Förslag på besättning 350 hörn.

#1 - 14 februari 2007 14:01
Halloj,

hade tänkt mig starta upp ett nytt kar snart. Funderar på ett 350 liters hörnakvarie.
Men. Jag vill testa på något nytt... Idag har jag akvarier med tangayaka och malawiciklider i. Har testat större ciklider (tex påfflar), discus, asienbiotop och vanliga "sällskapsfiskar". Har även lekt en del med växtakvarier, high-tech.

Är sugen på något nytt! Något som jag inte testat förut... Behöver kanske inte vara radikala saker som att fiskarna ska simma uppochnerpå och himmla med ögonen...

Vad tycker ni? Några förslag på något nytt, för mig, som kan gå i ett 350 liters? Gillar att pyssla med mina kar så att speciella krav är ingen fara.

Simma lungt.

Stefan
#2 - 14 februari 2007 15:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, du har ju provat på det mesta verkar det som. Västafrika kanske kan va nå´t.[/COLOR][/FONT]
#3 - 15 februari 2007 15:47
börja odla sten, de har ingen gjort hittills :P
#4 - 15 februari 2007 17:01
På akvarielagret i Bromma finns det en ciklid från Kamerun, den har kommit med av misstag då det är exportstopp på den. Ganska snygg, kanske vore någonting så den kan fortsätta att finnas på marknaden om du odlar den?
#5 - 15 februari 2007 17:15
rsoderberg skrev:
På akvarielagret i Bromma finns det en ciklid från Kamerun, den har kommit med av misstag då det är exportstopp på den. Ganska snygg, kanske vore någonting så den kan fortsätta att finnas på marknaden om du odlar den?

Lite långt till bromma :(
Men något i den stilen!!
(inte exportstop dock... finns ju en anledning till att det är det)
#6 - 15 februari 2007 17:30
stew mitt förslag då? Jag tycker de skulle vara intressant :D
#7 - 15 februari 2007 19:59
Synd att det är långt till Bromma, vi brukar åka över dagen drygt 80 mil tur och retur.
Gällande exportstopp så både håller jag med och inte, å ena sidan så är det stopp av en anledning men å andra sidan så är dom här nu av misstag så då vore det väl kul om någon odlade dem så även andra kan njuta av dem?
#8 - 15 februari 2007 20:07
Richard.R skrev:
stew mitt förslag då? Jag tycker de skulle vara intressant :D

Hmm... tja... diamant är väl en sten? Kan börja odla det :P
#9 - 15 februari 2007 20:37
Hmm... L-malar. Kan det vara något? Får man se dem under dagen tro? eller är de lika tråkiga som den "golden nugget" jag hade? Såg den typ aldrig...
#10 - 15 februari 2007 20:54
Regnbågsfiskar så klart!!
#11 - 15 februari 2007 20:58
Blissan skrev:
Regnbågsfiskar så klart!!

Redan haft ett stort gäng i ett 540 kar. Trevlig bekantskap! Tyckte iofs att de var väldigt benägna att få svamp... I alla fall Melanotaenia lacustris. Men när allt fungerade så var de väldigt trevliga :)
#12 - 15 februari 2007 21:01
kanske en praktbotie biotop?:D
#13 - 15 februari 2007 21:04
Kenny*92 skrev:
kanske en praktbotie biotop?:D

Redan haft det med... Hade ett större gäng busar ett tag... Trivdes gott med dem... Funderade ett tag på att skaffa ett STORT gäng praktbotior. Skulle nog kunna bli fräckt. Men så kom jag fram till att även de är nattaktiva. Och är bara på botten. Så när ljuset är tänt så kommer det nog vara tomt i karet...
#14 - 15 februari 2007 21:18
corydoras träsk då?
#15 - 15 februari 2007 21:20
Vi kan göra såhär! Du berätter vad du inte har haft och sedan så kommer vi med förslag. ....:D

Nä, skämt åsido. Silverhajar verkar vara trevliga. Riktigt imponerande när de växt till sig lite.
#16 - 15 februari 2007 21:27
Förresten så gillar jag ditt Malawikar med moduler. Kanske redan har sagt det iof..
#17 - 15 februari 2007 21:28
aa visst är hans kar snyggt
#18 - 16 februari 2007 07:09
Tack Figo :)

Silverhajjar har jag också haft...

Funderar på (olika alternativ alltså)

Jordätare?
L-malar?
Discus? (redan haft 10-12 i ett stim, men det gick inte så bra. Skulle kunna tänka mig att göra ett försök till)
Saltvatten?

Skulle kunna tänka mig att börja med ett fåtal fiskar som har ett intressant yngelbeteende. Och ynglar av sig :) Så får jag se hela beståndet i karet växa fram...!
#19 - 16 februari 2007 09:37
Jag kommer med förslaget: saltvatten!
#20 - 16 februari 2007 09:38
_Lena_ skrev:
Jag kommer med förslaget: saltvatten!

Aah... Det hade varit något.. Hmm.
Har du något saltvattenskar?
#21 - 16 februari 2007 09:45
Vi (egentligen min pojkvän) har ett litet på nära 40l. På hans hemmsida skriver han en del

http://web.mac.com/mattias.svensson/iWeb/Akvarium/Nano%20saltvatten.html
#22 - 16 februari 2007 11:14
Varför inte bräckvatten? Har själv inte provat, men det finns ju en del intressanta bräckvattenfiskar.
#23 - 16 februari 2007 11:22
Varför inte bräckvatten? Har själv inte provat, men det finns ju en del intressanta bräckvattenfiskar.

