[QUOTE=Nils Holmström][QUOTE=Krasch]
Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.[/QUOTE]
Att säga att "ciklider inte har så mycket för sig" är typ som att säga att "hundar är skälliga".
Det finns enormt många olika ciklider, från 4 cm snäcklekare till 40 cm jaguarciklider, från fjärilsciklider till lejonhuvudciklider. De finns över hela världen i olika biotoper.
Många ciklider köps just pga sitt beteende, varför man ofta ser tillexempel tanganyikaakvarium som är nästan helt fria från starka färger, men ändå väldigt intresssanta att titta på.
Ciklider är med största sannolikhet den gruppen av fisk som du hittar mest spännande bettende i form av revirhävdande, parbildande, lek osv.
Det är en allmän missuppfattning bland nybörjare och "oinvigda" att ciklider (cyklider, siklider osv) skulle vara en homogen grupp fiskar med liknande krav och beteende, men en snäcklekare från tanganyika har inte mer gemensamt med en skalare från amazonas än en geting har med en svan.
Men, har du bestämt dig för att cilider är tråkiga, så är dom väl det för dig. ;)[/QUOTE]
Snälla nån, jag har inte bestämt mig att ciklider är tråkiga. Ciklider är inte mitt förstahansval bland fiskarna och jag hade hoppats att ni skulle respektera det. På skolan har vi haft snäcklekare, vi har papegojciklider och en hel drös andra ciklider vars namn jag inte kan. Min bror har haft ciklider (kan inte namnen) och visst var dom intressanta, men inte fisken för mig. På samma sätt som jag tycker att vinthundar är intressanta, men det är ändå inte hunden för mig i nuläget.
Jag ber om ursäkt för att jag inte, för tillfället, vill ha ciklider och att de ciklider jag träffat på inte har haft så mycket för sig.