Hej, jag köpte ett Juwel vision 260 liter igår :D ! Och det stör mig att pumphuset är fast silikonat, men jag läste att man kunde "såga" bort det med hjälp av fisktråd, så jag funderar på att göra det :D. Back to nature är skitsnyggt men jag tycker det tar för mycket yta i akvariet och hade istället tänkt BTN slimline (Röd gnejs).
Jag vill dölja pumphuset och funderar på att sätta en BTN modul för att gömma pumpen. Jag tycker att Juwels orginalfilter-pumphus är alldeles för stort så jag funderar på att skaffa ett ytterfilter istället. Jag pratade med en akvariesäljare och han tipsade om JBL ytterfilter (jag vet att EHEIM är bäst men det är lite för mycket pengar :( )
¤ Det bästa skulle vara att bara ha ett ytterfilter, men blir det ett bra resultat om man bara har ett ytterfilter och inget biofilter?
Många har byggt in pumpen med slimline eller gjort ett eget pumphus med slimline, smart lösning men jag tycker inte om att det ändå blir en fyrkantig låda, vill att det ska se naturligt ut.
¤ Hur har ni löst det med era kar? visa gärna bilder om ni kan för inspiration :)