Förslag på biotop

#1 - 22 februari 2006 16:39
Någon som har bra förslag på biotop för mitt nya 100 literskar? Ska flytta ut mina nuvarande Tanganyika till ett större och ersätta med något annat spännande i 100 literskaret...

Har funderat på både flodbiotop i västafrika och någon typ av amazonbiotop men jag är helt öppen för förslag på både biotop och fiskar!
#2 - 22 februari 2006 16:47
Klart att du skall ha flodbiotop. Typ bakvatten i kongfloden med ett par palettciklider och någon snygg mindre tetra. Och massor av rötter, anubias nana och valisneria spiralis. Snyggt och enkelt.
MVH
Magnus
#3 - 23 februari 2006 16:58
Klart du ska ha sydamerikanare.. =)

Eller asiatiskt.. Det är lite mer ovanligt och det finns en hel del intressanta fiskar..
#4 - 24 februari 2006 13:42
Några förslag på fiskar då? Gärna med både färg och beteende... Kan gärna tänkte mig ha ett kar som inte är speciellt harmoniskt med kanske några dominanta fiskar och ett stim som blir jagade hehe. Har redan ett kar där de är snälla mot varandra så nu vill jag ha lite jakt i detta :)
#5 - 9 mars 2006 00:48
Jag har en flodbiotop - närmare bestämt med inriktning mot nord-östra sydamerika (Surinam, för att vara mer precis).

I den har jag Corydoras melanistius, Cleithracara maronii (nyckelhålsciklid), Hemigrammus rodwayi (guldtetra), Ancistrus (exakt art är jag inte säker på, men tror att det är leucostictus eller temminckii) och Carnigiella strigata (marmorerad bilbuk). Detta har jag i en 250-litersburk...
Antalet arter tangerar gränsen för vad jag egentligen tycker är bra, men jag har försökt att få dem i olika vattenlager. Dessutom ser man inte så mycket av ancistrusarna - och de är ju mest där för nyttans skull. Men de är ändå rätt kul, för de får yngel titt som tätt! =)

Däremot har jag märkt att det kan vara lite bökigt att hitta rätt växter för biotopen (om man nu vill ha några växter alls...), men jag kör med vattenspikblad och liten skruvvalisneria. Vattenspikbladen tror jag är hyfsat biotopriktiga, men valisnerian tror jag egentligen är en asiat, eller möjligen afrikan... Men de gör sig bra! =)
#6 - 7 april 2006 12:46
[quote=Yonaz]Några förslag på fiskar då? Gärna med både färg och beteende... Kan gärna tänkte mig ha ett kar som inte är speciellt harmoniskt med kanske några dominanta fiskar och ett stim som blir jagade hehe. Har redan ett kar där de är snälla mot varandra så nu vill jag ha lite jakt i detta :)[/quote]

Köp en skalare och nån tetra, då kommer det garanterat bli jakt.
Men du måste räkna med lite påfyllning av småfisk;)
#7 - 7 april 2006 19:57
om du vill ha jakt ska du skaffa "sneaking predators" som vissa kallar dom :).
jag har 2 sorters sådanna skulle jag gissa på, är inte så säker på dom andra.
nandus nandus (kanske inte så passande för 100 liters)
och ctenopoma acutirostre (kanske inte heller fullt passande för 100liters) men finns ju en god klassiker, bladfisk!
riktigt häftig fisk, blir inte för stor och är inte för krävande vad jag hört.
om du ska ha en flodbiotop ska du ju ha äkta vara! 2 pumphuvuden som öser på vattnet som fan och sen fiskar ur gastromyzon släktet och liknande.

tycker förövrigt du ska satsa på asien, riktigt speciella/fina fiskar det finns i den världsdelen!
#8 - 15 april 2006 01:14
Fast floder är ju ofta ganska långsamt rinnande... Tänker du inte mer på forsar eller bäckar?

Fast bladfisk är grymt coolt! =)

Annons