första akvariet på 10 år... allt är glömt

#1 - 1 juli 2006 18:31
Tjena,

Efter 10 års uppehåll är det dags att dra igång igen och precis som topicen säger så är *allt* helt bortblåst. Helt otroligt.. Har läst ikapp på nätet nu under en veckas tid men behöver fortfarande en del hjälp, känner jag.

Här är förutsättningarna:
* 240 liters balja, komplett med 5 rutor och allt sånt hi-tech.
* Älskar granna lite mer ovanliga fiskar och tänker inte köra med platys, guppys, svärdbärare, etc. men vill samtidigt inte ge mig ikast med några alltför svåra arter såhär i början. Får ge det nåt år först så man återfår formen.. :)
* Praktbotia är min absoluta favorit. Är medveten om att det är en grupp/stimfisk och att de blir stora med åldern, men jag är redo att byta upp mig i storlek på akvarie när den dagen kommer. Hade tänkt mig 4-5 st sådana. Vilka passar de bäst överens med? Tar mer än gärna emot tips på fiskkombinationer!, inte bara i bottenregionen av akvariet utan hela kittet.
* Hade även tänkt mig ett par silverhajar, men pga att även de blir rätt stora och trivs i grupper är jag villig att släppa den idén. (Förresten, minns jag hade en svart fisk med klarröd stjärtfena - vad är detta för någon? hur stor blir den och är det en ensam-fisk?)
* 240 liter är dubbelt så mycket som jag hade sist, hur många sugmalar resp. pansarmalar behövs för att få ut optimal naturlig rengöring?
* Även tips på växter och dess placering hade vart nice.

osv osv.. Känner mig som en riktig grönis. :D
#2 - 1 juli 2006 18:35
Den svarta fisken med röd stjärt var nog en eldstjärt. Aggresiv fisk men vacker
#3 - 1 juli 2006 18:37
#4 - 1 juli 2006 18:43
Stämmer fint, en eldstjärt var det. Ganska självklart namn när man tänker efter.. heh

Tack för länken!
#5 - 1 juli 2006 18:48
Jag älskar Malawiciklider fina färger många arter att välja på. Nackdelen är väl att akvariumet alltid ser lite ostädat ut pga de älskar att bygga om (gör leknästen) men det är också charmen sen är de munruvare och leker gärna. I just love mine.
#6 - 1 juli 2006 18:57
Malawiciklider.. Är de lagom lätta att sköta? Blir lite skraj när jag ser ordet ciklid.. Har fått för mig att de är rätt svåra?

Förresten, har hört att praktbotian klassas som fenbitare. Innebär dett att de inte fungerar ihop med scalarer? Bor ju trots allt på olika "våningar".
#7 - 1 juli 2006 19:23
Malawiciklider är jätte lätta att sköta! tycker jag jag har nyss börjat med dom och dom är så roliga för dom gräver grottor och allt!
#8 - 1 juli 2006 19:24
Bara för du hör ordet ciklid så ska du inte tro att dom är svår skötta.
#9 - 1 juli 2006 19:26
Håller med tetra 1. Har också nyss börjat med malawi. Har en "rost"hona som tuggar just nu.
#10 - 1 juli 2006 20:02
Dvärgciklider är jättefina och riktiga personligheter!!!
Dom gräver inte heller och rumsterar om så mycket, i alla fall inte mina...
#11 - 2 juli 2006 13:35
Ok, ger er nåt att invända mot/kommentera istället för att invänta förslag:

4 praktbotior
2 silverhajar (såg i affären att de såldes parvis)
2-3 scalarer
2 malawiciklider (ett par)
1 eldstjärt
x (6-8?) pansarmalar
x (2?) sugmalar av okänd art (tips?)

Så, där har ni nåt att jobba med. ;)
#12 - 2 juli 2006 13:59
[quote=TheHaunted]
4 praktbotior
2 silverhajar (såg i affären att de såldes parvis)
2-3 scalarer
2 malawiciklider (ett par)
1 eldstjärt
x (6-8?) pansarmalar
x (2?) sugmalar av okänd art (tips?)

