Förslag på att bygga in pump...

#1 - 13 april 2010 07:41
Hej, jag köpte ett Juwel vision 260 liter igår :D ! Och det stör mig att pumphuset är fast silikonat, men jag läste att man kunde "såga" bort det med hjälp av fisktråd, så jag funderar på att göra det :D. Back to nature är skitsnyggt men jag tycker det tar för mycket yta i akvariet och hade istället tänkt BTN slimline (Röd gnejs).

Jag vill dölja pumphuset och funderar på att sätta en BTN modul för att gömma pumpen. Jag tycker att Juwels orginalfilter-pumphus är alldeles för stort så jag funderar på att skaffa ett ytterfilter istället. Jag pratade med en akvariesäljare och han tipsade om JBL ytterfilter (jag vet att EHEIM är bäst men det är lite för mycket pengar :( )

¤ Det bästa skulle vara att bara ha ett ytterfilter, men blir det ett bra resultat om man bara har ett ytterfilter och inget biofilter?

Många har byggt in pumpen med slimline eller gjort ett eget pumphus med slimline, smart lösning men jag tycker inte om att det ändå blir en fyrkantig låda, vill att det ska se naturligt ut.

¤ Hur har ni löst det med era kar? visa gärna bilder om ni kan för inspiration :)
#2 - 13 april 2010 07:50
JoBoo skrev:
Hej, jag köpte ett Juwel vision 260 liter igår :D ! Och det stör mig att pumphuset är fast silikonat, men jag läste att man kunde "såga" bort det med hjälp av fisktråd, så jag funderar på att göra det :D. Back to nature är skitsnyggt men jag tycker det tar för mycket yta i akvariet och hade istället tänkt BTN slimline (Röd gnejs).

Jag vill dölja pumphuset och funderar på att sätta en BTN modul för att gömma pumpen. Jag tycker att Juwels orginalfilter-pumphus är alldeles för stort så jag funderar på att skaffa ett ytterfilter istället. Jag pratade med en akvariesäljare och han tipsade om JBL ytterfilter (jag vet att EHEIM är bäst men det är lite för mycket pengar :( )

¤ Det bästa skulle vara att bara ha ett ytterfilter, men blir det ett bra resultat om man bara har ett ytterfilter och inget biofilter?

Många har byggt in pumpen med slimline eller gjort ett eget pumphus med slimline, smart lösning men jag tycker inte om att det ändå blir en fyrkantig låda, vill att det ska se naturligt ut.

¤ Hur har ni löst det med era kar? visa gärna bilder om ni kan för inspiration :)

JBL är helt okej yttterfilter och de jag sett igång ser ut att fungera problemfritt.

Du har biomassa inuti ett ytterfilter så nej du behöver generellt sett inte komplettera med ett rent biofilter.

Du kan ju bygga in ett biofilter i en modul om du skulle vilja det, ser lite mer naturligt ut, sätt bara raster på undersidan av modulen, tryck dit en bit filtermatta, ner med pumpen och ffixa utblåset.

du ser bilder på hur jag löste det med enbart slimline i mitt kar, finns bilder i min 234L projekttråd, mestadels de första sidorna.
#3 - 13 april 2010 07:50
du har ju biologisk rening i ytterfilter med. i min mening så blir det bättre rening med ytterfilter då det har större filterkapacitet än ett innerfilter.

så kör på det.

finns ju massa olika märken på ytterfilter. Fluval är bra tex.
jag har ett TetraTec EX1200 som jag är mycket nöjd med.

edit: kul att marnat mer eller mindre sa samma sak fast 1 sek före mig.
#4 - 13 april 2010 07:55
hannesc skrev:

edit: kul att marnat mer eller mindre sa samma sak fast 1 sek före mig.

jag är helt enkelt en aning mer ninja än dig :D
#5 - 13 april 2010 08:13
o kom inte inte o tala om ninja här! jag e faen asgrym ninja!!

(btw; sett ninja assassin? )
#6 - 13 april 2010 08:53
hannesc skrev:
o kom inte inte o tala om ninja här! jag e faen asgrym ninja!!

(btw; sett ninja assassin? )

japp dog av lycka :D b-film is the shit
#7 - 13 april 2010 08:57
tokbra! har fan sprungit runt nu o gömt mig i skuggor o "dödat" folk i fantasin i en månad!

ska bli asgrym ninja när jag blir stor :D
#8 - 13 april 2010 11:35
Snyggt akvarie! Men vilken färg har du på slimline, är det basalt/röd gnejs? Men har ni någon aning om hur svårt det är att ta bort härdat silikon i karet, för även om jag får bort pumphuset, sitter ju silikonrester kvar... och det vill man ju inte :(

Tack för ert svar :)
#9 - 13 april 2010 11:57
JoBoo skrev:
Snyggt akvarie! Men vilken färg har du på slimline, är det basalt/röd gnejs? Men har ni någon aning om hur svårt det är att ta bort härdat silikon i karet, för även om jag får bort pumphuset, sitter ju silikonrester kvar... och det vill man ju inte :(

jag har den grå versionen som nu är algbetäckt och i svartvatten så den ser rödaktig ut :)

silikonrester tar du bort med ett rakblad, lätt som en plätt, nästan i alla fall.
#10 - 13 april 2010 12:08
Yeay! Fan vad nice då är det bara att tuta och köra, tack så jättemycket för era svar!
#11 - 13 april 2010 12:27
JoBoo skrev:

Det går bort, min far hjälpte till och "slet ut" hela filterhuset när pumpen pajjade och vi bytte ut det mot ett Eheim.

Annons