första äggen med skalar, hjälp!

#1 - 22 maj 2008 18:41
har ett gäng skalarer som växt upp ihop i några månader. två av dom växte bra mycket mer än dom andra och började bli aggresiva mot dom mindre, varpå jag flyttade dom mindre till ett annat kar. dagen efter satt det rom på ena sidan på filtret (juwelkar).

jag har främst haft malawi förut och har lyckats få många överlevande yngel av varje kull där, men med scalarerna är jag helt grön. har läst lite och förstår att dom är svåra att få överlevande yngel på, men finns det något sätt att separera ungarna från föräldrarna när dom väl kläcks, och föda upp dom separat? lr det kanske är ännu svårare?

finns det något jag kan göra för att påverka föräldrarnas sätt att föda upp ynglena? ska jag mata föräldrarna mycket så att dom inte är så hungriga på sina yngel etc.?

tacksam för svar!
#2 - 23 maj 2008 14:32
nu har äggen fått en liten svans och det fladdrar på rätt ordentligt i högen. föräldrarna är båda där o putsar, fläktar och placerar om äggen. gott tecken?
skulle jag kunna ta bort föräldrarna nu eller överlever inte ynglen alls då?

vill gärna få överlevande yngel av detta!
#3 - 23 maj 2008 14:37
nu har äggen fått en liten svans och det fladdrar på rätt ordentligt i högen. föräldrarna är båda där o putsar, fläktar och placerar om äggen. gott tecken?

ha kvar föräldrarna så länge så möjligt!

vad har du för andra fiskar i karet?
#4 - 23 maj 2008 14:44

Ska svara av egen erfarenhet och inget annat...

Eftersom det är deras första lek är risken stor att dom misslyckas, men se det inte så utan som att dom har övat. Att dom lyckats komma så långt som till kläckning redan första gången är en jättebedrift i sej. Om ynglen försvinner kommer dom förmodligen att leka igen om nån vecka och efter det osv... Mitt par har lekt 1-2 ggr/ månad det senaste 1½ året men dom har aldrig fått chansen att driva upp sina yngel pga andra faktorer...

Tänk på att ha en lampa tänd i rummet på nätterna så dom kan ha koll på ynglen. Vet ju inte vad dom går i för kar och med vad. Aggressiva eller snabba fiskar kan lätt norpa ynglen ett efter ett från paret men har du lugnare mindre fiskar är det ju tvärtom ;).

Är dom kläckta nu kan du räkna med ca 4-5 dagar tills dom blir frisimmande. Föräldrarna fortsätter vakta dom då med förhoppningsvis, och du bör, samma dag som dom blir frisimmande starta en artemiakläckning. Vet du inte hur man gör så säg till så ska jag ge dej ett enkelt sätt att gör på...

Och grattis!! :D
#5 - 23 maj 2008 14:45
Förresten, om du vill ta ynglen från föräldrarna ändå, vilket jag inte råder dej till ioma du har ett yngelvårdande par, så klarar dom sej fint.
#6 - 23 maj 2008 15:10
Håller med PlatyYngel,

Mitt scalare par har misslyckats med 3 lekar hittils...
#7 - 24 maj 2008 17:28
jag har tre små ancistrus i karet, så det finns inte några rovfiskar lr annat som ska norpa åt sig. föräldrarna verkar väldigt måna om sina små, dom har flyttat runt hela gruppen med "ägg/yngel" på filtersidan flera gånger nu.

ni kanske har rätt i att iallafall låta dom försöka nu den första gången att klara det själva. man kanske har riktig tur och har lyckats få ihop ett par som är riktigt bra yngelvårdare!

direkt när jag såg äggen så satte jag en liten nattlampa som sken över dom, så där är jag med =)

det där med artemia har jag ingen koll på alls faktiskt... är det ett måste för att dom små ska överleva? har alltid vart van vid att mosa flingor så fint som möjligt, fast å andra sidan har jag aldrig haft så här små yngel! dom är minimala!
#8 - 24 maj 2008 18:00
kom på en fråga till; hur kan jag se vilken som är hona respektive hane? finns det olika beteenden hos dom nu när dom har lagt romen? missade ju själva äggläggningen tyvärr så jag vet inte...
#9 - 24 maj 2008 18:25
så här ser läget ut nu, dåliga bilder dock.

