Första akvarium - råd

#1 - 7 januari 2009 22:50
Jag har köpt mitt första akvarium 30 liters.

Jag har hällt i småstenar och 30 liter kranvatten, jag har pump med något som kallas kristal, som man lägger i pumpen som en tabblet så att vattnet blir ren.

Jag har hällt i någon vätsa mot bakterier och vätsaka Aloe vitaminer för fiskarna.

Nu har det ståt så med pumpen igång i ca 1 dygn.

Nu har jag planerat köpa GULD-FISKAR.

1. När kan jag lägga i fiskarna i akvariet? hur länge ska jag vänta med att lägga i fiskarna, har väntat nu i 1 dygn.

2. Hur många guldfisk ska jag ha första gången?
har planerat att köpa 3 st.

3. hur varm ska vattnet vara? rumstemperatur?
#2 - 7 januari 2009 23:04
coolcool1 skrev:
Jag har köpt mitt första akvarium 30 liters.

Jag har hällt i småstenar och 30 liter kranvatten, jag har pump med något som kallas kristal, som man lägger i pumpen som en tabblet så att vattnet blir ren.

Jag har hällt i någon vätsa mot bakterier och vätsaka Aloe vitaminer för fiskarna.

Nu har det ståt så med pumpen igång i ca 1 dygn.

Nu har jag planerat köpa GULD-FISKAR.

1. När kan jag lägga i fiskarna i akvariet? hur länge ska jag vänta med att lägga i fiskarna, har väntat nu i 1 dygn.

2. Hur många guldfisk ska jag ha första gången?

har planerat att köpa 3 st.

3. hur varm ska vattnet vara? rumstemperatur?

Alldeles för litet kar till guldfisk!
Läs runt lite här på zoopet och kolla artbeskrivningarna osv. så lär du dig en hel del på ganska kort tid. :) Välkommen i träsket!
#4 - 7 januari 2009 23:21
NIC skrev:

Ok , Vad ska jag köpa för fisk för min 30 liters kar ?
#5 - 7 januari 2009 23:46
30L är egentligen i minsta laget till att ha fisk i över huvud taget, de flesta med så små akvarium här på forumet har räkor i sina:)
Men annars fungerar någon form av microrasbora, exempelvis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1
#6 - 7 januari 2009 23:53
Sultanen skrev:
30L är egentligen i minsta laget till att ha fisk i över huvud taget, de flesta med så små akvarium här på forumet har räkor i sina:)

Men annars fungerar någon form av microrasbora, exempelvis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1

ok, men jag har köpt den här kar 30 liters,
Titta här: http://www.aquarium-products.co.uk/Rena_Aqua_Light_30_Glass_Aquarium.htm
Vad är det för fiskar de har i den?

Och i affären sa dem att jag kan ha max 8-10 fiskar i den som guldfiskar.
#7 - 8 januari 2009 00:10
Då sa affären fel, du kan väl ha någon liten guppy eller nått men verkligen inte mer, ett sånt akvarium duger till yngelkar eller räkkar... Jag hade köpt något akvarium från blocket för 500-1000 komplett med fiskar och allt som nybörjar kar om jag vore du.
#8 - 8 januari 2009 00:24
Ok, hur många guppy kan jag ha i den? som max ?

Och hur många dygn ska jag vänta tills jag sätter fiskarna i akavrium?
Och hur många grader ska vattnet vara till Guppy-Fiskar?

Vattnet har ståt nu i ca 1 dygn med vätska mot bakterier.
#9 - 8 januari 2009 00:30
Ett fåtal eftersom dem förökar sig rätt snabbt, finns ju folk som har Guppy's i vanliga vaser och andra extremt små utrymmen så det ska nog gå med några, ha några ytväxter eller växter överhuvudtaget.

Du kan ha akvariumet ståendes utan fiskar 1-3 dagar innan du börjar släppa i dem, skadar inte att ha fler.

Guppys är inte så temperatur kräsna utan klarar sig på 22-28°C

Jag brukar dock ha akvariumet lite åt det varmare hållet eftersom jag sällan låter Guppy ha ett eget akvarium, så temperaturen för min del hamnar på 26°C.
#10 - 8 januari 2009 00:50
ok nu har jag fåt mycket bra råd.

Till 30 liters kar.

Vilka fiskar,arter som trivs i 30 L kar?

Och antal (max) som jag kan ha ?

Guppy har jag fåt som svar att jag kan ha i min 30 L kar , men nämn flera fiskar...

(Är En nybörjare som är fiskgalen) :):):):):):)
#11 - 8 januari 2009 01:28
Som folk tidigare i tråden har sagt :

Det finns ingen fisk som trivs i ett så litet akvarium, visst du kan ha en neontetra i det men det är en stimfisk man ska ha minst 10st av... Man brukar räkna (Om jag inte minns helt galet) En neontetra per 20L eller 30L så om du ska ha 10st så bör du ha ett 200L för att dem ska trivas bra.

Du kan ha några platy eller black mollys eller svärdbärare (MAX 1-5st då det säger *stön* i akvariumet och vips har du 10st) men ingen av dem skulle må bra på långsikt då utrymmet är på tok för litet.

Skaffa några yngel från någon fisk och se dem växa upp eller något annat påhitt. Ett så litet akvarium duger knappt till något annat än yngelkar ändå om sanningen ska fram.
#12 - 8 januari 2009 06:21
Jag skulle inte ens rekommendera guppy, men visst. Det är ju bättre än guldfisk.

Om jag skulle ha något i den så skulle jag nog haft kardinalfisk och räkor.

Tycker du ska skaffa ett större, iallafall mot 60-100 liter. ;)
#13 - 8 januari 2009 10:26
PierreS24 skrev:
Som folk tidigare i tråden har sagt :

Det finns ingen fisk som trivs i ett så litet akvarium, visst du kan ha en neontetra i det men det är en stimfisk man ska ha minst 10st av... Man brukar räkna (Om jag inte minns helt galet) En neontetra per 20L eller 30L så om du ska ha 10st så bör du ha ett 200L för att dem ska trivas bra.

