Första akvariet ;D

#1 - 12 december 2008 13:22
Idag var vi och inhandlade mitt första akvarium. Ett vackert Juwel Rio 125 l i helglas med huv. Snart ska det sättas på plats och gruset ska sköljas. Men kl. 6 (finsk tid) har min bästis sitt kalas, men efter det åker rötterna, stenarna och vattnet i! Underligt nog sade biträdet i affären att växterna ska inköpas först kring måndag/tisdag. Konstigt, eller inte?

Bilder kommer nog senare ikväll. Ska se om jag får in dem på datorn;).
#2 - 12 december 2008 13:34
Konstigt biträde, skit i henne ock köp växterna idag, och fiskarna i morgon.
#3 - 12 december 2008 13:37
Hej Matuski,

konstigt och konstigt...jag förstår inte varför du ska vänta med dom. Dom kan ju ligga i en hink med vatten medans du fyller akvariet osv.

Är rötterna 'torra' så borde du nog blötlägga dom i ett par dagar.
Annars kommer dom flyta runt och färga vattnet gult.

Juwel Rio akvariumen tycker jag är skitbra..jag har själv ett 180L Rio..

Vänta så länge du kan med att sätta i fiskar så en nyttig bakteria flora hinner bildas...(det finns i filtret redan från start i Juwel Rio)

Slutligen... vilka fiskar har du tänkt ha där i? :)
#4 - 12 december 2008 13:42
JojjeN skrev:
Konstigt biträde, skit i henne ock köp växterna idag, och fiskarna i morgon.

Köp inte fiskarna imorgon. Vänta tills nästa vecka så att vattnet hinner mogna, släpp därefter i någon tålig fisk..veckan efter det kan du börja öka fiskbeståndet..
#5 - 12 december 2008 13:56
Markus1984 skrev:

Vänta så länge du kan med att sätta i fiskar så en nyttig bakteria flora hinner bildas...(det finns i filtret redan från start i Juwel Rio)

Slu

Det bildas inga bakterier förrens första fisken skiter i akvariumet, eller förrens första matbiten börjar ruttna på bottnen.

Därför kan man göra det direkt.

Att man ska vänta 1 vecka så vattnet hinner mogna är efter vad jag har hört en ren myt. Detta var förut för att få ut metaller ur vattnet, men numera är det inga problem med detta. För att vara på säkra sidan kan man tillochmed använda vattenberedningsmedel som "mognar" vattnet direkt.
#6 - 12 december 2008 13:57
Nja, vi får väl vänta med växterna ändå. Är inte så säker på vad mina föräldrar skulle tycka om att vi skulle köra upp till affären igen.
Fiskarna kommer först 5.1, alltså nästa år, då vi den 29de(dagen efter min födelsedag) åker upp till Lappland, så jag har ingen möjlighet att sköta om några fiskar då. Detta är vad vi har köpt;

Akvariet
Pump/Filter
Doppvärmare
Bakteriekultur
Vattenberedningsmedel
Grus
2 rötter
2 "sandstenar"
1 lavasten
Porslins"grotta" som liknar trä. Har tänkt plantera något på den så att den ser naturligare ut.
Växtnäringsmedel

Något mer vi behöver förutom algskrapa och håvar?

Och tror ni det är möjligt att släppa in någon algätande fisk i akvariet någon vecka före resan? Ifall algerna blir för svårhanterliga och så. En fisk kan väl mormor klara av utan att hela akvariet exploderar(XD). Eller?

Måste försöka hitta kameran nu.
#7 - 12 december 2008 14:00
Markus1984 skrev:
Köp inte fiskarna imorgon. Vänta tills nästa vecka så att vattnet hinner mogna, släpp därefter i någon tålig fisk..veckan efter det kan du börja öka fiskbeståndet..

Helt fel, som redan påpekats. Det enda som du behöver vänta på är att temperaturen ska bli bra, då man ska fylla med rätt kallt vatten. Sen är det bara köra på, några få fiskar till en början, sen vänta tre veckor och därefter öka successivt.
#8 - 12 december 2008 14:03
Ha i en matsked blomjord och vänta en vecka så spar du pengar och fiskliv.

Låt oss nu inte förstöra denna projekt-tråd , Matuski vet säkert om allt detta redan..Lycka till hur du nu än går till väga..
#9 - 12 december 2008 14:06
Matuski skrev:

Och tror ni det är möjligt att släppa in någon algätande fisk i akvariet någon vecka före resan? Ifall algerna blir för svårhanterliga och så. En fisk kan väl mormor klara av utan att hela akvariet exploderar(XD). Eller?

Jodå, det tror jag. Vad hade du tänkt dig? En mal eller en "fisk liknande" fisk som algätare?

Det är bra också att få i någon fisk nu sålänge så är akvariumet redan klart för ännu fler fiskar sen när du komme hem-
#10 - 12 december 2008 14:07
Matuski skrev:
Nja, vi får väl vänta med växterna ändå. Är inte så säker på vad mina föräldrar skulle tycka om att vi skulle köra upp till affären igen.

Fiskarna kommer först 5.1, alltså nästa år, då vi den 29de(dagen efter min födelsedag) åker upp till Lappland, så jag har ingen möjlighet att sköta om några fiskar då. Detta är vad vi har köpt;

Akvariet

Pump/Filter

Doppvärmare

Bakteriekultur

Vattenberedningsmedel

Grus

2 rötter

2 "sandstenar"

1 lavasten

Porslins"grotta" som liknar trä. Har tänkt plantera något på den så att den ser naturligare ut.

Växtnäringsmedel

Något mer vi behöver förutom algskrapa och håvar?

En slanghävert kan vara bra att införskaffa. Eller om du tänker använda dig av slangar som är kopplade till kranar osv.
#11 - 12 december 2008 14:11
Raggsockan skrev:
En slanghävert kan vara bra att införskaffa. Eller om du tänker använda dig av slangar som är kopplade till kranar osv.

Det var bra att du sa det, tänk att jag missade det ;) [:-5]
#12 - 12 december 2008 14:25
JojjeN skrev:
Det var bra att du sa det, tänk att jag missade det ;) [:-5]

Man kan inte komma ihåg allt :p
#13 - 12 december 2008 14:27
Raggsockan skrev:
Man kan inte komma ihåg allt :p

Nej, och tur är väl det, tänk vilken överbelastning vi med klena hjärnor skulle få. ;)
#14 - 12 december 2008 15:30
Skaffa en timer till belysningen och ställ den på 8 timmar om dagen då du ändå är borta.. om du inte har några växter i behöver du inte ha belysningen på alls.

Vänta med att handla fiskar tills du är hemma och kan ta hand om akvariet... det är trots allt levande djur vi har att göra med.
#15 - 12 december 2008 19:25
Ja, en grusrenare hade vi visst också. Har också köpt ett bra test som testar 6 olika saker, b. la nitrit, nitrat och Ph. Ska se om jag får Phvärdet testat.

Hart övertalat mina föräldrar om att biträdet pratar i nattmössan och vi åker och köper växterna imorgon.

Är inte säker på vilken mal/algätare jag ska ha. Får se vad de har i affären. Gärna någon ganska liten. Helst ingen stimfisk. Några förslag?
Timer tänkte vi också skaffa. Och termometern förstås.

Men slutbabblat nu. Bilder på akvariet! Säg gärna vad ni tycker.

[COLOR=#0000ff]http://i37.tinypic.com/29mkbcg.jpg[/COLOR]
Oj, det var visst bilden på kompisens skalar, Blackie(ehm, ooriginellt namn). Nåja, han är ganska ståtlig han också.

[COLOR=#0000ff]http://i38.tinypic.com/2ldy26a.jpg[/COLOR]
Sådär, där har vi en bild på akvariet med endast grus.

