Försöker göra en hemsida

#1 - 20 oktober 2003 13:33
Hej och goddag.
Nu tänkte jag använda detta forum som hjälp för att göra min hemsida.
Jag är absolut ingen webbdesigner så jag skulle uppskatta åsikter ang. just den. Designen alltså.

Sidan är ny så för närvarande går inte länkarna någonstans, men man kanske förstår hur den kommer se ut ändå.

--adressen borttagen--
#2 - 20 oktober 2003 13:39
jag är brutalärlig så jag frågar dig innan jag svarar vad jag tycker. kan du ta kritik? :)
#3 - 20 oktober 2003 13:41
Jag ska försöka.. risken finns väl att jag ger upp försöket att göra den snygg om jag aldrig lyckas, men men.

... man måste ju försöka tillfredställa besökarna så gott det går ju..
#4 - 20 oktober 2003 13:53
oki, jag har ju själv vart i din sits "min första hemsida", men jag kan säga att det kommer med erfarenhet att kunna bygga webbar man själv blir nöjd med.

eftersom "design" är tycke och smak så tycker jag att du kollar mina tre senaste websidor för att se om du tycker jag borde uttala mig ;-)

http://orm.epich.com
http://akvarie.vatt.net
http://www.fatnet.org

men det gör jag ändå. det enda jag gillar på sidan är texten "igelkott" för den låg lite coolt till i överkant. och det är skönt med cleana loggor.

ananrs förstår jag inte varför man blandar färger med så skarpa övergångar, det ger inte ett harmoniskt intryck, och jag förstår inte vad den gula högerkolumnen är bra för? bilden som är oskarp och man inte ser vad det är gör mig lite irriterad, liksom vad försöker du förmedla/visa med den. å varför är det en borste som sticker upp på höger sida?

texten, det lilla du skrivit, är kursiv och ser hackig ut då det är ren text utan anti-aliasing.

krångla inte till det med detaljer, som det där strecket genom "akvarium" texten och det konstiga mörka i vänstra hörnet av bilden. innan du är master på design så håll det enkelt som fan så blir det enklare att få till något som ser trevligt ut.
#5 - 20 oktober 2003 14:10
Ja jag har väl gjort hemsidor förut så det är inte min första, men eftersom det var 5 år sen sist så ska vi inte prata om hur dom såg ut..
fatnet passar ju bra eftersom jag gillar cyklar själv =) dock inte fulldämpat för det känns som man cyklar på en svamp men det är ju baken som smakar.

Igelkott-loggan var det första jag gjorde på sidan, sen la jag på mer och mer skit... jag kan lägga upp head.jpg till head7.jpg. Kolla gärna det.

Ja färgerna kan man undra över, jag bara lattjade egentligen. Inredningsdesign på tv tycker jag använder mycket färger (för mycket färger menar jag) men det vore kanske bättre med en eller två färger..
Sen att bilden är suddig är på grund av kameran [:)] och hallå! Det är en växt, ingen borste. Det såg så tomt ut med bara färg så jag fyllde ut med "nåt".

Det är svårt att göra en hel sida när man inte har något att säga med den egentligen.. Du kan ju titta på den nu nerlagda counter-strike-sidan tmuk.virtualave.net som hade lite syfte..
#6 - 20 oktober 2003 14:14
det gör så ont i baken med hardtail när man susar ner för åreskutans DH-banor ;-)
#7 - 20 oktober 2003 15:18
[:)]"Jag är absolut ingen webbdesigner" vi tror dig!!!!!!
Prova att göra sidan i 750 bildpunkter i stället. [:D] [;)]
#8 - 20 oktober 2003 15:33
Ha Ha. Ja jag sitter och gör den till 700 nu..
#9 - 20 oktober 2003 15:43
Men du har ju ingen länk?
#10 - 20 oktober 2003 15:44
http://--adressen borttagen--
#11 - 20 oktober 2003 16:09
Ursprungligen skickat av Igelkott

http://--adressen borttagen--

varför?
#12 - 20 oktober 2003 16:17
Länken var http://tmuk.virtualave.net/igelkott/index.shtml
#13 - 21 oktober 2003 09:08
Ursprungligen skickat av Kramfors