Du kan ha några platy eller black mollys eller svärdbärare (MAX 1-5st då det säger *stön* i akvariumet och vips har du 10st) men ingen av dem skulle må bra på långsikt då utrymmet är på tok för litet.

Skaffa några yngel från någon fisk och se dem växa upp eller något annat påhitt. Ett så litet akvarium duger knappt till något annat än yngelkar ändå om sanningen ska fram.

Molly,svärdbärare,platy är inte heller bra för 30L.
#14 - 8 januari 2009 10:31
med bra vattenkvalite och värden kan man i 30L ha

5Kardinalfiskar ( inte över 22-23C)
1Endlers hane och 2-3honor (ca 25c)
dvärg arter av Rasbora (ca 5st), Temp beroende art.
Dvärgtandkarp 1hane och 2-3honor (ca 20-25c)

problemet med ditt kar är att det är högre än lägre. hade du haft ett lågt 30L med mer yta hade du också kunnat haft andra fiskar.

annars är ju räkkar ett intressant alt eller som yngelkar.
#15 - 9 januari 2009 12:27
Jag hade inte haft något annat än räkor o det karet. Att djuraffären säger att du kan ha 8 guldfiskar i 30 liter borde nästan polisanmälas. Affären uppmanar till djurplågeri.

Räkor är jättesöta och intressanta och det finns flera olika sorter att välja bland.

På frågan när du ska lägga i fisk/ räkor i karet är det så fort vattnet blivit klart (ej grumligt) och du kontrollerat att ph värdet är ok. Att vänta ger ingenting, man måste ha i fisk/räkor för att goda bakterier ska börja växa.
#16 - 10 januari 2009 11:34
skaffa räkor!! Dom är jätte skojjiga:P. eventuellt komplettera med Endlers guppy (1 hane ca 2-3 honor). annars kan du ha några galaxy rasboror. Är dock mer osäker på antal och så men det får någon annan fylla i, såg att Sultanen också nämnt dom. Jag har ett akvarium på 40 l och där har jag körsbärs räkor och galaxy rasboror, det fubkar jättebra! Fast som nybörjar akvarium hade det passar bättre med ett runt 100l, för ju mindre det är , destå svårare att få bra vattenkvalite.
#17 - 10 januari 2009 13:33
Köp ett större akvarie som du kan ha fler och andra fiskar i än dom som är rekomenderade annars behåll det lilla och ha räkor av olika slag bara.
Du kommer förr eller senare säkert köpa ett större ändå :D
#18 - 10 januari 2009 14:36
Köp ett par killis, tex Aphyosemion australe, läs mer här:
http://www.killi.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57&lang=en&limitstart=11

Mvh UB
#19 - 11 januari 2009 15:01
Att köpa ett nytt akvarium är väl inget jättesnällt eller ens konstruktivt råd till någon som precis köpt ett akvarium. Jag har ett ännu mindre akvarium men jag vet inte om jag vågar fråga nåt om det om "köp ett nytt akvarium" är det enda konstruktiva svar jag får. Jag har fått ett akvarium och det får liksom inte plats något större. Men jag försöker lyssna på råden som redan finns och bortse från alla "köp nytt" det verkar enklare för nerverna.
#20 - 11 januari 2009 16:58
Sophia_ skrev:
Att köpa ett nytt akvarium är väl inget jättesnällt eller ens konstruktivt råd till någon som precis köpt ett akvarium. Jag har ett ännu mindre akvarium men jag vet inte om jag vågar fråga nåt om det om "köp ett nytt akvarium" är det enda konstruktiva svar jag får. Jag har fått ett akvarium och det får liksom inte plats något större. Men jag försöker lyssna på råden som redan finns och bortse från alla "köp nytt" det verkar enklare för nerverna.

Bara för att man inte har plats med större så kan man itne använda det som ursäkt för att stoppa ner guldfiskar där.

Om man har så lite plats sdå får man skylla sig själv att man fyllt sitt hus med annat, och då får man snällt ha fiskar och räkor som är anpassade till det.

Ungefär som att ett företag bygger en liten låda på 1x1 meter och säljer till en privatperson, och tvingar in personen däri och låser och aldrig släpper ut igen. Detta med försvaret "Vi hade inte plats för mer"
Bilagor:
#21 - 11 januari 2009 17:07
Sophia_ skrev:

Fast det är faktiskt ett jättesnällt råd - om man ser det ur fiskarnas synvinkel, som de flesta härinne gör... ;)
#22 - 11 januari 2009 18:11
JojjeN skrev:
Bara för att man inte har plats med större så kan man itne använda det som ursäkt för att stoppa ner guldfiskar där.

Om man har så lite plats sdå får man skylla sig själv att man fyllt sitt hus med annat, och då får man snällt ha fiskar och räkor som är anpassade till det.

Ungefär som att ett företag bygger en liten låda på 1x1 meter och säljer till en privatperson, och tvingar in personen däri och låser och aldrig släpper ut igen. Detta med försvaret "Vi hade inte plats för mer"

Blir lite trött här, för det första så håller jag med Sophia, vad är det som gäller här på forumet? att trycka ner och döda varje liten gnista för akvaristik som börjar glöda?

Förstår inte alls JojjenN:s inlägg, var står det att det inte finns plats för större akvarium?
Fyllt sitt hus med annat? skylla sig själv?

inte ens värt en kommentar.

Guldfiskar var ett råd från butiken och vad skall en fiskälskande nybörjare tro?

Jag ser det som ett stort ansvarstagande att hitta hit till Zoopet och kolla läget innan akvariet startas upp, ett akvarium som säkert varit efterlängtat och som passar till nuvarande situation men som vid en lyckad start säkert leder vidare till en förhoppningsvis lyckad hobby.

Eftersom det finns så många "experter" här så kan ni väl tala om vad som kan göras med ett 30L kar för att få ut maximal glädje av det istället för att gapa om att köpa ett större, eller är det det som är problemet? ni har ingen aning?

Kan man få till underbara skapelser av vaser från IKEA så skall det väl funka med ett 30L kar oxå.
#23 - 11 januari 2009 18:21
Hawkmoon skrev:
Blir lite trött här, för det första så håller jag med Sophia, vad är det som gäller här på forumet? att trycka ner och döda varje liten gnista för akvaristik som börjar glöda?

