Förslag på Nya fiskar

#1 - 9 september 2005 08:17
Hej!

Jag är nu sugen på att göra en total makeover i mitt 400L akavrium. Jag vet att det är helt personligt vilka fiskar man väljer och vad man är ute efter och allt det där, men jag är ändå intresserad av tips och förslag på någon rolig eller spännande ciklid som passar i detta akvarium. Skriv gärna en liten motivering varför just den fisken du föreslår är intressant.

/Mats
#2 - 9 september 2005 08:24
praktbotia

aldrig haft nån själv men fått höra av rätt många att dom ska va roliga att ha.
blir upp till 30cm och kan bli 22år gamla.
något känsliga och 'är stimfisk.
#3 - 9 september 2005 08:41
Tack för tipset, men det är alltså någon form av afrikansk ciklid jag är ute efter.
#4 - 9 september 2005 08:46
ouch missa "ciklid" TOTALT :o
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 september 2005 08:46
Själv avstår jag från att de något konkret tips utan nöjer mig med lite mer allmänna och håller mig då till afrikanska ciklider eftersom du lagt in frågan där.
Malawicikilider är dem du skall välja om du är ute efter ett riktigt färggrannt akvarium.
Tanganyikaciklider om du är ute efter fiskar med stor variation i beteendet.
Västafrikanska ciklider om du vill ha blanda olika grupper med fiskar - t.ex. med tetror.
#6 - 9 september 2005 10:51
Tack Kjell!

Då är ciklidvalet inringat till malawiciklider eftersom det är just färggranna fiskar jag är ute efter. Finns det kanske några av dessa malawisar som är lättare att få yngel från än andra?
#7 - 9 september 2005 11:14
Golden är nog lättare än andra...
#8 - 9 september 2005 13:08
Tror Röd Zebra oxå är ganska lätt...
#9 - 9 september 2005 13:47
Röd Zebra (Metriaclima estherae) http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=530
Blå Delfinciklid (Cyrtocara moorii) http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=373
Mari Gold (Pseudotropheus sp. "acei") http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=495
Det är mitt val av Ciklider som jag gjorde nyligen. Dem är jag nöjd med. Alla är ganska blåa av sig förutom Mari Gold som har gula fenor. Nu är jag inne lite på att skaffa någon som är randig. Har sneglat lite på Metriaclima zebra, Nakantenga http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100 tror det kan bli en bra blandning som passar mig.
#10 - 9 september 2005 19:18
malawi
#11 - 11 september 2005 12:05
Tackar för era tips!Metriaclima zebra, Nakantenga och Metriaclima estherae, Röd Zebra är några som föll mig i smaken. Mycket snygga fiskar. Vi får se vad det kommer att bli. Jag håller just nu på att bygga en massa stengrottor och letar efter den ultimata pumpen som jag ännu inte hittat. Jag har 400 L och vill ha en mycket kraftfull pump som samtidigt är tyst. Det ni, det är något att leta efter det.
#12 - 12 september 2005 10:31
Hej!

I ett malawikar är en lämplig cirkulation mellan 5-8 ggr akvariets storlek. Alltså i ett 400 liters kar ca: 2400 L/H borde bli perfekt!

Komplettera med cirkulationspump!

Mvh Erik
#13 - 12 september 2005 11:56
Eheim har bra och tysta cirulationspumpar.
#14 - 12 september 2005 14:08
Jag är så glad! Idag har jag införskaffat 2st Aulonocara stuartgrant sp. cobue. Helt underbara fiskar, i alla fall hanen som ginstrar likt en blå diamant i akvariet. Jag fastnade direkt för dem när jag såg dem i affären. Just nu känns det som att det räcker med dessa fiskar, men jag vet att det inte kommer kännas så i framtiden :-).

Jag kör för tillfället med min orgianl Juwel 1000 l/h och har även stoppat ner en gammal Fluval 4 plus (1000 l/h) vilken jag hade sedan tidigare, detta blir 2000 l/h och därmed halkar jag precis in i den undre gränsen 5x vattenvolymen. Jag kommer att ha det så här och se hur fiskarna mår, om de visar tecken på lidande kommer jag att utöka kapaciteten med något kraftfullare. Dessa små vackra varelser måste överleva.
#15 - 25 september 2005 07:51
Min röst går på Jokaciklider. Jäkligt granna både honan och hanen. Fast det är ju en parfisk, ingen stimfisk. Dock min favorit i mitt Västafrikanska lilla kar.

Normalt är de ljust svarta på gränsen till grå ibland. När de ska lekas blir de kolsvarta över hela kroppen först, förutom ryggfenspetsen som på hanen blir blåskimrande och honans blir konstigt nog rödskimrande. När det sedan är yngelvård så är de zebrarandiga med ena delen ränder som e kolsvarta å andra delen ränder som e gräddvita.. Mycket aktiv yngelvård, intressant fisk helt klart. Äter tofsalger!..

Annons