Förslag på lysrör till malawi i Juwel kar

#1 - 26 december 2005 18:29
Hej

Har startat ett juwel kar för några veckor sedan. Har nu 5 st golden som går i karet

Tycker att Juwels belysning nästan är för skarp tror det är 2*30W som det bara står typ standard på. Har redan efter två veckor fått något brunt skit/dam uppe på grottorna. Är det någon sorts alg tro ?

Är dålig på lysrör till akvarium
Tips på annat lysrör som passar till Maigano och Golden?
Kanske ska behålla ett och ha ett annat tillsammans som är lite svagare och färgar fram malawisarna bättre?
#2 - 26 december 2005 18:40
[QUOTE=Froggy]Är dålig på lysrör till akvarium
Tips på annat lysrör som passar till Maigano och Golden?
Kanske ska behålla ett och ha ett annat tillsammans som är lite svagare och färgar fram malawisarna bättre?[/QUOTE]

kan ju titta i min signatur så hittar du en länk där nån provat en massa olika rör till ett akvarie med fotografier.
#3 - 26 december 2005 19:21
Malawi

Jag gissar på att du har ett kar mellan 160 och 240 liter, då kan jag säga att i mitt Juwel RIO 400 har jag 4x38 watt av märket Sylvania Aquastar. Det finns en del växter i mitt, därför valde jag dessa rör. Men jag tycker ändå att det ger ett naturtrognare sken. Jag håller med om att deras original-rör är lite tråkiga. Har nyligen(3-4 veckor sedan) köpt ett Juwel 110 liters, där satt det 1 gult(warmwhite) och ett grönt(daylite, som de kallas för), de båda gav ett mycket tråkigt sken, eftersom jag har växter i detta kar så monterades en extra hållare så det blir 3 st. I alla 3 hållarna sattes Sylvania Aquastar(3x18 w) och det är ett mycket bekvämt och bra ljus. Överlag rekommenderar jag Sylvania Aquastar, men som sagt smaken är som baken. Och den bruna mattan du fått redan, kan vara kisel-alger. Kolla vad ni har för vatten, annars finns det osmos-filter som renar. Till sist: En kollega till mig använder 1 st aquastar och 1 st actinic blue i ett 375 liters, den kombinationen ger ett djupare(mer blått)sken. Vill du hà ett dovt och djupt sken, använd 2 st actinic blue, men då ska du inte hà några växter alls.
#4 - 26 december 2005 20:19
Har Aquarelle i mina kar från phillips...
#5 - 26 december 2005 23:26
EFter har tittar på de många jämförelserna. Blir nog Aquastar och Marine blå fint. Kommer förga fram det blå fint.

Annons