Förstår inte alls JojjenN:s inlägg, var står det att det inte finns plats för större akvarium?

Fyllt sitt hus med annat? skylla sig själv?

inte ens värt en kommentar.

Guldfiskar var ett råd från butiken och vad skall en fiskälskande nybörjare tro?

Jag ser det som ett stort ansvarstagande att hitta hit till Zoopet och kolla läget innan akvariet startas upp, ett akvarium som säkert varit efterlängtat och som passar till nuvarande situation men som vid en lyckad start säkert leder vidare till en förhoppningsvis lyckad hobby.

Eftersom det finns så många "experter" här så kan ni väl tala om vad som kan göras med ett 30L kar för att få ut maximal glädje av det istället för att gapa om att köpa ett större, eller är det det som är problemet? ni har ingen aning?

Kan man få till underbara skapelser av vaser från IKEA så skall det väl funka med ett 30L kar oxå.

1. Inte ens värt att kommentera. Du har inte sett hur mycket hjälp nybörjare får här eller?

2. Nu syftade jag på Sophias inlägg (Hon sa att hon inte hade plats), och itne på trådskaparen. Trådskaparen tog ju ansvar direkt och strök guldfiskar från sin lista.

3. Det finns något som heter "Lämna tillbaka för djurens bästa" istället för att säga "Jag blev lurad av butiken, så jag kan likväl ha de kvar, för de är så fina", Det är bara en dålig ursäkt.

4. Som sagt har jag endast syftat på Sophias inlägg, och hon hade startat upp sitt lilla akvarium innan hon letade sig hit.

5. Jag är också nybörjare, men många "experter" har ju faktiskt skrivit här i tråden. Men ni kanske ignorerar alla inlägg där det nämns "Skaffa räkor"?

6. Man kan göra väldigt vackra 30 liters kar, men inte med guldfiskar.
#24 - 11 januari 2009 18:41
JojjeN skrev:
1. Inte ens värt att kommentera. Du har inte sett hur mycket hjälp nybörjare får här eller?

2. Nu syftade jag på Sophias inlägg (Hon sa att hon inte hade plats), och itne på trådskaparen. Trådskaparen tog ju ansvar direkt och strök guldfiskar från sin lista.

3. Det finns något som heter "Lämna tillbaka för djurens bästa" istället för att säga "Jag blev lurad av butiken, så jag kan likväl ha de kvar, för de är så fina", Det är bara en dålig ursäkt.

4. Som sagt har jag endast syftat på Sophias inlägg, och hon hade startat upp sitt lilla akvarium innan hon letade sig hit.

5. Jag är också nybörjare, men många "experter" har ju faktiskt skrivit här i tråden. Men ni kanske ignorerar alla inlägg där det nämns "Skaffa räkor"?

6. Man kan göra väldigt vackra 30 liters kar, men inte med guldfiskar.

Sophia_ har inte heller skrivit att hon ska ha guldfiskar eller något annat olämpligt i sitt akvarium, och jag kan inte heller se att hon startat upp sitt akvarium innan hon kom hit. Hon skrev bara att hon hade fått ett ännu mindre akvarium, kanske är det tomt ännu?

Jag håller med henne om att "skaffa större" inte är det bästa rådet. Det vore jättebra om alla kom hit och frågade innan de köpte något, men alla vet inte om att Zoopet finns. Då är det väl bättre att de kommer hit och frågar senare, så de kan få råd om hur de kan göra det bästa av det de har, än att de inte frågar alls?
#25 - 11 januari 2009 19:06

Jag håller med henne om att "skaffa större" inte är det bästa rådet.

Men det har jag inte sagt.

Det är bara ett fåtal som skrivit "Köp större"
#26 - 11 januari 2009 19:25
JojjeN skrev:

Jag vet att du inte sagt det, jag menade bara just vad jag skrev - att jag håller med henne.;)

Såg att ts verkar ha skaffat ett större akvarium att ha guldfisk i![:-106]
Toppen!
#27 - 11 januari 2009 19:51
Lita inte på dom i affären, dom vill ha sålt så mycket som möjligt..
8-10 guldfiskar i 30 liter är inget annat än djurplågeri.
#28 - 12 januari 2009 08:06
JojjeN skrev:

Nej hon har inte startat upp sitt akvarium ännu. Hon har fyllt det med vatten och ska till zooaffären idag för att köpa vatten och igångstartningsbakterier för att i slutet på väeckan köpa fiskar som passar i akvariet. Letade mig hit för att ta reda på vilka fiskar som passar men jag har inte vågat ställa några frågor ännu då jag såg vilka svar som levereras.

Nej just nu finns inte plats för större akvarium och jag ville lära mig med det lilla begagnade jag fick i present. Men då vi flyttat bort lite grejer så önskar jag mig ett på typ 100 liter gärna med nån snygg möbel till. Men fick rådet att börja med det här lilla så därför gör jag så.

Att man "hugger" på nybörjare och genast diskvalificerar dem känner jag igen från kattforumvärlden där jag vanligtvis hör hemma. Så jag ska använda råden jag får av zooaffären samt min svåger och svägerska som har ett fantastiskt 720-literskar. De är lite vänligare än många här är. Tack för mig.
#29 - 12 januari 2009 09:12
JojjeN skrev:

JojjeN skrev:
Jag skulle inte ens rekommendera guppy, men visst. Det är ju bättre än guldfisk.

skrev du inte skaffa ett större här?

jag tycker man kan

1ge så bra förslag som möjligt typ växtkar,räkkar,yngelkar,eller fiskar som klarar av mindre kar. och avråda att inte skaffa fiskar som kräver större.

2ge råd om hur man sköter det så bra som möjligt.

3sedan skriva fördelarna med större kar och så får personen sedan bestämma.

som sagt det kan ju vara tråkigt att få ett svar - exempel som detta

köp större du kan inte ha nåt i 30L kar.
#30 - 12 januari 2009 13:19
Well det finns inget direkt positivt med ett litet kar. Speciellt inte för en nybörjare. Det är mycket svårarare att få balans i, det lämnar inga utrymmen för misstag och är tråkigare då man i början mest vill köpa fiskar som "ser coola ut" och gärna många.
#31 - 12 januari 2009 14:00
Sophia_ skrev:
Nej hon har inte startat upp sitt akvarium ännu. Hon har fyllt det med vatten och ska till zooaffären idag för att köpa vatten och igångstartningsbakterier för att i slutet på väeckan köpa fiskar som passar i akvariet. Letade mig hit för att ta reda på vilka fiskar som passar men jag har inte vågat ställa några frågor ännu då jag såg vilka svar som levereras.