Så, där har ni nåt att jobba med. ;)[/quote]

Ta bort Silverhajarna och eldstjärten dessa växer ur ditt akvarium!
malaviciklider vill ha ett Ph över 7,5 varför de inte heller passar in bland pansarmalarna (minst 6 st) eller skalarierna som gärna ser att Ph är ned mot 6,5 gärna lägre!
Sugmalar? Kanske dom här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Jag hade även skippat praktbotiorna då de är asiatiska och inte passar i en amazonasbiotrop! (men snygga är dom):)
#13 - 2 juli 2006 14:04
Då det gäller Eldstjärten läs här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272
#14 - 3 juli 2006 10:44
[QUOTE=TheHaunted]Malawiciklider.. Är de lagom lätta att sköta? Blir lite skraj när jag ser ordet ciklid.. Har fått för mig att de är rätt svåra?

Förresten, har hört att praktbotian klassas som fenbitare. Innebär dett att de inte fungerar ihop med scalarer? Bor ju trots allt på olika "våningar".[/QUOTE]

Scalarer = Ciklid

Malawiciklider är trevliga fiskar och du kan hitta arter som fungerar i ditt 220 L kar utan problem!

Läs så mycket du kan/hinner/orkar innan du bestämmer dig, det är lätt att löpa amok i början för alla fiskar har sin "grej" som gör att man vill ha dom i sitt kar. Det här med att blande fiskar från olika världsdelar blir nog aldrig riktigt bra. Försök att starta igång karet efter du bestämt dig vad du vill ha för fisk. Köp ingenting innan dess!

Lycka till!
#15 - 3 juli 2006 15:48
OK, här kommer jag med några nybörjarsetups:
Malawi:
Golden, rödzebra eller annan lätt mbuna, 2 grupper med 5 individer i varje.
Tanganyika:
En grupp valfria snäcklekare och en valfri rockhugger. När man blir varm i kläderna kan man skaffa leptosoma som stimciklid.
Asien:
Valfritt par gurami (ju mindre desto svårare, ta en med hyffsad storlek), ett stim valfri barb.
Sydamerika:
Ett par scalare, Ett stim av nåpgon högryggig tetra och ett stim pansarmalar.

I samtliga kombinationer kan man ha ett par ancistrus sugmalar om man vill.

Det bästa vore väl om du först bestämmde dig för vad du vill ha för kar för att sedan bestämma fiskarna. Ett malawiakvarium ser helt anorlunda ut än ett sydamerika. Vill du ha mycket växter, rötter eller sten? Med grävande fiskar kan du inte ha växter. Vill du ha afrikaner krävs kalkhaltig inredning OSV OSV

MVH
Magnus
#16 - 4 juli 2006 11:33
Ok, grymt. Tackar så mycket för tipsen! :)

laerni, ang Eldstjärten och att den skulle växa ur mitt 240 liters kar.. På beskrivningen det länkas till tidigare i tråden står det att den blir upp till 15cm, kräver 100cm & 200 liter. Lite blandade budskap? :confused:
#17 - 4 juli 2006 14:57
Helt rätt då det gäller Eldstjärten! Men dess humör gör att de andra fiskarna i akvariet blir lidande!
#18 - 4 juli 2006 23:48
Sist när det begav sig hade jag en Eldstjärt ("Eldon" [:o])som skötte sig utmärkt tillsammans med de övriga firrarna. Vad jag läst mig till verkar det nästan vara individuellt hur Eldisarna uppför sig, alltså olika från fisk till fisk (vilket i sig är grymt fascinerande). Kanske hade jag bara tur sist som slapp Terror in da Tank, vet i fasen om det är värt att chansa..
#19 - 5 juli 2006 04:10
Jag har en bekant som har en eldstjärt och en bengalbotia som är kompisar! Dom har sitt bo under pumpen där dom håller till! Jättetrevliga!
#20 - 8 juli 2006 15:20
Ok, nu är allt igång! Fyllde baljan i Måndags med grus, vatten & växter. Lät det stå till torsdagen då jag fyllde på med lite fisk. Efter mycket om och men blev det...

5 pansarmalar i varierade storlekar (prickiga varienten, leopardpansarmal?)
4 väldigt små praktbotior (max 3 cm)
3 scalarer
2 små ancistrus malar
1 par segelfensmolly (orange - så vackra!)
1 regnbågshaj, som med ens blev bästa polare med praktbotiorna. Delar grotta och simmar i stim med dem, rätt häftigt.. :)

Det ser rätt tomt ut alltså, funderar på att öka med ett segelfensmolly-par till (vit) eller eventuellt ett mindre stim av någon barb.

