Förslag på kul ciklid

#1 - 19 juli 2006 18:25
Vill införskaffa Ciklider till mitt 325l akvarium men vet inte riktigt vilken sort och jag kan inget om ciklider.

Akvariet bebos nu av 4st l-malar, 10st glastetror, 6st Botier och ett okänt antal amanoräkor samt några ancistrusyngel som snart ska flyttas.

Jag har ett ytterfilter, ett innerfilter och ett pumphuvud så det är lite strömt i vattnet. De bör inte vara värmekänsliga

Fredliga och intressanta är ett plus, önskad storlek är ungefär 8-15 cm och helst så vill jag kunna ha en liten grupp av dem.

Några förslag?
#2 - 19 juli 2006 18:42
Nyckelhålsciklid. Fredlig, intressant, fint utséende (trots att den inte har starka färger), och 10-15 cm. Köper du en liten grupp bör du kunna ha dem tillsammans även senare, och köper du flera ökar chansen att du får ett eller kanske flera par.
#3 - 19 juli 2006 19:08
Låter intressant. Hur många tror du blir lagom till ett 325l akvarium med standardmått? Sambon vill ha något med mer färg men jag gillar verkligen utseendet på nyckelhålscikliderna.

Har du koll på om det finns någon liten gäddciklid som man skulle kunna ha?
#4 - 19 juli 2006 19:17
6 stycken kan du nog ha. Jag tycker de är vackra, med sin varma gulbruna färg, och gråblå böljande fenor. Enligt mig behöver djur inte vara färgstarka för att vara vackra, de vackraste är de som ser ut som moder natur har tänkt sig, och har en logik i sitt utséende. Jag tycker nyckelhålen är vackrare än t.ex alla konstiga framavlade discusar, som mest ser konstgjorda ut. Vilda discusar, eller varianter som ligger nära dem, är en annan sak, de är betydligt snyggare än t.ex pigeon blood discus.

Crenicichla regani kanske? Vet dock inte vad de skulle göra med dina tetror. Har haft regani.
#5 - 19 juli 2006 20:08
Jag håller med dig till fullo angående discusar och nyckelhålsciklider!

Jag är inte så orolig för tetrorna, de är ca 5cm långa och de verkar kunna hävda sig. Blir det några nya ancistrusyngel så lär de väl stryka med men det kan jag leva med.

Kan du rekommendera Crenicichla Regani eller är det bättre att satsa på nyckelhålcikliderna?
#6 - 19 juli 2006 20:17
Gäddciklider är ju utpräglade rovfiskar, och vad jag har fattat så kan i alla fall de större arterna ta stora byten, så tetror med smal kroppsform ligger nog i farozonen att bli uppätna av regani, skulle jag tro.

Jag tycker nog du ska satsa på nyckelhålen, de är lättare att få tag i, och betydligt lättare att få par och lek av. Har hört att reganihanar kan döda honorna om leken misslyckas. Tror aldrig mina lekte heller, även om de visade så´na tendenser.
#7 - 19 juli 2006 21:12
Kan eldbuksciklider vara något att satsa på?
#8 - 19 juli 2006 21:32
Är det bara amerikanska du är ute efter eller skulle du kunna tänka dig några andra .. ?
#9 - 19 juli 2006 21:36
Dessutom tror jag reganin skulle döda amanoräkorna. Detsamma med eldbuken tror jag. Eldbukar är förvisso intressanta och hyfsat fredliga, men ändå lite tuffare än nyckelhål, och framför allt mer stormunnade. Nyckelhål kan de också, och är inte alltid så timida som det påstås, men är nog att betrakta som lugnare än eldbukar. Eldbukar tror jag är svårare att hålla i grupp dessutom.

Flaggcikliden kan kanske vara nå´t? Den är en ganska lugn och fredlig fisk, men blir större än nyckelhålet, 15-20 cm eller så. Du kan ha nyckelhål och flaggciklider tillsammans. Du skulle även kunna ha scalarer.
#10 - 20 juli 2006 06:02
Ett annat tips skulle kunna vara någon Biotodoma, jag tycker i alla fall de är finare än nyckelhålcikliden, t.ex. denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=172

Det finns annars många trevliga dvärgciklider. Boliviansk fjärilsciklid är ett bra tips, dem skulle du kunna ha en ganska stor grupp av.
#11 - 20 juli 2006 10:03
Kul med så många bra förslag, tack till alla!

Biotodoman var ju inte så dum den heller men jag har aldrig sett den till salu.

Jag kan tänka mig annat än sydamerikaner (även om jag är lite sugen på att göra akvariet till en biotop) om det finns någon höjdare utanför den kontinenten.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 juli 2006 10:13
[quote=mange016]Är det bara amerikanska du är ute efter eller skulle du kunna tänka dig några andra .. ?[/quote]
Men om det inte handlar om amerikanska så skall inte frågan ställas i denna kategori
#13 - 20 juli 2006 10:20
Kjell: Det finns ju ingen avdelning för ciklider i allmänhet ;)

Men visst var det så att jag var ute efter amerikaner i första hand.
Övriga kan eventuellt vara intressanta men inte tillräckligt för att jag vill starta två nästan likadana trådar.
#14 - 20 juli 2006 10:30
[quote=axolotl]Biotodoman var ju inte så dum den heller men jag har aldrig sett den till salu.[/quote]
Nja, jättevanlig brukar den kanske inte vara, men så svår borde den inte heller vara att få tag på. Den finns med på t.ex. Åleds och Zoomässans lagerlistor. Men vad du har för butiker i närheten som kan tänkas ha såna vet jag inte... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 20 juli 2006 10:47
[quote=axolotl]Kjell: Det finns ju ingen avdelning för ciklider i allmänhet ;)
[/quote]
Om en fråga berör flera fiskavdelningar finns "Mix fisk-kategorin";)
#16 - 20 juli 2006 12:22
[quote=Kjell Fohrman]Men om det inte handlar om amerikanska så skall inte frågan ställas i denna kategori[/quote]

Förlåt för att jag fråga då !!!!!!!!!![B)]
#17 - 20 juli 2006 12:39
Jag rekomenderar också Nyckhåls cikilderna. Riktigt kuliga fiskar som e jätte fredliga (om dom inte slåss om räk pellets).

jag har 4 hanar i ett 180liters.

det blev bara hanar.. köpte 2 från första början.. växte upp till ståtliga hanar.. köpte 2 till som åxå växte upp till ståtliga hanar. :) och ändå e det fredligt i karet :)

Fina fiskar
#18 - 20 juli 2006 15:48
Låter som det troligen blir nyckelhålsciklider.

Är lite sugen på
Crenchilla Compressiceps eftersom den tydligen inte blir större än 9cm så borde ju de andra fiskarna vara lika säkra som för en 15cm Nyckelhålsciklid(?)

Någon som haft sådana?

Annars så kanske man kan ha båda sorterna :)

Nu ska jag till akvariebutiken!

Annons