Förslag till fiskbeskrivningar

#1 - 28 juni 2007 18:01
Jag har ett bra förslag.
Fixa så att man kan se hur fort en fisk växer ungefär i fiskbeskrivningar.
Det finns för växter men inte för fiskar så tycker jag att det borde finnas för fiskar också :) Någon här som tycker samma sak som jag?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 juni 2007 18:17
abbimicke skrev:
Jag har ett bra förslag.

Fixa så att man kan se hur fort en fisk växer ungefär i fiskbeskrivningar.

Det finns för växter men inte för fiskar så tycker jag att det borde finnas för fiskar också :) Någon här som tycker samma sak som jag?

Det är omöjligt att genomföra. Hur snabbt de växer beror bl.a. på sådana faktorer som hur ofta man byter vatten, hur mycket man matar, vilka fiskar man håller dom ihop med - faktorer som vi omöjligt kan ha koll på.
Generellt kan man också säga om fisk att de i naturen växer under nästan hela sin livstid - i akvarium växer de mycket sanbbare
#3 - 29 juni 2007 06:12
Det är omöjligt att genomföra. Hur snabbt de växer beror bl.a. på sådana faktorer som hur ofta man byter vatten, hur mycket man matar, vilka fiskar man håller dom ihop med - faktorer som vi omöjligt kan ha koll på.

Generellt kan man också säga om fisk att de i naturen växer under nästan hela sin livstid - i akvarium växer de mycket sanbbare

Tack för svaret, uppfattar jag rätt att fiskar växer mycket fortare om man gör vattenbyte oftare samt ge mat oftare?

Undrar om de fiskar som är med större fiskar så växer de fortare eller tvärtom?

Jag har ett annat förslag: Man kanske kan ange ålder på fiskar, man kan aldrig vara exakt men ungefär går det nog bra?
#4 - 29 juni 2007 06:54
abbimicke skrev:
Jag har ett annat förslag: Man kanske kan ange ålder på fiskar, man kan aldrig vara exakt men ungefär går det nog bra?

Tror inte det är nån hit faktiskt. Av anledningen att du kan endast veta hur gammal en fisk är vid inköpstillfället om du köper privat av en odlare. Köper du i butik så vet du ju inte det alls om du inte är erfaren och kan se det på fiskens storlek.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juni 2007 07:48
abbimicke skrev:
Tack för svaret, uppfattar jag rätt att fiskar växer mycket fortare om man gör vattenbyte oftare samt ge mat oftare?

Undrar om de fiskar som är med större fiskar så växer de fortare eller tvärtom?

Ja fiskar växer snabbare vid tätare vattenbyten och med mer mat. Vilka fiskar som de skall/eller inte skall blandas med varierar från art till art

Vad gäller åldern så skulle detta behöva uppdateras hela tiden - hänvisar istället till denna sida http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm
#6 - 29 juni 2007 08:41
Ja fiskar växer snabbare vid tätare vattenbyten och med mer mat. Vilka fiskar som de skall/eller inte skall blandas med varierar från art till art

Vad gäller åldern så skulle detta behöva uppdateras hela tiden - hänvisar istället till denna sida http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm

Tack för svaret och länken :)
Bra att Zoopet har Latinskt namn så hittar man lättare där.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 juni 2007 08:48
Grattis till Gissa Fisken vinnarna Radioaktiva Räkor och Lenmar

Också denna omgång av Gissa Fisken visade sig vara riktigt svår- bara 12 svar kom in och av dessa så hade bara 2 st angivit rätt svar - Danionella sp.
Efterom vi inte delade ut någon vinst i förra omgången (ingen hade rätt då) så delar vi ut 2 vinster i denna omgång.
Vi har nu också lagt in en ny tävling och jag tror nog att det är lite lättare i denna omgåmg.

Annons