Jag tar allt från början.
Först så hittade jag ett akvarium som har skräpat i ett rum så jag tänkte, varför inte använda det för en gångs skull? Så jag städade ur det så det blev skinande blankt. Jag hade redan innerfilter (pump), doppvärmare, fiskhåv, en riktigt liten rot, akvaruimlampa och en magnetisk ``borste´´ som tar bort alger (en sådan som magfloat) ;).
Nu hade jag lite problem med roten jag köpte så jag läste att den skulle vara i blöt och inte nudda vattenytan. Den flyter fortfarande efter 6 dagar så jag får vänta lite till.
Så jag stack iväg till en erfaren affär här i Uppsala och köpte bottenmaterial, växter, en större rot, en akvariesten och ämnen dom i affären sa man behövde för att ta bort farliga ämnen (sera bio nitrivec och sera aquatan). Jag började inreda akvariet men massor av idéer. Jag höll på ett tag tills jag var nöjd. Men det var lite för lite sand så jag stack tillbaka för att köpa mer
Jag kom på lite senare att det kanske vore bra med ett gömställe för fiskarna så jag letade upp en gammal kruka som jag knackade en liten ingång i. Jag blev riktigt nöjd med krukan så jag gick in och sköljde av+kokade den.
Sedan dess har jag låtit det stå som det är, tills min pappa skulle ändra temperaturen (han tog ut den ur vattnet) på doppvärmaren och råkade ta lite för hög värme så när jag la ner den i vattnet utan att veta hur varm den var så sprack den :(
Då kom jag på att man kanske inte behövde en doppvärmare för att temperaturen skulle hålla sig. Men jag hade fel, graderna sjönk för varje minut och slutade på 20-21 grader (lite kallt för platys alltså). Så nu måste man köpa en doppvärmare också. IDAG. Dessutom har jag inte kollat ph och nitrat än =/. Fiskarna ska ju ner imorgon. Men löser sig nog. :p
Lite bilder: