Förslag på lysrör

#1 - 29 mars 2005 19:00
Någon som vet vad för slags lysrör som lämpar sig för ett sydamerikanskt akvarium med s.k. "svartvatten" ??
Har en lysrörsramp med 2 originallysrör och två reflektorer som medföljde akvariet, ett Juwel 240l.
#2 - 29 mars 2005 20:58
Jag har ett sydamerikanskt kar och jag har ett standard rör i bakkant och ett grolux i framkant. Du kan se några gamla bilder på min zoon :)
#3 - 29 mars 2005 22:09
Jag har två grolux (rött ljus) i mitt akvarium. Värt varenda krona! Vilka färger!
//Camilla
#4 - 29 mars 2005 22:11
[QUOTE=niclas89]Jag har ett sydamerikanskt kar och jag har ett standard rör i bakkant och ett grolux i framkant. Du kan se några gamla bilder på min zoon :)[/QUOTE]

Skulle jag kunna kombinera ett Aquarelle och ett Grolux? Hade det blivit gynnsamt för både växter o fiskar? Tänkte införskaffa javaormbunke, svärdsplantor och cryptocoryne.. Fiskarna är scalarer och koppartetror.
#5 - 29 mars 2005 22:25
Det går. Själv har jag scalarer, kardinaler mf. och jag är nöjd med färgerna i akvariet.
//Camilla
#6 - 29 mars 2005 23:08
joo de skulle nog funka om. Men om du har grolux röret fram så blir det en rödaktig ton man ser. Jag testade idag att byta plats på lysrören då syns groluxen knappt nått.
#7 - 30 mars 2005 20:34
JAg sitter med ett Aqua-glo och ett varmvitt rör i vårat kar, fina färger. Det lutar mot att byta ut varmvita röret mot nå´t annat, kanske ett Aqua-glo till.
#8 - 30 mars 2005 21:52
att välja rör i en jungel.....

de dyrare rören behöver inte alltid vara bättre än de billiga.
det hela handlar om vad man själv vill uppnå, vi ser hela färgskalan om den belyses med alla färger.
vill att röda färger ska framträda så väljer man ett rött rör, då syns bara rött medan de andra färgerna går i grått.
vill man att alla färger ska visas lika mycket, så firrarna syns i helt naturliga färger, så väljer man ett rör med hög färgåtergivning, t.ex 900-serien eller fullspektrum.
om man vill ha blåare så väljer man högre färgtemp.
ett rör som jag inte rekomenderar är fluora 77 med en lystid på ca 5000 timmar[philips longliferör ligger på 60.000H]. den ger otrevligt ljus och det är osram som tillverkat det så det säger allt.
#9 - 31 mars 2005 09:36
Jag har ett fluora 77 och tycker det ger ett trevligt ljus. Jag hörde av någon annan att det är bra också (för växterna). Fast mitt är gammalt vilket bör jag byta till?
#10 - 31 mars 2005 10:28
[QUOTE=solbacka]Jag har ett fluora 77 och tycker det ger ett trevligt ljus. Jag hörde av någon annan att det är bra också (för växterna). Fast mitt är gammalt vilket bör jag byta till?[/QUOTE]
när man tittat på fluora 77 några minuter så kommer du helt plötsligt att se andra ljuskällor som gröna.
det röret som ger bäst ekonomi, kvalitet och fotosyntesstrålning är Philisp TLD 840 a' 4000K*.
philisp TLD 840 är ett kallvitt fullfärgsstandardrör som ger mycket 555 nM vilket gör att firrarna får lite tråkigt utseende men är oslagbart när det gäller ge ljus växter. hela akvariet kommer att gå i gröngul ton.
jag är inte så hemma på akvarierör då mitt intresse är konstljus till växter.
vill man nu ha bäst färgåttergivning så väljer man philips TLD 965 Graphica Pro, RA ca 95-98% och 6500K*.
TLD 89, aquarell, är ett rör som ger dålig färgåttergivnig på RA 70%, men betonar blått och orange. svagt blått på ca 10.000K*
det du också ska tänka på när man rör så är det ljusnergång under livslängden. välj inte rör som går ner så mycket så slipper du byta så ofta.
tänk även på priset, de dyra rören behöver inte vara bättre.
en del vill ha lila ljus, en del vitt, en del blått. smaken är som baken.
kolla i zooaffären och fråga vad de använder, inte vad de tycker är bra då de troligen vill sälja ett lite dyrare till dig.
#11 - 1 april 2005 10:27
ok, ska fundera pga att jag måste byta mitt "77". Vill absolut inte ha ett som ser gröngult ut tycker att det är fult, smaken är som baken ju...
#12 - 1 april 2005 13:33
[QUOTE=solbacka]ok, ska fundera pga att jag måste byta mitt "77". Vill absolut inte ha ett som ser gröngult ut tycker att det är fult, smaken är som baken ju...[/QUOTE]

Köp hagens Aqua-Glo, ger fina färger, lyfter blått och rött.

Annons