Ett nytt år är på gång och jag vill ha in förslag på bra teman till fototävlingen för nästa år.
Ser fram emot nya innovativa förslag.
NIC skrev:-Utan photoshopping. ;)
nu blir man väl nästintill bannlyst.. :)
NIC skrev:-Utan photoshopping. ;)
nu blir man väl nästintill bannlyst.. :)
Anettejt skrev:Det håller jag med om. Borde vara bästa fotograf som vinner då eller den som verkligen lägger ner tid på att "få till" bilden.
Men då skall bilden vara helt orörd, alltså från kamera>tävling.
Och det går att se när bilden har redigerats i datorn.
Sen skall man kanske lita på folk med.;)
Anettejt skrev:Det håller jag med om. Borde vara bästa fotograf som vinner då eller den som verkligen lägger ner tid på att "få till" bilden.
Och det går att se när bilden har redigerats i datorn.
Sen skall man kanske lita på folk med.;)
Om dem skippar photoshop så vinner jag hela skiten det är väl dem är rädda för:D:D:DNIC skrev:Rackarns vilket känsligt ämne det är det här med photoshop!
Det var ett förslag som alla andra, och Kjell har ju redan svarat på förslaget.
Men visst tycker jag fortfarande att det hade varit kul med ett oredigerat tema.
Patrik Steen skrev:Om dem skippar photoshop så vinner jag hela skiten det är väl dem är rädda för:D:D:D
NIC skrev:Rackarns vilket känsligt ämne det är det här med photoshop!
Det var ett förslag som alla andra, och Kjell har ju redan svarat på förslaget.
Men visst tycker jag fortfarande att det hade varit kul med ett oredigerat tema.
Kjell Fohrman skrev:En del av de som tävlar är väl rätt trötta på dåliga förlorare som skyller sina egna dåliga placeringar på andra istället för att erkänna att det istället handlar om sitt eget ointresse av att lära sig de mest enkla grunderna i fotografering;)
NIC skrev:Skyller sina dåliga placeringar på andra...:confused: Jag har ju aldrig ens varit med!:p
Det här börjar bli löjligt, bara för att jag tycker att det varit kul med ett oredigerat tema så betyder inte det att jag är dålig förlorare som inte unnar andra som kan... Vem som helst fattar att det inte bara är att trilla in med en bild och hamna på en bra placering med fotograferna på zoopet.
Tycker det är skitkul att se allas foton även om jag inte delar allas uppfattning om photoshop. Jag hade inte deltagit i den oredigerade tävlingen heller så jag tror nog att du får gnugga bort stämplen från mig som "han som skyller allt på fototävlingen"! ;)
Kjell Fohrman skrev:Ja, ja, ja - i likhet med dig så skrev jag mina inlägg med glimten i ögat;)
Fast anledningen till att en del surnar till är detta tjat som ständigt kommer upp så snart det pratas om en fototävling. Det är säkert femtioelfte gången detta tas upp i forumet.
När vi startade med fototävlingen så tjatades det gång på gång om att det var så himla orättvist att en del hade systemkameror, medan andra hade kompaktkameror. Idag har de flesta systemkameror och dessa kostar ju också mindre idag än vad vad en kompaktkamera kostade då. De som skaffat sig systemkamera, men som egentligen inte är speciellt intresserade av att lära sig att fota har då kommit underfund att de inte automatiskt blev en jätteduktig fotograf bara för att de hade en systemkamera. Då måste man flytta över gnället på något annat och då började man klaga på att andra photoshoppade.
Faktum är att
1/ det finns gratis "photoshoprogram"
2/ de är så enkla att t.o.m. en dataidiot som jag begriper sig på dom.
3/ det tar max. 1 minut att redigera ett foto med dessa program.
4/ inget av de mest avancerade och dyraste photoshopprogrammen kan göra ett bra foto av ett uselt foto. Vad de kan är att göra ett bra foto bättre
JojjeN skrev:Jag kommer iallafall försöka köra oredigerat och med en "svensson" kamera med 8.1 mega pixel och inga onödiga tillägg, så får vi se hur det går för "den vanliga människan". ;)
Mest pga. att jag varken är intresserad av att lära mig redigera, eller av att lägga pengar på en bättre kamera. Men kan ju också vara spännande att se hur det går för "vanliga" människor
NIC skrev:Och jag som tyckte att det var jag som skrev med glimten i ögat..
Kjell Fohrman skrev:Ja, ja, ja - i likhet med dig så skrev jag mina inlägg med glimten i ögat;)
Fast anledningen till att en del surnar till är detta tjat som ständigt kommer upp så snart det pratas om en fototävling. Det är säkert femtioelfte gången detta tas upp i forumet.
När vi startade med fototävlingen så tjatades det gång på gång om att det var så himla orättvist att en del hade systemkameror, medan andra hade kompaktkameror. Idag har de flesta systemkameror och dessa kostar ju också mindre idag än vad vad en kompaktkamera kostade då. De som skaffat sig systemkamera, men som egentligen inte är speciellt intresserade av att lära sig att fota har då kommit underfund att de inte automatiskt blev en jätteduktig fotograf bara för att de hade en systemkamera. Då måste man flytta över gnället på något annat och då började man klaga på att andra photoshoppade.
Faktum är att
1/ det finns gratis "photoshoprogram"
2/ de är så enkla att t.o.m. en dataidiot som jag begriper sig på dom.
3/ det tar max. 1 minut att redigera ett foto med dessa program.
4/ inget av de mest avancerade och dyraste photoshopprogrammen kan göra ett bra foto av ett uselt foto. Vad de kan är att göra ett bra foto bättre
Kjell Fohrman skrev:Som sagt det skrev jag också - fast nu missade du det:p;)
NIC skrev:[:o]
Ja, jag såg det och hoppades att du inte sett det innan jag hann radera... [:o]:p;)
kjell fohrman skrev:ok du har uppenbarligen samma åsikt om mig som min fru - dvs att jag är alldeles för snabb:d
well nu är det dags att återgå till ämnet.
Tips på teman till fototävlingen.
Micke skrev:Du får nog läsa mitt inlägg en gång till ;)
heeke skrev:Jo, jag har läst och förstått, det var bara en parantes, dels att användarna på fotosidan nog mest fotar digitalt också (och säkert tummar lite på just den regeln) och att OM den definitionen skulle användas på zoopet så skulle det vara många "vattenpartiklar" kvar på de flesta foton.
Sen får man skilja bildförbättrande behandling och redigering där man avlägsnar objekt och likande. Det senare tycker jag att man bör upplysa om, man skulle kanske kunna skriva en liten kommentar om det i bildbeskrivningen?
Måns skrev:Jag tycker att det är orättvist att visa har kameror, så jag tycker att vi bara skulle få rita av våra fiskar och sedan skicka teckningarna med hederlig post.
Förslag på Tema:
Teckningar
Fula fiskar
Vårkänslor
Slöfockar
3 guppy skrev:Borde det inte vara dags för delomröstningarna snart?