Förslag till mbunasakvarium.

#1 - 16 november 2006 13:37
Hej!
Efter lite om och några men har vi fått igång ett nytt mbunasakvarium här hemma! Svart bakgrund, kolsten och svart blästersand i botten. Powerglo + noname rör i rampen. riktigt snyggt blev det.

Nu till fiskarna.
Än så länge befolkas karet av 5 demasoni och 5 golden (och vad det gäller demasoni måste jag säga att ryktena om deras aggresivitet är ganska överdriven, de gnabbas väl en del, men inte mer än tex rödzebror).

Karet är på 250liter-ish, och jag tänkte ha sammanlagt 20 fiskar. Jag är nästan säker på att vi ska ha 5 golden till. Sen kommer de fem sista. ska man investera i 5 demasoni till (de är ju ganska dyra) eller om man ska lägga till ytterligare en art, typ rödzebra el. auratus. synpunkter?
#2 - 16 november 2006 13:48
Personligen så skulle jag helt kalrt satsa på fler demasoni. Att du inte märkt deras aggro kan bero på att dom inte riktigt hittat där dom ska ha sina revir.

Snyggast tycker jag om du kör ca 10 st golden och 10 demasoni då denna färgkombination är helt underbar.

Jag har demasoni i ett 720l kar och dom 2 dominanta hanarna har varsin meter i karet medan resten av hanarna får hålla sig undan.
#3 - 16 november 2006 15:12
vad det gäller demasoni måste jag säga att ryktena om deras aggresivitet är ganska överdriven, de gnabbas väl en del, men inte mer än tex rödzebror).

Att Ps. demasonins aggressivitet är överdriven är ju ett mycket relativt påstående, men en sak är klar, det är den mbuna flest har problem med. Ingen annan mbuna ställer till så mycket problem som just den vad gäller aggressivitet, känslighet mot foder, förstoppning och avmagring. Att det funkar för dig är ju kanon, men det betyder inte att den är problemfri.

5 demasoni till är kanske bäst, även om 3 arter mycket väl skulle funka i ett 250, 7x3arter kanske vore nått?
#4 - 16 november 2006 15:18
Började även jag med 5 st demasoni och 5 st golden (samt 5 st röd zebra) i en tank av samma storlek. Demasonisarnas rykte tycktes överdrivet även ur min synvinkel till en början. Sedan "blommade" den dominerande hanen och hans temperament ut och vips! så var det bara tre demasoni kvar... Har ökat på stimmet till 10 individer nu och karet har blivit bra mycket lugnare. Han har sitt revir i ena hörnet och visst, det ser lite skoj ut ibland; 1st demasoni som vaktar halva akvariet och 20 fiskar snurrande på andra, för skraja för att våga utmana, men men.. Avsevärt lugnare sedan gruppen utökats, som sagt. Aggro-hanen blir f.ö. stolt(?) pappa för första gången vilken dag som helst nu, förstagångsmodern flyttades över till yngelkar idag.
#5 - 16 november 2006 16:13
det får nog bli så, fem till av varje.
Kan dessutom köpa dem i tio-pack hos min loakala zooaffär, 699 för 10st valfria mbunas. Det är ju lite dyrt för golden, men rätt billigt för demasoni som sällan går för under hundralappen annars.

Hur kommer det föresten sig att det blir lungnare med fler demasoni? är det så att aggressiviteten blir utspridd på fler individer? Eller att de inte kan hålla revir?
#6 - 16 november 2006 17:02
I Göteborg kostar normalt Golden 39kr och demasoni 69kr om du har vägarna förbi.
#7 - 16 november 2006 17:17
Agressiviteten sprid det är därför det blir lite lugnare. Revir tar dem ändå. Är inne på de andras linje här oxå att skaffa fler demasoni. En geupp på tio individer borde funka bra.
Om möjligt så skaffa betydligt fler honor så hanarna koncentrerar sig mer på lek än slagsmål.
#8 - 16 november 2006 18:08
Svårt att könsbestämma demasoni, annat än på betende, vilket är lite knepigt affären. Några tips?

I Göteborg verkar det överhuvud taget vara konstant rea på alla akvarieprylar, verkar det som... :)
#9 - 16 november 2006 21:16
Ja det är inte lätt att könsbestämma dom men...hanarna brukar vara större och kraftigare än honorna och har fler äggfläckar. Tar du dom allra finaste så kommer dom att vara hanar då hanarna har starkare färger än honorna.
#10 - 17 november 2006 12:13
MrFisk skrev:
Ja det är inte lätt att könsbestämma dom men...hanarna brukar vara större och kraftigare än honorna och har fler äggfläckar. Tar du dom allra finaste så kommer dom att vara hanar då hanarna har starkare färger än honorna.
Jag har hittat jätte fina zebror ,socolofi, demansoni via blocket runt 20-30kr/st.
Hos hemma uppfödare.

Annons