Förslag på inredning/invånare!

#1 - 19 maj 2006 14:14
Planerar att flytta till något större till hösten och därmed finns det plats för större kar:D
Tänkte så smått börja planera både innevånare och inredning.
Akvariet kommer ligga runt 200 liter (ge eller ta några liter).
Om karet hamnar kring 200 eller större så kommer det till 90% att innehålla några scalarer. Jag vill gärna ha nåt stim också, dock inte neon eller kardinaltetra.. Så frågan är: Vilket stimfisk och vad ska hamna där mer?

Sen kommer vi till inredningsfronten. Rötter är en självklarhet. Men växter har jag ingen aning om, tjejen vill ha svärdsplantor, antar att det blir sånt;)

Vill gärna ha hjälp med hur jag inreder också! Tex. "sätt svärdsplantan i bakre vänstra hörnet". Tänk att ni förklarar för en femåring,tror min konstnärliga ådra blev avklippt med navelsträngen när jag föddes... :)

Vad tycker ni är snyggt?
Vi kommer ta oss en funderare på alla förslag!!

Tack på förhand!!
/Hans
#2 - 19 maj 2006 15:51
Alltid kul med större akvarier :D Hade du tänkt dig ett biotopakvarium eller kan du tänka dig blanda fiskar från olika världsdelar?

Själv föredrar jag fin sand framför grus. Det är även en hel del fiskar som vill ha sand som bottenmaterial. Så jag skulle rekommendera Rådasand. Kanske 0,4-0,8 mm som är deras näst finaste sand.

Mangroverötter är snyggt, men tänk på att vad du ska ha för inredning beror på vilka invänare som ska bo i akvariet. Mitt råd till dig är att ni åker till lite olika akvariebutiker och tittar på de olika arterna. Anteckna namnen på de som ni tycker om och kolla sen här på zoopet under artbeskrivningar vilka av dem som skulle kunna trivas i ett akvarium av den storleken, vilka vattenparameter de trivs i, vilka som kan bo ihop med vilka osv.

Ska du ha scalarer bör akvariet vara på minst 275 liter samt 50 cm högt: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Även växter kan ni titta på och kolla vilka som är lätta och sånt. Vad gäller inredning kan du titta på lite olika akvarier här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=121&Itemid=110

Lycka till!
#3 - 20 maj 2006 15:26
Hmmm. Lite knepig fråga det där. Jag har mina scalarer med zebrafiskar. Men om man är intresserad av lite mer färg i akvariet så kan ett stim barber av något slag vara en god ide. Tigerbarben bör du däremot undvika, den biter ofta scalarerna i fenorna. Det går även att ha neontetror med scalarer, men då måste man se till att neontetrorna är fullvuxna och införa små scalarer. Jag har lyckats med detta flertalet gånger och så länge som scalarerna växer upp med neontetrorna har det aldrig blivit något problem.

Vad det gäller akvariestorleken så är tvåhundra liter fullkomligt rimligt för att hålla åtminstone 4 scalarer i. Om du dessutom väljer en lite odlad sort så blir de ofta inte lika stora som vanliga scalarer.

När det kommer till inredningen så skulle jag ställa ett par ganska höga mangroverötter på sidorna, några mindre lägger man i mitten av akvariet och sen så planterar du en eller flera långbladiga växter, typ Jätte(valisneria?).
Låt gärna några av rötterna vara så höga att de räcker upp till vattenytan också, det brukar scalarerna uppskatta eftersom deras naturliga miljö ser ut så.

Men i grund och botten så skall du lyssna mest på vad du själv vill. Jag är ju inte ni om ni förstår...;)
#4 - 20 maj 2006 18:51
batski: glömde skriva att vi är ute efter sällskapsskvaium, biotop får komma lite senare i livet;)

Håller helt med om att sand är det snyggaste alternativet, blir nog att beställa rådasand från biltema!
åka till olika akvariebutiker. Jo det är lätt när man har 3 stycken inom en radie av 10 mil;)

Guppy: Vill helst inte ha neon eller kardinaltera. Tycker dom är för vanliga (jo jag vet att scalarer är lika vanliga men jag har velat haft såna sen jag var en liten knatte). Tänkte också att man kunde ha ca 4 stycken i ett 200;)
Jag tänker inte köpa VF, det blir för dyrt, men jag vill ha dom så naturliga som möjligt. Därmed är marmor och svarta helt uteslutna!

