Förslag på "roliga" fiskar?

#1 - 7 juni 2006 17:06
Hej igen allihopa!

Verkligen bra forum det här! Massor med hjälp har jag fått! :D

Nu har jag börjat fundera på fiskar till mitt 250-liters akvarium. Jag är helt öppen till allt - från biotop eller bara ciklider till ett "vanlgt" nybörjarsällskapsakvarium! det får inte vara för svårt bara, jag är ju totalnybörjare...

Det som är viktigt är att fiskarna är roliga att titta på och att det händer mycket så att min 6-åring tycker det är roligt också!

Så - kom med förslag på lite olika befolkningar ni tror skulle passa för att underhålla oss!

Tack på förhand!

/Mamman
#2 - 7 juni 2006 17:20
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Hej igen allihopa!

Verkligen bra forum det här! Massor med hjälp har jag fått! :D

Nu har jag börjat fundera på fiskar till mitt 250-liters akvarium. Jag är helt öppen till allt - från biotop eller bara ciklider till ett "vanlgt" nybörjarsällskapsakvarium! det får inte vara för svårt bara, jag är ju totalnybörjare...

Det som är viktigt är att fiskarna är roliga att titta på och att det händer mycket så att min 6-åring tycker det är roligt också!

Så - kom med förslag på lite olika befolkningar ni tror skulle passa för att underhålla oss!

Tack på förhand!

/Mamman[/QUOTE]

Hej! Är också nybörjare. Jag köpte ett stim med kardinaltetror och de är ganska roliga att titta på när de simmar fram och tillbaka och jagar varandra.
#3 - 7 juni 2006 17:30
hm...

I min bok står det att Kardinaltetror är väldigt känsliga så jag vet inte om jag vågar börja med en sån fisk....

Jag vill gärna ha nåt stim med små fiskar men hellre någon som är enfärgad och inte så "skrikig". Jag gillar bäst fiskar som är vita-silvriga-gråa... och så rosa förstås.... [:I]
#4 - 7 juni 2006 17:37
Jag tycker bilbukar är snygga och dom verkar roliga http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422
Dom håller till i ytan mest.
Att kardinaltetra skulle vara mer kännsliga än andra fiskar vet jag inte om jag håller med om, dom är väldigt mycket bättre på att forma stim än sina snarlika släktningar neontetra och i mitt tycke, snyggare.
En annan fisk som jag tycker mer och mer om är sorgmanteltetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433

Iaf två arter som inte är skrikiga i färgen ;)
#5 - 7 juni 2006 17:40
roliga fiskar är väl platy som förökar sig mycket och ger små bebisar som nog din 6-åring tycker är kul
#6 - 7 juni 2006 17:40
Fiskar i all ära, men de varelser som mina barn gillar bäst är ampullariasnäckorna. Aktivare än de flesta av mina malar...
#7 - 7 juni 2006 17:44
Är nybörjare också, köpte kardinaltetror först. Alla lever fortfarande efter 4-5 månader. Sen finns purpurhuvudsbarber och sorgmanteltetror båda dessa har överlevt mina tabbar och nybörjarfel.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433 sorgmanteltetra
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205 purpurhuvudsbarb
Ett tips, sök i forumet + kolla menyn till höger på första sidan här på zoopet, där finns mycket matnyttigt för oss nybörjare :)
#8 - 7 juni 2006 18:08
daniel60 - ampullariasnäckor?

Hm... klättrar de inte ut ur akvariet? Vad gör de som är kul? Förlåt att jag är skeptisk men hur kul kan en snigel vara? [:o]
#9 - 7 juni 2006 18:22
Idag klättrade en av mina små snäckor på en stor och båda verkade väldigt besvärade. Till slut trillade båda av bladet och ner på botten. Sånt kan väl roa en sexåring? Och så städar de snyggt.

Annars gillar jag vildformen av guppy. De är väldigt tåliga, rör på sig mycket och hittar på hyss med varann (=parar sig). Perfekta nybörjarfiskar.
#10 - 7 juni 2006 18:28
hello

en fisk jag tycker du ska köpa det är platy....väldigt lätta att hålla och förökar sig väldigt lätt har sj 3 st platy 1 hane+2 honor plus en massa yngel....kan väl vara något till en 6 åring
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38

eller så kan du oxå köpa zebra fiskar...dom e fina och kvicka små jäklar^^
fiskar..stimfisk
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51

men min absoluta favorit fisk är metallpansarmal..väldigt fin och den är väldigt bra på att rensa matrester från bottnen...stimfisk
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

MVH Macke_fisk
#11 - 7 juni 2006 18:46
Min son (snart 3 år) tycker att regnbågsfiskarna o räkorna är roligast då dessa förmodligen är de mest aktiva medlemmarna.
#12 - 7 juni 2006 19:03
en massa roliga tips! :D

