Förslag på Ciklider

#1 - 9 maj 2007 19:38
Hej! :)

Jag har 5st blå ciklider i mitt 250L kar plus en del andra fiskar men nu funderar jag på att bara inskaffa ciklider till detta kar.

Någon som har förslag på ciklider som är någorlunda lätt att få tag på och är fina i färgen?

Vad bör jag annars tänka till på innan?
#2 - 10 maj 2007 11:18
Archocentrus multispinosus
Cryptoheros sajica
Thorichthys meeki

Bara några förslag.
#3 - 10 maj 2007 21:26
Jag tyckte om de 2 första du angav och den sista var inte riktigt min typ :)
En annan ciklid jag tycker om är fjärils cikliden.

Tycker även om Discusar men hur går de egenteligen att blanda med annan fisk, man kanske bara bör ha Discusar och inte blanda med andra ciklider?
#4 - 11 maj 2007 06:24
Dvärgciklider som Ap och fjärilsciklider borde funka, de är väldigt fina också
#5 - 11 maj 2007 07:20
fougner skrev:
Dvärgciklider som Ap och fjärilsciklider borde funka, de är väldigt fina också

Funkar inte med Blåciklid.
#6 - 11 maj 2007 08:52
håller med dvärgcilkider är nog ingen "hit" med blåcikliderna, men som sagt flera av de medelstora cikliderna från centreal å sydamerika funkar bra, tex, zebracikliden, de oilka "eldbuksarterna" men även afrikanska cilkider funkar palettcikliden är ett sådant bra exempel om inte blåcikliderna du har är allt för stora...

lycka till!
#7 - 11 maj 2007 08:56
Jag är väldigt tveksam till att ha Apistogramma eller Fjärilsciklider tillsammans med blåciklider, skulle avråda detta.
#8 - 11 maj 2007 12:34
lunar skrev:
Hej! :)

Jag har 5st blå ciklider i mitt 250L kar plus en del andra fiskar men nu funderar jag på att bara inskaffa ciklider till detta kar.

Någon som har förslag på ciklider som är någorlunda lätt att få tag på och är fina i färgen?

Vad bör jag annars tänka till på innan?

blåcikliderna blir stora ditt kar är fult om du bara ha 1 påa blåcikider så kan du även ha ett par zebraciklider
#9 - 11 maj 2007 15:56
Jag har haft ett par kakaduor med Jack Dempsey ciklider, Det funkade.
#10 - 11 maj 2007 18:48
Fougner menade nog att dvärgciklider passar med discus, eftersom Lunar frågade om man kunde blanda discus med andra ciklider. Vilket man kan, bl.a släktena Laetacara (kurvciklider), Nannacara (bågfensciklider), Cleithracara (nyckelhålciklider), Apistogramma, Dicrossus (schackbrädesciklider) och Pterophyllum (scalarer) funkar.

Sällskap till blåciklider bör nog vara åtminstone 10 cm, inte för timida, men heller inte för aggressiva. Nyckelhål, bolivianska fjärilar, scalarer, eldbukar, Cryptoheros sajica och Archocentrus multispinosa kan funka. De tre sista är dock centralamerikaner. Geophagus av olika arter kan nog funka, t.ex Geophagus brasiliensis, som är en vacker, lättlekt och lättskött substratlekare. Tuppkamsciklider (Geophagus steindachneri), som är munruvare, kan nog också funka.

Jag har haft fjärilar med ganska små blåciklider (under 10 cm), och det funkade hyfsat, men fjärilsciklidhanen var lite för kaxig för sitt eget bästa, han försökte bråka med blåciklidhanen, som var ungefär dubbelt så stor. Förmodligen fick blåcikliden nog, för fjärilshanen fick ett litet sår efter ett tag, efter det har jag för mig att han lät bli att mucka gräl med blåcikliden. Däremot skulle jag inte rekommendera att ha fjärilar med vuxna blåciklider.

Hmm, kakaduor med Jack Dempsey låter som katastrof för kakaduorna. De är möjligen för små för att JD ska se dem som rivaler, men förr eller senare skulle de nog bli uppätna.
#11 - 11 maj 2007 19:13
Micke_A skrev:

Sällskap till blåciklider bör nog vara åtminstone 10 cm, inte för timida, men heller inte för aggressiva. Nyckelhål, bolivianska fjärilar, scalarer, eldbukar, Cryptoheros sajica och Archocentrus multispinosa kan funka. De tre sista är dock centralamerikaner. Geophagus av olika arter kan nog funka, t.ex Geophagus brasiliensis, som är en vacker, lättlekt och lättskött substratlekare. Tuppkamsciklider (Geophagus steindachneri), som är munruvare, kan nog också funka.

Ett antal mycket bra förslag.
#12 - 12 maj 2007 09:25
Tack för svaren, och speciellt ditt svar Micke_A!

Tyckte om många olika arter från Apistogramma släktet.
Däremot så blir de ju inte så stora som mina blå ciklider blir direkt..

Min största blå ciklid är omkring 8cm och fungerar än sålänge bra med de övriga fiskarna i karet förutom då vissa av de andra blå cikliderna.
#13 - 12 maj 2007 09:30
Min kakaduhane var 8-9cm (väldigt stor och biffig:D). Honan var lite mindre, men karet var på 300l så kakaduorna hade kanske en tredjedel de simma runt på sen hade JD resten typ. Men jag såg väldigt sällan att de bråkade. JD var på ungefär 15cm.

Jag hade nog också väldigt mycket tur att de inte bråkade så mycket. Micke A har nog rätt om att de skulle bli uppätna sen när JD är fullvuxen, 25cm!
#14 - 15 maj 2007 04:39
Apistograma har ju lite dålig livslängd.
Men jag håller med lunar att de är väldigt snygga.
Dock så blir de inte så stora som blåcikliderna.
Jag kör med Sajica ciklider o blåciklider idag i ett av mina akvarier och har inte haft några problem ännu.

Annons