[:)]"Jag är absolut ingen webbdesigner" vi tror dig!!!!!!

okej är inte det lite att ta i?
det är ju första gången på länge killen gör en hemsida, jag tycker att den är bra. med tanke på att göra snygga hemsidor är inte det lättaste som finns.
#14 - 21 oktober 2003 09:14
Tack du! =o)
Jag skrev ju här på forumet medveten om vilka svar man kan få. Men det var ju meningen att få tips innan det blir för jobbigt att ändra och det har jag fått. Förhoppningsvis blir nästa version bättre.
#15 - 21 oktober 2003 09:19
jojo, men ändå tycker inte du att det är att ta i?
visst att lägger man ut sidan och vill ha komentarer, men lite får man väl ändå tänka på.

så jäkla ful är den inte så som jag uppfattar Kramfors "Vi tror dig!!!"
(för övrigt är/var det en fin sida)
#16 - 21 oktober 2003 09:24
Jo, är man inte proffs så är man inte.
Bra att den inte var riktigt så ful, det betyder att nästa åtmistone inte kommer bli värre ;).
#17 - 21 oktober 2003 09:31
precis.
tycker fortfarande att Kramfors tog i lite väl. visst kanske ett skämt men då kan man lägga till en ";)/[;)]" efteråt.

man blir bättre med tiden.
#18 - 21 oktober 2003 12:33
Jag är inte duktig på att göra hemsidor, men jag hankar mig fram.
Jag har på gammla dar gått 2 terminer i webbdesign.
Det första jag såg på din sida bortsett från de gräsliga färgerna, var att ordet Igelkott bara synten den undre delen av, ( kan bero på att jag har googles verktygsfält där )
Det första man ska tänka på är till vilka, och varför gör jag sidan.
Ok du vill skriva om fiskar och akvarier tex.
Sedan vilken bredd 800x600 är fortfarande den vanligaste.
Den ska vara snabb att ladda max 7-10 sekunder.
Den ska ha ett innehåll som är intressant.
Det ska framgå att sidan kommer att uppdateras så besökarna kommer tillbaka och du når ut med ditt budskap.
Start sidan ska ha ett utseende som besökaren känner igen bland 100 andra utan att behöva läsa.
Ska jag fortsätta?

NEJ ropar alla!!!
#19 - 21 oktober 2003 13:33
Igelkott. Din sida ser ut som mina första försök. Den kanske inte riktigt når ända fram, men jag måste ge beröm för att det syns att du har ambitioner och jag är helt övertygad om att du kommer bli rockande bra vad det lider (så gav jag mig själv en komplimang, det var inte meningen ;)

Problemet med din design tror jag inte kan kvantifieras i huruvida den är 800x600 eller använder någon speciell typ av font - en ickeantialisad kursiv font kan vara extremt inne om den övriga sajten bryter mot fler regler. Att bryta mot designregler är något av det svåraste som finns eftersom det kräver så oerhört mycket kunskap om vad som generaliserande anses normalt och som normalsvensson anser är rätt och riktigt. Men lyckas man bryta konventionerna på exakt rätt sätt så höjs resultatet markant över alla andra:
http://www.titler.com

Det kan även vara idé att kolla in proffsdesigners som försökt göra så extremt fula sidor dom kan. Följande länk kommer ifrån ett känt svenskt webbdesignföretag "Blond Swedish Amateurs" (http://www.blondswedish.com):
http://www.blond-webring.com/databas/WEBRING_link.asp

Din sidas småproblem (suddiga bilder, tveksamt färgval, dåligt alphadithrad gif) bildar tillsammans en helhet som känns för spretig. Ambitionsnivån stoppades av smådetaljer som under normala omständigheter inte är så viktiga. Men du sätter från början en för hög ambitionsnivå - att klippa igelkottlogon är coolt. Att ha en vit racinglinje är coolt. Att ha en figur är coolt. Att ha en nedtonad bakgrundbild iform av att akvarium är coolt. Men alla dessa detaljer blir överambitiösa och utförandet är inte helt klockrent vilket retar våra "snygghetsnerver" för mycket.

