Förslag på bakgrund till mitt nya juwel rio 400

#1 - 16 november 2003 19:33
Hej,

Här kommer mitt andra inlägg...

Jag var igår och hämtade ett Juwel rio 400, 150*60*50(b*h*d).

Jag är säker på att jag kommer att dölja pumphuset på något sätt eftersom det ser så plastigt ut. Med akvariumet följde juwels egna svart barkliknande bakgrundsplattor, men jag är tveksam om jag ska gå på dom, eftersom jag tycker att dom ser lite väl svarta och platta ut. Jag fick även med Juwels reflektorer och ett antal bjässar med röd lavasten som säljaren tyckte gjorde sig otroligt bra bara man fick ner dom i vatten.

Har sökt runt på forumet och hittat snygga hembyggen. Hittills så tycker jag att de korkbakgrunder som jag sett verkar väldigt verklighetstrogna, men tvekar lite p.g.a. de inlägg jag sett om att malarna äter dessa, och är lite tveksam om hur länge de håller ihop innan de börjar sitt sönderfall.

Har även sett en del jobb som gjorts i frigolit som ser bra ut.

Kanske att det går något att kombinera med Juwels egen bakgrund?

Har inte riktigt bestämt vilka fiskar som skall i så småningom, men det lutar åt antingen malawi, eller diskus.

Tacksam för synpunkter ang. vad ni tycker jag skulle välja. Kombinera med något av det jag fått med, eller satsa på något helt nytt?

/Christer
#2 - 16 november 2003 20:35
Utan tvekan BTN bakgrund!! Kolla på:
http://www.on-the-rocks.se/sverige/amazonas.shtml

Välj the Rock eller Amazonas.
#3 - 16 november 2003 20:50
Har själv "aqua-el:s färgadebakgrund" kan säga att den ser inte alls ut som på bilderna utan är riktigt snygg. Nog inte i klass med BTN men de tar ju så jäkla mycke plats. Så jag tycker att den färgade bakgrunden är ett mycket bra alternativ som inte så underskattas [8D]
#4 - 16 november 2003 20:57
Frigolit.
#5 - 16 november 2003 21:08
Jag har korkbakgrund, ser lätt snyggare ut än Frigolitbakgrunderna jag sett. Fixxar rätt pH till Sydamerikanska kar också...
MÄNGDER med pill för att det ska bli snyggt, 23kr/kg kostar korken, alltså runt 300kr för ett 150 * 60 cm akvarium, Det är stora block som man silikonar i botten, malarna äter heller inte på korken. alldeles för hårt... Det borde hålla minst 70 år, om man tittar på t.ex vinkorkar ;)
Lycka till o välj kork :D
#6 - 16 november 2003 21:24
Tack för alla tips...

Lite frågor för att förstå...

1. Finns BTN för juwel 150 bred?(har endastsett för upp till 120) Möjligt att det går att köpa moduler, men misstänker att jag får hosta upp 5000 innan jag är hemma där..

2. Hur täcker man pumphuset i ett Juwelakvarium med en aquael-bakgrund?

3.Var hittar man korkbark för 23 kronor kilot. Om det är från eslövs korkfabrik, så undrar jag om någon vet vad de tar för att skicka. Erfarenheter?(bor i Östersund)

/Christer
#7 - 17 november 2003 11:06
Om du bestämmer dig för att satsa på Malawi är en korkbakgrund Inte att tänka på eftersom korken sänker ph:t alltför mycket.