[COLOR=#0000ff]http://i36.tinypic.com/bjajhk.jpg[/COLOR]
Här med inredning. Dock har det kommit till en porslins"grotta" i högra hörnet, just framför pumpens och doppvärmarens "Kapsel".

Om ni vill se bilder på något speciellt har jag min vän kameran bredvid mig ... dock lär de komma upp i morgon då min datortid snart tar slut. Kanske de låter mig vara ltie längre?
#16 - 12 december 2008 19:39
Hehe, såg din kompis bild på scalaren. Det påminde mig om att jag borde påminna dig om att ta en blöt papperslapp och dra över rutan, nån gång i veckan. Blir mycket snyggare utan vattenmärkena. :) Jag märkte detta för ett tag sedan. ;)
#17 - 13 december 2008 12:35
Nu är det färdigt! Eftersom vi ploppat i lite medel är det ganska grumligt så jag kan inte ta några foton, men här kommer vilka växter jag har(någon av dem kan jag inte namnet på men ...);

Microsorum pteropus(Javaormbunke)

Ludwigia repens "rubin"

Rotala rotundifolia(2 st)

Och sedan någon Sagittaria. Ska se om jag hittar den på zoopet.
#18 - 13 december 2008 12:58
Ta foto ändå. ;)
#19 - 13 december 2008 13:39
Ja ja, okej då.

Akvariet;
http://i38.tinypic.com/4puphs.jpg

Växterna;
http://i36.tinypic.com/5xmqva.jpg

http://i38.tinypic.com/fmqcti.jpg

http://i38.tinypic.com/n54ifb.jpg

http://i35.tinypic.com/wtittd.jpg

http://i33.tinypic.com/23s985y.jpg

(de två sista är dåliga eftersom de är planterade långt bak i akvariet)

Har bestämt mig för att inte bry mig om att vi ska åka på resa. Dör fiskar så dör fiskar. De skulle förmodligen dö om jag skulle vara där istället för mormor också.

Detta är fiskarna jag planerar att ha i akvariet;

Platy 1+4
Guppy 1+2
Honungsgurami 1+2
Blå kilfläcksrasbora 7 st
Golden Zebra botia 6 st
(Någon form av mal/algätare)

Och när jag tröttnar på guppy byts de ut mot kopparbarber(2+2)

Synpunkter?
Och vilken fisk tycker ni är bra att börja med?
#20 - 13 december 2008 13:44
Oj, vad är det för medel som gjorde vattnet SÅ grumligt? Aldrig varit med om med något av mina medel.

Och som jag brukar skriva, bara du är så försiktig du kan, och tänker på att det faktiskt är liv du "bollar med", så ska det nog gå bra. En fisk är ju inte bara en fisk, utan ett liv.

Tycker du kan börja med platy.

Tänk dock på att ett akvarium med ett mindre fiskantal som man kan följa blir snyggare än ett akvarium där massvis med olika fiskar simmar huller om buller hela tiden. Med detta menar jag att du kanske bara ska ha en sorts levande födare, och kanske stryka rasboran.
#21 - 13 december 2008 13:53
Okej, så om jag stryker guppyn, men ... varför ska jag stryka rasboran?
Har ju ingen annan stimfisk än botian då.

Vattenberedningsmedlet heter Easy Life.
#22 - 13 december 2008 13:59
Tror bara det kommer se för mycket ut i akvariumet med så många andra fiskar + stimfisk i ett 128 liters. Dessutom är det ju roligt om några yngel överlever, men det kommer knappast rasbororna tillåta. ;)

Men du kan ju alltid testa. :)
#23 - 13 december 2008 14:00
Matuski skrev:

Vattenberedningsmedlet heter Easy Life.

Då kan jag rekommendera vattenberednings medlet "Sera - Aquatan" nästa gång, funkar bra, är billigt, och gör inte vattnet dimmigt över huvudtaget.
#24 - 13 december 2008 14:02
Jaja, då åker väl rasboran ut då. Är väldigt förtjust i tigerbarben, men då den är fenbitare och annars ganska aggressiv tror jag att jag skippar den.

Men skulle jag kunna ha i några neontetror då? Min mamma älskar blått och eftersom hon och min pappa har gett mig akvariet skulle jag ju kunna skaffa dem i gengäld(hehe)
#25 - 13 december 2008 14:08
Men det jag menade var att det räckte med dom fiskarna som blev om du tog bort rasbororna och guppysarna, inte att du skulle byta ut de mot någon annan fisk. ;)

Alltså om du vill ha neontetra så kan du likväl ha kilfläckarna, men om du nu vill testa stimfisk, så köp det. Dock är min personliga åsikt att det inte blir snyggt eller häftigt i sällskaps akvarium.

Jag själv har gett upp hoppet att ha stimfisk i ett sällskaps akvarium, ser för mycket ut, och äter upp allas yngel. Neontetrorna är värre än rasbororna. Istället tycker jag stimfisk passar i ett "special akvarium"

Jag är helt inne på tigerbarber, de kommer lätt åka ner i mitt kommande 200 liters. :)
#26 - 13 december 2008 14:14
Det blir nog bra som du tänkt från början. Gör en mjukstart med med några stycken bara och fyll sedan på vartefter. Du kan hinna ändra dig också.
#27 - 13 december 2008 14:19
Det blir nog bra som du tänkt från början. Gör en mjukstart med med några stycken bara och fyll sedan på vartefter. Du kan hinna ändra dig också.

Jodå, bra blir det, men jag själv tycker nog inte det är så snyggt bara. ;)
#28 - 13 december 2008 15:32
Ja, på fredag blir det ett par platys som slinker ner i karet. Kanske två honor, och om en till två veckor hanen och en till hona. Låter det bra? Länge har jag inte kommit i min planering än.
Ju mera "dåligt" som finns i akvarievattnet, desto längre kommer vattnet vara grumligt p. g. a vattenberedningsmedel.

JojjeN, tigerbarber är ju stimfiskar om jag minns rätt?
Men du har nog lite större akvarium än jag ;D

Tänkte inte ha många neontetror, som minst ca 5 st och mest ca 7 st. Om det blir så att inga av mina yngel överlever på lång tid kanske jag kan skänka dem till min kompis. Så jag har en liten reservplan. De har haft 10 st neontetror, men de har alla dött tripp, trapp, trull. Vad jag hört klarade de sig ändå ganska hyfsat i omkring 6 mån. Kanske någon sjukdom som drabbade dem?
#29 - 13 december 2008 16:15
Matuski skrev:

JojjeN, tigerbarber är ju stimfiskar om jag minns rätt?

Men du har nog lite större akvarium än jag ;D

Jo, jag kommer endast ha bottenfiskar och tigerbarberna i 200 liter. :) Tycker inte man ska ha stimfisk + vanlig fisk.

Men man måste ju testa för att kunna se vad man själv gillar, så jag tycker du kör på det. :) Dock skulle jag nog satsat på kardinaltetror istället, mer färg, men samma färger som neontetrorna. Härligare form också. Dock lite känsligare
#30 - 13 december 2008 17:48
Nja, personligen har jag alltid föredragit neontetran då den är mindr eoch enligt mig stimmar bra mycket bättre än kardinalerna. Åtminstone efter vad jag har sett.

Nu har det blivit stora ändringar i fiskbeståndet!

Så här kommer det antagligen se ut;
(de kommer i den ordningen som den första av arten släpps in i akvariet)

Platy 1+4
Kopparbarb 2+2
Ancistrusmal 1 eller 1+1
Neontetra 5 st(kan ökas, men vill gärna ha ett så litet stim som möjligt som rör sig överallt i akvariet)
Honungsgurami 1+2

Tycker ni det är bra antal fisk? Om ni har någon fin art ni vill tipsa om är jag fortfarande öppen, men inte riktigt beredd att stryka någon av de överstående ...
#31 - 13 december 2008 18:54
Så, vad tycker ni? Sitter och kollar på vårt underbara akvarium just nu, det verkar ha klarnat lite, ska se om jag får in en bra bild ... men det får bli imorgon. Har redan kopplat i kameran 3 gånger idag *suck*
#32 - 13 december 2008 20:11
Ja, det blir nog bra. Dock tror jag du kommer bli missnöjd när du ser neontetrornas stimmande när de är så få, jag vet inte om man kan kalla det stimmande ens.

