[QUOTE=solbacka]Jag har ett fluora 77 och tycker det ger ett trevligt ljus. Jag hörde av någon annan att det är bra också (för växterna). Fast mitt är gammalt vilket bör jag byta till?[/QUOTE]
när man tittat på fluora 77 några minuter så kommer du helt plötsligt att se andra ljuskällor som gröna.
det röret som ger bäst ekonomi, kvalitet och fotosyntesstrålning är Philisp TLD 840 a' 4000K*.
philisp TLD 840 är ett kallvitt fullfärgsstandardrör som ger mycket 555 nM vilket gör att firrarna får lite tråkigt utseende men är oslagbart när det gäller ge ljus växter. hela akvariet kommer att gå i gröngul ton.
jag är inte så hemma på akvarierör då mitt intresse är konstljus till växter.
vill man nu ha bäst färgåttergivning så väljer man philips TLD 965 Graphica Pro, RA ca 95-98% och 6500K*.
TLD 89, aquarell, är ett rör som ger dålig färgåttergivnig på RA 70%, men betonar blått och orange. svagt blått på ca 10.000K*
det du också ska tänka på när man rör så är det ljusnergång under livslängden. välj inte rör som går ner så mycket så slipper du byta så ofta.
tänk även på priset, de dyra rören behöver inte vara bättre.
en del vill ha lila ljus, en del vitt, en del blått. smaken är som baken.
kolla i zooaffären och fråga vad de använder, inte vad de tycker är bra då de troligen vill sälja ett lite dyrare till dig.