[ATTACH]12048[/ATTACH]
[ATTACH]12049[/ATTACH]

har förberret alla filterinlopp m.m. med filtermatta, hoppas det hjälper...
#10 - 24 maj 2008 18:40
Ancistrusarna är ju relativt snälla så det är nog till 95% säkert att dom inte rör ynglen. Är dom dessutom små som du skriver så är det 100% lugnt ;)
Beteendet är väldigt lika så det är nog omöjligt att se, säkrast är ju att se leken tyvärr...
Jättesnyggt och bra akvarium du har måste jag säga! Om dom sköter leken så har du nog snart massor med miniscalarer simmandes :D

Vet inte riktigt hur det går med flingfoder-mjöl faktiskt... Använde artemia och ynglen verkade reagera på att det rörde sej och då åt dom, men det kan ha vart vana.

Iaf, du vet vad artemia är?
Du köper ägg som du kläcker i zooaffären.
Ta en 2L glassbalja, dela locket och sätt det nere i mitten på burken så det delar av den i 2 "rum". Det blir springor runt och det ska det vara...
Fyll 1 liter akvarievarmt vatten (kanske rentav kan ta ur akvariet, har aldrig testat det...) och ha i 1 msk salt.
Ena hörnet på burken ställer du mot en lampa så att det hörnet är betydligt ljusare än resten av burken (du kommer få en känsla för hur du ska gör när du provar), dock inte för nära så vattnet blir för varmt.
Ta lite artemiaägg, beroende på hur många yngel du då har, och häll i det "rummet" som är bort från lampan. För när äggen kläcks sen kommer artemian dra sej bort mot ljuset och du kan använda en pipett eller nåt och suga upp ynglen med. En del säger att man ska skölja dom så att saltet försvinner, har jag aldrig gjort, men var då noga med vattenbytena ;)

Låter det krångligt? Tyckte jag innan, men nu som du ser kan jag det och det går jättebra!
#11 - 24 maj 2008 18:42
Låt dem vara kvar hos föräldrarna för guds skull... Finns inte en enda vettig anledning att ta bort föräldrarna nu!!!

Vad gäller mat kan du köpa en burk färdigkläckt artemia om du är helt "grön" inom detta. Funkar skitbra. "Ocean Nutrition - Instant baby brine shrimps" är ett av alla alternativ till detta
#12 - 24 maj 2008 20:15
hehe, så snyggt vet jag inte om det är, är lite provisoriskt. har en del alger nu också. menmen. jag läste artikeln om artemiakläckning, så jag får väl testa det. verkar inte vara alltför krångligt. ska jag försöka "spruta" ut dom i yngelstimmet då eller?

blev lite skraj när jag kikade in i karet förut, fanns inte en endaste "larv" kvar på filtret! tänkte att dom hade käkat upp dom, men så började jag glo på alla blad o rötter o hittade hela högen på ett litet blad =o) föräldrarna möblerar om.

mm, låter föräldrarna vara kvar så får vi se hur det går. dom har skött sig riktigt bra hittills verkar det som. dock lämnar dom alla sina småttingar när jag närmar mig akvariet - då vill dom ha mat precis som vanligt. är det normalt?

tack för alla svar!
#13 - 25 maj 2008 09:41
kom på en fråga till; hur kan jag se vilken som är hona respektive hane? finns det olika beteenden hos dom nu när dom har lagt romen? missade ju själva äggläggningen tyvärr så jag vet inte...

honans äggrör är vinklat snett bakåt, och hanens motsvarande är vinklat nästan 90 grader rakt ut
#14 - 25 maj 2008 20:56
hehe, så snyggt vet jag inte om det är, är lite provisoriskt. har en del alger nu också. menmen. jag läste artikeln om artemiakläckning, så jag får väl testa det. verkar inte vara alltför krångligt. ska jag försöka "spruta" ut dom i yngelstimmet då eller?

blev lite skraj när jag kikade in i karet förut, fanns inte en endaste "larv" kvar på filtret! tänkte att dom hade käkat upp dom, men så började jag glo på alla blad o rötter o hittade hela högen på ett litet blad =o) föräldrarna möblerar om.

mm, låter föräldrarna vara kvar så får vi se hur det går. dom har skött sig riktigt bra hittills verkar det som. dock lämnar dom alla sina småttingar när jag närmar mig akvariet - då vill dom ha mat precis som vanligt. är det normalt?

tack för alla svar!