//Eric
#8 - 18 november 2003 14:10
Är det någon som har bild på ett akvarium med bakgrunden från "Aquael" funderar på att köpa en sån, men hur ser den ut i akvarium? blir det snyggt?
#9 - 18 november 2003 14:35
"Less is more".
Använd de medföljande bakgrundsplatorna och lägg pengarna på riktigt snygga fiskar istället. En stor och bylsig bakgrund typ BTN stjäl bara uppmärksamhet från det som är viktigt i karet. På vissa kan man tro att det är bakgrunden som gör akvariet och inte fiskarna.
Om du skall ha discus så rekommenderar jag helt svart bakgrund och höga växter i bakgrunden istället.
#10 - 18 november 2003 16:58
Bilbo,

Har funderat en del och börjar luta åt ditt förslag.... Funderar dock att täcka pumphuset med en egentillverkad lösning. Funderar just nu på att forma frigolit silicona fast detta och sedan silicona korkbark på frigoliten. Funderar på om jag sen skall lacka barken.

Vad tror ni?

/Christer
#11 - 18 november 2003 18:38
Har själv korkbakgrund i mitt Rio 400 och det blev mycket bra.
http://www.lindersson.se/images/Akvarievy.jpg
Skulle aldrig sätta in en btn, nu när jag vet bättre. De tar alldeles för mycket plats. Helst i ett så förhållandevis smalt kar.
Satte nyligen i en juwel bakgrund i mitt andra 300 L kar med specialmått, och det blev skitbra! Var skeptisk över den där svarta frogoliten. Men när vatten, sand och en jätterot kom i karet så blev jag jätte nöjd.
http://www.lindersson.se/images/300_nov03.jpg
(Ok, man ser inte juwelbakgrunden alls på den bilden)
En del rynkar på näsan åt sk juwelbakgrunder, men de är perfekta som neutrala bakgrunder. De tar inte över karet (kork gör nästan det!) utan låter fiskar, växter (fast det har jag knappt) och rötter komma till sin rätt.
När korken har blvit för mosig (2-3år?), så kommer jag att sätta in juwel i rio 400 oxå!
#12 - 18 november 2003 18:52
anli,

Det var roligt att få ett inlägg från dig som sitter med ett likadant akvarium och samma bakgrunder som jag både har och det jag är intresserad av.
Vad tror du om mitt förslag med frigolit + bark runt pumpen.(lackad?)
Du som har både juwels egen(som redan sitter på plats i mitt) och korkbakgrund... Tror du att de skulle gå bra ihop?

/Christer
#13 - 18 november 2003 18:56
Har du kollat på Pangea bakgrunder. I stort sett samma som BTN men billigare. http://www.staffanstorpfiskimport.com/pangea.htm
#14 - 18 november 2003 19:01
Jag har juwels svartabakrund i mitt 350L kar!
Har byggt in pumpen också.

I ena hörnen byggder jag lixom bara en utbuktning av juwelen som jag sedan satte ett pumphuvud och blåfiltermatta bakom blev verkligen skit bra, sattsa på det.

Mvh Ola
#15 - 18 november 2003 19:09
Hej!
Jag kör juwelbakgrunder i mina 2 st juwelkar. Dom är värkligen neutrala och snor inte åt sig blicken för mycket, och samtidig är dom fina. Jag döljde mitt pumphus med snygga röd-gröna stängel växter. Kommer inte ihåg vad dom heter... Är så vackra att man gärna tittar ner i hörnet och ser inte filtret... Jag kör med svart grus också, men det kan bli dyrt för ett 400l akvarium.
I mitt juwel malawi kar har jag också juvel bakgrunden. Filterhuset täckte jag med en stötte anubias planta.
#16 - 18 november 2003 19:14
Låt pumphuset vara, och dölj det med rötter!
#17 - 18 november 2003 20:01
hmmm,

Rötter är kanske den bästa lösningen(och jag har några i mitt nuvarande som jag skulle kunna flytta).....Kanske att jag skall limma fast en juwelplatta först så att det plastiga grå pumphuset absolut inte syns. Eller också söker jag efter en passande rot som jag kan såga längs med och silicona fast mot glaset så att den sitter fast stående och täcker det mesta.

