Förslag på tillhåll för malar

#1 - 6 februari 2006 07:53
Hejhopp !

Har en massa malyngel som jag gärna skulle vilja ha kvar levande... [:-127]

Idag huserar de under innerfiltret i mitt juwel vision 180 kar vilket gör det lite knepigt med matning osv plus att andra korkade fiskar får för sig att klämma sig in där ibland och kommer inte ut igen :(

Vad har Ni gjort för tillhåll till de små liven när Ni har dem i det "ordinarie" akvariet och inte i ett särskilt kar bara för uppfödning ??
#2 - 6 februari 2006 08:43
jag har 3 kokosnötter, en rot och massa växter till mina ancitrusyngel som nu börjar bli stora...
#3 - 7 februari 2006 00:35
[quote=kentk]Idag huserar de under innerfiltret i mitt juwel vision 180 kar vilket gör det lite knepigt med matning osv plus att andra korkade fiskar får för sig att klämma sig in där ibland och kommer inte ut igen :([/quote]

kan du trycka in lit blå filtermatta ?
vill du inte de ska synas kan du täcka filtermattan med akvariesilikon och trycka in grus/sand som då fastnar och döljr.
#4 - 7 februari 2006 07:09
Ja så kan man göra, men då har de inget tillhåll kvar att gömma sig i..

Jag har idag någon form av stående grotta som grabben ville att vi skulle ha, ingen som är där..

Jag har idag en kokosnöt med runt hål i, ingen som är där..

Antar att de blir uppkäkade om de inte har nånstans att gömma sig :(

Mer tips !?
#5 - 7 februari 2006 15:44
Jag använder flyt-tankar i akvariet, mindre plast backar som jag klippt bort "ribborna" på och limmat(silikonat) dit myggnät istället.

typ sånna här

http://www.rusta.se/product.asp?p=80301291

Sen limmar jag stavar av frigolit som flythjälp och ser till att de står i draget från pumpen så att det blir bra cirkulation genom "kassen", har flera och byter dem 1 gång per vecka så att det går att göra rent dem smidigt, häller bara över dem i en ny hela tiden mao.

Såg detta tips på någon förenings hemsida för länge sen, kommer inte ihåg var dock....

så drar jag upp yngel tills de är stora nog att hävda sig i akvariet

Annons