Förslag på fisk

#1 - 9 november 2004 17:26
Jag och min make planerar att införskaffa vårt första akvarium.
Förbereder mig genom att planera i förskott.

Detta har vi tänkt oss (så här långt):
¤ Akvarium på 102 liter (med alla nödvändiga tillbehör)
¤ Guppyhanar (gillar dess färger)
¤ När akvariumets miljö är rätt; regnbågshaj (till botten) och ancistrus (till fönstren)

Skulle gärna vilja ha en art till?!

Tittade på Barber, men kvinnan i zooaffären sa att dom kan vara egensinniga och skulle kanske inte gå så bra ihop med guppy.

Kan någon rekomendera/tipsa om en fredlig, färgglad firre???

Läst att man ska skaffa fiskar som håller till i olika nivåer av akvariumet.
Guppy i mitten-övre, ancistrus på botten, men vad ska jag ha botten-mitten???

Funderar på nån ålliknande fisk?!

Tacksam för svar och nya fiskintresserade vänner.<font face="Century Gothic"></font id="Century Gothic"><font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="red"></font id="red">
#2 - 9 november 2004 17:36
Tja!
Välkommen till zoopet.com
Va bra att du tar reda på fakta i förväg o letar tips oså (blir mycket roligare om man gör rätt från starten)
Nödig utrustning vet du säkert va det är men kan ta det en gång till ett filter termostat o lysramp.
Guppies e fina o går mycket bra i ett 102 öiers akvarie men ngalr av sej som bara den.
kanske 4 hanar och 8 honor skulle va bra.
Ancistrus e en fin liten mal som också e duktig på att yngla.
Regnbågs hajen vill ha lite större om ja inte tänker på fel då fårstås den har ja haft o tycker kan va lite agresiv.
Du frågar även om nån som tillhör botten mitten kan ej komma på nån ålliknande men därimot nåra dvärgciklider av släktet Apistogramma skulle vara fint.

Det du ska tänka på när du startar ett akvarie häv ALLDRIG i för mycket fisk på en gång o mata sparsamt för annars kan du få en nitritspik som i värsta fall kan slå ut alla fiskar i hela akvariet.
Mitt tipps skulle va att du kanske börjar me nåra guppies sen ökar du på me nåra till efter nån vecka.
o sist kan du häva i malarna ne de börjar bildas alger.
Sen ska du byta vatten en gång i veckan ca 40%.
Lycka till
Tobbe det e en del stavfel men men
#3 - 9 november 2004 17:47
Vi hade tänkt köpa akvariumpaket - akvarium med lysramp, pump och doppvärmare.

Eftersom jag inte är sugen på massa yngel, så planerar jag att bara ha guppyhanar.
Hon i zooaffären sa att det skulle gå bra.
Dom har 5 guppy för 110:-, tänkt börja med det och sen när lite alger å liknande börjat bildas köpa ancistrus å regnbågshaj (svart med röda fenor).

Dom sa att EN rengbågshaj skulle funka utmärkt i ett 60 liters en gång tidigare när jag tittade. Då borde jag ju kunna ha 1-2 i ett 102 liters?!

Sen får jag se OM och HUR MÅNGA andra fiskar jag känner för att köpa.
#4 - 9 november 2004 17:58
oki ja trode det va en annan sort du menade är alla fenor röda??
Trodde du menade Epalzeorhynchos bicolor.
Men det du tänker verkar ju se bra ut endå

så det du planerar nu e
5 guppies
2 regnbågshajar
1 ancistrus
??
isåfall tycker ja du skulle ha me en apistogramma mycker fina o snälla me intressant beteende.
sök på apistogramma här så får du se ett par riktit fina fiskar[:)]
Tobbe
#5 - 9 november 2004 18:28
Hejsan!

Jag rekomenderar att köpa alla guppys på en gång alternativt att "lägga undan" de som du ska ha senare. Det eftersom jag har märkt att Guppy ofta bär med sig sjukdomar (som de kan leva med)men som slår ut de guppys jag haft sedan tidigare. Har därför lagt guppy "på hyllan" ;) för tillfället
#6 - 12 november 2004 09:44
Hittat en till fisk jag gillar.
För att dämpa alla färgglada fiskar som intresserar mig, så funderar jag på Indisk glasmal. Nån som har erfarenhet av den?
#7 - 12 november 2004 10:22
I mellanskiktet skulle jag rekommedera nån form av tetra...
Tex kardinal- eller citrontetra - det finns många fina som inte är så stora, runt 4-5 cm...

Tänk i så fall på att köpa ett stim &gt;10!

Annons