Försöker föda upp Amano

#1 - 23 juli 2008 20:13
Har påbörjat ett projekt med att försöka föda upp Amanoräkor. Många honor och många hanar ger mycket rom och många räklarver, men inga räklingar överlever bytet till saltvatten (3,4%). De lever max några timmar efter flytten.
Vad kan det bero på?

Jag har prövat att använda bräckvatten (1,7%) med samma resultat. Saltet jag använder är vanligt havssalt och det är samma salt jag med stor framgång använder för att kläcka artemia så saltet i sej borde inte vara skadligt för kräftdjur.
#2 - 24 juli 2008 09:15
Klurigt.

Amanoyngel är extremt tåliga mot ändringar i salthalt, och gulan räcker i ett par dagar, så att de dör på nån timme är mycket suspekt. Å andra sidan är de inte lika tåliga mot konstiga joner som artemia är.

Du kunde testa om det är saltet genom att göra en liter vatten med 1 rågad matsked vanligt bordssalt (med eller utan jod & klumpmedel) upplöst i kranvatten, helst med en halv tesked bikarbonat om du har det, och släppa i nåt dussin yngel där. Mata inte.
De kanske inte kan överleva till metamorfos i det vattnet, men bör klara sig åtminstone ett par dagar.
(Bikarbonat kan vara bra att blanda i havssaltet också, havsvatten håller pH 8.3 men i havssalt är allt karbonat bortplockat.)

Andra saker att se upp med är förstås temperaturen (bör vara mellan 20 och 30) och att vattnet inte blivit smutsigt (mata inte förrän tidigast två dagar efter kläckning, de äter inte förrän de gjort av med gulesäcken).
#3 - 24 juli 2008 09:52
hakar på tråden om man hämtar vatnet i sundet kan man använda de till räkor eller breck bor i hbg?
#4 - 21 augusti 2008 12:56
Jag bet i det sura äpplet och inhandlade en förpackning dyrt akvariumsalt.
Det verkar faktiskt funka, man ska förståss inte ropa hej innan man slagit i tån men räklingarna lever ännu efter 2 dagar. Förhoppningsvis hittar de något ätbart också i karet.
Tydligen är det ganska stor skillnad på havssalt och akvariumsalt, en skillnad som jag verkligen undrar vad den består av.
#5 - 21 augusti 2008 16:02
jag har ochså en amano i ett eget akvarium som går med rom.ska vänta tills hon har släppt rommen sen hälla i saltvatten.kom gärna med råd och tips.

Annons