Förslag på "bearbetbara" stenar?

#1 - 5 september 2008 09:31
Hallojsan

Har nyss inhandlat ett 250kar för ynkliga 200:- o tänkte nu göra slag i saken med "alla" mina planer som hamnat på hyllan i tidigare kar.

Jag hade tänkt göra mig en egen bakgrund av principen "plexi+silikon+sten" för att få till alla former som jag vill, platåer utbuktningar och har även planerat en "stenbåge" vid ytan som ger en del med betydligt lugnare vatten.

Nåja, det kommer väl komma bilder under tiden.

Nu till frågan...till bakgrunden, sten, några förslag? Vet att lavasten är ganska enkel att bearbeta (handlar väl mestadels om att bara "dela" stenarna o få en jämnare baksida som fäster bättre). Men andra?

All sten är väl visserligen delbar, men jag har ingen större lust att spendera timmar med kapskiva för att få ihop 2-3 kvadratdm.

Så, vad har ni för föslag kära zoopet:are? :)

Alla förslag mottages tacksamt :)
#2 - 13 september 2008 11:13
Inga förslag alls förutom lavastenen?
#3 - 13 september 2008 12:19
Kalksten och täljsten lär väl vara de mest lättarbetade stenarna. Men du kanske inte vill ha vita stenar, eller stenar som påverkar vattenkemi?
Båda är basiska stenar, som spjärnar emot pH-sänknigar och som även kan höja pH något.
Förövrigt lär väl vanlig skiffer vara lättarbetat?
#4 - 13 september 2008 22:41
Du kan alltid använda mindre stenar du bar behöver klyva eller sätta in hela i bakgrunden Annars är det till att använda flata stenar , kommer inte på några andra lätt bearbetade stenar än dom Jens A nämnde.
#5 - 15 september 2008 12:29
Ja där var ju lite förslag iaf. Mnja, vita stenar är jag väl inte SÅ sugen på, men om inte annat är det alltid kanon att ha lite förslag så jag tackar :)
#6 - 15 september 2008 15:22
Har du en rondell med diamant slip kan du forma granit och andra snygga stenar men det är inget man ger sig på och gör i finrummet eller innomhus. Du kan alltid kolla med något lokalt stenhuggeri om du kan få köpa skrotstenar som är i rätt storlek och form för bakgrunden. Sedan är jag lite teveksam till hur mycket silikon orkar bära upp skulle satsa på eraldit eller epoxi.

Annons