förslag på fiskar

#1 - 22 juli 2007 15:37
jag skulle vilja ha lite tipps på vilka arter av Aulonocara jag kan ha tillsammans. helst fiskar som har gult och fiskar av ablått, och som inte blir så jättestora. jag hittade tex blue orchide...tex. nogon som vet vad man kan ha tillsammans med dom, eller finns de annat...hittade även Mari gold..jättefin, men är dock inte Aulonocara, men skulle va snyggt med nån gul fisk med el liknade. förslag?
jag är ny vad det gäller ciklider, har inte haft såna förr,,,men nångång måste det bli av!! =)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 juli 2007 15:46
Ja mari gold skulle säkert funka bra även t.ex. golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89

Att blanda olika aulonocara innebär alltid en risk för kosrning. Blue orchide funkar dock i regel bra ihop med t.ex. A.stuartgranti och A. jacobfreibergi
#3 - 22 juli 2007 16:07
tack så mkt för tippsen...mari gold och golden är väldigt fina..ska ta reda mer om dem...förresten hur många av varje sort bör de vara? el minsta antalet?
#4 - 22 juli 2007 16:19
hur stort är akvariet?
#5 - 22 juli 2007 16:25
102 liter...räcker åt golden iaf..men mari gold såg jag behöver 30 liter till...om det har så stor betydelse?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 juli 2007 16:27
I ett så litet akvarium så nöj dig med en art - golden vore lämplig
#7 - 22 juli 2007 16:31
ok..men lite tråkigt ändå med en art..finns de typ nån mal el nå sånt då jag kan ha? eller vadsomhelst annars?
#8 - 22 juli 2007 16:53
en ancistrus mal kan du nog ha i. Men vill du ha "Mycket" fiskar i ett "litet" akvarium, så är tanganyika ciklider bättre än malawi.
#9 - 22 juli 2007 17:12
ok...förslag på fisk där då?...finns ju hur mkt som helst och jag vet inte vad som passar bäst och som är färgglada

Annons