Barber vet jag faktiskt inte alls hur dom ser ut, får ta å kolla upp det!! Klart det skulle vara kul att ha nån färgglad fisk men det är ingen nödvändighet. Huvudsaken är att scalarerna trivs!

Jättevalisneria, är det såna som bara är som långa strån som oftast är "för långa" och flyter? Om det är såna så är det riktigt läckert!

Såg en annons där "Lenmar" sålde Bolivianska fjärilar, går såna ihop med scalarer? Dom kommer ju från samma världsdel, eller är jag helt ute och cyklar? Tyckte dom var riktigt fina!!

Tack för svaren!!
/Hans
#5 - 20 maj 2006 20:57
Kom på en till sak jag undrar lite över.
Har sett flera som skrivit att man ska ha frigolit. Hur använder man det och varför??
/Hans
#6 - 20 maj 2006 21:31
[quote=battalionP]batski: glömde skriva att vi är ute efter sällskapsskvaium, biotop får komma lite senare i livet;)

Håller helt med om att sand är det snyggaste alternativet, blir nog att beställa rådasand från biltema!
åka till olika akvariebutiker. Jo det är lätt när man har 3 stycken inom en radie av 10 mil;)

Guppy: Vill helst inte ha neon eller kardinaltera. Tycker dom är för vanliga (jo jag vet att scalarer är lika vanliga men jag har velat haft såna sen jag var en liten knatte). Tänkte också att man kunde ha ca 4 stycken i ett 200;)
Jag tänker inte köpa VF, det blir för dyrt, men jag vill ha dom så naturliga som möjligt. Därmed är marmor och svarta helt uteslutna!

Barber vet jag faktiskt inte alls hur dom ser ut, får ta å kolla upp det!! Klart det skulle vara kul att ha nån färgglad fisk men det är ingen nödvändighet. Huvudsaken är att scalarerna trivs!

Jättevalisneria, är det såna som bara är som långa strån som oftast är "för långa" och flyter? Om det är såna så är det riktigt läckert!

Såg en annons där "Lenmar" sålde Bolivianska fjärilar, går såna ihop med scalarer? Dom kommer ju från samma världsdel, eller är jag helt ute och cyklar? Tyckte dom var riktigt fina!!

Tack för svaren!!
/Hans[/quote]

Skulle vara försiktig med barb och scalare ihop, tigerbarb, som jag har, är notoriska fenbitare. Dvärgciklider skulle va perfekt ihop med scalare och en snyggare fisk än kakaduvaciklid skall man leta länge efter ;)

Om du skall ha Biltemas blästersand bör du vara förbered på att du får brunalger lättare. Jag har Biltema sand själv men kommer att byta ut den i mitt stora akvarium till 'normalt' akvariegrus när jag kommer att göra en omstart på det. Mitt akvarium är lite känsligare iofs, för jag kan inte ha växter då mina chokladciklider river sönder dom. Tänk också på att det kan bildas sumpgas i sanden men det är lätt att bli av med, man bara kör fingrarna genom sanden iblad för att lufta den, jag gör det i samband med vattenbyte och rengörning.

