förslag på förbättring

#1 - 7 mars 2007 17:19
har upptäkt att gammla trådar som är typ 2 år gammla poppar upp där man missat datumet.
ett ex http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=38060 (finns flera för den som orkar leta:))

vore det inte smartare att trådar som är äldre än 3 månader som ex stängs så man inte kan skriva i dom mera?
Det skulle underlätta för fortfarande kan man ju söka på stängda trådar så infon finns ju kvar.
admin
Christian Alfredsson
#2 - 7 mars 2007 20:23
Hänger inte med riktigt. Vad är det för datum som missas?
#3 - 7 mars 2007 20:31
Jag tror giz menar att de som svarat i tråden missat att den är en rejält gammal tråd och börjar besvara frågor som någon medlem ställde för flera år sedan där dessutom medlemmen kanske inte ens loggat in på några år. Händer faktiskt inte så sällan...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 mars 2007 20:32
Tycker definitivt inte att det är något fel att gamla trådar väcks till liv igen om de nu passar in och fortfarande är aktuella.
Sen att det ibland kan bli lite lustiga vändnigar som att någon råkar svarar på en fråga som ställdes för 3 år sedan är väl sådant man kan le lite åt, men det stör inte så mycket tycker jag.
Så tvärtom så tycker jag att det bara är bra om gamla trådar väcks till liv ibland.
#5 - 7 mars 2007 20:46
vad är det för bra med inaktuella trådar, där ts kanske inte längre deltar och kanske inte ens kommer ihåg att den är reggad här och folk ställer frågor till den ts?
det tar ju inte mera serverplats att låta folk öppna nya trådar efter ex 3 månader.
frustrerande att rammla in i så gammla trådar.

om flertalet medlemmar annser att det är ett bra förslag, är redaktionen viliga att förändra? man vill ju att ett forum ska vara aktuellt:)
#6 - 7 mars 2007 20:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Man kan ju vilja gå tillbaka till någon gammal tråd och följa upp den igen, berätta vad som hände eller fråga vad som hände t ex. Lite synd om dom skulle vara låsta då.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#7 - 7 mars 2007 20:53
jo men kan man inte då som TS kunna göra ett tillägg iaf?
#8 - 8 mars 2007 06:54
Gamla trådar innehåller ofta information - som aldrig blir gammal :p
Jag har lärt mig jättemycket av gamla trådar. Men visst blir det lite "småkul" ibland när det svaras på t.ex 3 år gammal fråga...
#9 - 8 mars 2007 07:05
njae, håller inte med dig där giz, tycker faktiskt det är bra att nya medlemmar kan komma med sina erfarenheter om nåt istället för att starta en ny tråd om det hela. bättre att ha det samlat i en tråd i stället för 60....

jag stör mig istället på att folk startar nya trådar utan att orka söka först eller att man inte vet, därför finns det hundra trdåar om ancistrus och dess könsskillnad. men det får bli i en annan tråd ;)
#10 - 8 mars 2007 12:04
ja men nu rikta jag mera in mej på just det att folk svarar på 3 år gammla frågor inte att dom inte söker:)

hur ska jag förklara...
om nu en ts för 4 år sen gjorde en tråd om 14 kampfiskar i en fruktskål och helt plötsligt väcks den tråden 3 år senare av ngn som missat att den är dassgammal.

eller ngn har skrivit om platy fisken med 2 huvuden för 2 år sedan och jag kommer å wow nu kan jag fråga denna ts å missar datumet...
kanske tom blir putt för att han inte svarar osv
men visst kanske finns nya aktiva members som kan svara men om frågan är riktad på ngt ts skrivit så kan ju bara ts svara *svammlar:)*

sen finns det trådar som är hel bra att dom rullar på som tex info tråden om räkor MEN den är ju 2 mil lång... när trådar blir 2 mil långa så vad gör man? jo man orkar inte läsa igenom den utan man gör en ny med sin fråga alt frågar i tråden och får info: läs tråden vi har redan svarat 48 gånger på den frågan.
(säger inte att deltagarna gör det men som ex)

att då stänga trådar förhindrar alltså i viss mån: mils långa trådar som ingen orkar läsa igenom och att gammla trådar som är inaktuella inte skapar ngn konstig debatt.
#11 - 8 mars 2007 12:27
Tycker också att flera år gamla trådar kan rensas ur det är ändå ingen som orkar läsa alla sökresultat man får upp för att det finns gamla trådar.
#12 - 8 mars 2007 12:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tycker det är kul när "gamla" trådar får nytt liv. Många av dom kanske man inte hade sett på grund av att man inte har sökt på just detta, men att det änndå är intressant information in dom.[/COLOR][/FONT]
#13 - 9 mars 2007 23:22
Jag tycker det är bra med alla gamla trådar så man kan söka och hitta info om något som man är intresserad av. När jag gör en sökning så kollar jag oftast på rubriken på tråden och vart den är placerad. Verkar den intressant så markar jag den med musen och om början verkar innehålla det jag letar efter så öppnar jag den i ett nytt fönster som man enkelt kan stänga ner om den inte var intressant eller så:)
#14 - 10 mars 2007 10:25
Jag sätter ofta liv i gamla trådar bara för att slippa få skäll för att det redan finns tråd/trådar om ämnet.

Ska man nu få skäll för att man inte startar nytt nu också... :(

Det är ju ändå information i tråden som kan vara intresant för mig att läsa som inte kan så mycket, men vill lära mig, får jag då inte fråga något i den tråden som jag inte förstår för att den är tre år gammal?

Jag tycker det är lite värre när man svarar på en fråga som har fått samma svar tre gånger innan man själv skriver det.
#15 - 10 mars 2007 10:46
Jag sätter ofta liv i gamla trådar bara för att slippa få skäll för att det redan finns tråd/trådar om ämnet.

Ska man nu få skäll för att man inte startar nytt nu också... :(

Det är inte alltid så lätt, men jag tycker att du skall fortsätta att skriva i befintliga trådar. Spelar ingen roll om de är gamla oftast är svaren ändå aktuella.
#16 - 10 mars 2007 11:06
Men det kan vara lätt att missa en del nya frågeställningar om de tas upp i en gammal tråd. Det är inte så sällan som de nya frågeställningarna börjar avvika från den ursprungliga rubriken heller.
Bilagor:
#17 - 17 mars 2007 08:51
Sjävlkart ska gamla trådar finnas kvar.

Annars kan vi ju lika gärna radera alla kan folk bara lära sig o söka inormationen istället för o starta 3 trådar om samma sak o gnälla 10min senare på att ingen svara vore de bättre

Därimot vill ja påpeka att en funktion som att kunna acceptera ett inlägg som slutgiltigt svar vore bra så man vet att ärendet är löst Används på flera större forum som använder samma programvara som denna (vBulletin Version 3.x.x)

Annons