Men som sagt så är det värt att testa. :)
#33 - 14 december 2008 09:21
Ja, jag bryr mig inte speciellt om de stimmar bra eller inte, det är färgerna jag vill ha ;D Och en julklapp åt mamma ..
#34 - 14 december 2008 11:11
Men dåså ;)
#35 - 14 december 2008 11:17
:D

Har kommit på att grumligheten i vattnet då man ser det från sidan inte är från själva vattnet, utan rutan. Väntar bara på min algskrapa så jag kan släta till sanden och ta bort det som nu finns där på rutan. Det är inte alger, men antagligen från när vi planterade växterna.
#36 - 14 december 2008 18:46
Yes! Hittade två snäckor i mitt akvarium. Den ena hade placerat sig mitt i akvariet, väl synlig på en rot.
"Är det där en sten?"
Nej.
Snäckor.

Förresten, nu undrar jag(ja, jag undrar en massa nu för tillfället);

Är det möjligt att jag kan ta två platys och två ancistrus på fredag? Eller är det säkrast att bara ta en ancistrus för att undvika förgiftning? Eller är det en helt tokig ide och jag kan bara börja med de två platyhonorna?

Skulle gärna ha en ancistrus från början så att inte jag får större algproblem.
Fick dessutom två olika algskrapor idag. En lång och en magnetisk.

Och kan ni ge en någorlunda exakt lista om hur jag skulle kunna bygga upp mit fiskbestånd? T.ex på fredag två platys, om en vecka resten av platyna, o.s.v?

Tänker använda Denitrols bakteriekultur. Har inte blivit klok på det som står på flaskan. När ska man börja använda den? Två dagar före fiskarna kommer eller dagen då de kommer. Eller ska man börja 10 dagar före de kommer? Är helt snurrig när det gäller deras text. Den är lite ... rörig.
#37 - 14 december 2008 22:00
Matuski skrev:
Yes! Hittade två snäckor i mitt akvarium. Den ena hade placerat sig mitt i akvariet, väl synlig på en rot.

"Är det där en sten?"

Nej.

Snäckor.

Förresten, nu undrar jag(ja, jag undrar en massa nu för tillfället);

Är det möjligt att jag kan ta två platys och två ancistrus på fredag? Eller är det säkrast att bara ta en ancistrus för att undvika förgiftning? Eller är det en helt tokig ide och jag kan bara börja med de två platyhonorna?

Skulle gärna ha en ancistrus från början så att inte jag får större algproblem.

Fick dessutom två olika algskrapor idag. En lång och en magnetisk.

Och kan ni ge en någorlunda exakt lista om hur jag skulle kunna bygga upp mit fiskbestånd? T.ex på fredag två platys, om en vecka resten av platyna, o.s.v?

Tänker använda Denitrols bakteriekultur. Har inte blivit klok på det som står på flaskan. När ska man börja använda den? Två dagar före fiskarna kommer eller dagen då de kommer. Eller ska man börja 10 dagar före de kommer? Är helt snurrig när det gäller deras text. Den är lite ... rörig.

2 platys å 1 ancistrus tycker jag låter bra. Går säkert lika bra med 2 st ancistrus.

1 månaden ska man ju ta't lungt med att släppa i fiskar. Sedan börjar man ju sakta men säkert med att släppa i fler. Beror på hur stora fiskar man tänkt ha. T.ex. så äre ju skillnad på 10 neontetror å 10 svärdbärare ^^

Med fördel så ska väl stimmfiskarna i med kort mellanrum.

Platy 1+4 Vet inte riktigt. Men dessa är ju ok att släppa i när du har i denitrol
Guppy 1+2 Går väl i månad nr2
Honungsgurami 1+2
Månad nr2
Blå kilfläcksrasbora 7 st
Månad nr3
Golden Zebra botia 6 st Slutet månad nr3

Denitrol börjar man med typ dagen innan man släpper i fisk. Den hjälper ju nitrifikationen, men för att det liksom ska fortsätta åt rätt håll måste ju fiskarna finnas i akvariet. Denitrol drar ju också ner på tiden mellan isläppning, dock ska man väl ta det lungt ändå, tycker jag.
#38 - 15 december 2008 06:51
Har ändrat mig. Jag kommer endast ha en ancistrus, för jag gillar inte tanken att stå där med ett 30-tal ancistrusbebisar och ingen som kan ta emot dem(ifall affären inte vill ha dem).

Ska ha 5 neontetror(ganska lite men jag kommer kanske öka det sen)
istället för kilfläcken och inga av de där botiorna. Studerade dem lite närmare i butiken, de var mycket aktiva, simmade upp och ner vid framrutan, och eftersom jag ska ha ganska timida fiskar passar de nog inte i mitt akvarium.

Så två platys och en ancistrus på fredag då. Tack för att du sa hur jag kan göra.
#39 - 15 december 2008 08:46
Matuski skrev:
Har ändrat mig. Jag kommer endast ha en ancistrus, för jag gillar inte tanken att stå där med ett 30-tal ancistrusbebisar och ingen som kan ta emot dem(ifall affären inte vill ha dem).

Ska ha 5 neontetror(ganska lite men jag kommer kanske öka det sen)

istället för kilfläcken och inga av de där botiorna. Studerade dem lite närmare i butiken, de var mycket aktiva, simmade upp och ner vid framrutan, och eftersom jag ska ha ganska timida fiskar passar de nog inte i mitt akvarium.

Så två platys och en ancistrus på fredag då. Tack för att du sa hur jag kan göra.

Botior är normalt inte stressiga vid rutan, men jag håller med om att de är rätt aktiva jämfört med t.ex. neontetror, så jag tycker du gjort ett bra val.

Du kan ju alltid höra med affären i förväg om de vill ta emot ev. ancistrusyngel vid senare tillfälle, isåfall vore det ju jätteroligt.

Lycka till med ditt akvarium :)
#40 - 15 december 2008 13:13
Tack! Får hoppas det går bra ;D

Nästa gång vi far in till affären kanske jag ska fråga ... ifall jag ändå klämmer in en till av de där sötisarna(ancistrus är min favoritmal).
#41 - 15 december 2008 15:11
Matuski skrev:
sötisarna(ancistrus är min favoritmal).

Usch! Gillar inte sug malar över huvudtaget. Fula och äckliga. :S

Däremot andra "malar" som corydoras är helt okej. :) Och många andra bottenleavande tycker jag också är häftiga, men inte sugmalarn. :o
#42 - 15 december 2008 16:42
JojjeN skrev:
Usch! Gillar inte sug malar över huvudtaget. Fula och äckliga. :S

Däremot andra "malar" som corydoras är helt okej. :) Och många andra bottenleavande tycker jag också är häftiga, men inte sugmalarn. :o

tycker jag också! har aldrig gillat dom malarna. Tycker dom är tråkiga och vanliga även dom som ska vara annorlunda är tråkiga. Och en del ser ut som nånting man lämnat i toastolen. Corydas gillar jag skarpt intressant beteende och 'gulliga'' och vackra arter och andra botten fiskar är botia som jag har snöat in mig på.
#43 - 15 december 2008 17:30
Visst är corydoras fina men de måste ju vara i stim .. och då skulle jag bli tvungen att stryka någon annan fiskart.
#44 - 15 december 2008 18:08
Matuski skrev:
Visst är corydoras fina men de måste ju vara i stim .. och då skulle jag bli tvungen att stryka någon annan fiskart.

