Förslag på stora småfiskar?

#1 - 30 november 2004 16:08
Ska låta lite fler plaskisar flytta in i mitt kar på 160l (ca) och undrar helt enkelt om det finns några bra förslag på "stora småfiskar"...som det är nu är där guppy och tetror och ett par black molly (yngel so far) samt en kampfiskhane.

Enda tanken jag har så långt är en hona eller två till kampfisken.

Andra förslag på lite större smådiskar? Som det är nu så ser jag väl att risken med mer "småfisk" är att det blir "plottrigt" s.a.s. Och rent spontant kan väl sägas att jag inte har nog kött på benen för dom toksvåra plaskarna

/Mike
#2 - 30 november 2004 16:34
Du kan köpa Gurami,de är enkla och blir väl c:a7-10 cm. Jag tror att de flesta har blandade fiskar från olika världsdelar,men jag hade nog valt att behålla: guppi och tetror, och i så fall skaffat sydamerikanska dvärgciklider( ph-värdet bör vara under 7,5)eller mindre scalarer. Eller valt kampfiskhanen och köpt gurami,eldstjärt och rasboror. I vilket fall tycker jag att fiskarna bör komma från samma världsdel,men smaken är som baken! Lycka Till!
#3 - 30 november 2004 16:51
Mnja, rent sådär finns här ingen tanke om att göra karet till ett specifikt "amazonas"kar eller liknande. Har inte heller några planer på att göra mig av med någon av nuvarande fiskar. Mest som förtydligande :)

Alltså, det handlar om ett "sällskapskar" som jag vill slippa "plottrigheten" i genom att inte bara ha smått
#4 - 30 november 2004 17:28
mindre skalarer???? blir de inte oxå stora?? det finns juh faktiskt inga "dvärgskalarer".

Tycker iofs att förslaget på guramis låter ok.... sedan finns det juh olika sorters Regnbågsfiskar... en väldigt vacker och charmig fisk.... en stimfisk iofs...
#5 - 30 november 2004 17:53
skalar
#6 - 30 november 2004 18:00
palettciklid kanske?
skaffa ett par grottor till bara =)
#7 - 30 november 2004 18:15
hej Iit! kanske ett trevligt stim danior/sebrafiskar typ 20 st, det vore underbart i ditt akvarium tror jag :) karet är för litet för scalar..
#8 - 30 november 2004 18:44
Barber är ett säkert kort om man inte har så mycket kött på benen. Men det gäller att välja rätt sort, de måste vara snälla, dvs inte fenbitare. Guldbarb blir rätt stor och är snäll, Odessabarb blir inte så stor men är otroligt vacker och rätt snäll.
#9 - 30 november 2004 18:50
Kanske ännu ett förtydligande. Jag är inte helt grön men jag känner väl mest att jag inte har nog med "kött på benen" för att ge mig an dom absolut svåraste fiskarna. Och som sagt, gärna lite större än just kanske tetra/guppy-storleken. Just då bara för att slippa "plottrigheten" *upprepningarnas mästare* Men som sagt, alla tips mottages glatt och funderas på :)
#10 - 30 november 2004 19:12
Köp nogon rolig dvärgciklid... finns många olika från främst sydam. så d e bara o välja o vraka.
#11 - 2 december 2004 12:50
Dvärgciklid tittade jag på och det verkar itne det minsta ointressant. Gurami kanske också kan vara något, som någon förslog precis i början på tråden?
#12 - 5 december 2004 20:47
Någon som kanske har något mer direkt förslag bland dvärgcilkider och guramis? :)

Ska ju då gå med; 9 neontetror, 3 black mollys, 4 slöjstjärtsguppy (+ yngel), 1 kampfiskhane, 4st kilnågoting och sist men inte minst 1 mal
#13 - 5 december 2004 21:10
kilfläcksrasboror? är inte det stimfiskar.. ? isf behövs några till..
#14 - 5 december 2004 21:16
Så heter dom ja, och nej, det blir inte mer småfisk, det är "plottrigt" som det är.
#15 - 13 december 2004 14:51
kopparbarber är fina,snälla och lätt sköta[:-142]
#16 - 13 december 2004 14:56
frågan är om du vill ha modell större fisk som du endast behöver två eller tre av?

Min första tanke var Kongotetra eftersom du redan har tetror. Kongotetrorna är inte för stora och inte för små och hannarna är fina att se på. Har själv ett sådant stim i mitt kar, är kanske därför jag så varmt rekommendera dem. :-)

Ett tips i all enkelhet..

Trevlig Lucia, Elinor..

*Ville förtydliga att jag inte menar att man bara skall ha 2-3 Kongotetror. *
#17 - 14 december 2004 18:47
Iit_Mutt, jag tycker att Gurami är underbara "fiskar against plottrighet". Jag förstår precis hur du känner med "plottrigheten", och kan rekomendera Gurami som en perfekt fisk. Både hanarna och honorna är mycket vackra, och de liksom gungar fram i vattnet, som något stort och lugnt som bryter mot det lilla snabba och stressiga småfiskarna. Likaså med Golfbollar, En Slöjstjärtsart(Guldfiskar)som är vad benämnelsen cool egentligen betyder.

Annons