Jag tror sonen gärna vill ha silverhajar för det är ju så spännande med HAJAR!!! [:-67]

det blir väl nån kompromiss mellan mammas
rosa och Simons coola fiskar.. typ....[:-176]
#13 - 7 juni 2006 19:17
[quote=Mamma_och_Simon]daniel60 - ampullariasnäckor?
Hm... klättrar de inte ut ur akvariet? Vad gör de som är kul? Förlåt att jag är skeptisk men hur kul kan en snigel vara? [:o][/quote]
Ampullariasnäckorna är alltid i farten.
Ibland klättrar de längst ut på en rot - och hoppar ner (åtminstone ser det ut så).
Ibland gömmer de sig i skalet, ibland väller hela kroppen ut.
Ibland sitter de vid ytan och käkar flytväxter, ibland rejsar de runt på bottnen och äter matrester (gör en massa nytta, alltså).
Och, som sagt, de är aktivare än fiskarna här hemma. Fast konkurrensen är inte mördande - de flesta av mina fiskar visar sig inte gärna i dagsljus...
Jag har olika snäckor i alla akvarier där det inte finns snäckätare. Hittills har ingen klättrat ut.
Av ampullarierna gillar jag de bruna bäst medan barnen föredrar de gula.
#14 - 7 juni 2006 20:22
Roliga fiskar

:p Jag tycker att praktbotian är en rolig fisk, full med bus och hyss.En bottenstimfisk som rensar botten på överflöd. En annan rolig fisk är guramin,ständigt på nya upptåg.Hajmalen (den som blir ca 20 cm) är en mycket rolig och trevlig rackare. Har man två så märker man hur mycket dom tyr sej till varandra och leker, de leker även med andra fiskar man har.;)
MVH/kkk
#15 - 7 juni 2006 20:28
[quote=Mamma_och_Simon]en massa roliga tips! :D

Jag tror sonen gärna vill ha silverhajar för det är ju så spännande med HAJAR!!! [:-67]

det blir väl nån kompromiss mellan mammas
rosa och Simons coola fiskar.. typ....[:-176][/quote]

Silverhaj är rätt roliga, men tänk på att dom blir rätt stora stimfiskar, upp till 20 - 25cm, vilket betyder att man bör ha några stycken för att dom skall trivas och dom kan hoppa en del. :)
#16 - 7 juni 2006 20:59
Guramis!
Färgranna och roliga att titta på med sina "känselspröt" som de viftar med... Mina brukar komma fram och "hälsa" vid rutan om man sätter fingret emot försiktigt :)
#17 - 8 juni 2006 11:53
WOW!!! Tack! :D

Keep on going! Massor av kul tips! [:-15]

Man kan ju liksom inte stå i akvarieaffärren i flera timmar framför varje akvarium för att se om fiskarna är roliga eller inte.... då skulle man nog bli utkastad... :p

Nu spricker jag snart av iver att springa till akvarieaffären! "Tur" att jag är sjuk annars hade jag nog impulsköpt en massa grejer... [:-36]

Först och främst gäller det att skaffa själva karet.. ska titta på det ikväll!! :D
#18 - 8 juni 2006 12:19
[quote=Mamma_och_Simon]
Man kan ju liksom inte stå i akvarieaffärren i flera timmar framför varje akvarium för att se om fiskarna är roliga eller inte.... då skulle man nog bli utkastad... :p[/quote]

Fiskar är oftast inte särskilt "roliga" i en akvarieaffär. Dom är inte riktigt sig själva eftersom dom inte trivs så bra där, det blir alltid skillnad, både i färger och i uppträdande när man tar hem dom! :)

Amanoräkor är fina, stora och häftiga, tycker jag! Finns även andra räkor.

Silverhajar är förståss fina men blir snabbt för stora och ska vara i stim, dom tar alltså otroligt mycket plats...

Botior har jag inte själv haft men har hört att dom är otroligt charmiga. Min dotter har en "bengalbotia" som är jättetuff. Barnens favorit! De kallar den för "Randan". Tyvärr har de bara en, dom ska ju egentligen vara i stim... Den blir 15 cm.

Malar är roliga och lite annorlunda fiskar som också gör nytta som städare (precis som räkor och snäckor).