Snygga människor döms hårdare i domstol än fula.
#20 - 21 oktober 2003 13:44
känns onödigt att överdelen relodas varje gång man byter sida, som ren standard ska man alltid komma tilbaks till första sidan när man trycker på "loggan" Sen utseende design e ju lkite svårt å säga nått om efter som smaken är som baken personligen gillar jag bra mycket "renare" deisgn med mindre färger..
#21 - 21 oktober 2003 13:53
Som tröst för min ironi igelkott så kan du se mitt första försök till en sida, se eländet här http://www.adalsskolan.org/%7Eweb064/
Tur att jag inte hör skratten. [:-4] [:-74]
#22 - 21 oktober 2003 13:54

Sen utseende design e ju lkite svårt å säga nått om efter som smaken är som baken

Jag tvivlar starkt på att proffsdesigners tänker så. IKEA skulle aldrig börja sälja möbler som inte gick hem hos de flesta. Volvo skulle hellre rita bilar som påminner om rymdfarkoster än herrgårdsvagnar som medelsvensson gillar med den inställningen.
VD:n till chefsdesignern:
- "Fan vi säljer inga bilar - dom tycker att dom är för utspejsade och fula"
- "Jomen du vet. Smaken är som baken."
#23 - 21 oktober 2003 14:03
Lite svårt å gämföra en personlig hemsdia med konsumtionsprodkuter. Där går man efter vad sin målgrupp gillar en personlig sida ska förhoppningsvis spegla en själv lite grann och så tror jag väldigt få har en specefik målgrupp för sina sidor.

Min sidas målgrupp är för tillfället folk som vill se bilder på mitt akvarium och tror itne det finns någon specefik design som skulle fungera bättre eller sämre där.

Om man ska följa flertalet av alla "akvaristiska" sidor så skulle då bästa designen för en sån sida vara en ful design men tror ju inte jag skulle få fler besökare om jag gjorde en sida som i mina ögon är ful.
#24 - 21 oktober 2003 14:05
Sen så finns det ju forskning gjord på hur sidor BÖR se ut och efter att ha skummat igenom flera sådana avhandlingar så kan jag berätta att dom perfekta sidorna enligt forskarna är långt ifrån snygga.
#25 - 21 oktober 2003 14:29

Lite svårt å gämföra en personlig hemsdia med konsumtionsprodkuter

Nej skitenkelt. Jag gjorde det just.

så tror jag väldigt få har en specefik målgrupp för sina sidor.

.. vilket naturligtvis är taget ur luften eftersom du inte kan veta den tilltänkta målgruppen för varenda hemsida på nätet - dessutom bevisar det enbart tesen att man isåfall bör designa för en så bred målgrupp som så många gillar som möjligt.

men tror ju inte jag skulle få fler besökare om jag gjorde en sida som i mina ögon är ful.

Nej det är det ingen som bett dig göra heller. Jag antar att du försökte implicera att en generell design som vänder sig till stora massan måste vara ful, men så är ju inte fallet.

Sen så finns det ju forskning gjord på hur sidor BÖR se ut och efter att ha skummat igenom flera sådana avhandlingar så kan jag berätta att dom perfekta sidorna enligt forskarna är långt ifrån snygga.

Jag har läst kognitiv psykologi på universitetet. Det stämmer att man fick lära sig en hel del regler för hur man enklast ska navigera och att exmplen man fick var störande fula - men det måste jag nog säga har att göra med att ingen duktig designer har fått sätta tänderna i en funktionellt designad sajt och att avhandlingarna inte var inriktade på design utan på användbarhet.

Nyfunkishus är snygga för den breda publiken och extremt funktionella.