Vill tacka alla för hjälpen jag fått på vägen. :) Bilder kommer lite senare!
#21 - 8 juli 2006 16:04
Ok, lite bilder för dom som är intresserade finns att hitta på http://hem.bredband.net/pattin/
#22 - 8 juli 2006 16:33
du kanske borde befolka lite försiktigare i framtiden så att en bakterieflora hinner utvecklas ordentligt.
#23 - 8 juli 2006 16:43
Ja, oj, så snabbt det gick. Små praktbotior tycker inte om så snabba starter, de är väldigt känsliga djur. Jag skulle råda dig att direkt skaffa filterbakterier och tillsätta akvariet så kanske du kan rädda praktisarna från nitritshock.
MVH
Magnus
#24 - 8 juli 2006 19:20
Kör med "nitrivec" och nåt annat, kommer inte ihåg namnet.. Blå kork iaf. Ingen fisk har hittills visat några som helst tecken på att inte må bra. Att låta det stå i fyra dagar innan introduktion, klassas det som för fort? Nåja, vilka är tecknen på "nitritshock", så kan jag hålla utkik?
#25 - 8 juli 2006 20:07
4 dagar mellan nystart och första fisken skulle jag nog klassa som lång tid. Det enda som krävs är att temperaturen blir rätt innan första fisken flyttar in. Det jag reagerar på är mängden fisk på lång tid och vilka fiskar du valt som första.

Nitritförgiftning artar sig som flämtande trötta fiskar. Små praktbotior dör på studs, så där finns inga tecken att titta efter.
MVH
Magnus
#26 - 8 juli 2006 21:51
Hittils (2½ dag in) har det definitiv fungerat, ta i trä. Inga flämtande fiskar och inga döingar. Botiorna verkar trivas som...fisken i vattet (sorry!), de simmar omkring och "putsar" på roten, grottan, växterna och bottnen. Jag har idag även hört deras karakteristiska klickande. Låter inte som illamående djur, väl? :confused: Eller så kan man lätt konstatera att jag haft tur...

Ditt optimala scenario hade vart att sätta exempelvis pansarmalarna och nån sort till, och sedan vänta ett tag med andra arter? Och det är på lång sikt du tänker på utrymmet?
#27 - 8 juli 2006 22:23
Det är tyvärr för tidigt att säga faran över för nitritproblem. De kommer ofta ett antal dagar efter fisken introduceras. Jag har ofta sett förhöjda nitritvärden cirka 8-12 dagar efter fiskintroduktion. Eftersom jag då hela tiden mätt nitriten har jag då kunnat agera i tid för att slippa se effekterna på fiskarna. Såt mitt tips är att köpa ett nitrittest och mäta dagligen ett tag framöver. Ser du att det sticker iväg så finns det en massa tips här på forumet hur du agerar för att lösa det.
#28 - 8 juli 2006 22:52
Tack för infon, Långås. Nitritproblem bygger väl till stor del på övermatning, inte sant? Har fått strikta ordningsregler gällande just matning av min handlare (inte alls mycket var tredje dag under ett par veckors tid). Han sa även till mig att ta med ett vattenprov in nästa vecka, så skulle vi mäta lite olika värden, däribland just nitrit. Verkar nåt galet köper jag mig ett eget kit och söker igenom forumet.
#29 - 9 juli 2006 21:57
Ofta kostar tester mer än ny fisk......
Man kan mäta det ena och det andra, droppa i det ena och det andra, allt till försäljarens glädje.

Starta istället karet långsamt, ha tålamod, ett par fiskar i sänder.
Det är kul att handla fisk, köp lite då och då så varar detta nöje längre.

Lite salt (utan jod) och eventuellt vattenberedning (typ aquasafe) i kombination med effektivt filter räcker gott. Detta under förutsättning att du gör regelbundna vattenbyte.
#30 - 10 juli 2006 17:19
Jaja men nu kan vi väl också vara lite glada för The Haunteds skull! Att han fick ihop en samling fiskar till sitt akvarium. :) Stryker någon med, pga av att hans inköp av fisk gick lite för fort så lär han sig sin läxa! Elhur! Visst är det bättre att inhandla en fisk här och där...men men nu är det som det är.
Nej, tjoho! Kör på "The Haunted"! :) Tyckte ditt akvarium såg fint ut!