Lycka till med karet, hoppas lillkillen blir nöjd med ditt val av invånare i akvariet. Det tror jag han blir, vad du än väljer, mina barnbarn har haft sitt akvarie i snart ett år och är fortfarande lika fascinerade!
#19 - 8 juni 2006 13:14
Pansarmalarna är kul. Köp ett gäng (6 st eller nåt) de far omkring överallt. Tänk på att de ska ha rund och fing sand / grus så de inte skadar sina "skägg".
#20 - 8 juni 2006 13:58
Vad sägs om kuhliål? har aldrig haft en själv men har hört att det ska vara ena livliga rackare;)

/Hans
#21 - 8 juni 2006 14:06
tigerbarber kan jag rekommendera om du vill ha "roliga" fiskar.
Dom öser runt i akvariet och jagar varandra och slåss, det är roligt att titta på.
#22 - 8 juni 2006 14:14
Scalare, palettciklid, räkor, ormhuvudfiskar, olika barber... det går att hålla på ett bra tag. Frågan är hur stort är karet? Vad är budgeten?
#23 - 8 juni 2006 14:43
[quote=Robin_Hedstrom]Scalare, palettciklid, räkor, ormhuvudfiskar, olika barber... det går att hålla på ett bra tag. Frågan är hur stort är karet? Vad är budgeten?[/quote]

karstorleken står i första inlägget, 250 l....
#24 - 8 juni 2006 14:52
Pilnäbbsålar är väldigt fina att titta på. Min hade verkligen en personlighet.
#25 - 8 juni 2006 15:28
[quote=battalionP]Vad sägs om kuhliål? har aldrig haft en själv men har hört att det ska vara ena livliga rackare;)/Hans[/quote]

Jag tänkte just föreslå kuhliålar! :) Har själv två stycken och dom är klara favoriter när barn är på besök! De blir helt ifrån sig när ålarna visar sig!!!

Nackdelen med kuhli är ju att en del av dom visar sig väldigt sällan. Mina första ålar härjade runt nästan hela tiden. Av dom två jag har nu så är en framme framåt eftermiddagen och är väldigt livlig medan den andra är mer försiktig men visar sig alltid när man bytt vatten...
#26 - 8 juni 2006 15:33
Min favorit är botian. Hos mig är de mest lekfulla. Simmar "hinderbana" i karet i full fart. Gör åttor mellan sugpropparna på innerfiltret, jagar varandra, tumlar runt med varandra, eller pressar sig in allihop i någon liten hålighet. The more the merrier. Hade en som tom var kelig. Stack man ner fingret så kom han och strök sig mot det. Kanske bara kliade vad vet jag. Men gulligt var det, likväl. Tyvärr fastnade han i något i akvariet och efter mitt ingripande för att få loss honom kom han inte fram alls längre.
Zebrabotian är den fredligaste av de jag haft. (pakistan-, tiger-, polkadot- och zebrabotia).
Något annat som är kul att titta på är ju räkor. Kan jag också varmt rekommendera. Fast de går ju inte så bra ihop med botior förstås.
#27 - 8 juni 2006 17:49
Varför går inte räkor och Botior ihop? :confused:
#28 - 8 juni 2006 18:07
Mina Praktbotior är roliga. Dom äter snäckor och ger ifrån sig ett klickande ljud. Dom blir med tiden ganska stora och vill gärna vara några stycken. Annars är ju tetror ganska livliga och trevliga stimmfiskar. Finns i hur många färgvarianter som helst och så är dom flesta lättskötta. Är ganska ny jag också!!
#29 - 8 juni 2006 18:58
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Varför går inte räkor och Botior ihop? :confused:[/QUOTE]
Räkorna blir mat då. Beror kanske lite på vilken sorts räkor det är. Tänkte nu främst på amano, cherry, white pearl och andra små räkor.
#30 - 9 juni 2006 11:23
Jag började med ett stim av pristellatetra, de är lugna och snälla,tar inte mycket plats och är mycket vackra att se på. De är inte heller "skrikiga" till färgen utan grönsilvriga med brun stjärtfena och övriga fenor svart-gul-vita. kolla artbeskrivningen! rekommenderar dessa!!
#31 - 9 juni 2006 11:42
min son (2 år) älskar mina 4 khuliålar.
#32 - 9 juni 2006 12:08
[quote=kkk]:p Jag tycker att praktbotian är en rolig fisk, full med bus och hyss.En bottenstimfisk som rensar botten på överflöd. [/quote]

Håller med kkk, skaffa några botior. Praktbotian blir (så småningom) ganska stor, men ert kar funkar bra när de är unga. Annars finns det ju många andra kul botior (Dario, Striata, Almorhae etc). Det går ju (som jag alltid tjatar om) bra att blanda sorter inom stimmet.
#33 - 9 juni 2006 12:09
[quote=Eurydike]Räkorna blir mat då. Beror kanske lite på vilken sorts räkor det är. Tänkte nu främst på amano, cherry, white pearl och andra små räkor.[/quote]

Ingen av mina botior har brytt sig ett dugg om mina amanoräkor.
#34 - 9 juni 2006 18:18
[QUOTE=pimo]tigerbarber kan jag rekommendera om du vill ha "roliga" fiskar.
Dom öser runt i akvariet och jagar varandra och slåss, det är roligt att titta på.[/QUOTE]

Fast tigerbarber kan vara rätt aggro mot andra fiskar. Själv tycker jag bättre om fembandsbarber. De är både snällare och finare (tycker jag iaf).

Annons