Förslag på fisk

#1 - 26 december 2005 14:53
Letar just nu efter ett akvarium i 150-200 liters storleken. Där ska bland annat lille Jean-Pierre (långsträckt fläckig pansarmal) bo. Men vad mer? Skulle gärna ha någon av de levandefödande tandkarparna (tex guppy), men passar de ihop?
Att pansarmalen tar lite yngel spelar ingen roll, då guppyn verkar vara akvarievärldens kanin... ;)
Färgen spelar inte så stor roll, även om de gärna får vara färgglada. Det får gärna vara fiskar med en del intressanta beteenden. Storleken har inte heller någon större betydelse.
Har letat och kikat runt här på zoopet, men jag tänkte kolla om ni har några förslag?
#2 - 26 december 2005 16:46
Några mindre sydamerkianska ciklider kanske, tex Nyckelhålciklid?
#3 - 26 december 2005 17:33
Är inte så superförtjust i ciklider av någon anledning. Men tack för förslaget :)
#4 - 26 december 2005 17:55
Inte förtjust i ciklider [:O]

4-5 st pansarmalar till ?
lr kanske snäcklekare :rolleyes:
#5 - 26 december 2005 17:58
Lite mollys och svärdbärare kanske?

Snäcklekare är ju ciklider...
#6 - 26 december 2005 18:15
[QUOTE=Salladen]Inte förtjust i ciklider [:O]

4-5 st pansarmalar till ?
lr kanske snäcklekare :rolleyes:[/QUOTE]

Snäcklekare hade vi på skolan och de var de tråkigaste fiskarna vi hade...

Ciklider är jättefina, men jag tror inte riktigt de passar mig.
Nån mer pansarmal blir det nog (som jag förstått så trivs de i grupp).

Guppy är nåt som jag verkligen skulle kunna tänka mig ha några stycken av. Molly, svärdbärare och platy intresserad mig också.
#7 - 26 december 2005 18:18
Är det itne viss risk att guppysarna blir mat till den långsträckta pansarmalen?

Annars skulle du ju kunna ha Makropoder http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240

eller någon typ av regnbågsfisk?
#8 - 26 december 2005 18:22
[QUOTE=Nils Holmström]Är det itne viss risk att guppysarna blir mat till den långsträckta pansarmalen?

Annars skulle du ju kunna ha Makropoder http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240

eller någon typ av regnbågsfisk?[/QUOTE]

Jag har absolut ingen aning om de riskerar att bli mat. Det enda jag läst är att den gärna glufsar i sig lite yngel om den får chansen.
Pansarmalen var inte mitt val, utan jag fick den plus två slöjstjärtar av en vän. Slöjisarna dog "turligt" nog, så nu är det bara pansarmalen som lever kvar i skålen (skålen är orsaken till att jag letar ett akvarium).

Tack för alla tips :)
#9 - 26 december 2005 19:16
Lite lustigt att du vill ha fisk med intressant beteende fast inga ciklider.. Guppy å sånna fiskar har väl inget beteende alls förutom att simma in i rutan ibland typ :p

Jag skulle vilja ha ett 200l kar med typ 40-50tetror av någon sort.. Ja har 3st rödmunstetror hemma lite temporärt...Dom verkar väldigt stimmiga å e fina tycker jag..
#10 - 26 december 2005 20:13
[QUOTE=sacha]Lite lustigt att du vill ha fisk med intressant beteende fast inga ciklider.. Guppy å sånna fiskar har väl inget beteende alls förutom att simma in i rutan ibland typ :p

Jag skulle vilja ha ett 200l kar med typ 40-50tetror av någon sort.. Ja har 3st rödmunstetror hemma lite temporärt...Dom verkar väldigt stimmiga å e fina tycker jag..[/QUOTE]

Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.
#11 - 26 december 2005 21:39
Ja de finns ju olika ciklider :p ni kanske inte hade dom som är mest köpta för sitt beteende :p
#12 - 26 december 2005 21:44
[QUOTE=Krasch]Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.[/QUOTE]

Jag tycker mina kakaduaciklider har alldeles för mycket för sig!!! Jag kan slänga ut TV:n nu för jag har fullt upp med deras dokusåpa...:p
#13 - 26 december 2005 21:54
[QUOTE=Krasch]
Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.[/QUOTE]

