Förslag på dvärgciklider

#1 - 7 juni 2004 19:37
Hejsan!

Skriver till er och hoppas på lite tips och råd. Har nu tagit över ett mindre akvarium (60 cm brett, 40 djupt, orkar inte räkna liter) som jag tänkte ha apistogramma i. Jag har sedan tidigare ett antal olika sorters labyrintfiskar med tetror och levandefödare i fem akvarier. De är ju ganska lättskötta och vad jag läst om apistogramma så har de lite andra krav...

Jag har snöat in lite grand på kakaduaciklid och tycker den verkar vara fin dessutom passar vårt pH den sorten så därför... Jag har inrett ett akvarium som skall få stå och mogna ett tag. I botten har jag ljus sand med svarta dekorationsstenar, en rot med javaormbunke och ett röse med kolsten. Tänkte skaffa till en liten grotta, om jag hittar nån jag vill ha, annars skaffar jag en kokosnöt eller nåt liknande... Växter finns det, echinodorus rubin, vallisneria, hygrophila och ambulia.

Vad tycker ni? Är kakaduaciklid lättskött för en någorlunda nybörjare med bra kläm på vattenbyten, nitrit, pH osv?? Kan man ha nåt mer i?? Skulle nån mer sort av dvärgciklid bli stökigt? Nån fisk som simmar högt upp?? Funkar ancistrus med dessa (när de bli för stora finns det större kar de kan flytta till) eller skall jag hålla mig till ottisar?? Skall jag putta ner nån platy??

Nån som kan reda ut denna härvan av tankar och ideer eller nån som har nåt annat förslag. Tycker det är dags att prova ciklider och då gärna nån sort som inte har för extrema krav på pH eller inredning och framför allt inte en sort som växer ur karet på nån månad.

Mvh // Jenny
#2 - 7 juni 2004 20:18
Har inte haft kakaduor själv men jag skulle tro att det är en lämplig nybörjar apistogramma. Borde fungera att kanske ha ett litet stim neontetror i samma kar.
#3 - 7 juni 2004 20:21
Försök gärna med kakaduaciklid. Den är förhållandevis lätt att få att trivas. De vill ha ganska mycket växter, grottor att gömma sig i och inte alltför mycket fart på vattnet. Som andra Apistogramma är de ganska känsliga för dålig vatten kvalite. De bör ha sällskap av ett stimm lugna tetror eller liknande. Ensamma kan de tendera att bli lättskrämda och oroliga. Ottisar tycker jag passar utmärkt som algätare. Själv har jag haft Bilbukar eller Stänktetror som ytfiskar till mina Apistogrammor.
//Poul
#4 - 7 juni 2004 20:31
Å då kommer genast nästa följdfråga....

Jag fick ett litet stim svarta neontetror med det nya akvariet... Stora tetror litet stim, sju stycken.. Är de lite för näpsiga/kaxiga eller kan de gå ihop med kakaduorna??

Pansarmalar... Stressar de upp eller kommer de hänga i kakaduornas "revir" för mycket? Kan de funka ihop??

Kakaduor + svarta neoner + ottisar + pansarmalar =?? Okej ??

Tack så mycket för svaren // Jenny
#5 - 7 juni 2004 22:16
Känns som att det blir lite för mycket fisk om du ska ha ett stim sv. neoner, ett stim corydoras och några otocinclus. Det är ju viktigt med mycket bra vattenkvalite när det gäller apistogrammas och det är betydligt lättare att åstakomma det med lite mindre fisk i karet. Jag hade nog skippat corydorasarna.
#6 - 8 juni 2004 06:45
Köp rengbågscilkid lungna och rättså lättskötta. de är också fina
#7 - 8 juni 2004 07:02
Du har ju Ap.borelli den är lugn och snäll 1+2 är en bra grupp.
#8 - 8 juni 2004 07:09
Hej Lenmar !

Kakaduaciklid är bra förstaval.
Uteslut ancistrusmal då den konkurrerar om grottor med dina dvärgciklider.
Tetrorna,tänk på att alla små tetror är hemska yngelrövare.
Vore det inte roligt att få se en kull små Kakaduayngel vallas runt av föräldrarna ?
Lämplig fisksammansättning beror på ditt syfte med dvärgcikliderna.
MVH
#9 - 8 juni 2004 07:56
Jag har svarta neontetror med kakaduaciklider. Det är möjligt att tetrorna tagit ett och annat yngel, men honorna har kunnat vakta sina små utan större problem. Även neonerna har lyckats bli fler en gång, när akvariet var fullt av flytväxter.
En stor rot med en massa håligheter är perfekt för kakaduorna.
mvh Daniel
#10 - 8 juni 2004 19:49
Tack för alla tips!

Vad vore man utan zoopets härliga medlemmar? Idag har jag varit och tittat i några olika akvarieaffärer och förhört mig om lite olika apistogrammor. Alla försäljarna sa samma sak angående dessa sorter vilket är att de har samma krav på pH oah vattenhårdhet. Ingen är lättare än någon annan. I Kjells bok "Akvarieguiden" står det just om kakaduacikliden att den skall ha något högre pH än övriga apistogrammor. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Nån försäljare sa att man kunde blanda två olika sorter "för det är ju fint" men jag undrar om det verkligen är möjligt? Akvariet är ju inte så stort (talade om för honom hur stort det var) och då undrar jag om inte två hanar kan börja bråka med varandra?

Har för övrigt lagt ned funderingar på pansarmalar och ancistrus i karet. Ottisar har jag bestämt mig för. Kilfläcksrasboror borde väl funka bra map på pH-krav? Visserligen inte biotopriktigt men ändå?? Har lite dåliga erfarenheter av tetror, har haft flera sorter, och alla verkar vara lite näpsiga i naturen så jag skulle helst inte vilja ha tetror.

Thanx // Jenny

Annons