Förslag på fisk?

#1 - 16 november 2006 17:24
När jag nu knappt har några fiskar i akvariet funderar jag på vad man ska stoppa i när det är dags... Efter diverse krångel bor där nu några få guppy och neontetror, och en ancistrus (säkert felstavat :p)

Så, någon som har förslag på vad? Jag har sökt på artbeskrivningar och så också men alltid kul med lite idéer- gärna med bild!
#2 - 16 november 2006 18:14
Hur stort är akvariumet?
#3 - 16 november 2006 18:54
Där fick jag för att jag var så säker på att skriva med det :p
70-75 liter är det.
#4 - 16 november 2006 19:07
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Tetra/Seiten/Hyphessobrycon%20amandae.htm
Ett gäng sådanna skulle fungera. Kolglödstetran blir ca 3cm, 24-28 grader. Latinskt namn: Hyphessobrycon amandae
Finns även här på zoopets artreg., men du måste vara goldis för att se den.

//Camilla
#5 - 16 november 2006 19:21
En partner till din ansistrus och ett gäng pansarmalar skulle kunna vara fint. En dvärgciklid skulle oxå kunna passa bra men då får du räkna med att inte så mång aguppyyngel överlever.
#6 - 16 november 2006 22:33
Har funderat fram å tillbaka hela kvällen. Älskar att planera (vilket oftast slutar med att planerna innebär ett minst sagt överbefolkat akvarium...)

Har vart inne på allt från enbart levandefödare, endlers eller vanliga guppy, gurami, räkor, dvärgciklider, tetror, pansarmalar, ja, jag vet inte allt :p Sen kom sambon hem å sa åt mig att odla fram dvärgdiscusar...

Men hur som helst... Det som känns mest aktuellt just nu är att skaffa fler guppy och neontetror, och ett par av antingen fjärilsciklid eller kakadua. Tror ni det kan funka?
Några guppyyngel borde överleva, men hur blir det om cikliderna får för sig att leka (vilket jag hoppas?)

Om man ska skaffa en partner till ancistrusen... Dels är han ju några år, ca 8½ cm... Är de bästa att köpa en liten eller stor? Hur ser man kön? Eller blir det för stor konkurrens om grottor etc med både en till mal och ciklider?

Tar gärna emot fler tips :)
#7 - 17 november 2006 06:11
det finns inget som heter "dvärgdiscus" finns ingen sort som blir mindre än dom andra.själv hade jag skaffat lite fler levandefödare i ett sånt akvarium.
sen inte för många olika sorter, för det är fult med fisksoppa (jag har det själv) ;)
#8 - 17 november 2006 07:18
Köp en ungefär lika stor. Honor har slät överläpp hanar har "skägg"

Jo ett par grottor kan vara bra att ha.

Hur menar du om cikliderna leker? Om du inte flyttar till ngelkar kommer nog inte ynglen överleva.
#9 - 17 november 2006 13:17
andrassofus: Jag vet

_Lena_: Okej

Tack för svaren
#10 - 1 december 2006 20:19
Jag skulle kunna säga indisk glasmal
Om man inte är rädd för genomskynliga firrar förstås :)

Annons