Att säga att "ciklider inte har så mycket för sig" är typ som att säga att "hundar är skälliga".
Det finns enormt många olika ciklider, från 4 cm snäcklekare till 40 cm jaguarciklider, från fjärilsciklider till lejonhuvudciklider. De finns över hela världen i olika biotoper.
Många ciklider köps just pga sitt beteende, varför man ofta ser tillexempel tanganyikaakvarium som är nästan helt fria från starka färger, men ändå väldigt intresssanta att titta på.
Ciklider är med största sannolikhet den gruppen av fisk som du hittar mest spännande bettende i form av revirhävdande, parbildande, lek osv.

Det är en allmän missuppfattning bland nybörjare och "oinvigda" att ciklider (cyklider, siklider osv) skulle vara en homogen grupp fiskar med liknande krav och beteende, men en snäcklekare från tanganyika har inte mer gemensamt med en skalare från amazonas än en geting har med en svan.

Men, har du bestämt dig för att cilider är tråkiga, så är dom väl det för dig. ;)
#14 - 27 december 2005 09:47
[QUOTE=Nils Holmström][QUOTE=Krasch]

Att säga att "ciklider inte har så mycket för sig" är typ som att säga att "hundar är skälliga".
Det finns enormt många olika ciklider, från 4 cm snäcklekare till 40 cm jaguarciklider, från fjärilsciklider till lejonhuvudciklider. De finns över hela världen i olika biotoper.
Många ciklider köps just pga sitt beteende, varför man ofta ser tillexempel tanganyikaakvarium som är nästan helt fria från starka färger, men ändå väldigt intresssanta att titta på.
Ciklider är med största sannolikhet den gruppen av fisk som du hittar mest spännande bettende i form av revirhävdande, parbildande, lek osv.

Det är en allmän missuppfattning bland nybörjare och "oinvigda" att ciklider (cyklider, siklider osv) skulle vara en homogen grupp fiskar med liknande krav och beteende, men en snäcklekare från tanganyika har inte mer gemensamt med en skalare från amazonas än en geting har med en svan.

Men, har du bestämt dig för att cilider är tråkiga, så är dom väl det för dig. ;)[/QUOTE]

Snälla nån, jag har inte bestämt mig att ciklider är tråkiga. Ciklider är inte mitt förstahansval bland fiskarna och jag hade hoppats att ni skulle respektera det. På skolan har vi haft snäcklekare, vi har papegojciklider och en hel drös andra ciklider vars namn jag inte kan. Min bror har haft ciklider (kan inte namnen) och visst var dom intressanta, men inte fisken för mig. På samma sätt som jag tycker att vinthundar är intressanta, men det är ändå inte hunden för mig i nuläget.
Jag ber om ursäkt för att jag inte, för tillfället, vill ha ciklider och att de ciklider jag träffat på inte har haft så mycket för sig.
#15 - 27 december 2005 10:18
Ett par ormskinnsgurami :P
#16 - 27 december 2005 11:00
[QUOTE=Krasch]
Snälla nån, jag har inte bestämt mig att ciklider är tråkiga. Ciklider är inte mitt förstahansval bland fiskarna och jag hade hoppats att ni skulle respektera det. På skolan har vi haft snäcklekare, vi har papegojciklider och en hel drös andra ciklider vars namn jag inte kan. Min bror har haft ciklider (kan inte namnen) och visst var dom intressanta, men inte fisken för mig. På samma sätt som jag tycker att vinthundar är intressanta, men det är ändå inte hunden för mig i nuläget.
Jag ber om ursäkt för att jag inte, för tillfället, vill ha ciklider och att de ciklider jag träffat på inte har haft så mycket för sig.[/QUOTE]

jag tror du skulle gillar regnbågsfiskar :) gå in på sökdelen och sök på hela gruppen och bläddra igenom. finna i olika storlekar och färger. en av mina favvisar är den röda regnbågsfisken!
#17 - 27 december 2005 11:21
Jag var alltså inte anklagande på något sätt, jag ville bara passa på att få ett allmänt missförstånd utrett.

Ett gäng bilbukar kanske skulle passa?

Annons