Förresten... eftersom jag fortfarande inte bestämt hundra vilka fiskar jag skall ha, så undrar jag vart man skall ställa en sån fråga(övrigt, eller skall jag lägga den beroende vilken fiskfamilj jag ställer frågan om) Som sagt tidigare så har jag valt mellan discus och malawi, men nu har det smugit sig in ett tredje alternativ..Sällskapsakvarium med mycket växter och skalarer(eventuellt altum om höjden räcker till) som kungar.

/Christer
#18 - 18 november 2003 20:30
INTE malawi... astrist!
ps inte illa ment, men det finns väl mer spännade varianter ds
#19 - 18 november 2003 21:14
Anders,

Tackar för svaren...Kul eftersom även jag har mina rötter;-) från Uppsala(Gamlis).

/Christer
#20 - 18 november 2003 21:24
Jag skulle satsa på Malawi-ciklider och den medföljande bakgrunden.
#21 - 19 november 2003 06:42
Jag skulle satsa på Altum, om jag hade pengar och vattenvärden för det. Du behöver inte ha så mycket växter, satsa på mycket rötter istället.
#22 - 19 november 2003 07:27
varför inte discus OCH scalarer? går aldeles utmärkt ihopp så får du ju två flugor i en smäll. Mycket rötter grenar, lite typ vallisineror och flytväxter vipps så har du ett grymmt akvarium!

köpta bakgrunder gör enligt mig iaf akvariumet riktigt tråkigt, hur kul är det med en burk som ser ut som alla andras? Rötter rockar och blir bra "bakgrunder" dom också. Här har du en bild på mitt kar UTAN bakgrund ;) men med en rejäl rot istället.

http://www.gosatta.org/bilder/front_031026.jpg
#23 - 19 november 2003 07:38
Hålle med gosatta, men jag räknar inte in juwel i hans begrepp av köpta bakgrunder. Juwel är att likna vid att måla baksidan svart, skillnaden är bara attman slipper en blank glasyta (fast det kan oxå funka, som i gosattas fall). En neutral strukturyta som låter resten av akvariet att få vara i strålkastarljuset. Dessutom ger det möjlighet till omdesign då och då, allt passar till svart!

Jag tycker att fler juwelbakgrundsägare skall komma ur garderoben och vittna dess förträfflighet. Inget att fnysa åt!

#24 - 19 november 2003 10:42
såg bra ut gosatta... Tror du höjden på akvariumet räcker till för altum?(Skall var 60 cm enligt juwel, men jag mäter upp 52 cm till vattenytan minus sand)

Vad är lämpliga fiskar att kombinera altum skalarer med?

(Har även lagt frågan under amerikanska ciklider i detta forum)

Tackar för era svar och bilder... Mera tack....

Det känns som om jag börjar närma mig ett beslut och känner att otåligheten att börja handla pockar på. (Man vill ju börja använda akvariumet oxå)

/Christer
#25 - 19 november 2003 10:49
Joda det ska nog räcka även fast det kanske inte är det ultimata (enligt mig då) men tror dom flesta skulle tycka att det fungerar finfint. Finns ju rapporter om altum som är upp mot 60(!!!)cm höga men är väl knappast något vanligt =) ..
#26 - 19 november 2003 17:43
Ursprungligen skickat av anli

Har själv korkbakgrund i mitt Rio 400 och det blev mycket bra.

http://www.lindersson.se/images/Akvarievy.jpg

Jösses vad snyggt det blev! Nu blev jag lite korkintresserad till mitt 105-liters kar!
#27 - 19 november 2003 17:50
I mitt gamla 350-liters kar gömde jag pumphuset med 2 stora platta rötter. Jag skruvade i en syrafast skruv med stor skruvskalle på baksidan av roten, sen satte jag en sugkopp på skruven och klämde fast det hela på pumphusväggen.

Sen går det alldeles utmärkt att fästa lite javaormbunkar eller anubias på rötterna.
#28 - 19 november 2003 23:20
Hej,

Nu har jag fyllt upp akvariet. Var och köpte rådasand och ett gäng rötter i dag. Till helgen blir det växter..

/Christer

Annons