20:39
Jag har guppy neon blue och guppy flame
#49 - 3 november 2008 14:22
*aaaaaaa* Vi sa ju åt dig att du inte skulle ha vanliga guppys i det akvairumet! Möjligen endlers.

Tror det kan ha med det att göra, dom trivs nog inte. Hur många startade du med? För max 2 stycken hade nog funkat i ditt akvarium, även om det inte skulle arit guppy.

Men om du ändå bestämmer dig för att ha kvarf dom så räcker det att mata en gång om dagen, så att dom äter upp det på max 1 minut
#50 - 3 november 2008 18:19
2 ^^

Hehe, sry :( de var så fina :(
#51 - 3 november 2008 19:39
Rooler skrev:
2 ^^

Hehe, sry :( de var så fina :(

Men jag tycker absolut du köper ett större akvarium snarast, med tanke på följande:
* För endast erfarna akvarister kan hålla en riktigt bra vattenkvalite i ett sånt akvarium en längre tid.
*Guppys vill ha mer
*Du kan välja mellan fler kul arter med större akvarium
#52 - 15 november 2008 16:12
*Hrm*

Det är väl dyrt med ett stort akvarium?

Hur fan gör man rent en akvarium?
För jag tror jag matar mina fiskar en anning för mycket...
Så kvarstående typ sätter sig runt i akvariumet och dylik...
#53 - 15 november 2008 16:16
1. Ett 300 liters (begagnat) jag ska köpa räknar jag kommer kosta ca 3500 kronor för alla tillbehör + växter + fisk. Så det beror ju på vad man tycker är dyrt, 3500 tycker jag är ganska billigt.

Mitt 60 liters kostade kanske 1000 kr med alla tillbehör (Fisk, växter, osv.) (Men det beror ju på hur billigt man hittar det)

2. Jag antar du har en slamsugare? Denne använder du en gång i veckan för att suga uppsmuts, och dessutom måste du byta ut ca 30% av vattnet en gång i veckan.
#54 - 15 november 2008 18:32
Men va fan... mitt 20L kostade 850 T_T

Baaah!! vad är slamsug?
#55 - 15 november 2008 18:37
Det var sjukt dyrt, 60 liters med tillbehör brukar kosta 800 kr, dock fick ju jag mitt gratis.
______
Du menar alltså att du aldrig städat med en slamgsug ännu??

Köp en så fort du bara kan, gå in till din zooaffär och fråga efter "slamhävert" så vet dom vad det är! Det är en pump som tar upp smuts som kan döda dina fiskar i slutendan sen!

Hur mycket läste du egentligen på om akvarium innan du köpte? För litet akvarium, visste inte hur man städade, osv.
#56 - 15 november 2008 18:54
Hehe neepp :P

Huh hur dödar den? :P

HEhe läste lite, men jag ögnar igenom allt sedan glömmer jag typ allt :(

Kan du hitta en billig 60L till mig ? :D typ länka osv? :D
#57 - 15 november 2008 19:12
Tja, var bor du? Kan hitta något bra begagnat akvarium nära dig kanske.

Allstå slamsugen dödar ju inte, men om du inte suger upp bakterierna med den så dödar dom. ;)
#59 - 15 november 2008 19:28
Men VAR i skåne bor han?
#60 - 15 november 2008 19:32
Skeeuunee ^^ landskrona trakten där ^^

Aaah shyt!! *springer till zoo affären imorgon*
#62 - 15 november 2008 19:52
http://www.blocket.se/vi/18542005.htm?ca=23_9_s <--- kommer det bli
Ska försöka få den :D
#63 - 15 november 2008 23:06
Jag skulle slå till på minst 100L. Jag köpte själv ett 222L för 800:-(med 2 år gammal eheim pump, 2 år gammal jäger doppvärmare å en lysrörsarmatur med lysrör i). Finns säkert något billigt du kan hitta. Lättare att få den där efterlängtade balansen i större kar.
#64 - 16 november 2008 00:08
Rooler skrev:
http://www.blocket.se/vi/18542005.htm?ca=23_9_s <--- kommer det bli

Ska försöka få den :D
Samma kar nytt kostar väl en 350kr till 500kr Inkl pump,värmare varför köpa ett begagnat då?
#65 - 16 november 2008 06:04
http://www.blocket.se/vi/19065964.htm?ca=23_9_s

Det håller jag fast vid att du ska köpa, det hade jag gjort om jag bott närmre, perfekt storlek och perfekt pris. :)
#66 - 16 november 2008 11:58
Samma kar nytt kostar väl en 350kr till 500kr Inkl pump,värmare varför köpa ett begagnat då?

Gör det? T_T hittar bara dyra satan :(

JoJJEN: Meen de kostar för mycket :(
#67 - 16 november 2008 12:06
Rooler skrev:
Gör det? T_T hittar bara dyra satan :(

JoJJEN: Meen de kostar för mycket :(

800 kronor är det ju bara med ställning och lysramp? Du sa ju att du köpte ditt 20 liters för det, utan ställning? Och lysrampen kostar säkert 1000 kr separat annars.