Du kan ha corydoras i det karet. ett stim på 5räcker för dom även om fler är bättre! fast det är ju bara om du vill ha dom. Jag har med framgång varje gång haft dom som första fiskar i ett nytt kar. Vilka fiskar har du bestämt dig för att ha nu ?
#45 - 16 december 2008 16:22
Jag tror redan mina fiskar är på gränsen till för många ... så det blir nog inte corydoras iallafall.
Jag märkte plötsligt idag att jag har fått snäckbebisar! Gudarna vete hur många de är - jag tänker inte försöka räkna dem.
En av mina växter mår lite dåligt. Någonting som liknar ett tidigt stadium av alger har börjat märkas på den. Men jag är inte säker. Dessutom har ett av bladen börjat gulna. Jag får hoppas den piggnar till snart.
En av de andra växterna(det är två stycken egentligen, av samma art), verkar ha blivit äten av något. Det finns några små, runda hål i ett par av bladen. Detta förekommer på båda växterna av arten, dock starkare på den andra.
Förslag på vad jag kan göra? Bara vänta och se eller?

Detta är fisklistan så som den ser ut nu;

Platy 1+4
Ancistrus 1 eller 1+1
Kopparbarb 2+2
Neontetra ca 5 st
Honungsgurami 1+2

Kanske glömde nån men ... då blir det omkring 18-19 fiskar. Ganska mycket redan, eller? Tror också det är den slutgiltiga listan.
#46 - 18 december 2008 15:16
Ville ära min kompis som fick in mig på akvariehobbyn. Sofia heter hon(men hon kallas Sisa), så mina honungsguramihonor får heta Sisa och Linda(Linda är hennes bästa kompis).

Trots att jag tänker ha namn på mina fiskar kommer jag nog inte att söka efter något som liknar känslor hos dem. Så oroa er inte ..
#47 - 19 december 2008 18:00
NU har fiskarna kommit! En ancistrus och två platyhonor( en möjligtvis en hane, HJÄLP ).
Vi skulle ha två röd/vita honor men vi fick en röd/vit och en korallplaty:mad::mad::mad::mad:[:(!][:(!]
Korallplatyn kanske visar sig vara en hane ... men jag vill ju inte ha korallplatys!!!! *Morr*

Vi hade ett oförskämt(eller, kanske inte oförskämt, men lite .. .ehm ... hur man nu ska säga det ... "åh, en liten bortskämd unge, hon kan säkert ingenting om det här) butiksbiträde.

Vi fick inte välja fiskarna själva ... hon bara stack ner håven och fiskade runt.
Bilder kommer imorgon.

Min ancistrus far runt som ett ånglok. Han/hon är överallt och ingenstans på samma gång(resultat; en minuts letande varje gång jag tittat mot akvariet)
Ancistrusar ska väl inte vara så aktiva? Åtminstone är han/hon det.

Är det en hona blir det nog Adidas/Olympia.
Är det en hane blir det kanske Banjo.
Den rödvita honan är Tilda(jag är hennes "namne")
Den röda korallen är Victoria(min BFF - Best Friend Forever), om det är en hona.
#48 - 19 december 2008 18:17
Matuski skrev:

Min ancistrus far runt som ett ånglok. Han/hon är överallt och ingenstans på samma gång(resultat; en minuts letande varje gång jag tittat mot akvariet)

Ancistrusar ska väl inte vara så aktiva? Åtminstone är han/hon det.

.

många fiskar är väldigt oroliga och stimmiga den första veckan. när dom känner sig hemma och känner sig lugnare så får dom sitt ''normala'' beteende.
#49 - 19 december 2008 20:23
Om du är missnöjd med fiskarna så kan du absolut gå tillbaka med dom, butiksbiträdet har ingen rätt att bara håva upp och ta betalt utan att fråga er. Särskitl om du frågade efter något särskilt och hon gav något annat.

Dock tycker jag du borde sagt till direkt i affären.
#50 - 20 december 2008 09:02
Problemet med att ha sagt det i affären, JojjeN, var att hon gjorde det så snabbt och sedan packade in plastpåsarna i tidningspapper så jag hann aldrig se vilka hon tog!

Dessutom ligger affären 45 minuters bilfärd härifrån så ... jag hoppas att det inte är en hane. Om det är det kanske Sofia vill ha den?
#51 - 20 december 2008 10:47
Matuski skrev:
Om det är det kanske Sofia vill ha den?

Men att få upp en platy utan att stressa skiten ur den är inte det lättaste. ;)
#52 - 21 december 2008 10:13
Det tuffar på i akvariet. Inga tecken på nitrit ännu, varken på teststickorna eller sjukdomstecken på fiskarna.

Nu har jag lite fråga om mat. Igår matade jag med en flinga per platy(har ju som känt två stycken) tre gånger om dagen, då det stod på burken "mata sparsamt flera gånger om dagen"

Idag har jag matat en gång med en flinga per platy.

Matade jag för mycket igår? Isåfall, kan ni ge något exempel på hur jag kan mata dem utan att övergöda dem.

Studerar noga en svag fläck ovanför analfenan på den rödvita honan. Det sista jag(och min mormor) behöver är ett tjugotal yngel som simmar omkring och förgiftar vattnet innan de äts upp av mina hungriga platys.

Mysteriet med korallplatyn kvarstår. Då den håller analfenan ihopvecklad ser den ut precis som en hane, men utvecklad liknar det mest en hona. Har tvyärr inte fått någon tillräckligt bra bild så att jag kan visa er ...

Blev väldigt förtjust i en Crystal Red - räka i butiken vi var i. Funderar på att antingen skaffa några sådana, eller en partner till ancistrusen(så snart hans/hennes kön avslöjas. Han/hon har redan ett par minimala tentakler framför ögonen. Ögonbryn? Vad vet jag, men ... vi kallar honom/henne Dammsugaren för tillfället) då akvariet fått mogna lite(med andra ord; efter Lappland-resan)

Nej, nu måste jag nog sluta. Ska börja tjata på pappa igen om när han ska ta in julgranen som står i "smörjhallen"(det finns också "macken". Smörjhallen har ett stort "hål" i mitten. Då det tidigare funnits en bensinmack på vår gård(vi fick köpa huset av ett par vi känner, det är de som haft den), och det var antagligen meningen att man skulle köra bilen över hålet och skulle de kolla en massa saker som för mig är helt :confused::confused::confused::confused::confused:.

Vi har även en gammal "taxistolpe" i vår trädgård. De har hållit på med mycket de tidigare ägarna :p.
#53 - 21 december 2008 10:58
Tja, om du inte vill ha yngel inom de närmsta 2-3 veckorna så var nog Platy en dum fisk att börja med, de kommer få 20-30 yngel var 4:e vecka efter första födseln. Och de hinner ju inte äta alla.

Men små yngel skitar ner extremt lite.

Teststickor är inte pålitliga, om du verkligen vill kunna se om du har nitrit så köp ett dropptest.
#54 - 21 december 2008 13:17
Vet att stickorna inte är bra, men vi har inte haft möjlighet att åka till affären. Då vi frågade om test där så gav de oss de här stickorna.

Kanske platy var dum att börja med, men ingen av de andra fiskarna är lika tåliga som platyn(förutom Dammsugaren då ;D)

Misstänker mer och mer att korallplatyn är en hanne då "han" förföljer Tilda överallt. Uppvaktning? Jag vet inte.

Fläcken är fortfarande ganska svag och syns bara ur vissa vinklar(är den inte där hela tiden, men blir starkare då de är "gravida"?).
De två platysarna kan inte stå still tillräckligt länge så att jag hinner fota dem, men här kommer några bilder på Dammsugaren och katten;

Närbild av huvudet(såå söt!);
http://i43.tinypic.com/2wny8vs.jpg

Vår katt kollar in akvariet ..;
http://i42.tinypic.com/vq705i.jpg
#55 - 21 december 2008 15:49
Uh oh .... För ungefär en kvart sedan satte jag mig för att se på akvariet i lugn och ro, men tji fick jag!