Nej just nu finns inte plats för större akvarium och jag ville lära mig med det lilla begagnade jag fick i present. Men då vi flyttat bort lite grejer så önskar jag mig ett på typ 100 liter gärna med nån snygg möbel till. Men fick rådet att börja med det här lilla så därför gör jag så.

Att man "hugger" på nybörjare och genast diskvalificerar dem känner jag igen från kattforumvärlden där jag vanligtvis hör hemma. Så jag ska använda råden jag får av zooaffären samt min svåger och svägerska som har ett fantastiskt 720-literskar. De är lite vänligare än många här är. Tack för mig.

Tja, du gör som du vill. Vi kommer inte krusa på dig att stanna.

När folk ger råd så gör dom det för att de vill, inte för att de måste. Folk här hjälper andra helt gratis, och då får man vara tacksam för de bra svar man får.

Vi tjänar ingenting på att du stannar, dock kan du få en hel del värdefull hjälp, och troligtvis lära dig, och fastna mer, för akvaristiken. Zooaffärer brukar vara bra på att låta proffsiga, men när de väl är insatta hos en kund sdå de vet att kunden litar på dom, så brukar de dra till med allas möjliga lögner om vilka fiskar som passar.

Flaxss skrev:
skrev du inte skaffa ett större här?

.

Ingen aning, men om jag gjorde det så är jag väl helt enketl en av de få. Det är ju inte fler för det. ;)
#32 - 12 januari 2009 14:05
woodo skrev:
Well det finns inget direkt positivt med ett litet kar. Speciellt inte för en nybörjare. Det är mycket svårarare att få balans i, det lämnar inga utrymmen för misstag och är tråkigare då man i början mest vill köpa fiskar som "ser coola ut" och gärna många.

fast nu om personen i frågan redan köpt ett litet kar och redan bestämt sig för att göra nåt med det. då med vår kunskap så är det väl bättre att göra det så bra som möjligt eller?

det är ju bättre att man skaffar räkor eller har det som yngelkar än att köpa exempel en Botia. eller ?

och istället övertala personen att i framtiden skaffa större med att skriva dess fördelar.
#33 - 12 januari 2009 14:06
JojjeN skrev:

Ingen aning, men om jag gjorde det så är jag väl helt enketl en av de få. Det är ju inte fler för det. ;)

det är väl bara att läsa:)
#34 - 12 januari 2009 14:43
JojjeN skrev:

Det var väl ett "halvdumt" svar, där var både förslag på vad han kunde göra med det, men också förslag på att han borde köpa större.
#35 - 12 januari 2009 18:41
Jag hade ett gäng Microrasbora galaxy tillsammans med körsbärsräkor i min 30-litare.

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1060

Mycket vacker liten fisk! Endlers guppy är också fina! Tänk på att vara noga med vattenbyten och inte mata för mycket när du har ett litet kar. Ju mindre kar du har desto svårare är det att få balans i vattenkvaliteten.

Men det blir ju inget problem sedan när du blir biten av akvariehobbyn, då kommer du att vilja skaffa större och större akvarium och då passar 30-litaren bra till yngel eller vid karantän av sjuka/nya fiskar.

Lycka till!
#36 - 12 januari 2009 21:45
Tack Flaxss och några till, ni förstår vad jag menar med att inte "välkomna" nybörjare/nykomlingar med halvdryga svar.

Sen tror jag inte ni slipper mig som läsare, och frågar kanske jag gör den dagen jag skaffar ett större akvarium för den tanken finns redan, jag lovar. Men jag vill lära mig grunderna först, och ta reda på om det ÄR en hobby för mig eller inte, vilket jag ju inte kan veta förrän jag testat. Men 20-litersakvarium till några tetror verkar vara som att svära i kyrkan så det ska jag inte fråga något om.

Kille i zooaffären var lite snällare och höll med om att akvariet var i minsta laget men att om jag inte överbelastar det och tror jag kan ha stora fiskar i så var det ingen fara. Så nu har vi hällt i gucka för att ta bort tungmetaller och sedan annan gucka en gång om dan i tio dagar för att få en bakterieflora. Precis som svågern och svägerskan tipsade om. Gillar när råden är samstämmiga. På lördag blir det de första tetrorna, och några till om ytterligare en vecka. Fiskplågeri eller inte så ser vi fram emot detta.
#37 - 12 januari 2009 22:06
Sophia_ jag är också en, relativt sätt, nybörjare. Skillnaden är väll att jag lyssnar, vilket du inte verkar göra. Det handlar inte om att vara dryg. MEN tetror i ett 20L akvarium är inte rätt, det är djurplågeri och du är en dålig människa. Tack och hej
#38 - 12 januari 2009 22:07
Dessutom är han väll knappast snällare. Bara dummare, då ni själva kommer märka att det inte är hållbart senare.
#39 - 12 januari 2009 22:22
Tycker många svarar lite väl "elakt" här inne. Snälla nån...

Alla har vi börjat någonstanns. Och nu är det detta akvarie som är inköpt då kan man väl göra det bästa av situationen.

Ska försöka ge någolunda konstruktivt och bra råd. Guldfiskar går verkligen inte de skulle deffinitivt dö av för höga gifthalter i vattnet ganska snart.

Jag gissar att du vill ha några vackra fiskar i akvariet.
- Byt 15 liter vatten (50%) 1 gång / vecka (VIKTIGT! Struntar ni i detta i ett såpass litet kar kommer fiskarna dö)
- Tillsätt något vattenberedningsmedel som tar bort klor och tungmetaller m.m. vid vattenbytena.
- 23-26*C
- Lägg i lite snabbväxande växter som kan binda näring och som du rensar ut av när de växt till sig för mycket. Fråga i din akvarieaffär vad de har för växter. En jag kan rekommendera är vattenpest (elodea någonting). Kanske inte den vackraste av växter men den växer mycket fort. Bara knipsa av den och slänga undre biten (stoppa ned övre i gruset) när den blir för lång. Och denna skräpar inte ner så mycket som många andra växter.
- Mata bara varannan dag. Och MYCKET sparsamt. Maten ska vara HELT slut på 2 minuter. 99% av alla nybörjare matar sina fiskar för mycket.

