Har länge smygläst på forumet och haft planer ett längre tag på att skaffa mig ett akvarium. Hittade en annons på blocket där det såldes ett 64 liters kar inkl. bel., doppvärmare, termometer, filter, grus, växter, foder, ph och nitrattestare, olika medel, några böcker och även ett gäng fiskar. Detta kalaset gick på 600:- vilket jag tyckte var ett helt ok pris eller är jag ute och cyklar? :)
Iaf, fick hem allt och installerade enligt konstens alla regler, dock så fattade jag fel och trodde att cirk.pumpsutblåset skulle vara över vattnet vilket den tydligen inte skulle efter lite noggrannare läsning :D. Det jag skulle vilja ha lite hjälp med nu är förbättringar jag kan göra då själva slutinstallationen inte är gjord, skall köpa ett gäng växter och någon mal eller två imorgon.
Dom fiskar som följde med var:
11st kardinaltetror.
4st svarta neontetror. (tror jag)
2st skalare.
1st zebrafisk.
Vattentemp. ligger på 26 grader
pH ca. 6.7
NO2 < 0,3 mg/l
För det första tycker jag det är märkligt att dom förra ägarna har valt att köpa 2st skalare till ett såpass litet kar. Behöver dom inte ett betydligt större för att trivas bra?
Även märkligt med bara en zebrafisk då, rätta mig om jag har fel, är en stimfisk och vill ha några kompisar?
Då jag skall till den lokala handlaren imorgon så skulle jag uppskatta om vad som är bra att köpa förutom det jag redan nämst då, eller så kanske det redan är bra som det är? Är det inte så att kardinaltetran vill ha lite djungelliknande att simma runt bland?
Oj, det blev mer frågor och text än vad jag hade tänkt mig, men är man nybörjare så är man :D. Kastar upp två bilder så man ser hur det ser ut nu.
http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/1.jpg
http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/2.jpg
Det är ganska grumligt nu eftersom att jag fick med 25l vatten av dom förra ägarna som tydligen skulle vara bra för bakteriefloran eller vad det var. Och då dom inte skött det ordentligt den sista tiden så är det som det är. Hoppas på att det blir bättre eftersom.