först ett o sedan ett till och nu det tredje...

#1 - 3 februari 2013 19:34
[ATTACH=CONFIG]59788[/ATTACH]
Jag har en längre tid varit sugen att åter starta upp ett sällskaps akvarium. Var säkert 10 år sedan sist. Då fick jag syn på en annons att DM hade kampanj på ett Lido 120liters i VITT. Jag blev såld direkt, äntligen ett akvarium som passade in i resten av inredningen hemma.
Köpte karet och startade upp det, gjorde enligt konstens alla regler tyckte iallafall jag. Tog de lugnt o jäktade inte.
Jag levde oavkortat med nitriter i flera månader. Jag bytte vatten, jag grejjade på som jag aldrig gjort tidigare. Jag bytte ut både inredning och köpte nya fiskar och ändå fick jag nitriter. Allt dog.... Inte en alg så långt ögat såg...
Till slut med hjälp fr DM kom vi fram till att de ända vi inte bytt ut var de snygga svarta gruset. Sagt o gjort, ut med gruset och in med nytt grus.
Sedan dess har jag inte haft nitriter i sån mängd att jag ens märkt det.

[ATTACH=CONFIG]59789[/ATTACH]
Köpte en beg äldre 250liters, otroligt nöjd, även om de inte är lika "snyggt" som Lidon. Har hunnit vara den veliga nybörjaren som inte riktigt vetat om vilka fiskar jag vill ha. Innan jag ens fått hem första akvariet så var de bara diskusar jag ville ha, dom är såååå snygga. Efter att ha kämpat med nitriter o insett vilken nybörjare jag är så la jag ned det projektet. Dom är snygga, inte snack om det.
Körde lite barber för att starta allt och för att känna mig för.

[ATTACH=CONFIG]59790[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59795[/ATTACH]
Sedan föll jag för utseendet på grönprickiga kulfiskar, coolt med lite agro fiskar som äter kött och är så speciella. Fick första sändningen 4 st, med inälvsparasiter, dom dog efter några veckor. Fick nya från djuraffären och hade dom någon månad o tyckte nog att dom var ganska tråkiga, de hände inte så mycket ...

Då ringde telefonen o en bekant frågade om jag ville sälja kulisarna, de var en som letar efter såna. Joo sa jag, och så flyttade dom. Kvar stod jag då med en Lido 120 liter med 2 ansictrus och 2 siamensis. Jag har under hela den här tiden läst o läst om massa olika fiskar o klurat vad som passar mig.

[ATTACH=CONFIG]59791[/ATTACH]
Åkte till DM och kom hem med 2 st Zebraciklider. Oj vad jag är kär i dom, dom passar mig jättebra. Dom är aktiva, håller på o grejjar med nått hela tiden, flyttar om o stökar.

[ATTACH=CONFIG]59792[/ATTACH]
Och nu har dom VÄLDIGT många yngel eftersom då nästan är helt ostörda i 120l Lido...

I min beg 250L hade jag ett stort gäng odessa barber, några ansictrus o några siamensis. Gillar inte stimfisk o tyckte dom var rätt tråkiga.

[ATTACH=CONFIG]59793[/ATTACH]
Bytte in dom och nu bor de 6st Saulos ciklider, några som inte färgat ut o några som jag tror är klara. Dom är relativit nyinflyttade, men de sre ut att gå ganska bra för dom.

[ATTACH=CONFIG]59794[/ATTACH]
Igår köpte jag mitt 3dje kar, ett litet vitt 54 liters som jag inrett med sand, någon växt o håller på att fixa snäckor. Dit ska små små snäcklekare flytta till veckan. Jag har läst om dom o dom verkar passa mig.

Jag vet varför jag gillar att hålla på med akvarium o fiskar.
Det är för att de innehåller allt jag tycker om.
Inredning, djur, växter och så får man ständigt pyssla.

Jag betvivlar att någon läst så här långt, men de är en status var jag är och säkert så kommer jag inte nöja mig med 3 akvarium... Jag har ju 3 tomma stora terrarier oxå, samt 5 hundar...
Sa jag att jag jobbar heltid? ;) Jobbet och djuren, de är nog de viktigaste i mitt liv.:D
#2 - 3 februari 2013 21:05
Spännande och trevlig läsning:)
Det är lätt att det blir fler kar, jag har 6 för tillfället från 40-600 liter och är det pyssel har faktiskt fler tomma kar ståendes. + 5 katter och en gerbil och 2 busungar
#3 - 3 februari 2013 22:22
:D
Tack, jag fick som lust att skriva av mig lite, satt här o så slog de mig vilken resa jag gjort men ändå inte... Jo djur är underbart.
#4 - 4 februari 2013 21:01
Haha! Man blir rätt "skadad" som akvarist. :D Ett akvarium blir oftast två... tre... fyra... :D Håller på att åter starta några av mina akvarium efter vår flytt. Svår placerat här.... Ser framemot fler bilder! Sebraciklider blir personliga och är dessutom lättlekta. Jag hade ett gäng förut men gjorde mig av med dem förra året. Nu tror jag att det åter kommer komma in lite ciklider, fast i mindre format. :D
#5 - 4 februari 2013 22:52
[QUOTE=C.Ciklid;bt35180]Haha! Man blir rätt "skadad" som akvarist. :D Ett akvarium blir oftast två... tre... fyra... :D Håller på att åter starta några av mina akvarium efter vår flytt. Svår placerat här.... Ser framemot fler bilder! Sebraciklider blir personliga och är dessutom lättlekta. Jag hade ett gäng förut men gjorde mig av med dem förra året. Nu tror jag att det åter kommer komma in lite ciklider, fast i mindre format. :D[/QUOTE]

En kompis sa härom dagen -välkommen i klubben AA (anonyma akvarister)... jag tror man passerat någon gräns när man börjar grejja mer än bara för att de ska vara snyggt i vardagsrummet...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 februari 2013 18:06
Jepp - vi börjar bli rätt många AA-medlemmar:p
Skål för en trevlig läsning:D

Annons