Försök med diskus

#1 - 20 mars 2005 13:27
Hej
Ska återigen prova med diskusfiskar mina förra stannade i växten och blev inte alls som jag ville, nu till saken har köpt mig 5 nya red marlboro på ca 5 cm , går iett 240 liters med temp på 30 c kommer att mata dom 3 ggr per dag med fryst och torrfoder vattenbyte 1 gång i veckan ca 30% frågan är är allt rätt eller är det något som ska ändras för dessa vill jag verkligen lyckas med,ska det matas mindre eller mer, ska jag ha ektozon salt i, vattenbyte oftare, hur mycket ska dom växa i månaden, har en pump på 1100 l tim ska flödet sänkas ska jag ha ett ytterfilter oxå allt som är bra att veta skulle bli evigt tacksam med hjälp
Mvh Micke
#2 - 20 mars 2005 20:44
Skippa ektozonsaltet,kör vattenbyten 30% var 4:e dag,mata massor som sagt och köp ett rejält ytterfilter och fyll det med blå filtermatta och eifisubstrat så det blir massor med nyttobakterier som klarar av att rena skiten.

Mvh Matte
#3 - 21 mars 2005 08:50
Allt beror på hur bra filter kapacitet du har...som drd säger så rekar jag 2 gånger i veckan å så helst ska du inte ha nån sand eller grus som botten substrat det underlättar rengöringen å minskar risken för bakteriella angrepp/skjukdomar.
Du bör även bottensuga varje dag då de kommer att skita räjel i å med det så innebär det att du gör en 5-10% vattebytte...
Lycka till...
Lucas_no1
#4 - 23 mars 2005 07:43
Tycker du ska byta mer vatten om det är ungfisk bör du mata mycket.
4 till 6 ggr per dag.
Då växer dom en centimter i månaden.
25 procent varje dag samt ett större byte en gång i veckan.
Då kommer dom hålla sig friska.
Vill du lyckas erstätt innerfiltret med ett ytterfilter som ovan skriver.
Ha konstant koll på andningen på dom.
Blir den snabb så byt vatten direkt.

Mvh Lucas
#5 - 23 mars 2005 19:14
får tacka för tipsen nu kör vi
Micke

Annons