MVH: Scalara

375-liter
Praktbotier
Altumscalarer
Rödmunstetror
Ancistrus
Pansarmalar

200-liter
Malawiciklider
#31 - 10 juli 2006 17:33
[quote=Scalara]Stryker någon med, pga av att hans inköp av fisk gick lite för fort så lär han sig sin läxa! Elhur![/quote]
You bet! ;) Om det nu kommer gå så käpprätt som några vill göra gällande så undrar man ju lite varför handlaren inte sa ifrån..? Är väl en fråga om $$$ antar jag, men ändå..

Nåja, fook it! Går det åt helvete så gör det. Får man väl börja om igen bara.

"Gör man rätt från början blir det inte fel."
#32 - 10 juli 2006 18:08
Håller med! Tyckte det blev en massa onödigt "neg" här, ville ge dej lite "kred" också! :)

Lycka till!

Scalara
#33 - 10 juli 2006 19:25
ja va f-n det är ju bara liv vi leker med eller hur?
#34 - 10 juli 2006 22:22
[quote=smurfmats]ja va f-n det är ju bara liv vi leker med eller hur?[/quote]
Suck, vilka jävla ess det fanns i den här leken då..

Skulle kanske lagt till smileyn när jag skrev meningen, men jag tyckte stämningen var solklar. Tydligen icke. Så här kommer då ett klargörande i form av en smiley nu istället:
"Går det åt helvete så gör det. Får man väl börja om igen bara. :("

Framgår andan i meningen bättre nu, eller är det helt kört?

För fan.

PS. "Kred" tycker jag inte är på sin plats då jag obestridligen gjort fel, men det är skönt med lite positivare anda som ombyte. Så tack för det, Scalara. :)
#35 - 11 juli 2006 07:00
Vad trist att ni låter humöret ta över på det viset. Med ödmjukhet och lyhördhet kommer man längre.

Det finns inget samband mellan matning och nitrittoppar. Fiskarna avger amonium via gälarna från den sekund du stoppar i dem i karet oavsett om du matar dem eller inte. Däremot så finns det ett samband mellan överbliven mat och nitrittopp, så därför är det viktigt att fiskarna äter upp varje gång.
MVH
Magnus
#36 - 11 juli 2006 09:43
Jag menade inte att ge "Kred" för ditt misslyckande, du gjorde fel som hade så bråttom, men det vet du ju! Jag menade att ge "Kred" för det faktum att du inte haft akvarium på 10 år och ändå ordnat så fint, och hade koll på en del. Tyckte bara det blev en massa råd om det ena och det andra...räcker om några skriver om samma sak. Ellerhur?
Självklart, "Smurfmats" ska man vara försiktig när det handlar om liv, det var inte det jag menade. Upp med humöret för sjutton! :)
Ibland blir det bara en massa pekpinnar här och inga klappar på axeln.

Är det bara jag som tycker det? Tror jag inte!
Nej, sommar och sol och välmående fiskar! :)

MVH: Scalara
#37 - 11 juli 2006 09:51
[quote=Tropfrog]Vad trist att ni låter humöret ta över på det viset. Med ödmjukhet och lyhördhet kommer man längre.

Det finns inget samband mellan matning och nitrittoppar. Fiskarna avger amonium via gälarna från den sekund du stoppar i dem i karet oavsett om du matar dem eller inte. Däremot så finns det ett samband mellan överbliven mat och nitrittopp, så därför är det viktigt att fiskarna äter upp varje gång.[/quote]
Det var just det sambandet mellan för mycket mat och nitrit jag syftade på några inlägg upp; matning var tredje dag i förhållandevis liten portion borde rimligen innebära att det inte blir någon mat över att bidraga till ev. topp.
Om amonium är boven i dramat borde väl även fiskarnas avföring vara en stor bidragande orsak? Svårare att göra nåt åt, kanske.. ;)

Du som "proffs", hur stor är chansen skulle du säga, att det kommer gå åt helvete den närmsta veckan eller två? Är på dag 5 nu och hittills (ta i trä) flyter allt på till synes felfritt.

