Fortsätter på min gamla tråd för nu måste jag bara berätta att jag fått yngel!!! Så pyttepyttesmå, tom mindre än mina nyfödda endlers! Det blir en lång historia men dom som är intresserade....
Men det var egentligen inte meningen att kläcka dem nu. Jag trodde nämligen att den ena påsen med torv (jag delade upp den totala "skörden" på två påsar f säkerhet skull) var tom på ägg. Trodde att torven var för fuktig och att äggen kläckts i påsen och ynglen dött. Letade och letade men såg inte ett endaste litet ägg.
Sent igårkväll läste jag om odling av rödmunstetror eftersom jag har tre fina, friska honor som är rejält tjocka. Tänkte göra ett försök att odla dem även om de är svåra och jag är rookie, men man kan ju ha tur, eller hur? Eftersom jag är så lat så tänkte jag återanvända den färdiga torven vars killi-ägg försvunnit till odlingskaret för rödmunstetrorna. Orkade bara inte sätta igång och koka ny "sats" mitt i natten.
Så i med torven å på med akvarievatten. Kollade en sista gång att det inte fanns nåra ägg. Sen satte jag mig att surfa lite mer om tetrorna. När jag skulle lägga mig kollade jag om "torv-dammet" lagt sig och döm om min förvåning när jag skymtar rörelse bland torven. Fram med ficklampan och se på fan! Mängder med små bäbis-killi-ögon reflekteras i ljuset. Å hjälp! Det är egentligen för mycket torv i karet så botten är kanske 5 cm tjock på sina ställen. Rörde försiktigt och det dök upp begravda små stackare som inte lyckats ta sig upp.
Dom måste ha kläckts inom 2-3 timmar från att jag blötlade torven. Såg 10-15 st men är övertygad om att det finns fler, fast de kanske är begravda. Nåväl. Jag har ju en påse till.
Håhåjaja... så har man blivit killi-mamma oxå!