"MAMMA! Det är yngel i akvariet!"

Överstående är sant. Åtminstone tre stycken. Misstänker att två blev snappade av de vuxna ... Men den tredje fångades in och simmar nu i 12-litersbaljan.

Nu är frågan ... tror ni han/hon klarar sig tills imorgon utan pump, filter eller något? Vi har en lysrörslampa ganska nära akvariet. Vi har inte fått i något grus eller något annat i det, bara ett torn vi fått av några vi känner, som haft ett 63'liters. Vi fick också en pump av dem, men dess sugkoppar fastnar inte ordentligt då "akvariet" har lite rundade hörn. Vi försökte utan att den satt fast, men den började skramla och ha lite konstiga ljud och mamma sa att vi kanske inte ska leka riktigt med den. Så vi får vänta tills pappa kommer hem.

Misstänker starkt korallplatyn(som kanske då är en hona i alla fall, argh[:(!]) som mamman. Verkade inte speciellt tjock men vad har jag kunnat se, rackarn har ju hållit sig gömd ända tills igår = tydligt tecken då de ska föda.
Suck ...
Och jippie.

Glöm inte svara snabbt så att jag vet vad jag ska göra! Imorgon kör vi upp till affären och köper en yngelbur.
#56 - 21 december 2008 18:24
Ja, det är ju ganska logiskt att det är en hona om den har fött. ;)

Ynglet kan nog klara sig där, iallafall ett tag. Svårt att hålla bra vattenkvalite i 12 liter, men kanske inte med bara 1 yngel.
#57 - 21 december 2008 18:45
Matuski skrev:

Misstänker starkt korallplatyn(som kanske då är en hona i alla fall, argh[:(!])

hade du inte två honor? för då kan det ju vara den andra annars.

har du bild på den så går det ju lätt att se va det är om det är en hane eller en hona.
#58 - 22 december 2008 08:36
De verkar båda vara honor just nu. Ja, det kan vara båda två men anledningen till att jag misstänker korallplatyn för moderskapet är att hon hållit sig undan, längst bak i akvariet, gömt sig i de båda grottorna och bland växterna. Därför har jag också misstänkt att hon är en hane, men nu när hon är framme så märker jag att hon nog är en hona i alla fall [:-15]

Så, allt väl. Ynglet lever och mår bra(såvitt jag kan se), och ska få flytta tillbaka till stora akvariet efter att vi köpt yngelburen, vilket blir om sisådär en halvtimme.
#59 - 22 december 2008 10:14
Matuski skrev:
De verkar båda vara honor just nu. Ja, det kan vara båda två men anledningen till att jag misstänker korallplatyn för moderskapet är att hon hållit sig undan, längst bak i akvariet, gömt sig i de båda grottorna och bland växterna. Därför har jag också misstänkt att hon är en hane, men nu när hon är framme så märker jag att hon nog är en hona i alla fall [:-15]

Så, allt väl. Ynglet lever och mår bra(såvitt jag kan se), och ska få flytta tillbaka till stora akvariet efter att vi köpt yngelburen, vilket blir om sisådär en halvtimme.

jag har haft Platy som har fött yngel synligt och inte gömt sig.

yngelburar är inte bra alls tycker jag. bättre är att ha ynglen i små kar istället (20-40l).
#60 - 22 december 2008 12:43
Jag gillar inte heller yngelburar då de är så små, men jag har varken ett mindre akvarium eller tillbehör till ett sådant.

Köpte också en ny växt, en underbar svärdsplanta som har en lång stjälk uppe vid ytan. Hoppas den kommer blomma snart ;D

Nu är ynglet i buren och mår bra. Fick lite mycket mat, slaget mot burken blev alldeles för hårt. Vi försökte få bort det mesta med en sked men det fungerade inte så bra(vi har speciell yngelmat).

Nåja, om den äter ihjäl sig är det väl en lycklig död ...
Vår ancistrus, Dammsugaren, satte genast igång med att putsa svärdsplantan och yngelburen, och mamma, som alltid ska vara så rolig, sa(hon pratade nog som Dammsugaren skulle ha sagt om han/hon kunde prata);

"Och nu har ni gett mig mer problem! Tycker ni inte jag redan jobbar tillräckligt för en ynka tablett per dag??"

Förresten, Tilda är faktiskt dräktig. Den svarta fläcken är tydligare nu. Suck ..
#61 - 22 december 2008 13:54
Säg "platyn" istället för tilda, mycket lättare att hålla reda på för oss andra. ;)

Det räcker med algtablett till malen 1-2 gånger i veckan.

Och en lycklig död är det nog inte att äta ihjäl sig, måste vara enorma mag krämpor.
#62 - 23 december 2008 11:38
Okej, ska inte säga namnen men tycker det blir så långt att säga "den röd-vita platyn".

Sedan när ancistrusen är fullvuxen, är det då en tablett per dag eller? För rekommenderad utfodring var en tablett per mal strax innan ljuset släcks.

Ynglet lever och mår bra.

Är sjuk nu, har ont i halsen, nackspärr, feber och huvudvärk, så kan inte se så noga på akvariet, eftersom synen förvrängs lite av glaset och jag blir snurrig i huvudet när jag ser för länge på det.

Igår på kvällen var Dammsugaren försvunnen igen. Efter att jag letat i princip överallt i akvariet fick jag syn på honom/henne, i mellanrummet under pumputblåset!
Det blev tydligt att Dammsugaren kunde ta sig in och ut när han/hon simmade ut, vände om och simmade rakt in i pumpen! Antagligen tycker han/hon att filtermattorna är mycket smutsiga!

Bävar för den dag då min älskade lilla städare blir för stor för hålet. Vad händer om Dammsugaren fastnar??
#63 - 28 december 2008 16:47
Inget nytt på akvariefronten. Imorgon åker vi som känt till Lappland, så kommer inte kunna skriva då. Vi åker kl. 5 på morgonen.

Bye!
#64 - 5 januari 2009 16:05
Nu är jag här och pratar för mig själv igen. Suck.
Nåja, vi har kommit hem från Lappland nu. Ynglet har växt till sig rejält, Dammsugaren också. Lite alger på framrutan och yngelburen, men kommer antagligen göra första delvattensbytet idag så.
#65 - 5 januari 2009 16:09
Matuski skrev:

Bävar för den dag då min älskade lilla städare blir för stor för hålet. Vad händer om Dammsugaren fastnar??

Tja... han fastnar? :p

Antingen kommer du väl få plocka isär det och plocka ut honom, eller så dör han väl. Men tror knappast det är möjligt att det kommer hända-
#66 - 5 januari 2009 16:36
Hmm ...

På onsdag hämtar vi nästa "last" med fiskar. Denna gång från en annan butik..
Ska göra vattenbytet nu, tror jag.
#67 - 8 januari 2009 18:34
Blev ingen fisk igår.

Vi har för hårt vatten, tydligen. På grund av tre snäckskal som jag har i vattnet.
Vi gjorde ju ett vattenbyte på tisdag! Skulle de ha kunnat göra vattnet hårt på en dag??
I alla fall, jag tänker göra små vattenbyten(inte med grusrenare kanske bara en halv hink eller något sådant) varannan dag nu efter att ha tagit bort snäckorna, för att så försiktigt som möjligt göra vattnet mjukare. Få se hur mina platys tar det. I alla fall behöver jag inga flera, då jag just var och hämtade tre små näpna platyyngel från Sofia!
Ännu ganska små, men rätt så säker att de blir röda. Ena har en svag mussepiggteckning, och röda musse pigg var egentligen det jag ville ha från början.

Har förresten strukit honungsguramin från listan också - någon annan fin, helst lättskött gurami ni rekommenderar?

Så nu är de "säkra" fiskarna som jag ännu inte hämtat dessa:

Kopparbarb 2+2
(1 ancistrusmal av motsatt kön till Dammsugaren - en av butikerna tar emot yngel så det blir inga problem med det, får man hoppas9

Ta da! Så, ungefär 8-9 platser är öppna för en guramisort och något annat, om ni vill rekommendera någon speciell. Har fallit för den läckra mosaikguramin - men tyvärr behöver den ett 200liters. Fick också mina ögon på ett par fjärilsciklider, men de får nog vänta tills jag tröttnat på de fiskarter jag ska ha först. Vackra turkosblåa anslag de har. Får nog börja läsa på. Men behöver mycket mjukt vatten och är känslig för nitrit, om jag inte har fel? Så stod det åtminstone i butiken.
#68 - 8 januari 2009 18:50
Jag tycker nog att ditt akvarium räcker till mosaik gurami.
#69 - 8 januari 2009 22:14
Jag skulle inte satsa på Mosaikgurami i ditt akvarium. Har själv testat i mitt 115 liters och det lyckades inte alls. Guramin kan vara ganska bråkiga sinsemellan. Dvärgguramin är en lättskött fisk och vore lämpligare.
#70 - 9 januari 2009 11:21
Har kollat på dvärgguramin, men verkar inte finnas i någon butik nära oss. Kollade just på en av butikernas hemsida; de verkar ha den, men det är också den butiken som ligger längst ifrån oss.
Tänker nog avhålla mig från mosaikguramin för tillfället. Men kanske om man skaffar ett större sen ...? Bara liite övertalning så kanske det går vägen :D Nej det ommer nog ta en lång tid innan jag lyckas få ett större. Om jag ens skulle få det.
#71 - 9 januari 2009 13:25
De allra flesta seriösa butiker kan beställa hem fisk och tillbehör som man vill ha.

Tex. så sa jag till min lokala handlare att jag ville ha dvärggurami varianten som är lysande blå med röda streck. Så nu ska han beställa hem 10 stycken sådana idag, så de kommer nästa vecka.

Dock så har han ju iofs sagt tidigare att jag bara ska säga till om jag har något tips på fisk som han kan sälja
#72 - 9 januari 2009 18:21
Matuski skrev:
Har kollat på dvärgguramin, men verkar inte finnas i någon butik nära oss. Kollade just på en av butikernas hemsida; de verkar ha den, men det är också den butiken som ligger längst ifrån oss.

Tänker nog avhålla mig från mosaikguramin för tillfället. Men kanske om man skaffar ett större sen ...? Bara liite övertalning så kanske det går vägen :D Nej det ommer nog ta en lång tid innan jag lyckas få ett större. Om jag ens skulle få det.

Dvärgguramin är en mycket vanlig fisk och förekommer åtminstone i Åbo- och Helsingforstraktens butiker jag har besökt. Så ha litet tålamod så lär du nog hitta den så småningom.
#73 - 10 januari 2009 08:19
Ja, den här butiken ligger faktiskt i Helsingfors(den heter Akvaariokeskus, Akvariecentret på svenska), men det är ungefär 1 timmes bilresa dit. Tycker heller inte att dvärgguramin skulle passa så bra i mitt akvarium - varför vet jag inte men jag tycker bara att det inte skulle se bra ut.

Så, andra guramis?
#74 - 10 januari 2009 08:48
Pygmé gurami? Dock något ovanlig
#75 - 10 januari 2009 09:02
Kollade på bilder, den är ju urgullig! Ska kolla om de har den i butikerna, och se vad de säger om den. Även om jag inte är speciellt bra på finska ...
#76 - 10 januari 2009 09:21
De har den inne! Förstod dock inte alls de sa, så kolalde Google istället.

Viktiga saker:
1. Behöver rent vatten, så vattenbyten måste göras "regularly"(mitt huvud blev helt tomt på svenska synonymer)
2. Kan inte hållas med större, aggressivare fiskar. Ancistrusen blir ju inte precis liten men den är nog inte speciellt aggressiv heller.
3. Jag har lite kallt för den i mitt akvarium, måste höja temperaturen lite.
4. Behöver ett tätplanterat akvarium, gärna med flytväxter också. Blir väl till att köpa lite växter till då. När vi nu åker in till någon akvariebutik igen.

Bra saker:
1. Är tålig när det gäller pH-värdet.
2. Är ganska liten.

Om vi åker in till Akvaariokeskus någon dag kan jag kanske fråga lite mer om den ..
#77 - 10 januari 2009 14:43
När man menar större aggresivare fiskar, så brukar man inte räkna in malar om det inte handlar om rov malar.

Med andra ord så kommer ancistrusen inte vara något problem. ;)
#78 - 11 januari 2009 09:54
Märkte att om man har pygmegurami så måste man göra vattenbyte varje vecka och det vill jag helst undvika. Sökte info om mosaikguramin på svenska, de sidorna sade att mosaikguramins minilängd och liter på akvariet är ca 80 cm(jag har 85) och 100(110 liter på en annan sida). Så, kanske man ska pröva ändå?

Fick hem ett dropptest igår, testade akvarievattnet, pH 8.0.
Okej, tänkte jag, det måste finnas något annat i vattnet som gör det hårdare.
Då jag inte kunde komma på något idag fick jag den briljanta idén att testa kranvattnet. Testade det. 8.0. 8.0?? Ska inte de flesta kranar ha mjukt vatten, eller är det annorlunda i Finland? Måste antagligen köpta pH Decreaser - medel, om det nu finns i affären ..
#79 - 11 januari 2009 11:29
Vattenbyte varje vecka måste du göra med alla fiskar.

pH har inget med hårdhet att göra. Däremot mäts hårdhet i KH/GH

Med pH mäter man hur surt eller basiskt vattnet är, ju lägre värde desto surare vatten
#80 - 11 januari 2009 12:40
Vattenbyte varannan vecka är det väl?

Okej ... Det visste jag inte. Men pH-värdet måste ändå ner!
#81 - 11 januari 2009 14:13
Matuski skrev:
Vattenbyte varannan vecka är det väl?

Men pH-värdet måste ändå ner!

1. I nuläget när du har så få fiskar, men det räcker att en enda fisk, vilken som helst, kommer i ditt akvarium nu, så får du byta vatten varje vecka ändå.

2. Varför?
#82 - 11 januari 2009 20:49
Det är ingen ide att börja pruta och slarva med vattenbyten. Det är klart att vissa fiskar är känsligare än andra och du hittar med tiden säkert rätt intervaller och mängder för vattenbyten just för ditt akvarium. Särskilt med små akvarium är vattenbytena särskilt viktiga. Jag förstår att frestelsen är stor men jag råder dig ändå att skippa mosaiken.
#83 - 12 januari 2009 18:07
1. Okej, men skadar det inte bakteriekulturen att byta vatten så ofta? I böckerna och allt annat jag har läst står det varannan vecka.

2. För att det är 8.0! Endast levandefödare vill ha så högt pH-värde!(butiken praktiskt taget vägrade sälja fiskar till oss)

Men vad ska jag då ha? Hela tio platser är öppna och jag har inte hittat en enda fisk att fylla upp dem med!
#84 - 12 januari 2009 18:13
Matuski skrev:
1. Okej, men skadar det inte bakteriekulturen att byta vatten så ofta? I böckerna och allt annat jag har läst står det varannan vecka.

2. För att det är 8.0! Endast levandefödare vill ha så högt pH-värde!(butiken praktiskt taget vägrade sälja fiskar till oss)

1. Böcker är ofta från 70-80 talet, och den infon är ganska gammal.

Inte ger man väl en hund samma mat nu, som man gjorde för 30 år sedan? Nu är maten mycket mer näringsrik och bättre för hunden.