Tack för förklaringen, tropfrog! Brukar f.ö. inte brusa upp men jag har ruggigt svårt för självgodhet & förutfattade meningar, smurfmats. Skall försöka hålla mig lugn & sansad framöver, förutsatt ni inte ger mig skäl för annat.. Då blir det röj! :D

"Sunshine and happiness for all" /Devin Townsend
#38 - 11 juli 2006 12:33
Det var just det sambandet mellan för mycket mat och nitrit jag syftade på några inlägg upp; matning var tredje dag i förhållandevis liten portion borde rimligen innebära att det inte blir någon mat över att bidraga till ev. topp.

Om amonium är boven i dramat borde väl även fiskarnas avföring vara en stor bidragande orsak? Svårare att göra nåt åt, kanske..

Det här är rätt grundläggande men det är väl lika bra att ta allt från början. När du sätter i fisk i ett kar så börjar de att producera amonium/amoniak, detta gör de från dag 1 oavsett om du matar eller inte. Ungefär 80-90% av amoniumet/amoniaken kommer från hjälarna och har inget samband med matningen, resten kommer via avföringen. Även om du svälter dina fiskar så kommer de att skita ut det som fanns i tarmarna när du köpte dem så inte heller här kommer svält att hjälpa dig.

Amonium är ogiftigt men triggar alger, amoniak är direkt giftigt. Halten av amoniak i förhållande till amonium varierar med tillgången på vätejon, dvs ph värdet. Vid ph 7 är ca 90% ofarlig amonium och 10% amoniak. Om man inte har extremt fullbelastade kar så kommer amonium/amoniakfasen inte märkas annat än som en svag algblommning, den är sällan mätbar. Detta för att nitrifikationsbakterierna snabbt omvandlar amonium till nitrit.

Det är här problemet kommer, de bakterier som omvandlar amonium till nitrit växer till sig avsevärt snabbare än de som omvandlar nitrit till nitrat. Nitrit är giftigt och accumuleras med tiden. Den fullständiga nitrifikationen tar ca 3 veckor att etablera sig, mot slutet av den tiden riskerar man nitrittoppar. Du är långt ifrån där ännu.

Tillsats av filterbakterier kommer att hjälpa dig på traven, nitrivec är enligt mig ett ineffektivt sätt, filterslam från ett inkört akvarium är bättre. Tillsats måste göras varje dag för att det skall ge effekt.

Du som "proffs", hur stor är chansen skulle du säga, att det kommer gå åt helvete den närmsta veckan eller två? Är på dag 5 nu och hittills (ta i trä) flyter allt på till synes felfritt

Proffs [:o] , jag är bara en amatör som brinner för min hobby. Att bedöma shanser i % ger jag inte mycket för när det gäller biologiska system, för många parametrar. Du kan ju knappast göra av med fiskarna nu så det är bara att köra på. Om fiskarna visar tendens till nitritförgiftning, hängiga, bleka och hyperventilerande så kan du byta 50% av vattnet och tillsätta dubbel dos av din nitrivec som en akutåtgärd. Men gör inga åtgärder om inte fiskarna visar dig att det behövs, men gör det då fort. Att byta vatten för att din mätning ger små mängder nitrit kommer bara att förlänga processen.
MVH
Magnus
#39 - 11 juli 2006 15:00
[quote=TheHaunted]

Tack för förklaringen, tropfrog! Brukar f.ö. inte brusa upp men jag har ruggigt svårt för självgodhet & förutfattade meningar, smurfmats. Skall försöka hålla mig lugn & sansad framöver, förutsatt ni inte ger mig skäl för annat.. Då blir det röj! :D

"Sunshine and happiness for all" /Devin Townsend[/quote]

förstod inte hur du menade och ber om ursäkt, jag har svårt när man skämtar om liv, då många ser akvariefisk som ett slit och slängdjur, men det gjorde tydligen inte du och därför jag om ursäkt!

lycka till med karet nu
#40 - 12 juli 2006 22:10
[quote=smurfmats]förstod inte hur du menade och ber om ursäkt, jag har svårt när man skämtar om liv, då många ser akvariefisk som ett slit och slängdjur, men det gjorde tydligen inte du och därför jag om ursäkt!

lycka till med karet nu[/quote]
Lugnt, är lite lättretad för tillfället då en av katterna diagnostiserades med leverfel och lades in härom dagen, så jag ber om ursäkt jag med. Har inte vart skoj alls de senaste dagarna. :(

Tropforg: Tackar för den suveräna infon! Jag håller järnkoll.

Annons