Det går nog bra med ynglen när föräldrarna lämnar dom eftersom du inte har andra fiskar som kan äta upp dem under tiden. Dom flyttar om för att minska risken för att restprodukter ska bilda gifter mm som skadar ynglen...

Ja, artemian sprutar du försiktigt in i stimmet. Börja mata ca 12-24 timmar efter att dom blivit frisimmande då brukar dom börja äta ;)
#15 - 25 maj 2008 21:54
mkay, ska åka och köpa artemiaägg imorrn, än har dom inte börjat simma så. men nu kan jag se små ögon o svansar och själva "ägget" är minimalt. det är väl dags för första simturen snart kan man tänka sig =)

hur brukar stimmet bete sig? gömma sig vid botten någonstans eller åka runt lite i karet?

just föräldrarna kommer från två olika inköp, den ena är en "green flame" (stod så i affären iaf =), medans den andra är en vanlig skalar... hade fyra "green flame" från början, men fick en förgiftning i karet, varav bara den här klarade sig. när jag skulle köpa nya så fanns det inga sådana kvar, så det fick bli vanliga... lustigt att just dom två parade ihop sig, och än lustigare att dom verkar vara duktiga med lekandet (än så länge!).
undrar hur ynglena kommer se ut om dom klarar sig...

(har fortfarande inte kunnat urskilja vem som är far lr mor, men här är den "vanliga" skalaren med dom små. ursäkta bilden, men fick använda blixt för att ens få med småttingarna)
[ATTACH]12065[/ATTACH]

"gröna flamman" är något större än den vanliga
[ATTACH]12066[/ATTACH]

posar...
[ATTACH]12067[/ATTACH]

andra sidan ock...
[ATTACH]12068[/ATTACH]

och den mindre...
[ATTACH]12069[/ATTACH]

har börjat få en del alger, både på rutor och växter... vågar dock inte gå ner o skrapa rutor o pilla som läget är just nu.
#16 - 26 maj 2008 05:50
Som jag sa.. Köp färdigkläckta artemia så slipper du en del bök
#17 - 26 maj 2008 10:23
Tror av bilderna att det är green flame som är honan.
Ynglena kommer hänga i klasar från bladet de sitter på, innan de blir frisimmande. När de blir frisimmande håller de sig kring föräldrarna.
Personligen tycker jag egenkläckt artemia är bättre. Den sjunker inte till botten utan håller sig uppe vid ljuset och så rör den på sig.
#18 - 26 maj 2008 14:33
okej, ska kolla vad som finns i affären, "färdig" låter ju käckt, men det är ju alltid roligt att pilla lite =) måste dra iväg till affären nu, återkommer senare!
#19 - 26 maj 2008 21:44
dom hade inga artemiaägg där jag kollade idag, skulle komma in på fredag... min favoritaffär som har lite bättre koll har inte öppet mån-tis =( men iaf, dom hade detta hemma;
[ATTACH]12081[/ATTACH]
[ATTACH]12082[/ATTACH]
är väl kanske inte det bästa, men det får duga tills jag får tag på nåt bättre. är ju till för just detta iaf.

tänkte på det här med att det är svårt att få skalaryngel m.m; när är det som mest kritiskt? är det när det fortf. är ägg lr är det när ynglena börjar simma omkring etc. med kritiskt menar jag alltså att föräldrarna får tuppjuck och börjar käka sina ungar.

funderade även på om jag skulle ta och stänga av pumpen som sitter i själva juwelfiltret, jag har ju ett ganska stort ytterfilter till karet som nog sköter filtreringen mer än bra nog. ser lite strömt ut därinne, för dom små menar jag?

börjar nästan bli lite orolig att jag ska få hur många skalarer som helst här snart! vad ska jag göra av alla!? =oP

ps.
tackar för svaren suzanne.h!
ds.
#20 - 26 maj 2008 21:51
Tips vid matning av artemia, skaffa dig en medecin spruta sätt på en luftslangs bit eller liknande gärna något som är lite hårdare än luftslang. Då kan du spruta maten där ynglen är...då är man säker på att dom får i sig maten.
#21 - 26 maj 2008 22:00
mm, ska kolla med sambon här, hon jobbar inom sjukvården, ska nog kunna fixa... förstod inte riktigt hur det skulle gå till med den där flaskan. man droppar ju små droppar ur den, men jag tror inte direkt att ett stim med livrädda 2mm-fiskar skulle kuta fram o käka om det är en hand stor som ett dasslock (ja, nästan iaf =)) i andra ändan. päronen skulle kanske protestera liiiite också.