#26 - 21 oktober 2003 15:20
Här är en sida som inte är så dum till utseendet, men bara drygt 30 besökare på 3 år http://home.swipnet.se/carlsson1/ men ingen hittat dit.
#27 - 21 oktober 2003 19:05
Oj här har det rullat in svar. Jag tycker om din sida mé, defdac. hehe.

Nya sidan kommer bli ungefär lika lite anpassad för målgruppen känner jag på mig. Men det är dags att få igång sidan i sin helhet och inte ändra och ändra på startsidan, för det har jag inte tid med... Det får komma efterhand.

Ang. att överdelen reloadas för varje sida är på grund av att jag undviker frames.

Jag återkommer i framtiden med en fungerande adress.
#28 - 21 oktober 2003 21:01

Nej skitenkelt. Jag gjorde det just.

Okey om du tycker det är en vettig gämförelse så får det stå för dig.

.. vilket naturligtvis är taget ur luften eftersom du inte kan veta den tilltänkta målgruppen för varenda hemsida på nätet - dessutom bevisar det enbart tesen att man isåfall bör designa för en så bred målgrupp som så många gillar som möjligt.

Så du anser då inte att det finns personlig smak? du anser då att det finns en "medel linje" som funkar för alla? Jag kan ju förtydliga mig jag tycker sidan var förskräkligt ful men det är fortfarande bara en smaksak, ska man diskutera sidor så har jag hellre den tekniska lösningen i bakhuvudet en designen efter som smaken vare sig du vill det eller ej är som baken.

Nej det är det ingen som bett dig göra heller. Jag antar att du försökte implicera att en generell design som vänder sig till stora massan måste vara ful, men så är ju inte fallet.

Nej jag menar att dom flesta akvarie sidorna ÄR fula inte att dom måste va det.

Jag har läst kognitiv psykologi på universitetet. Det stämmer att man fick lära sig en hel del regler för hur man enklast ska navigera och att exmplen man fick var störande fula - men det måste jag nog säga har att göra med att ingen duktig designer har fått sätta tänderna i en funktionellt designad sajt och att avhandlingarna inte var inriktade på design utan på användbarhet.

Nyfunkishus är snygga för den breda publiken och extremt funktionella.

Design och logik hör inte ihopp thats it sen kan folk tycka vad dom vill.
#29 - 21 oktober 2003 21:02

Så du anser då inte att det finns personlig smak?

Det har jag inte sagt och är inte vad jag diskuterar.

du anser då att det finns en "medel linje" som funkar för alla?

Dn.se, svd.se, blocket.se, BTN, Volvo, Saab osv osv osv. Alla har designers som måste se till vad "alla" vill ha och gå en "medel linje".

Design och logik hör inte ihopp thats it sen kan folk tycka vad dom vill.

Säg det till världens arkitekter så blir dom inte glada ;)
#30 - 21 oktober 2003 21:11

Dn.se, svd.se, blocket.se, BTN, Volvo, Saab osv osv osv. Alla har designers som måste se till vad "alla" vill ha och gå en "medel linje".

Och likehet mellan dom sidorna är?? det finns ingen. Ta tex Dn.se det är långt ifrån en "snygg" sida men den är funktionell i mina ögon inte samma sak.

Säg det till världens arkitekter så blir dom inte glada ;)

oj oj om det nu fanns en "universuell" smak så hade vi inte haft så många akritekter som skulle kunna uttala sig med tanke på hur otroligt olika alla våra arkitketer är. Det finns inte "en smak" det finns inte "en sanning" det finns bara en djävla massa folk som "tycker" så allt är vare sig du vill eller inte som baken, delad.
#31 - 21 oktober 2003 21:12
Tänk om detta vore en konversation, vad svårt att hänga med det hade varit.

Sedan att design och logik inte hänger ihop håller jag med om. Arkitekter behöver inte RITA mer logiskt än att det ska vara 2D eller 3D.
#32 - 21 oktober 2003 21:15

Tänk om detta vore en konversation, vad svårt att hänga med det hade varit.

