Första akvariet. Vad kan förbättras?

#1 - 18 februari 2007 23:18
Har länge smygläst på forumet och haft planer ett längre tag på att skaffa mig ett akvarium. Hittade en annons på blocket där det såldes ett 64 liters kar inkl. bel., doppvärmare, termometer, filter, grus, växter, foder, ph och nitrattestare, olika medel, några böcker och även ett gäng fiskar. Detta kalaset gick på 600:- vilket jag tyckte var ett helt ok pris eller är jag ute och cyklar? :)

Iaf, fick hem allt och installerade enligt konstens alla regler, dock så fattade jag fel och trodde att cirk.pumpsutblåset skulle vara över vattnet vilket den tydligen inte skulle efter lite noggrannare läsning :D. Det jag skulle vilja ha lite hjälp med nu är förbättringar jag kan göra då själva slutinstallationen inte är gjord, skall köpa ett gäng växter och någon mal eller två imorgon.

Dom fiskar som följde med var:

11st kardinaltetror.
4st svarta neontetror. (tror jag)
2st skalare.
1st zebrafisk.

Vattentemp. ligger på 26 grader
pH ca. 6.7
NO2 < 0,3 mg/l

För det första tycker jag det är märkligt att dom förra ägarna har valt att köpa 2st skalare till ett såpass litet kar. Behöver dom inte ett betydligt större för att trivas bra?

Även märkligt med bara en zebrafisk då, rätta mig om jag har fel, är en stimfisk och vill ha några kompisar?

Då jag skall till den lokala handlaren imorgon så skulle jag uppskatta om vad som är bra att köpa förutom det jag redan nämst då, eller så kanske det redan är bra som det är? Är det inte så att kardinaltetran vill ha lite djungelliknande att simma runt bland?

Oj, det blev mer frågor och text än vad jag hade tänkt mig, men är man nybörjare så är man :D. Kastar upp två bilder så man ser hur det ser ut nu.

http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/1.jpg
http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/2.jpg

Det är ganska grumligt nu eftersom att jag fick med 25l vatten av dom förra ägarna som tydligen skulle vara bra för bakteriefloran eller vad det var. Och då dom inte skött det ordentligt den sista tiden så är det som det är. Hoppas på att det blir bättre eftersom.
#2 - 18 februari 2007 23:23
skalarena får du nog göra dig av med,, helt rätt att dom behöver ett mycket större akvarium. du kan ju köpa några sebrafiskar till istället så kommer den ensamma att trivas bättre.

mycket växter är bra till alla dom fiskarna,, det är bara bra med växter.
#3 - 18 februari 2007 23:27
Snabbt svar! :). Var som jag trodde med skalarena då. Finns det en begagnadmarknad för dom för jag har inte mage att ta livet av dom :D. Då blir det även att köpa några extra zebror imorgon då och en knippe "grönsaker" som dom kan gömma sig i :).
#4 - 18 februari 2007 23:35
hittar du en seriös akvarie butik så kan du fråga om dom vill ta emot dina skalarer.

En tabbe som jag gjorde i början när jag bytte vatten var att jag använde en gammal hink (som det förmodligen varit 135123646 olika medel i), så köp en ny hink på ica eller något hehe.
#5 - 19 februari 2007 00:25
Ny hink är redan köpt, dock inte på ica :D. Får höra med affären imorgon och hoppas på det bästa, vem vet han kanske vill byta mot en mal eller två :D hehe
#6 - 19 februari 2007 00:48
no2 ska ALLTID vara 0!!! no2=nitrit=död för fiskar! snarast bör du byta ca:20L vatten och tillsätta nitrivec enligt dosering och fortsätta med dosering efter anvisning i ca:9 dagar!
#7 - 19 februari 2007 00:58
Knepigt, jag har SERA NO2 test och när jag gjorde ett så visade deras färgskala att mitt vatten var alldeles perfekt. Det kan hända att mitt värde är lägre än det jag skrev i mitt första inlägg. Färgskalan verkar visa det maximala värdet så jag tror inte det är någon fara, men man kan aldrig vara nog för säker :) Skall byta vatten imorgon samtidigt som jag sätter in nya växter. Gör ett nytt test efter det och ser hur det ser ut då. Tack för tipset iaf!
#8 - 19 februari 2007 06:32
När jag mäter med SERA NO2 test så har jag alltid för mycket nitrit, spelar ingen roll om jag mäter kranvattnet är det någon fler som det blir så för?
Däremot så fungerar Tetras tester perfekt.
#9 - 19 februari 2007 20:27
Sådär ja. Nu simmar det 3st nya zebror, 3st nya orangea pansarmalar i akvariet. Samt 2st ny växter. Dock så kunde tyvärr inte affären ta emot mina 2 skalare så vi får se hur ödet blir för dom. Kommer ladda upp lite mer bilder så fort som grumligheten i vattnet förhoppningsvis försvinner.
#10 - 19 februari 2007 21:00
ser jag fel eller är innerfiltret på botten? i sådana fall upp med det så det rör om i ytan...

ser lovande ut! tänk nu på att inte belasta karet för fort med fisk, även fast det kan klia i dina akvariefingrar ;)

du låter som en lovande akvarist med tanke på hur du förberett dig! bra!
#11 - 20 februari 2007 09:14
Kolla om det finsn fler akvariebutiker i stan som kan tänkas köpa dem, eller kanske någon som har en annaons här på zoopet. Du kan oxå lägga upp en annons på ciklid.se (elelr här om du blir goldmedlem)

Du ska ha minst 6 av pansarmalarna och 10 av sebrorna och tetrorna. Tre sorters stimfiskar i samma nivå blir för mycket. Försök sälja de svart neonerna. Skaffa fler pansarmalar och sebrafiskar, fast det kan vänta någon vecka så karet blir inkört.
#12 - 20 februari 2007 09:26
_Lena_ skrev:
Kolla om det finsn fler akvariebutiker i stan som kan tänkas köpa dem, eller kanske någon som har en annaons här på zoopet. Du kan oxå lägga upp en annons på ciklid.se (elelr här om du blir goldmedlem)

Du ska ha minst 6 av pansarmalarna och 10 av sebrorna och tetrorna. Tre sorters stimfiskar i samma nivå blir för mycket. Försök sälja de svart neonerna. Skaffa fler pansarmalar och sebrafiskar, fast det kan vänta någon vecka så karet blir inkört.

Ahh, ok. Har eventuellt fixat en ny ägare till skalarena. Anledningen till att jag bara köpte 3st malar nu var ekonomin, tänkte dra till med några mer på fredag. Skall försöka följa ditt tips, får försöka hitta ägare till dom svarta tetrorna också då.

Tack för all hjälp!
#13 - 21 februari 2007 19:13
Sådär ja. Nu har grumligheten lagt sig lite mer och det var lättare att ta kort. Det jag väntar på nu är att växterna skall växa till sig och bli stora, gröna och fina :).

Nya bilder:

http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/3.jpg
http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/4.jpg
http://scarlett.server.hv.se/sebastianl/wp-content/uploads/dump/fisk/5.jpg

Någon som har lite tips på hur man skall lyckas att fota fiskarna snyggt? Bara själva karet är ju inga problem då det bara är att sänka slutartiden på kameran men fiskarna rör ju på sig en hel del, och blixt blir inte bra heller då den bara reflekteras på glaset.
#14 - 21 februari 2007 21:47
Jag tycker dina bilder ser alldeles strålande ut! Snygg rot, btw.

Annons