Fougner menade nog att dvärgciklider passar med discus, eftersom Lunar frågade om man kunde blanda discus med andra ciklider. Vilket man kan, bl.a släktena Laetacara (kurvciklider), Nannacara (bågfensciklider), Cleithracara (nyckelhålciklider), Apistogramma, Dicrossus (schackbrädesciklider) och Pterophyllum (scalarer) funkar.
Sällskap till blåciklider bör nog vara åtminstone 10 cm, inte för timida, men heller inte för aggressiva. Nyckelhål, bolivianska fjärilar, scalarer, eldbukar, Cryptoheros sajica och Archocentrus multispinosa kan funka. De tre sista är dock centralamerikaner. Geophagus av olika arter kan nog funka, t.ex Geophagus brasiliensis, som är en vacker, lättlekt och lättskött substratlekare. Tuppkamsciklider (Geophagus steindachneri), som är munruvare, kan nog också funka.
Jag har haft fjärilar med ganska små blåciklider (under 10 cm), och det funkade hyfsat, men fjärilsciklidhanen var lite för kaxig för sitt eget bästa, han försökte bråka med blåciklidhanen, som var ungefär dubbelt så stor. Förmodligen fick blåcikliden nog, för fjärilshanen fick ett litet sår efter ett tag, efter det har jag för mig att han lät bli att mucka gräl med blåcikliden. Däremot skulle jag inte rekommendera att ha fjärilar med vuxna blåciklider.
Hmm, kakaduor med Jack Dempsey låter som katastrof för kakaduorna. De är möjligen för små för att JD ska se dem som rivaler, men förr eller senare skulle de nog bli uppätna.