Fiskar: 1 guppy hane + 2 honor. Gärna av typen Endlers (lite mindre och ofta lite tåligare i min mening).

Alternativt 5 småtetror av någon sort. Kanske 5 neontetror.
#40 - 13 januari 2009 06:19
Sophia_ skrev:

Sen tror jag inte ni slipper mig som läsare, och frågar kanske jag gör den dagen jag skaffar ett större akvarium för den tanken finns redan, jag lovar. Men jag vill lära mig grunderna först, och ta reda på om det ÄR en hobby för mig eller inte, vilket jag ju inte kan veta förrän jag testat. Men 20-litersakvarium till några tetror verkar vara som att svära i kyrkan så det ska jag inte fråga något om.

Kille i zooaffären var lite snällare och höll med om att akvariet var i minsta laget men att om jag inte överbelastar det och tror jag kan ha stora fiskar i så var det ingen fara. Så nu har vi hällt i gucka för att ta bort tungmetaller och sedan annan gucka en gång om dan i tio dagar för att få en bakterieflora. Precis som svågern och svägerskan tipsade om. Gillar när råden är samstämmiga. På lördag blir det de första tetrorna, och några till om ytterligare en vecka. Fiskplågeri eller inte så ser vi fram emot detta.

1. Om vi säger till någon med tetror att ta väck dom ur karet, så är det inte för att jävlas med ägaren av dom. Isåfall är det för att hjälpa fiskarna ur hemska förhållanden. Om det är djuraffären som tipsat er om detta, så har han lurat er.

2. Just nu känner jag inte för att hjälpa dig, eftersom du ändå kommer skita totalt i det. Men bakterie medlet börjar inte hjälpa förrens första fisken finns i karet, med andra ord slösar ni bort medel i 10 dagar nu. När ni köpt första fisken så kan ni börja hälla i medlet, först då kan bakterierna bildas.

Om du börjar ösa i redan nu, och sen varje dag i 10 dagar innan du öser i fiskarna, så kan jag tänka mig att du gått back 60 spänn till ingen nytta.

Men vad vet vi, de du känner har ju ett 720 liters, de vet förstås bäst...

woodo skrev:
Sophia_ jag är också en, relativt sätt, nybörjare. Skillnaden är väll att jag lyssnar, vilket du inte verkar göra. Det handlar inte om att vara dryg. MEN tetror i ett 20L akvarium är inte rätt, det är djurplågeri och du är en dålig människa. Tack och hej

Bättre kunde jag inte sagt det!

Limmet skrev:

Njae, där går våra meningar skilda.
#41 - 13 januari 2009 09:42
Limmet skrev:
Tycker många svarar lite väl "elakt" här inne. Snälla nån...

Alla har vi börjat någonstanns. Och nu är det detta akvarie som är inköpt då kan man väl göra det bästa av situationen.

Ska försöka ge någolunda konstruktivt och bra råd. Guldfiskar går verkligen inte de skulle deffinitivt dö av för höga gifthalter i vattnet ganska snart.

Jag gissar att du vill ha några vackra fiskar i akvariet.

- Byt 15 liter vatten (50%) 1 gång / vecka (VIKTIGT! Struntar ni i detta i ett såpass litet kar kommer fiskarna dö)

- Tillsätt något vattenberedningsmedel som tar bort klor och tungmetaller m.m. vid vattenbytena.

- 23-26*C

- Lägg i lite snabbväxande växter som kan binda näring och som du rensar ut av när de växt till sig för mycket. Fråga i din akvarieaffär vad de har för växter. En jag kan rekommendera är vattenpest (elodea någonting). Kanske inte den vackraste av växter men den växer mycket fort. Bara knipsa av den och slänga undre biten (stoppa ned övre i gruset) när den blir för lång. Och denna skräpar inte ner så mycket som många andra växter.

- Mata bara varannan dag. Och MYCKET sparsamt. Maten ska vara HELT slut på 2 minuter. 99% av alla nybörjare matar sina fiskar för mycket.

Fiskar: 1 guppy hane + 2 honor. Gärna av typen Endlers (lite mindre och ofta lite tåligare i min mening).

Håller i princip med.. men det med 50 % vattenbyte en gång i veckan och kommer att dö håller jag inte med om (framför allt inte med lite välmåsende växter). behövs mer än 30 %iga vattenbyten för att hålla liv i akvariet ligger felet någon annan stans. Jag klarar mig med 16%iga byten i mitt 30 liters och då kan extrakemin skippas.

Tetror 5 st... hmm de vill och bör vara flera för att komma till sin rätt och må bra då är 30 L lite för litet. funkar väl men är ändå gränsfall..
#42 - 13 januari 2009 09:52
Det finns många fantastiska killis som trivs mycket bra i mindre kar (t.ex) 30L. Kanske inte alltid är de bästa nybörjar fiskarna, men finns en enorm uppsjö av arter.

Bor du i stockholm så titta gärna in hos Janne på södermalmsakvarieaffär, där kommer du få se över 100 arter som trivs bra i mindre burkar.

Jag vet att denna länk har postats tidigare, men skadar absolut inte att länka igen :)

http://www.killi.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57&lang=en&limitstart=11

Grattis till akvariet!

Mvh
Jonas
#43 - 13 januari 2009 17:35
Du kanske skrev fel, men menar du att du la i 30 L i ett 30 L akvarium?! Jag skulle råda att ha vatten 5 cm under kanten.
Det går säkert bra att ha guldfiskar i akvariumet, men kanske inte så stora. Glasögon-guldfiskar är ganska små, de är svarta med rätt fräcka ögon. Och så finns det andra väldigt små arter som inte bli så stora.
Om jag var du så skulle jag också låta påsen med fiskarna i ligga ett tag i akvariumet innan du släpper ut dem. Tänk också på att inte ha får tunnbladiga växter, efter.s guldfiskar gärna äter på växterna ;)
#44 - 13 januari 2009 17:36
Sophia_ skrev:
Tack Flaxss och några till, ni förstår vad jag menar med att inte "välkomna" nybörjare/nykomlingar med halvdryga svar.

OK, så du är medveten om att ditt akvarium är typ hälften så stort som minsta rekommenderade storlek, du är medveten om att tetror är stimfiskar och helst vill vara typ 10 stycken, och du väljer ändå att trycka ner ett litet gäng i ett 20L akvarium för att DU tycker det verkar kul? Alltså, OK om en nybörjare inte har en aning och gör misstag "i god tro". Jag kan hålla med om att folk på alla möjliga forum kan vara för hårda mot nykomlingar. Jag både har varit drabbad av det och utsatt andra för det - och det skäms jag för, tro inget annat.

...Men att veta om att man inte kan ge sina fiskar en vettig levnadsmiljö och skaffa dem ändå?! [:(!] Bryr du dig över huvudtaget om hur de mår, eller är de bara en kul slit-och-släng-pryl för dig?
#45 - 13 januari 2009 17:40
Du kanske skrev fel, men menar du att du la i 30 L i ett 30 L akvarium?! Jag skulle råda att ha vatten 5 cm under kanten.

Det går säkert bra att ha guldfiskar i akvariumet, men kanske inte så stora. Glasögon-guldfiskar är ganska små, de är svarta med rätt fräcka ögon. Och så finns det andra väldigt små arter som inte bli så stora.

Om jag var du så skulle jag också låta påsen med fiskarna i ligga ett tag i akvariumet innan du släpper ut dem. Tänk också på att inte ha får tunnbladiga växter, efter.s guldfiskar gärna äter på växterna ;)

1. Varför ska man ha 5 cm under?

2. Bullshit! ALLA guldfiskar blir över 25 cm stora, det finns inte olika arter guldfisk.

Däremot finns olika utseenden, men alla blir lika stora! Och alla är lika mycket djurplågeri att ha i 30 liter!

Att dina inte har blivit så stora är troligtvis för att de har levt i för små akvarium, och därefter dött i förtid. Sen har du trott att de dog en naturlig död, och att de ändå itne skulle blivit större.

3. Självklart måste man koppa in fisken (Låta påsen ligga i) innan man släpper i den i akvariumet.
#46 - 13 januari 2009 17:44
Ehh, hallåå! Det går visst att ha guldfiskar i ett sånt akvarium, jag har själv haft det. Bara man inte har för stora guldfiskar, utan de av de lite mindre sorten. Guldfiskar är väldigt tåliga.
#47 - 13 januari 2009 17:45
Men inse, det finns ingen "Mindre sort"! De kan vara mindre när du köper de, men de växer också!

och om dina inte hunnit växa upp till 30 cm innan de dog, så är det för att de har plågats i sina förhållanden, och dött i förtid.

Tycker verkligen inte du ska ge såna råd till nybörjare! Börjar udnra om du är seriös eftersom du sagt till flera stycken nu att köpa 30 cm stora fiskar till små akvarium.
#48 - 13 januari 2009 17:48
Jag startade tråden men jag kände mig inte direkt välkommen här, jag gillar fiskar men undrar hur ska en nybörjare veta när man ställer en hjälpfråga.

Det är därför det är så mycket krig i världen och våld, vet inte vad det är med folket istället för att svara enkelt och hjälpa varandra svara dem med otrevliga svar. köp större köp större blabla...

Frågan: ExpertFolk kan inte hantera nybörjarfolk men hur ska folk ha djur i karet, alla har varit nybörjare?

Svaret är: att djuren är smartare änn expertfolket.
#49 - 13 januari 2009 17:53
coolcool1 skrev:
Jag startade tråden men jag kände mig inte direkt välkommen här, jag gillar fiskar men undrar hur ska en nybörjare veta när man ställer en hjälpfråga.

Det är därför det är så mycket krig i världen och våld, vet inte vad det är med folket istället för att svara enkelt och hjälpa varandra svara dem med otrevliga svar. köp större köp större blabla...

Frågan: ExpertFolk kan inte hantera nybörjarfolk men hur ska folk ha djur i karet, alla har varit nybörjare?

Svaret är: att djuren är smartare änn expertfolket.

Bra talat! Lite svar:

1. Jag vet att det kan låta väldigt tufft mot nybörjare här, jag var nära att radera mitt konto i början, dock inte efter en fisk fråga, utan efter en annan grej som inte ska nämnas.

Dock tycker jag du ska ge det en chans till, när man väl lär sig vad man ska säga och vad man inte ska säga, så är alla väldigt trevliga och hjälpsamma, men den sidan ser oftast inte nybörjare.

2. Det blir lätt så, tillexempel jag kan bli riktigt förbannad på folk som säger till andra att ha stora fiskar i små akvarium, och då slinter ofta orden.

3. Kan så vara.
#50 - 13 januari 2009 17:56
Sophia_ skrev:

jag vill inte gå emot dig, men vad du än gör så skaffa inte tetror till 30L(20l?),
dom kommer vantrivas där i. köp räkor eller annan mindre fisk som tål att vara i 20-30L. om du vill kan jag ge förslag på fiskar som kan vara i små kar.
#51 - 13 januari 2009 17:58
Flaxss skrev:
jag vill inte gå emot dig, men vad du än gör så skaffa inte tetror till 30L(20l?),

dom kommer vantrivas där i. köp räkor eller annan mindre fisk som tål att vara i 20-30L. om du vill kan jag ge förslag på fiskar som kan vara i små kar.

Hon har redan fått endel förslag, men hon kör hellre på tetrorna som djuraffären rekommenderade.
#52 - 13 januari 2009 18:00
Ehh, hallåå! Det går visst att ha guldfiskar i ett sånt akvarium, jag har själv haft det. Bara man inte har för stora guldfiskar, utan de av de lite mindre sorten. Guldfiskar är väldigt tåliga.

NEJ det går inte att ha Guldfiskar i 30L. och det finns inga små sorter. plus Guldfiskar skitar ner väldigt mycket och i ett 30L kar simmar dom i sitt eget avfall och förutom det så trivs Gudlfisk i svalt och syrerikt vatten och det kan man inte åstadkomma i ett 30L kar. välj att ha Räkor,mindre fiskar eller som yngelkar där istället.

hur länge har du lyckas hålla liv i en Guldfisk(vilken sort som) i 30L kar ?

skulle du själv vilja ha huvudet nedstucket i en toalett hela livet?? det är så en guldfisk kommer ha det i ett 30L kar.
#53 - 13 januari 2009 18:08
JojjeN skrev:
Hon har redan fått endel förslag, men hon kör hellre på tetrorna som djuraffären rekommenderade.

Hur vet du vilka tetror hon har blivit rekomenderad ? Finns tetror som man kan ha i ett 30-liters akvarium.
Axelrodia riesei, 3 cm
Hyphessobrycon amandae, 2,5 cm
Det finns ganska många olika fiskar som man kan ha i ett 30-liters akvarium. Många små Rasboror, killi och levandefödare blir inte längre än 3 cm.
På denna sidan hittar ni en hel del småfisk.
http://www.minifische.de/
#54 - 13 januari 2009 18:09
Flaxss skrev:
NEJ det går inte att ha Guldfiskar i 30L. och det finns inga små sorter. plus Guldfiskar skitar ner väldigt mycket och i ett 30L kar simmar dom i sitt eget avfall och förutom det så trivs Gudlfisk i svalt och syrerikt vatten och det kan man inte åstadkomma i ett 30L kar. välj att ha Räkor,mindre fiskar eller som yngelkar där istället.

hur länge har du lyckas hålla liv i en Guldfisk(vilken sort som) i 30L kar ?

skulle du själv vilja ha huvudet nedstucket i en toalett hela livet?? det är så en guldfisk kommer ha det i ett 30L kar.

Skulle snarare tro att det är som att sitta i en 2x2m isoleringcell på någon anstalt för brottslingar.
#55 - 13 januari 2009 18:19
Guy Palm skrev:
Hur vet du vilka tetror hon har blivit rekomenderad ? Finns tetror som man kan ha i ett 30-liters akvarium.

Axelrodia riesei, 3 cm

Det finns ganska många olika fiskar som man kan ha i ett 30-liters akvarium. Många små Rasboror, killi och levandefödare blir inte längre än 3 cm.

Det är två olika akvarium som diskuteras i tråden, tetrorna ska bo i ett 20L.

Jag tycker det är för litet för vilken fisk som helst, det är min åsikt och den står jag för. Jag är inte direkt ensam om den åsikten heller, jordbruksverket har ju dubbla den storleken (40L) som rekommendation för minsta akvarium.
#56 - 13 januari 2009 18:25
Esja skrev:
Det är två olika akvarium som diskuteras i tråden, tetrorna ska bo i ett 20L.

Jag tycker det är för litet för vilken fisk som helst, det är min åsikt och den står jag för. Jag är inte direkt ensam om den åsikten heller, jordbruksverket har ju dubbla den storleken (40L) som rekommendation för minsta akvarium.

Jag vet om att Jordbruksverket har 40 l som rekommendation för akvarium, men så tar de inte minsta hänsyn till storleken på fisken.
Det går att hålla de små tetrorna i 20 liter, kräver lite mera koll bara. Jag vet att det är lättare att sköta ett större akvarium, men därför så skall man inte alltid hugga på dem som har frågor om småkar.
#57 - 13 januari 2009 18:27
Guy Palm skrev:
Jag vet om att Jordbruksverket har 40 l som rekommendation för akvarium, men så tar de inte minsta hänsyn till storleken på fisken.

Det går att hålla de små tetrorna i 20 liter, kräver lite mera koll bara. Jag vet att det är lättare att sköta ett större akvarium, men därför så skall man inte alltid hugga på dem som har frågor om småkar.

Men att rekommendera det till en nybörjare är väl att ta i?
#58 - 13 januari 2009 18:30
JojjeN skrev:
Men att rekommendera det till en nybörjare är väl att ta i?

Jag började med ett 15-liters akvarium, ja det allra första var faktiskt en 8 liters syltburk. Det fungerade för 40 år sedan.
#59 - 13 januari 2009 18:40
Guy Palm skrev:

Axelrodia riesei, 3 cm

fast även om dom är små så är dom ju mycket rörliga och vill vara i stim. ja det funkar om man tänker enbart på storleken.

intressant sida!
#60 - 14 januari 2009 00:02
guy palm: för 40 år sedan var det olagligt att vara homosexuell, internet fanns inte och kunskapen om fiskar var inte den bästa. Förhoppningsvis har det gått framåt.
#61 - 14 januari 2009 03:12
Inte för att vara respektlös men innebär det här att du woodo är homosexuell, har internet samt den bästa kunskapen beträffande fiskar eftersom det snart är 2010 och inte 1970?

Jag tycker att du ska sluta upp med att bemöta Guy respektlöst, om du inte förstår det som Guy skriver så tycker jag att du ska fråga honom i stället, vad jag tror att han menar är att alla ska sluta upp med att racka ner och fördömma folk som i startgroparna av hobbyn ställer en (inte alltid så enkel)fråga, ge i stället ett bra, respektfullt och fullgott svar om du kan och sluta för jösse namn upp med att tro att just du besitter all kunskap inom hobbyn.

Sen så heter fisken Corydoras aeneus och Hemiancistrus subviridis ska helst hållas i minst ett 350 liters akvarium med en bottenlängd av minst 160 cm, lev som du lär.. ;)

Mvh //Gaffel
#62 - 14 januari 2009 03:21
Inte för att vara respektlös men innebär det här att du woodo är homosexuell, har internet samt den bästa kunskapen beträffande fiskar eftersom det snart är 2010 och inte 1970?

Jag tycker att du ska sluta upp med att bemöta Guy respektlöst, om du inte förstår det som Guy skriver så tycker jag att du ska fråga honom i stället, vad jag tror att han menar är att alla ska sluta upp med att racka ner och fördömma folk som i startgroparna av hobbyn ställer en (inte alltid så enkel)fråga, ge i stället ett bra, respektfullt och fullgott svar om du kan och sluta för jösse namn upp med att tro att just du besitter all kunskap inom hobbyn.

Sen så heter fisken Corydoras aeneus och Hemiancistrus subviridis ska helst hållas i minst ett 350 liters akvarium med en bottenlängd av 160 cm eller mer, lev som du lär.. ;)

Sen coolcool1, du ska ha i ett par startfiskar i samband med att du introducerar nitrivec eller liknande, räkna den första dagen du sätter i fisk som dag ett och ta det sen med ro den närmsta månaden medans bakteriekulturen i filtret etablerar sig, mata sparsamt, se till att hålla en god cirkulation i akvariet och välj små trevliga fiskar eller räkor, guldfiskar är för koifolket..

Mvh //Gaffel
#63 - 14 januari 2009 03:28

Sen så heter fisken Corydoras aeneus och Hemiancistrus subviridis ska helst hållas i minst ett 350 liters akvarium med en bottenlängd av 160 cm eller mer, lev som du lär.. ;)

Sen coolcool1, du ska ha i ett par startfiskar i samband med att du introducerar nitrivec eller liknande, räkna den första dagen du sätter i fisk som dag ett och ta det sen med ro den närmsta månaden medans bakteriekulturen i filtret etablerar sig, mata sparsamt, se till att hålla en god cirkulation i akvariet och välj små trevliga fiskar eller räkor, guldfiskar är för koifolket..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Mvh //Gaffel
#64 - 14 januari 2009 14:20
woodo skrev:
guy palm: för 40 år sedan var det olagligt att vara homosexuell, internet fanns inte och kunskapen om fiskar var inte den bästa. Förhoppningsvis har det gått framåt.

Lägg av, vad vet du om akvariekunskap på 60-talet ? Visst det fanns inget internet, men det fanns böcker, akvarietidskrifter och inte minst livaktiga akvarieföreningar. Det var möten en gång i månaden då vi nybörjare kunde fråga de äldre akvaristerna om råd. Vi hade även tillgång till levande foder året om och då var inte vår natur så nedsmutsad utan vi kunde fånga det och mata våra fiskar utan risk för sjukdomar. Det som mest har gått framåt är teknikdelen och att det har tillkommit nya arter. Kunskapen bland de flesta har inte ökat. Det är bara att läsa på detta forumet.
#65 - 14 januari 2009 14:32
Gaffel nej det betyder det inte. Jag tycker inte att jag behandlat någon respektlöst. Jag förstår även att folk kunde saker förr. Däremot tycker jag att saker har gått framåt till det positiva inom vissa områden. Har inte sagt att jag har någon större kunskap, skrev tidigare att jag är en mer eller mindre nybörjare. Vad beträffar L200:an så är skillnaden den att vi redan hade fisken, så valet var en plastback eller vårat nya kar då vi var tvungna att göra oss av med vårat 720L pga flytt. den är väldigt liten och ska flytta. Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?
#66 - 14 januari 2009 19:55
Du skriver "Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?" vilket är lite tokigt då det är du själv som står för dom två felaktigheterna och ingen annan.

Varför du på detta sätt beskriver dig själv i negativ dager har jag ingen aning om utan antar i stället att det kanske inte var din ursprungliga idé.

Vad jag menar är att jag uppfattade det som om du försökte skriva Guy på näsan vilket i det stora hela vore djupt olyckligt, en smula ironiskt för en kort stund men ungefär lika illa som om jag själv försökte förklara för Robin Hedström hur en kamera fungerar, eller kanske ta Lasse Forsberg åt sidan och förklara hur filtreringen i västerhavet på Universeum skulle skötas, fan när jag ändå är igång och begår självmord så kan jag ju lika så gott åka ut till Kjell Fohrman och tala om för honom hur man skriver en bok!
#67 - 15 januari 2009 03:37
Jag har lika mycket respekt för Guy som för någon annan, varken mer eller mindre. Jag vidhåller att jag tycker han har fel när han rekommenderar tetror till det karet. Tycker vidare inte att jag beskriver mig själv i "negativ dager". Förstår inte riktigt var du får det ifrån. Visst kanske en smått långsökt jämförelse men kan du ha en annan åsikt en exempelvis Mona Sahlin? Enligt ditt sätt att resonera borde du ej kunna ha det då hon jobbar med politik på heltid.
#68 - 15 januari 2009 06:18
woodo skrev:
Tycker vidare inte att jag beskriver mig själv i "negativ dager". Förstår inte riktigt var du får det ifrån.
När du som jag tidigare citerade skrev att "Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?" så poängterade jag att man normalt skriver att "två fel gör inte ett rätt" när någon annan gjort bort sig och kanske inte vanligtvis när man i beskriver sig själv annat än i ironiska ordalag.
"Du hade inte bara två fel du hade inget rätt" enligt din egen utsago.
woodo skrev:
Visst kanske en smått långsökt jämförelse men kan du ha en annan åsikt en exempelvis Mona Sahlin? Enligt ditt sätt att resonera borde du ej kunna ha det då hon jobbar med politik på heltid.
Långsökt? Jag är tveksam till att vi ens talar samma språk, faktum är att jag efter dina senaste visdomsord nog förstår mina papegojor bättre än jag förstår dig! :d
#69 - 15 januari 2009 06:25
woodo skrev:
Tycker vidare inte att jag beskriver mig själv i "negativ dager". Förstår inte riktigt var du får det ifrån.
När du som jag tidigare citerade skrev att "Dessutom gör inte 2 fel 1 rätt eller?" så poängterade jag att man normalt skriver att "två fel gör inte ett rätt" när någon annan gjort bort sig och kanske inte vanligtvis när man i beskriver sig själv annat än i ironiska ordalag.
woodo skrev:
Visst kanske en smått långsökt jämförelse men kan du ha en annan åsikt en exempelvis Mona Sahlin? Enligt ditt sätt att resonera borde du ej kunna ha det då hon jobbar med politik på heltid.
Långsökt? Jag är tveksam till att vi ens talar samma språk, faktum är att jag efter dina senaste visdomsord nog förstår mina papegojor bättre än jag förstår dig! :d

Annons