Men det beror såklart på hur mycket den privata ekonomin tillåter, dock tycker jag du ska börja spara till det. :)
#68 - 16 november 2008 12:16
men jag behöver la stenar och dylik med?
#69 - 16 november 2008 12:18
Ja, men lägger du till 1200 kr så får du ju alltihopa, bara kasta ut fiskarna sen. :)

Så 2000 kr så har du ett helt komplett 300 liters med pump, växter, rötter, osv.
#70 - 16 november 2008 13:49
JojjeN skrev:
Ja, men lägger du till 1200 kr så får du ju alltihopa, bara kasta ut fiskarna sen. :)

Så 2000 kr så har du ett helt komplett 300 liters med pump, växter, rötter, osv.

2000:- tycker jag låter dyrt. Sedan har ju inte alla råd med att punga ut tusenlappar hit och dit.

Rooler: I vilken prisklass hade du tänk att köpa nytt kar ?
#71 - 16 november 2008 13:59
Stoffe.B skrev:
2000:- tycker jag låter dyrt. Sedan har ju inte alla råd med att punga ut tusenlappar hit och dit.

Rooler: I vilken prisklass hade du tänk att köpa nytt kar ?

Det var ju det jag sa, att han skulle spara.

Och efter vad jag har tittat så har jag fattat det som att 5000 kr är ett bra pris för 300 liters med perfekt utrustning.
#72 - 16 november 2008 14:39

japp jag köpte mitt nytt på min zoobutik för 346 kr(fast utan pump men de är inte så dyra) fast jag la en 100kr bara då de åxo tog in mina äppelsnäckor i byte för 8kr st, ungefär likadant 54 lit m lysrör i locket å då åxo garanti
#73 - 16 november 2008 15:56
Rooler skrev:
men jag behöver la stenar och dylik med?

Stenar kan du plocka ute, ta en gammal blomkruka och lägg i..det tycker jag är ganska läckert..

om du köper nytt akvarium så har du ju lite grus i din 20l tank, köp några kilo till sen så är det klart =)

(Om du inte hade tänkt ha båda akvarierna igång)

P.S taskigt att dom 'rekommenderade' 20L akvariet till dig

c:a 60L brukar typ vara standard som första kar..

men men som sagt lycka till och fråga så mycket du orkar=)
#74 - 17 november 2008 09:20
ALltså mitt budget nu är inte direkt den bästa... 850 max ^^ haha

Ja, dåååligt, :( vill int eha sån liten akvarium :(

BTW ett problem har uppstått... jag har fått någon jävla skal liknade sak på 1cm, som sitter inne i akvarium på fönsret, och typ suger mot fönsret... Va fan är det för något, och hur fan kom den dit!? T_T den har ju inga ben T_T
#75 - 17 november 2008 09:38
Någon snäcka av nått slag? Kan följa med växterna ibland...
#76 - 17 november 2008 09:41
Oooh nooes! T_T det har jag inte betalat för T_T, *muttrar*... usch äcklig snäcka :(
#77 - 17 november 2008 10:23
Men dom hjälper till och städar.

Och hade du haft ett större akvarium med fler växter och rötter så hade dom hållt sig och städat bland växterna där dom inte syns, men gör nytta. ;)
#78 - 17 november 2008 14:24
850kr får du garanterat ett bra 60l akvarium med tillbehörför..

Btw, hur mår dina 2 guppys?
#79 - 17 november 2008 15:40
Oh fan :) en liten städare :D aja då får den vara kvar :D

Markus: Va fan, när jag kollade på djuraffären så kostade typ en 57L 2000kr T_T
De mår la okej, ser det ut som, de äter väldigt konstigt dock, typ väntar på att maten ska åka ner i vattnet :S inte direkt upp till ytan
#80 - 18 november 2008 13:43
2000 för ett 57l o.O

jag köpte mitt Aqua-El 60l(inbygg lysramp i locket) med pump,doppvärmare och "startpaket"(fiskmat och växtnäring och beredningsmedel till vattnet) för 499kr.

Jag skulle nog besöka ett par andra zoo-butiker än dom du varit på och titta runt på akvarium...

Hur ofta byter du vatten i ditt lilla 20l akvarie? Och hur många växter har du i det?

jag skulle förmodligen byta 2l var 3:e dag.
#81 - 18 november 2008 13:46
I vår djuraffär kostade ett 100 liters 1400, och med ställning 2100. Men problemet med honom är att han bara tar in dom allra mest exlusiva möbelakvaeriumen, därför är dom så dyra.

Därför ska jag bara köpa begagnat nu.
#82 - 19 november 2008 16:00
Har bara den djuraffären nära och i staden vad jag vet :)

Fan vad billligt T_T ... *muttrar*...

Byter, var 6:e dag typ, och har 1 växt i ^^
#83 - 19 november 2008 16:16
Men om du inte har råd att köpa större akvarium och ge guppysarna vad dom behöver, så föreslår jag att du lämnar tillbaka dom om har någon mini fisk eller räkor i akvariet istället.

Annons