förslag på bra flyttväxter?

#1 - 30 juli 2006 13:30
hejsan!

funderar lite på vad det finns för bra flyttväxtet?

någon som har något förslag?

tack på förhand =)
#2 - 30 juli 2006 13:40
En bra flytväxt som växer snabbt är Cerathophyllum demersum, hornsärv. Yngel kan gömma sig i den och den kan både planteras och flyta fritt.
#3 - 30 juli 2006 13:44
okej,tack så mycket för svaret!

hade sånna i mitt gammla akvarium som jag ahde för några år sedan!
har inte haft akvarium på några år,så man har glömt mycket!
#4 - 30 juli 2006 13:56
Jo det beror förstås lite på förutsättningarna, finns det utrymme ovanför vattenytan har du mer att välja på, t ex, musselblomma - Pista stratoites, och vattenhyacint - Eichhornia crassipes. Båda gillar starkt ljus och framförallt vattenhyacinten är ganska krävande, men snygg (tycker iaf jag). Hornsärv - Ceratophyllum demersum håller sig helt under vatten och är en av de mest lättskötta växterna som finns, framförallt om den får flyta på ytan. Vattenormbunkar - Ceratopteris, framförallt då Ceratopteris talictroides växer oftast bra och bildar sjok i ytan som fungerar bra som skydd för mindre akvarieinnevånare, den kan växa upp lite ur vattnet. Gaffelmossa - Riccia fluitans, också en trevlig art som brukar växa bra.

Vanlig andmat - Lemna minor, Salvinia, Azolla och andra som också växer mem platt på vattenytan begränsar gasutbytet mer än andra flyväxter och bör hållas i rimlig nivå, helst mindre än en tredjedel av vattenytan. Andmat kan jag direkt varna för, den växer extremt fort och blir ett svårt problem om den trivs i akvariet.

Vad som är bäst beror på ditt akvarium, belysning osv och vad de ska fylla för funktion. Men de mest praktiska i kombination med att vara lätta kanske är: Hornsärv, vattenormbunke och gaffelmossa.
#5 - 30 juli 2006 16:36
Jag bara undrar om det är nödvändigt med flytväxter? Är nämligen inte intresserad av yngel och sådant och undrar därför vad flytväxter skulle vara bra för, förutom att det dämpar ljuset en aning. Men det är väl inte bra för de andra växterna under eller? Hoppas någon kan svara.
#6 - 30 juli 2006 16:41
det är bra om man har fiskar som gillar att ha det lite mörkare, och för växter som inte "tål" som mycket ljus, t ex anubias.
#7 - 30 juli 2006 17:43
bra som näringsupptagare...
(ej andmat, j****a skitväxt)
#8 - 31 juli 2006 20:00
[quote=ekmanjenny]Jag bara undrar om det är nödvändigt med flytväxter? Är nämligen inte intresserad av yngel och sådant och undrar därför vad flytväxter skulle vara bra för, förutom att det dämpar ljuset en aning. Men det är väl inte bra för de andra växterna under eller? Hoppas någon kan svara.[/quote]

Det kan vara bra med flyväxter på många sätt, men de flesta handlar om odling, eller specialakvarier. Eller som MagicFingers nämner så är de bra näringupptagare, eftersom de växer fort om de trivs, de kommer ju nära ljuskällan också.
#9 - 1 augusti 2006 06:05

Men det är väl inte bra för de andra växterna under eller?

Helt riktigt.

Annons