Frigolit bör/måste man ha under ett helglasakvarium men man behöver inget under ett ram akvarium. Man kan med fördel ha frigolit i botten av akvariet om man skall ha mycket sten, för att skydda bottenglaset. Extra viktigt om man har grävande fiskar. :D
#7 - 20 maj 2006 22:01
[quote=Opus]Skulle vara försiktig med barb och scalare ihop, tigerbarb, som jag har, är notoriska fenbitare. Dvärgciklider skulle va perfekt ihop med scalare och en snyggare fisk än kakaduvaciklid skall man leta länge efter ;)

Om du skall ha Biltemas blästersand bör du vara förbered på att du får brunalger lättare. Jag har Biltema sand själv men kommer att byta ut den i mitt stora akvarium till 'normalt' akvariegrus när jag kommer att göra en omstart på det. Mitt akvarium är lite känsligare iofs, för jag kan inte ha växter då mina chokladciklider river sönder dom. Tänk också på att det kan bildas sumpgas i sanden men det är lätt att bli av med, man bara kör fingrarna genom sanden iblad för att lufta den, jag gör det i samband med vattenbyte och rengörning.

Frigolit bör/måste man ha under ett helglasakvarium men man behöver inget under ett ram akvarium. Man kan med fördel ha frigolit i botten av akvariet om man skall ha mycket sten, för att skydda bottenglaset. Extra viktigt om man har grävande fiskar. :D[/quote]

Nej tigerbarb blir det inte... Är väldigt inne på Boliviansk fjäril;) Har iof inte sett så många andra dvärgar så jag kan inte riktigt uttala mig ännu! Men passar alla dvärgar med scalarer? äter dom på växterna? gräver dom? Hur många tror ni jag kan ha i ett 200? 4-5 stycken?

Jaha är det så illa med blästersand, visste jag inte! Det är iof ganska mycket jag inte vet;). "nomalt" akvariegrus, är det småsten eller "sand"? Tycker sand är så fruktansvärt snyggt så det vore synd om man fick massa alger å skit av det! Vad kan man göra för att undvika det??

Om man, som jag, ska köpa ett möbelakvarium, behöver man frigolit då? Om man inte ska ha nån sten, behöver man ha frigolit i då? Vi kommer nog bara ha rötter och växter i, och självklart sand/grus..

Satt å tänkte lite till nu... Kommer nog att ha akvariet igång ett par dagar innan detk ommer i nån fisk (vet att det råder delade meningar om detta), vad ska jag har i för "skitfisk" till att börja med?
Som det ser ut nu (det kan ändras fort) kommer det bara bli scalarer och dvärgar, någon mal kommer också finnas.. Skippar nog stimfisk.. tror ni att det blir för lite med detta?

/Hans
#8 - 20 maj 2006 22:28
Vill du endast ha dessa fiskar, men är rädd att det kommer se lite tomt ut så kan du ju ha ett stimm med corydorasmalar på botten :) Finns många fina arter och det skulle passa bra in i ditt kar :)
Annars kanske du kan befolka vid ytan med bilbuksfiskar? :)
Tyvärr har det blivit något mysko med mitt internet, så jag kan inte länka till de olika artbeskrivningarna här på zoopet (står hela tiden "http://www.zpet.se/forum/index.php" i "rutan", spelar ingen roll var på zoopet jag är och kikar...) men du kan söka på "bilbuk" och "corydoras" i artbeskrivningarna för info :)
#9 - 20 maj 2006 22:40
[quote=battalionP]Nej tigerbarb blir det inte... Är väldigt inne på Boliviansk fjäril;) Har iof inte sett så många andra dvärgar så jag kan inte riktigt uttala mig ännu! Men passar alla dvärgar med scalarer? äter dom på växterna? gräver dom? Hur många tror ni jag kan ha i ett 200? 4-5 stycken?

Jaha är det så illa med blästersand, visste jag inte! Det är iof ganska mycket jag inte vet;). "nomalt" akvariegrus, är det småsten eller "sand"? Tycker sand är så fruktansvärt snyggt så det vore synd om man fick massa alger å skit av det! Vad kan man göra för att undvika det??

Om man, som jag, ska köpa ett möbelakvarium, behöver man frigolit då? Om man inte ska ha nån sten, behöver man ha frigolit i då? Vi kommer nog bara ha rötter och växter i, och självklart sand/grus..

Satt å tänkte lite till nu... Kommer nog att ha akvariet igång ett par dagar innan detk ommer i nån fisk (vet att det råder delade meningar om detta), vad ska jag har i för "skitfisk" till att börja med?
Som det ser ut nu (det kan ändras fort) kommer det bara bli scalarer och dvärgar, någon mal kommer också finnas.. Skippar nog stimfisk.. tror ni att det blir för lite med detta?

/Hans[/quote]

Det var inte meningen att skrämma dig ifrån blästersand, jag tycker den är oslagbart snygg i akvariet. Jag ville bara uppmärksamma dom negativa sakerna med sand och om du har växter så har du ju andra förutsättningar än mig då växterna konkurrerar ut algerna. När jag skrev akvariegrus menar jag, ehhh..., grus :p engelsk sjögrus eller engelsk sjösten som det också kallas, stenarna är väl 3-8mm stora.

Har för mig att dom flesta dvärgciklider är rätt så fredliga och håller till i den nedre delen av akvariet, jag kan ha fel, men om det är så skulle dom vara perfekta tillsammans med scalare. Jag vet för lite om dvärgciklider för att ge dig ett mer utförligt svar, tyvärr [:o]

Om du behöver frigolit under ett möbelakvarium vet jag inte, men iom att möbeln och akvariet hör ihop bör det finnas frigolit eller något liknande ifrån fabrik så att säga, annars är regeln fortfarande att om det är helglas bör det vara frigolit/liggunderlagsmatta under akvariet annars inte. Om du inte skall ha stenar eller annat tungt i akvariet behöver du självklart inte ha frigolit i botten.

Tror Scalare, dvärgar och malar (typ pansarmal) blir jättebra :D
#10 - 20 maj 2006 22:44
Bilbuk är riktigt coola ;) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422
#11 - 20 maj 2006 22:46
[quote=Opus]Bilbuk är riktigt coola ;) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422[/quote]

Sådärja, en riktig länk! :)
förstår inte varför det krånglar för mig :confused: Är ingen annan sida än zoopet som inte uppdaterar "rutan" (borde nog gå och lägga mig, är så trött så jag inte kommer ihåg vad den kallas! :p)
#12 - 21 maj 2006 09:06
[quote=Lubbe]Vill du endast ha dessa fiskar, men är rädd att det kommer se lite tomt ut så kan du ju ha ett stimm med corydorasmalar på botten :) Finns många fina arter och det skulle passa bra in i ditt kar :)
Annars kanske du kan befolka vid ytan med bilbuksfiskar? :)
Tyvärr har det blivit något mysko med mitt internet, så jag kan inte länka till de olika artbeskrivningarna här på zoopet (står hela tiden "http://www.zpet.se/forum/index.php" i "rutan", spelar ingen roll var på zoopet jag är och kikar...) men du kan söka på "bilbuk" och "corydoras" i artbeskrivningarna för info :)[/quote]

Jo självklart kommer det att bli några "städare". Försökte bara komma underfund med vilka "fiskar" jag ville ha, om du förstår hur jag menar.. Malar och dylikt får komma senare;) Men ettt stim med corydoras är absolut inte omöjligt! Läste lite kommentarer om dom, verkar som dom är väldigt livliga och aldrig stilla, stressar inte detta scalarerna?
Har jag fattat det rätt om jag påstår att corydoras äter matrester och mat på botten, men inte alger?!

Om vi nu räknar bort bottenfiskarna, tror ni att det kommer se tomt ut med bara scalarer och några dvärgar? Hur många dvärgar kan jag ha i ett 200 tillsammans med ca 4 scalarer????

Njae bilbuksfiskar är väl knappast nån art jag kan tänka mig... Å tjejens reaktion på dom var väl heller inte så positiv så dom räknar vi nog bort:p

[quote=Opus]Det var inte meningen att skrämma dig ifrån blästersand, jag tycker den är oslagbart snygg i akvariet. Jag ville bara uppmärksamma dom negativa sakerna med sand och om du har växter så har du ju andra förutsättningar än mig då växterna konkurrerar ut algerna. När jag skrev akvariegrus menar jag, ehhh..., grus :p engelsk sjögrus eller engelsk sjösten som det också kallas, stenarna är väl 3-8mm stora.[/quote]

Nej då jag vart absolut inte ivägskrämd från sand! Det är så snyggt så jag tar nog risken att drabbas av brunalger, det problemet får jag ta tag i då om det händer;)

frågar återigen: [quote=battalionP]Kommer nog att ha akvariet igång ett par dagar innan det kommer i nån fisk (vet att det råder delade meningar om detta), vad ska jag har i för "skitfisk" till att börja med?[/quote]

Jag måste säga att det känns väldigt skönt att ha sås gott som hela fiskbeståndet klart för sig redan! Nu är det bara växtbiten och själva inredningen kvar:D

/Hans
#13 - 21 maj 2006 09:10
[QUOTE=battalionP]Håller helt med om att sand är det snyggaste alternativet, blir nog att beställa rådasand från biltema!
åka till olika akvariebutiker. Jo det är lätt när man har 3 stycken inom en radie av 10 mil;)[/QUOTE]

Då får i isf kolla på nätet. Inte riktigt samma sak som att se dem irl, men man kan faktiskt hitta en del bra bilder och - ännu viktigare - en del info.

Du har nog blandat ihop Rådasand och Biltemas blästersand. Blästersanden är väldigt fin och väldigt ljus. Rådasand är mörkare (vilket är bra för fiskarna) och finns i olika korngrovlekar. Simontorps säljer Rådasand.

[QUOTE=battalionP]Är väldigt inne på Boliviansk fjäril;) Har iof inte sett så många andra dvärgar så jag kan inte riktigt uttala mig ännu! Men passar alla dvärgar med scalarer? äter dom på växterna? gräver dom? Hur många tror ni jag kan ha i ett 200? 4-5 stycken?[/QUOTE]

Bolivianska fjärilciklider är parbildande och revirhävdande så i 200l kan du nog inte ha mer än ett par. Tror du måste komma upp mot 250 liter om du ska ha 2 par.

[QUOTE=battalionP]Satt å tänkte lite till nu... Kommer nog att ha akvariet igång ett par dagar innan detk ommer i nån fisk (vet att det råder delade meningar om detta), vad ska jag har i för "skitfisk" till att börja med?[/QUOTE]

Det finns inga skitfiskar :( Om du startar upp akvariet ordentligt behöver du inte offra några fiskar. Du får köra med bakteriekultur (jag tycker att JBL:s Denitrol är bra) börja med bara några får fiskar och mata sparsamt under de första veckorna. Efter nån månad kan du successivt börja utöka antalet fiskar med några veckors mellanrum. Ett nitrittest är bra att ha för att hålla koll på nitritläget.

Jag håller med Lubbe om att ett stim corydoras skulle passa bra ihop med scalarer och dvärgciklider. Det finns många fina tetror som inte är lika vanliga som kardinal eller neon. En mycket fin stimfisk är citrontetran: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451

Några andra tetror som jag tycker är fina är:

Colombiatetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843
rödmunstetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435
koppartetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434
#14 - 21 maj 2006 09:18
[QUOTE=battalionP]Läste lite kommentarer om dom, verkar som dom är väldigt livliga och aldrig stilla, stressar inte detta scalarerna?
Har jag fattat det rätt om jag påstår att corydoras äter matrester och mat på botten, men inte alger?![/QUOTE]

Jo de ligger stilla på botten ibland och vilar :p Det finns många olika arter som blir olika stora och är olika känsliga, så läs genom artbeskrivningarna för att hitta "rätt" cory. Det stämmer att de inte äter alger. Som algätare kan jag rekommendera ett litet stim parotocinclus jumbo (också kallade pitbull plecos / LDA25) eller ett litet gäng algätande sötvattensräkor.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 21 maj 2006 09:21
Låser tråden eftersom denna kategori är till för att diskutera inredning och inte fiskar

Annons