Förslag på fisk...

#1 - 12 januari 2004 21:14
Jag har fått göra mig av med mitt akvarie på 230 liteer men är äcdå sugen på att ha någon eller ett par fiskar. Rekommendera en art som kan gå ensam i ett litet akvarie... Under 10 liter menar jag...
#2 - 12 januari 2004 21:31
Fiskar i plast eller glas skulle väl funka, inget annat!
#3 - 13 januari 2004 15:48
akvarier under 10 liter kan man nog inte ha någon fisk i...
Satsa på ett större akvarium.
#4 - 13 januari 2004 22:09
det var ju synd...

Tur att ni är såå duktiga och jag tydligen inte har nån koll...
#5 - 13 januari 2004 22:17
Varför inte åtminståne försöka ha ett 30 L, fortfarande litet, men lite drägligare för fiskarna..
#6 - 13 januari 2004 22:29
"Tur att ni är såå duktiga och jag tydligen inte har nån koll..."

hehe ja det är en jäkla tur de
#7 - 13 januari 2004 23:33
någon räka kanske skulle fungera?
#8 - 13 januari 2004 23:39
en del killiarter funkar faktiskt i runt 10 liter även om det inte är så roligt kanske. Ett 30 liter vore mer lämpligt även för dessa skulle jag tro, och det borde väl inte vara omöjligt att klämma in?
#9 - 14 januari 2004 00:25
Jag har 15 Boraras Brigittae, mosquito-rasboror som bara blir runt 2-2,5 cm långa + 2 stycken Teurndina ocellicauda, påfågelsgoby som blir 3,5-4 cm, i ett 30-liters kar. De verkar trivas bra. Gobyna ska flytta till ett annat kar när jag får tag på partners till dem.
#10 - 14 januari 2004 09:21
Jag hade önskat att ha det så litet som möjligt för att på sommaren kunna frakta med det till sommarhuset utan att behöva fylla hela bilen med akvariepryttlar... Som det ser ut nu så blir jag ju uppenbarligen utan akvarie helt, vilket är mycket ledsamt eftersom jag alltid haft i alla fall ett igång sedan jag var baby!
#11 - 14 januari 2004 09:31
Kampfiskar då?? Har ingen själv men har hört att de ska klara sig i små akvarium. Fast det är förstås skillnad på att klara sig och trivas...
#12 - 14 januari 2004 20:34
Ursprungligen skickat av Linn.c

Kampfiskar då?? Har ingen själv men har hört att de ska klara sig i små akvarium. Fast det är förstås skillnad på att klara sig och trivas...

Jag försökte med det i en annan tråd, men jag gilldes inte riktigt där...

Ska helt enkelt acceptera att jag får vara helt utan sällskapsdjur för alltid då... Aldrig mer stora läckande akvarie på hyresrättens parkett, och nu inte heller ett litet med några få fiskar...

#13 - 14 januari 2004 20:59
Sätt i ordning TVÅ 50-liters akvarier då? Ett hemma och ett i sommarstugan, sedan får du väl frakta fiskarna mellan de olika karen när det är dags, om det inte är för långt mellan platserna.

Bara en tanke...

David B.
#14 - 14 januari 2004 21:00
Men Ida, det var väl inte du som inte gillades i tåten, det var väl tanken på att ha kampfiskar i ett så litet kar...???
Ett litet akvarium med några få fiskar i kan du väl ha... bara det inte är FÖR litet... Kampfiskar kan ju ha det trångt ett tag vad jag har förstått... Ha ett kar på 40-50 l hemma och ett plastakvarium på en 15-20 l i sommarhuset.... sedan kan du ta kampfisken/fiskarna i glasburk/glasburkar och en skvätt vatten med dig hemifrån.... Vill man så....
#15 - 14 januari 2004 21:02
Hehe David... samtidigt! Smurf tror jag ungarna säger att man ska säga då :-)
#16 - 14 januari 2004 21:08
Förvisso, men var inte problemet, i en annan tråd, att man inte kunde flytta "akvariet" mellan bostaden och sommarhuset? Minus tio liter eller ett på 30-50 liter...förstår inte problemet...att skaffa ett "akvarium" på minus tio liter är ju BARA problem.

David
#17 - 15 januari 2004 09:24
Just när det gäller kampfisk så har jag för mig att det är naturligt för dem att leva i "trånga pölar" vissa tider, det var så jag tänkte när jag föreslog ett mindre kar i sommarhuset... Tänkte att fisken och ca 5-10 l vatten kunde åka med och sedan kunde man under några dagar fylla upp "semesterkaret" med nytt vatten... men det kanske inte skulle fungera...
Självklart vore det ultimata två exakt lika stora kar och möjligheten att ta med 2/3 gammalt vatten mellan karen....

Annons