fick gjort ett diskret litet vattenbyte nu och tänkte ta bort lite algbeklädda blad. fick några goa nyp så jag la ner den idén. vill inte stressa upp dom.
#22 - 26 maj 2008 22:05
mm, ska kolla med sambon här, hon jobbar inom sjukvården, ska nog kunna fixa... förstod inte riktigt hur det skulle gå till med den där flaskan. man droppar ju små droppar ur den, men jag tror inte direkt att ett stim med livrädda 2mm-fiskar skulle kuta fram o käka om det är en hand stor som ett dasslock (ja, nästan iaf =)) i andra ändan. päronen skulle kanske protestera liiiite också.

fick gjort ett diskret litet vattenbyte nu och tänkte ta bort lite algbeklädda blad. fick några goa nyp så jag la ner den idén. vill inte stressa upp dom.

Jag använder en medecin spruta från apoteket, sen tar jag ett glas har i lite akvarievatten sen i med det dom ska äta suger upp allt i sprutan sen bara ner till ynglen, har funkat jätte bra till mina scalare yngel..
#23 - 26 maj 2008 22:13
mm, ska testa, det verkar ju vara en beprövad metod så =)
ser nu att några av dom små försöker simma iväg lite från bladet, imorrn kanske det blir frisim av!

[ATTACH]12083[/ATTACH]
godnattbild från karet. nattlampan är på.
(är inte så ljust irl, fick ta så lång slutartid bara)
#24 - 27 maj 2008 21:16
föräldrarna har börjat bli aggressiva mot varandra, främst den stora mot den lilla... normalt förekommande? några yngel har varit ute o testat vingarna ordentligt idag, ska försöka få i dom lite mat nu =)
#25 - 28 maj 2008 04:37
föräldrarna har börjat bli aggressiva mot varandra, främst den stora mot den lilla... normalt förekommande? några yngel har varit ute o testat vingarna ordentligt idag, ska försöka få i dom lite mat nu =)

Det kan vara så att de blir osams, och då kan det inträffa att de käkar upp sina små, så var vaksam som attans och kolla så de inte slukar någon
#26 - 28 maj 2008 10:59
Jag gissar att det är den stora, flammiga som är hanen. Hanen är oftast den större och har ofta en svag antydan till puckel.

Det är oftast när dom blir osams som dom slutar vårda. Hanen sköter vanligen försvaret av territoriet. Honan fläktar ägg och flyttar runt yngel. Om hanen har för lite att göra börjar han lägga sig i vad honan gör - och dom blir osams. Man får försöka skaffa sig lite fingertoppskänsla för när det inte fungerar längre och vara beredd att plocka bort alla vuxna fiskar.

Ancistrus skall man inte lita på som ofarliga i alla lägen, men scalarerom och yngel bör klara sig så länge föräldrarna finns där. Frisimmande yngel som hunnit bli en vecka lär dom inte heller rå på.

Fortsätter dom vårda tills ynglen simmar fritt brukar det inte vara några bekymmer sedan. Kullen växer dessutom snabbare och jämnare om föräldrarna är kvar. Dessutom ser det så häftigt ut med två vuxna scalare + en stor svärm yngel runt när dom är någon centimeter och börjar se ut som scalare.
#27 - 28 maj 2008 14:27
det är nog som du säger att det är den flammiga som är hanen. den är riktigt aggressiv, även mot mig när jag sitter o tittar.

när jag har tittat under hela "proceduren", från ägg till yngel, så verkar båda två ha gjort lika mycket vad gäller fläktande, putsande och flyttande... det är först nu som den ena har börjat försvara riktigt ordentligt och även puckla på den andra lite smått.

idag har alla lämnat bladet och börjat simma iaf, dock så är det inte jättemånga kvar. det rör väl sig om en 25-30 st nu. såg ut att vara iaf det dubbla om inte mer innan... vet inte vart dom har tatt vägen. har matat lite nu med det där yngelfodret jag köpte. ska iväg o köpa artemiaägg nu tänkte jag.