2. Bullshit. De allra flesta (Och då menar jag 95%) fiskarna bryr sig inte om pH värdet. pH värdet spelar endast roll om man vill ha lek på hyfsat svår lekta fiskar.
#85 - 13 januari 2009 16:30
JojjeN, jag bryr mig inte det minsta om pH - värdet, det är butikerna som gör det. De vägrar sälja fiskar till mig! Det är samma i varje butik jag har varit i - visserligen bara två stycken men de har inte ens varit specialiserade akvariebutiker och då kan jag tänka mig hur det är i de som bara har akvariefiskar ...:(
#86 - 13 januari 2009 16:43
Säg till dom att du fixat pH värdet då, de vet ju inte att du inte gjort det egentligen.

De säger bara så för att lyckas sälja pH sänkande medel till dig.

Om de frågar var du köpte medlet så säg att du köpte det i den andra affären. Om han/hon frågar varför, så säg att det var billigare där.
#87 - 16 januari 2009 11:19
Okej, nu har jag bestämt mig. Jag orkar inte börja fjaska omkring med pH - värdet, det får bli fiskar som klarar av ett pH på 8.0! Med andra ord, ändring av planerna. Ska se om vi kanske åker till butiken, Nelitassu(Betyder väl ungefär Fyrtassar, eller Fyrtass på svenska), idag och ser vad vi kan hitta. Tack för ditt råd om endast en levandefödare JojjeN, men jag tror nog att det blir guppy i alla fall. Såg en konstig guppyhane förr gången vi var där, en endlers, men i samma storlek som en fullvuxen guppyhane! Blandning? Hade även lite mysko färg på stjärten.

Ett av ynglena dog igår. Tror den fastnade i något, hade en liten böld mitt på huvudet. Fick meddelandet att det funnits svamp i akvariet jag fått dem från, men det var före de föddes. Undersökte bölden så gott jag kunde från utsidan av akvariet, den såg inte luden eller på något annat sätt svampaktig ut. Dessutom hittade jag ynglet några millimeter från ena underkanten av yngelkassen, kanske den fastnat mellan nätet och ställningen?
#88 - 16 januari 2009 11:30
ALLA fiskar klarar och trivs i pH 8.0, bara det att vissa svårlekta ciklider inte leker i det.
#89 - 17 januari 2009 19:45
UPPDATERING!

Bestämde mig för att ändå försöka sänka pH - värdet till åtminstone 7.5.
Vattenbyte varje vecka blir det, efter att ha sett hur de smutsar ner i akvariet. Har övergivit iden på guramin helt nu, det blir någon sorts liten ciklid istället. De hade en lapp med en ciklid som tyvärr inte fanns i affären, tror det var kakaduaciklid. Får ta reda på lite mer om den. Vi hade ett jättebra butiksbiträde idag, det enda hon frågade var storleken på akvariet. Tänka sig, hon litade på oss! Till skillnad från de andra biträdena vi haft. De hade fått in lite javamossa så vi tog en bit, och lite gälört också. Och en fisk som jag aldrig tänkt mig ha - Pristella(är det pristellatetra?)! Fem stycken blev det, men efter noggrann observation både hemma hos mig och i akvariet i affären så kommer nog antalet utökas så småningom. De hade inte så mycket fisk inne då de håller på med en renovering, men guppys tror jag de skulle få in nästa vecka. Härliga fiskar! Vi fick oss ett gott skratt när biträdet skulle försöka fånga in dem - jag hade bett om fem små fiskar - och de rörde sig som en enda fisk, ingen lämnade stimmet vilket gjorde det mycket svårt att skilja ut de fiskar som var små från de stora.
Pappa blev förtjust i en kuhliål, och brydde sig inte om att jag sade att de lätt tar sig ut överallt - han sade tillochmed att vi skulle köpa en sådan men efter biträdets kommentar om att de lever i stim(det visste jag inte) så påpekade jag att vi antagligen kommer få en otrolig nitrittopp om vi tar flera fiskar än de vi tog. Tror själv att fem fiskar är aningen för mycket i ett så nytt akvarium - men de är ju stimfiskar så ...

På tisdag blir det vattenbyte och från och med det så kommer det bli en tredjedels vattenbyte med hävert varje vecka. Vi köpte också torvextrakt för att sänka pH - värdet, resultatet blev ett läckert garvsyrefärgat vatten som tar fram pristellornas färger jättebra! Mycket nöjd med vårt köp idag, men kom ändå gärna med synpunkter ;D
#90 - 17 januari 2009 20:12
Bilder, annars vet vi ju inte hur et ser ut, och kan inte kommentera. ;)

Bra med seriösa biträden som inte bara tänker på att sälja!

Kuhlii ålar kunde ni gott köpt dock, de är inte så rymnings benägna som folk säger, och de gör mer nytta än de smutsar ner. De äter upp överblivna foderrester som ökar nitriten, och skiter ut mycket mindre "nitrit görande".
#91 - 5 februari 2009 15:49
[:(!]Men GUUD![:(!]
Jag har inte skrivit på länge för inget speciellt har hänt. Mina tre yngel har växt till sig ordentligt och jag har ett femtal småttingar ute i akvariet. Pristellorna mår bra, de vuxna platyna också. Idag åkte vi för att hämta ett par guppys. Och kom hem tomhänta. IGEN. Vad är det för fel på den där *fult ord* affären?

Detta är orsakerna till att vi inte fick köpa guppys, eller någon annan fisk heller för den delen;

1. Platys är fenbitare (VA *fult ord*) Platys är väl inte fenbitare heller! Inte pristellor heller vad jag har hört, :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

2. Vi har för högt Ph - värde (7.5 = ???)

Och de rådde oss att göra så här;

1. Antingen låta akvariet bli ett platyakvarium (jättekul :mad:[:(!][:(!]:mad:)

2. eller köpa ett nytt akvarium, flytta platyna till det och sedan sänka pH - värdet (De vet mycket väl att vi köpte det här för knappa två månader sedan. Mina föräldrar har klart och tydligt sagt ifrån; ett akvarium only!)

Vad ska vi göra då? Vi kan ju inte precis håva upp alla platysar, inklusive ynglen, och döda dem!!
Vi har inte haft några problem med akvariet, det enda är att vi inte får köpa fiskar!! Ett ganska svårt problem egentligen, och vi kan ju inte åka upp till Helsingfors varje gång vi ska ha fiskar!!!
#92 - 5 februari 2009 17:30
Omg att en okunnig affär ska hindra en brinnande akvarie hobby!

Ren bullshit!! Platys är verkligen inga fenbitare! De rekommenderas ofta till kampfisk akvarium, och kampfiskar har långa fenor! Och jag har personliga erfarenheter av både guppy och kampfisk tillsammans med platys!

Platys är de fredligaste fiskar som finns (Bokstavligt talat), och skulle aldrig varken röra eller bry sig om de andra fiskarna.

Pristellor vet jag inte vad det är.

Och guppys bryr sig inte om pH överhuvudtaget!

Har du ingenannanstans att handla fisk? Dendär affären känns verkligen inte seriös. Och om de har så få kunder så de kommer ihåg någon som var där en gång för 2 månader sedan så är de nog inte särskilt populära.

Egentligen borde du ge dom en länk till denhär tråden så de får läsa, men det är såklart svårt att göra.

Mitt enda förslag är att gå tillbaka till butiken och säga att du har gjort dig av med platyna och sänkt pH:et nu. De kan ju inte veta om du gjort det eller ej. Du kan ju säga att du köpte pH sänkande över nätet eftersom det var billigare där.

Man måste inte alltid tala sanning om inte de andra talar sanning till en.
#93 - 6 februari 2009 12:17
Bild på en pristella: http://www.tuchosoft.net/akv/kalat/kuvat/intiaanisulka.jpg

Jag vet!
Skulle gärna ljuga för dem men kan inte finska och mina föräldrar kommer ju alltid med, de är ärligheten i person. När det gäller andra då. Själv kan de blåneka till en massa saker ;)
#94 - 6 februari 2009 16:15
Matuski skrev:

Vad är det för fel på den där *fult ord* affären?