Det må du ha rätt om men med lite alkohol så skulle jag kalla det en riktigt bra kväll på krogen ;) .. finns det något roligare ne meningslösa disskusioner om meningslösa saker?? =) .. jag gillar det iaf. =)
#33 - 21 oktober 2003 21:17

Och likehet mellan dom sidorna är??

Att dom är skapta för den breda massan och måste fungera känslomässigt på det sätt dom är gjorda för.

blocket.se är verkligen ett fenomen. Fulare och mer välbesökt sida får man leta efter, men gissningsvis är det *extremt* väl utfunderad design. Logik och design hör ihop.

oj oj om det nu fanns en "universuell" smak så hade vi inte haft så många akritekter som skulle kunna uttala sig med tanke på hur otroligt olika alla våra arkitketer är. Det finns inte "en smak" det finns inte "en sanning" det finns bara en djävla massa folk som "tycker" så allt är vare sig du vill eller inte som baken, delad.

Mona Lisa anses av många som världens vackraste tavla. Analyserar man hur den är uppbyggd och börjar läsa på lite på design så inser man kvickt att det finns en hel del roliga knep man kan utnyttja för att få något att bli vackert - i de flestas ögon.
Samma knep använder trädgårdsmästare, arkitekter och människor som vill skapa något vackert.
#34 - 21 oktober 2003 21:23
"den breda massan" "Mona lisa anses av många.."

varför kör då alla inte samma bil? varför ser då itne alla sidor lika dana ut? varför har inte alla samma kläder? etc. etc. etc.

Mona lisa vad är vackert med den förutom att den är känd? blocket.se nå va funktionell men är den vacker?? det hör inte ihopp efgter som SMAKEN ÄR SOM BAKEN . .thats it går inte att komma ifrån. Stereotyper, normer etc. etc. ar inget med det att göra.

Varför skapar då arkiteker så otroligt olika verk? jo just efter som alla tycker inte samma sak så terigen man kan IGENTLIGEN inte disuktera design efter som det är en smaksak.
#35 - 21 oktober 2003 21:37

varför kör då alla inte samma bil? varför ser då itne alla sidor lika dana ut? varför har inte alla samma kläder? etc. etc. etc.

Jag skulle hellre fråga: Varför ser varenda bil likadan ut? Varför ser varenda nyhetssida likadan ut? Varför går H&M så bra? Varför går det så bra för IKEA? Varför har A4 de mått den har? Varför har dörrar de mått dom har? Varför är människan uppbyggd kring det gyllene snittet?

Varför skapar då arkiteker så otroligt olika verk? jo just efter som alla tycker inte samma sak så terigen man kan IGENTLIGEN inte disuktera design efter som det är en smaksak.

Just nu tycker jag varenda arkitektfirma ritar nyfunkishus faktiskt. Det är det som säljer bäst just nu.

Smaken är tydligen inte så delad som man kan tro.
#36 - 22 oktober 2003 05:08
Snälla, kan ni inte ta upp mobiltelefonerna också?? Där finns det verkligen många fula och många olika målgrupper..
#37 - 22 oktober 2003 05:49
Inget ont om nyfunkis dock tycker det byggs otroligt mycket snygga hus nu men jag vidbehåller min åsikt omatt det inte går att aplicera på en vanlig privat hemsida.

Mobiltelefoner =) .. ja det är ju också en historia för sig =)
#38 - 22 oktober 2003 06:59
Ja, defdac, gosatta och igelkott, det var mycket det där, men om vad, hoppas igelkott blev klokare och kunnigare.