nästa gång så ska jag nog testa att flytta ynglena precis innan dom blir frisimmande och se hur många man kan få ut av en kull... kändes väldigt glest nu. men man ska väl inte vara bitter över det. lyckas dom dra upp några stycken till vettig storlek så känns det ju som en mindre sensation för att vara första leken, och för att vara skalarer som fått leka utan min påverkan.
#28 - 29 maj 2008 18:13
nu har jag lite nykläckt artemia och småttingarna har fått smaka. dom ser inte jätteintresserade ut, mest föräldrarna som käkar så det står härliga till...
skulle behöva någon praktisk sil till artemiasköljningen, vad använder ni för något?
Bilagor:
#29 - 29 maj 2008 20:03
Det finns speciella silar avsedda för just artemia. När jag googlade på artemiasil hittade jag bara en av märket "Hobby". Kaffefilter kan duga till nöds ett tag, men man tröttnar snart på att det går så långsamt.

Får man tag i silduk av lämplig maskstorlek kan man göra en själv om man är händig. Själv hade jag turen att komma över en handlödd i mässing och rostfritt nät gratis - den är troligen antik. Den kommer jag aldrig, aldrig göra mig av med!:)
#30 - 29 maj 2008 20:28
hehe, jo, jag har silat två gånger nu genom kaffefilter och jag är redan less. får åka o leta efter en sil... lr kanske bygga själv. om jag orkar.
har tyvärr inte sån tur som du =)

tänkte på det här med artemian o ynglen, hur ofta ska jag mata dom? går hemifrån 06:20 och kommer hem runt 16:30 mån-fre, så det blir ett redigt uppehåll där.
#31 - 29 maj 2008 20:51
och; hur ivriga brukar era yngel vara på artemia? mina verkar mest inspektera dom och sen simma vidare... *fundersam*...
#32 - 29 maj 2008 21:21
och; hur ivriga brukar era yngel vara på artemia? mina verkar mest inspektera dom och sen simma vidare... *fundersam*...

Det brukar ta slut på några sekunder, Oftast lever artemian när man stoppar ner det till ynglen detta väcker ju jaktinstinkten hos ynglen därför tar det slut snabbt för mig.

Har inte provat nåt annat till mina scalare yngel, förens dom är stora så klart.
#33 - 29 maj 2008 21:49
Jag tycker det är svårt att se om små yngel äter. Däremot är det lättare att se strecken till yngel förvandlas till streck med en rund röd mage på mitten. Då äter dom!

Det optimala är givitvis om dom simmar i levande foder dygnat runt. Om vi antar att artemian klarar sig sex timmar i sötvatten (vilket är väl högt) betyder det utfodring fyra gånger per dygn. Mina yngel får klara sig på utfodring en gång per dygn - vare sig dom vill det eller inte.
#34 - 2 juni 2008 14:24
jag såg dom äta en del mot slutet, men igår var alla yngel borta =(
vet inte varför riktigt, måste varit föräldrarna som fått ett psykbryt lr nåt.

är väl bara att vänta på nästa lek då antar jag...
#35 - 10 juni 2008 16:39
vet hur jag triggar lek nu iaf; släpp i några andra skalarer och vänta en natt =) ägg!

dom har kläckts nu och jag testar denna gång att flytta dom till en liten "kuvös"... får se hur det går denna gången:

[ATTACH]12282[/ATTACH]
svårt att fota smått!
#36 - 14 juni 2008 15:42
nu simmas det fritt i den lilla yngelbaljan, känns som ett hundratal. matas med artemia och jbl nobil flytande yngelfoder om vartannat, då jag inte fått riktigt kläm på artemiakläckningen än. byter vatten varje dag.

en fråga; hur stora bör dom vara innan man försöker göra sig av med dom på lämpligt sätt (sälja/ge bort). och hur stort kar behöver jag för att dra upp dom till den storleken?

kan det räcka med ett 60liters lr är det större som krävs?
#37 - 14 juni 2008 15:42
obs; lämnade kvar ett antal yngel med föräldrarna så att dom får "öva" på sitt föräldrarskap.
#38 - 15 juni 2008 05:44

en fråga; hur stora bör dom vara innan man försöker göra sig av med dom på lämpligt sätt (sälja/ge bort). och hur stort kar behöver jag för att dra upp dom till den storleken?

Man brukar väl säga i storlek med en 5krona:)
#39 - 14 december 2008 18:41
Hur har det gått?

Fick själv första skalarleken för en veckasedan och är ute och samlar information. Denna tråden gav några ledtrådar hur man skall göra i framtiden.

Annons