Låter som en Pang i Bygget affär med John Cleese i huvudrollen...:p

Gå till en konkurrent!
#95 - 7 februari 2009 18:26
Ha ha! XD

Har fått ett tips om en butik i Vanda, ganska långt härifrån men det är väl värt det. Ska åka dit, men det blir nog inte förrän onsdag då det antagligen är stängd i morgon, jag har ridning på måndagen, Ordverkstad på tisdagen, men sen är det fritt fram ...
#96 - 7 februari 2009 22:45
omg dom i den affären värkar helt blåsta. håller med Jojjen platy är nog den fredligaste och mesigaste fisken som man kan ha i ett sötvattensakvarium. vet i f*n var Borgå ligger men de måste finnas mer än en affär.
#97 - 8 februari 2009 07:14
Haha, De i affären verkar inte ha riktigt koll:P

Vad tror du de har för ph i sina kar där :p
Tror inte de häller i pH preparat varje gång de byter vatten, hade ju blivit sinnes dyrt för affären.

Btw, om du vill få ned pH så är ett tips att ha lite rötter i karet,torv i filtret och döda eklöv på bottnen.

Då är mitt tips till dig att göra lite mindre vattenbyte varannan vecka, så håller du nere pH-värdet. Fiskarna kommer inte att bli lidande av det.

Byta vatten varje vecka är lite overkill enligt mig.
#98 - 8 februari 2009 07:43
Borgå ligger i södra Finland, nära Helsingfors. Det finns inga andra butiker än denna där.

Jag har två rötter och använder torvextrakt. Jag gör vattenbyte varannan vecka, men torvextraktet ska också sättas i varannan vecka, så egentligen ändrar det aldrig pH - värdet då vårt kranvatten har ett pH på 8.0!
I vårt akvarium ligger det nånstans mellan 7.5 och 8.0 ..
Men döda eklöv på bottnen? Det kanske man skulle kunna pröva bara det blir sommar igen. Sådana som man hittar på marken menar du?
Jag vet ingenting om eklöv i akvariet, men det är kanske värt ett försök. Innan man lägger dem i akvariet ska man väl skölja av dem eller koka dem eller nåt sånt? Gudarna vet vad de kan ha fått på sig ;)
#99 - 8 februari 2009 07:56
Njae. det ska inte vara färska ekblad, utan döda som ramlar ner på hösten. Det ligger fortfarande kvar, iallafall här. ;)
#100 - 8 februari 2009 09:06
Problem: Vi har ett lager på ca 20 - 30 cm snö här. Det är plusgrader nu så det smälter säkert snart. Så de eklöv som jag hittar på våren är döda?
#101 - 8 februari 2009 10:48
Matuski skrev:
Borgå ligger i södra Finland, nära Helsingfors. Det finns inga andra butiker än denna där.

Jag har två rötter och använder torvextrakt. Jag gör vattenbyte varannan vecka, men torvextraktet ska också sättas i varannan vecka, så egentligen ändrar det aldrig pH - värdet då vårt kranvatten har ett pH på 8.0!

I vårt akvarium ligger det nånstans mellan 7.5 och 8.0 ..

Men döda eklöv på bottnen? Det kanske man skulle kunna pröva bara det blir sommar igen. Sådana som man hittar på marken menar du?

Jag vet ingenting om eklöv i akvariet, men det är kanske värt ett försök. Innan man lägger dem i akvariet ska man väl skölja av dem eller koka dem eller nåt sånt? Gudarna vet vad de kan ha fått på sig ;)

hehe man ska inte vara så petig av sig, skölj du dem lite lätt i kallt vatten bara.

Hur gammla är de rötterna? köp lite fler smårötter och lägg dem i blöt bara så att de inte flyter och sen direkt ned i karet, koka absolut inte då försvinner lite av det "gutta" i rötterna:p

Vad menar du med torvextrakt? Granulat eller liknande?

Annars kan du ju gå över till Tanganyika eller Malawi som jag gjorde (har också väldigt hårt vatten där jag bor)
#102 - 8 februari 2009 12:19
torvextrakt e de nått medel ir? använd riktig torv istället. rätta mig om jag har fel någon men har för mig att alkottar sänker ph ganska grovt.
#103 - 8 februari 2009 12:53
Matuski skrev:
Problem: Vi har ett lager på ca 20 - 30 cm snö här. Det är plusgrader nu så det smälter säkert snart. Så de eklöv som jag hittar på våren är döda?

Du ser väl vilka som lever och vilka som är döda? ;) Torra löv är döda, gröna eller rörliga blad lever lite.
#104 - 12 februari 2009 14:36
Ja det förstås :D
#105 - 8 juli 2009 10:29
Puh. Det var myycket länge sedan jag uppdaterade den här tråden.
Alla fiskar mår bra, utom korallplatyn som dog då min syster hade hand om akvariet >:@ för tillfället har jag följande:

Platy 1 st + ett femtal yngel som är stora nog att simma ute i akvariet.
Pristellatetra(?) 5 st
Neontetra 8 st (Två stycken har dött under sista tiden, är rädd att det är någon sjukdom som går *bita på naglarna)
Kopparbarb 3+3 st
Ancistrusmal 1 st

För mycket fiskar? Vad tycker ni?

Annars frodas växterna, svärdsplantan faller sönder i trådar, undrar vad det är för fel på den? Mamma tror att det är sniglarna, men inga andra växter är 'attackerade'. Jag har också tippat på den stora roten i mitten så att den står rakt upp. Blev mycket snyggare och ger mer höjd. Är dock missnöjd med fiskblandningen. Tror jag ska vänta tills alla dör ut och sedan börja om på nytt. Gärna med barber, gillar mina kopparbarber otroligt mycket <3
Bilagor:
#106 - 8 juli 2009 10:37
Det är förmodligen din ancistrus som kalasar på svärdplantan.
#107 - 9 juli 2009 08:20
Åh, äter de svärdsplantor? Ja men då så, då får den äta på ;) Svärdsplantan är ändå lite i skymundan så det är inget farligt.
#108 - 9 juli 2009 08:50
Tänkte ladda upp lite bilder av akvariet och fiskarna så får ni säga vad ni tycker ;) Kameran är dålig så bilderna är inte så bra men det är den enda vi har förutom min egen som om möjligt är ännu dåligare. Den är bara bra på att ta närbilder.

http://i27.tinypic.com/16lzcw4.jpg
Akvariet

http://sv.tinypic.com/r/2i8wxz8/3
En räka

http://sv.tinypic.com/r/2e3wcx1/3
Min enda vuxna platy för tillfället sedan den andra dog :(

http://sv.tinypic.com/r/2zrjb76/3
Två av kopparbarberna, en hona och en hane

http://sv.tinypic.com/r/2vsnfwh/3
Ett yngel jag fått från min kompis akvarium. Vi kallar den 'Nemo' på grund av den avbitna/missbildade fenan.

http://sv.tinypic.com/r/15eivb9/3
En av pristellorna

Så, vad tycks om akvariet?
#109 - 12 juli 2009 18:59
Känns som om jag sitter här alldeles för mig själv och uppdaterar åt ingenting just nu :( ...

Nåja, iallafall var jag till akvarieaffären för ett par dagar sen, bara för att kolla lite, och blev totalförälskad i en diskus ... hur kommer det sig att jag avgudar de fiskar som blir alldeles för stora för mitt akvarium? Nu har jag diskus och skalarer på toppen av min lista ... sååå eleganta när de sveper omkring i akvarierna. Förkunnade tydligt för mina föräldrar att när jag flyttar ut, blir akvariet kvar. Så kan jag köpa upp mig till ett diskus- och skalarvänligt kar, kanske kring 300 liter då :) Men det kommer ju ta ett par fem år så ... gott om tid att planera. Ett hörnkar skulle också vara fint, men INGA FLER AKVARIER har min mamma sagt >:(

Annons