Jag är en gammal man, och defdac, och gosattas sidor är för mig obegripliga, men gosattas akvarie bilder fyller väl en funktion, men ack så tråkigt, många anser att bilder ska förstärka en text.
Zoopet är en sida som har ett enkelt utseende, är lätt att hitta på, inget extra krafs som tynger ner sidan och den når en stor del av sin målgrupp, och den uppfattas som seriös och trovärdig.

gosattas sida är mer, ja inte vet jag, men grön text på grön bakgrund är inte bra för de med dåligt färgsyn.
Det var mina tankar när jag besökte era sidor, men jag är nog inte er målgrupp.
Gosattas länk till statistik tittade jag på, det är jag som kommer från Mediateknik AB, Kramfors så du ser när jag besökt din sida.
Statistik för sidan tycker jag är intressant när man gör sidor där man vill ha många besökare.
Förutom http://www.kramforskoi.com/ gör jag en sida för en politisk lokalförening en för en Zoobutik och en som handlar om Kramfors och det är sidor där man vill nå så många som möjligt.

Vår klubbsida har främst våra medlemmar som mål grupp.

Av statistiken till vår klubbsida ser jag att från länkar på andra sidor är de flesta från Zoopets forum, som hyfsad tvåa kommer odla nu.

Antalet besökare per dag är 75-100 och besökta sidor är i snitt 4, vilket är för lite, men det tyder på att det inte är bara klubbmedlemmar som besöker sidan, jag kanske måste göra sidan intressantare.

Bland sökorden på sökmotorerna är det mest träffar för de som sökt på Koi, dammfiskar, nitrit akvarium, akvarie, sera nitrivec, nitratförgiftning.

Då ser man att efter nanc tråd på Zoopets forum så började man söka på nitratförgiftning, även sökorden nitrit akvarium, och sera nitrivec, kommer säker från det som skrivits på Zoopets forum.
Med det vill jag påpeka för igelkott att när han gör en sida tänk då på att det är de som besöker sidan som du gör den för.

Ja, det var en del oväsentligheter om inget.
#39 - 22 oktober 2003 10:20
En sak jag funderat över mobiltelefoner: Varför i he-te sitter knappsatsen längst ner på nallen så att det i princip är omöjligt att hålla nallen med en hand och samtidigt knappa? Det vore mycket bättre att ha knappsatsen ovanför fönstret. Smidigt att hålla i en hand och knappa med tummen (jämför hur mycket smidigare det blir att hålla era nallar uppochner).

Ang. trovärdighet kontra målgrupp så är min Blog helt personlig. Där kommer man in om man vill läsa ovårdat språk, kolla på mina personliga bilder eller bara få sig en snyting ;). Www.akvarie.net däremot har jag tagit in alla åsikter från de medlemmar i föreningen som uttalat sig och försökt sammanfoga deras krav på navigering, enkelhet, funktionalitet och min design som jag velat rikta bort ifrån lekstugan i riktning mot biblioteket.

Statistiken "bakom kulisserna" har jag själv implementerat. Jag får upp ett klickspår för varje session så jag exakt kan se dels varifrån ni kom och hur ni klickade er igenom sajten sida för sida och hur lång tid ni var på varje sida och hur lång tid det tog för servern att servera sidan. Jag har upptäckt att nästan inga går in i galleriet i Blogen, vilket förmodligen är ett designmisstag/användbarhetsfel av navigeringen.
#40 - 22 oktober 2003 10:29
Det du menar är att ha ett handtag under knappsatsen, det kan jag hålla med om. Men att sätta skärmen under är ju som att ha tangentbordet ovanpå monitorn. Den designern som skulle göra en håll-vänlig funktionell mobil skulle kanske sälja sämre för att den inte passar det allmänna tycket.

Och JAG går in i galleriet via förstasidan.. om det är det du menar. Vad kostar ditt logg-script då? =) Det kunde för övrigt vara intressant och se hur det ser ut när du lägger till nya blogs, rader och bilder för det gör du väl på en webbsida kan jag tänka mig? Jaja..
#41 - 22 oktober 2003 10:35
Nu vart jag också sugen på mer statestik =) . Igentligen helt meningslöst men varför ska det behöva finnas en mening med en privat hemsida? =) ..

Länge sen jag höll på med web statestik vad finns det för logfils analys program nuförtiden? förr körde vi något som la upp allt jätte snyggt i grafik å allt men kan ite komma ihåg vad det hette ,. .