Hmm... Tja... Låter lite spännande. Vilka fiskar tänker du på då? Molly? :) :)
#24 - 16 februari 2007 13:25
l046or de ska du ha
#25 - 16 februari 2007 13:34
Richard.R skrev:
l046or de ska du ha

Har du någon info om dessa? Tror itne de finns i zoopets artarkiv..!
#27 - 16 februari 2007 13:56
Richard.R skrev:

aha. Zebra :P *att jag inte tänkte längre*
aaah... hmm... Tja. Kanske... Men då ska jag odla dem...!
#28 - 16 februari 2007 13:59
gör du de jag köper ynglena för 850 kr styck :D
#29 - 20 februari 2007 13:26
Yngelvård...

Kom bara och tänka på Prinsessan av Burundi eftersom
du vill ha en fisk med kul yngelvård!
Hos dem vaktar storasyskonen sina småsyskon:)
Kanske inte världens roligaste fisk till utseendet,
men bara ett litet tips!
#30 - 20 februari 2007 13:29
Tekla82 skrev:
Kom bara och tänka på Prinsessan av Burundi eftersom

du vill ha en fisk med kul yngelvård!

Hos dem vaktar storasyskonen sina småsyskon:)

Kanske inte världens roligaste fisk till utseendet,

men bara ett litet tips!

Tack för tipset :) Och jag håller med!
Har ett "stort" stim idag i ett kar. De började med två. idag är de hmm 40 :P Fast inte så stora! Haft dem i ett år ungefär, och de största barnen är runt 5 cm stora.
#31 - 20 februari 2007 15:03
Angående bräckvatten så skulle du kunna ha sprutfiskar.
#32 - 21 februari 2007 07:14
Stew skrev:
Hmm... Tja... Låter lite spännande. Vilka fiskar tänker du på då? Molly? :) :)

Sprutfiskar eller kulfiskar kanske. Sprutfiskar kunde ju vara läckert om du satsar på en odling av vinglösa flugor vid sidan om.

Hoppsan såg att figo precis föreslagit detta.
#33 - 21 februari 2007 19:43
Typ det enda ingen har föreslagit:

Labyrintfiskar!
#34 - 13 april 2007 13:09
Halloj!
Ett sätt att se på saken med lite nya ögon är ju hörnakvariets faktiska form.

Jag hade ett hörn-kar en gång i tiden som var rätt malligt, kommer inte ihåg hur många liter, skit samma!
Det genomgick två transformationer som jag kan beskriva kort, och som kanske kan få dig lite entusiasmerad... förhoppningsvis.

Första stadiet var SA där jag hade Scalarer och tetror. I och med formen på karet utgick jag bakifrån och jobbade frammåt framrutan, med avlånga rötter i "hörnet", som blev lägre frammåt och så slutade det med en "sand-arena" längst fram. Scalarerna älskade att de kunde glida fram mellan alla rötter på ett naturligt sätt samt att det blev ett väldigt djup i karet också.

Stadie två, var en tanganyikabiotop, där jag enbart hade "prinsessor" i.
Jag byggde upp ett enormt stenröse som gick ända från ytan i hörnet bak, och som sträckte sig som en skidbacke ner mot framrutan. Djupbilden blev även här enastående och det var mäktigt att kolla alla "sessor" som pilade av och an, med sina yngelmedhjälpare.

Tja, fan, du har säker redan testat denna typ av fiskar, men jag tänkte liksom bara att man kan fundera på hur själva karet är beskaffat och bygga på det!

Lyckat till med hörnan! Knäpp gärna några bilder om du kan, längre fram!
#35 - 15 april 2007 00:57
den stora frågan är väl varför man inte får se bilder på dina andra kar? Man får ju bara se ditt stora malawi kar hehe. Dom andra kanske inte är lika "fina"?:P
#36 - 15 april 2007 09:30
MaxB,

Tack för förslagen :)
Visst är ett hörnakvarie mer fantatisfullt. Djupet gör att ljuset blir hetl annorlunda, och möjligheterna till variation blir oändliga.

Wicked1,
Tja... Just nu har jag 3 kar igång. Malawikar, spottkar + yngelkar. Inte så spännadne att fota.
Sedan har jag haft en massa olika variationer på det stora karet. Ett par som har varit fina tycker jag...!
Så här såg det ut med discus:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82789
FIck min kamera i julklapp. Så jag har inte kunnat fota mina gamla uppsättningar :( Tråkigt.
#37 - 15 april 2007 22:36
ah ok, fick för mig du hade massa kar redan nu hehe :D! diskus karet var mycket fint faktist. Du som bor så nära herkules, tänkte ta och köpa ett juwel rio 240 kar där i slutet av månaden. Vet du om dom har sådana på lager eller måste beställa in?
#38 - 30 april 2007 07:14
wicked1 skrev:
ah ok, fick för mig du hade massa kar redan nu hehe :D! diskus karet var mycket fint faktist. Du som bor så nära herkules, tänkte ta och köpa ett juwel rio 240 kar där i slutet av månaden. Vet du om dom har sådana på lager eller måste beställa in?

Sorry. Missade din fråga :(
Tror inte att de har några akvarium i lager. De har inget lager egentligen...
Vill du att jag ska kolla?
#39 - 30 april 2007 08:09
ett stort bräckvatten akvarie vore kul. Finns jättemånga fina fiskar som man kan ha til det. Någon nämnde sprutfisk och kulfisk tidigare men vi har även slamkrypare.

Annons