PS.
kom på vad det hette, webtrends.. nu ska här lekas webb igen.
DS.
#42 - 22 oktober 2003 10:38
Gäääsp. Det är väl bara att googla en gång så får man fram tio bra gratisprogram iofs. Men då ska man orka.

Jag tror att mitt gratis webbhotell klarar perl. Kanske mer men det vet jag inget om. Finns det något lätt loggprogram så säg till. Någon!
#43 - 22 oktober 2003 10:46
Nu har jag lagt upp lite grann jag ändrat på senaste dygnet.. Men nu orkar jag inte ändra mer designmässigt.
Bry er inte om texten och fotot, det är bara där som platshållare.

Tipsa gärna om hur fyllningen ska se ut. Rubriker, text osv.
#44 - 22 oktober 2003 12:28
Jo, igelkott det var bättre, har du färgskärm? [;)]
Fundera om du ska ha när sidan är uppdaterad och vad med, högre upp på sidan, det är bättre för de som regelbundet besöker sidan.
#45 - 22 oktober 2003 12:34
Tänka tänka.. Förstår inte färgskärm.. Gissar att du tycker att det var 2-färgigt värre. Det kan nog stämma i så fall.
Var nånstans ska jag ha uppdaterat-texten då? Kanske till vänster under allt som står där..
#46 - 22 oktober 2003 12:48
Nja, den gula färgen var inte direkt någon höjdare, jag provade många nyanser till en sida, http://www.kramforskoi.com/flerlankar.htm men annars så har jag rökgrå färg på sidan.
Ingen är ofelbar här är en gammal synd som inte andvänds längre http://hem.passagen.se/kramforsaren/ pinsam gulfärg.
Där syns det att den är uppdaterad om du då har med vad, så kommer den som brukar besöka sidan direkt till det som är nytt.
#47 - 22 oktober 2003 12:54
mhm. Men jag gillar den gula färgen. Klart att jag skulle gilla en röd och en turkos färg också, men man måste bestämma sig =). Jag har dock ingen som helst aning om den pallar 16 färger eller hur sidan ser ut i 640x480 osv osv.. Kanske vore en idé att kolla.

Jaha, du menar så.. Men detta var lixom ett webbbot-script från frontpage som jag använder för uppdaterings-texten. Kanske finns script för det du säger också..
#48 - 22 oktober 2003 13:16
Nja det tar inte många sekunder att skriva vad som är uppdaterat och länka till det.
Men tycker du om färgen så ska du ha den, jag har den grå tråkiga stilen.
Har du en mallsida så att stilen/utseendet blir lika på alla sidor sedan.
#49 - 22 oktober 2003 13:20
Ja jag försöker göra så mycket som möjligt i stylesheeten och i includevirtual så att det blir minimalt underhåll. Men det går lite segt såhär i början innan man fattar alla semikolon å sånt..
#50 - 22 oktober 2003 13:35
Varför inte ha länkar på en egen sida, då blir din första sida "ren"
#51 - 22 oktober 2003 13:41
Menar du till vänster? Där ska underkategorier i två steg hamna.
#52 - 22 oktober 2003 13:52
I raden hem-info-teknik-bilder-kontakt-länkar, jag tycker att det är bra att för att komma vidare in på andra sidor är samlde på ett ställe.
#53 - 22 oktober 2003 13:56
.. Smart! Men då jag kommer ha minst tre underrubriker med ett antal i varje, verkar det trångt att ha allting upptill. Men jag ska tänka lite på det.
#54 - 22 oktober 2003 14:04
Kramfors Koiklubbs sida var från början i gråton men då det är en förening så har medlemmarna fastnat för det utseende den har nu, själv tycker jag att klubbens startsida är alldeles för "plottrig".
De olika färgerna på startsidans rubriker har jag måsta gjort för att när de var utan ram och färg var det de som inte såg det, lika dant är det därför jag har det gula där det står uppdaterat.

Så här vill jag det ska vara, jag har kommit en bit på den, men det förslaget blir nog inte godkänt. http://www.bruman.nu

Annons