Förslag önskas till fiskar i 240 l Malavi

#1 - 14 oktober 2006 20:54
Jag har nu blivit sugen på att starta upp ytterligare ett kar och efter kontrollmätningar hit och dit i lägenheten så verkar ett 240 l Juwel bli ganska lämpligt.

Men då var frågan vad man skall ha i det, jag blev smått intreserad av att prova Malaviciklider eftetrsom jag alldrig tidigare haft dessa.

Jag har kollat hit och dit i artbeskrivningarna men det är inte lätt med alla dessa latinska namn och desutom för mig okända fiskar.

Jag har en fantasi om att det skall vara mycket färg tex några gula, blå, röda i en vacker och passande mix.

Jag har hittat

[FONT=Verdana]Golden labidochromis, som den gula[/FONT]

[FONT=Verdana]Rödzebra Metriaclima estherae, som den röda[/FONT]

[FONT=Verdana]Men vilken blå ?[/FONT]

[FONT=Verdana]Och är dessa 2 sorter överhuvudtaget lämpliga tillsamans och räcker 240 l ?[/FONT]

[FONT=Verdana]Och hur många av varje ?[/FONT]
#2 - 14 oktober 2006 21:45
Låter som en bra idé att testa malawi om du inte gjort det tidigare. Angående arter så hade jag nog nöjt mig med två stycken i ett 240 liters.

Så golden eller rödzebra för att få en ickeblå. I ett 240 hade jag nog kört på golden, rödzebran kan vara lite ilsk och då är det bra om mobbare och offer kan komma en bit ifrån varandra. Viktigt också att försöka fixa en inredning med mycket gömställen. Sten ifrån naturen brukar funka fint om du inte vill investera för mycket.

Att hitta en blå malawi är inga problem, finns massor. Det lättaste är väl att kolla i din affär och se vad dom har inne. Ta efter det en surfning på artbeskrivningarna och/eller ställ frågor här. Blir du inte nöjd med någon dom har inne så brukar det alltid gå att beställa.

Vad du än väljer, välkommen till malawiträsket och lycka till!:D
#3 - 14 oktober 2006 22:02
Tack Långås, men finns det ingen annan röd som går att ha tillsammans med golden och som inte blir så våldsamt stor, jag är lite svag för röda och gula fiskar?

Fler förslag motages tacksamt, med eller utan golden, den är inget måste.
#4 - 15 oktober 2006 09:10
Får nog förtydliga mig lite. Du kan köra Golden + rödzebra + en tredje blå art. Anledningen till att jag bara valt två arter är mer min personliga smak än någon som fiskarna bryr sig så mycket om. Och om jag skulle valt två arter hade jag valt någon av rödzebra och golden hade jag valt golden.

Jag tror nog att det kan gå bra att köra Golden + rödzebra + en tredje art. Se bara till att dina golden har rätt bra storlek. Annars kan de få svårt att hävda sig mot rödzebrorna vid matning.
#5 - 15 oktober 2006 11:13
Jag skulle säga blå Johanni det är en rackarns fin och fredlig fisk. Vi har golden, rödsebra och blå johanni i 300l (2 frontosor oxå) det funkar bra men de ynglar av sig något så förbaskat
#6 - 15 oktober 2006 15:24
Jag har Golden Aulonocara röd rubin och Demasoni i mitt rio juwel 240L.Gul,Röd och Blå färg.
#7 - 15 oktober 2006 16:42
Tack för dom svaren nu har jag lite att gå på, Johannin och Demasonin verkar vara trevliga fiskar,

Men då återstår frågan, hur många av respektive art kan/bör man ha i 240 l ?

1 Golden

2 Rödsebra alt Aulonocara röd rubin

3 Demasoni alt Johannin
#8 - 15 oktober 2006 17:22
Jag har Golden Aulonocara röd rubin och Demasoni i mitt rio juwel 240L.Gul,Röd och Blå färg.

Demasonin betraktas ju ofta som en problemfisk, aggresiv och med känslig för bukvattensot. Hur tycker du det har funkar i ett så pass litet kar?

Annars är ju demasonin en av de vakraste fiskarna man kan ha i ett akvarium (iaf enligt mig:p )
#9 - 15 oktober 2006 19:42
Jag har 20st Demasoni.10st Golden och ett par av Aulonocara Röd Rubin i mitt kar och det går bra.Fiskarna är inte fullvuxen än men nära på.
#10 - 15 oktober 2006 19:46
Men jag får nog gallra ur ca 5-10 fiskar när de är fullvuxena.
#11 - 15 oktober 2006 20:01
Men om du skulle vilja ha samma uppsätning som mig, så tror jag att 20 demasoni och 5-6 golden och ett par av alunocara röd rubin går jätte bra.
#12 - 17 oktober 2006 08:30
Det lutar nog åt något liknande, jag har försökt sammanställa tipsen jag fått här och på ciklid.se och kommit fram till en liten lista på tänkbara kandidater.

Art 1
Labidochromis caeruleus, Kakusa ( Golden )

Art 2
Någon av
Labidochromis sp. "hongi"
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus socolofi
Aulonocara jacobfreibergi, Undu Reef

Art 3
Någon av
Aulonocara sp. "stuartgranti maleri (Röd rubin)
Metriaclima estherae (Rödzebra)

Är det någon jag bör undvika/lägga till ?
Synpunkter motages tacksamt
#13 - 17 oktober 2006 09:26
Vi började med ett par golden, 4+2 (tror jag) rödsebror och 2+1 blå johanni (och ett par frontosor) i våra 300l. Det kändes som lagom (golden, rödsebra och en frontosa fick vi med akvariumet) men numera är de rena fisksoppan för de ynglar av sig hela tiden (inte frontosorna). Ska plocka ur en massa till auktionen. Det blir nog 2+1 golden, 4+1 rödsebra och 3+1 blå johanni kvar och frontosorna såklart.
#14 - 17 oktober 2006 09:36
#15 - 17 oktober 2006 10:47
Långås skrev:

Det var läckert !
Kolla hur belysningen är fixad
http://www.pbase.com/johnlabbe/image/42755800
#16 - 19 oktober 2006 09:21
För att få in den blå färgen i karet är ju även "Ahli" eller "Fire blue" rackans fina fiskar, kan även rekomendera "Mainganon" som har fördelen att både honorna och hanarna är praktfullt färgade.
#17 - 22 oktober 2006 18:08
Demasoni är jätte fina , fast lite svåra.. jag har inte haft några problem med dem iaf.. men andra verkar ha stora! har iofs bara 2 st :)
#18 - 22 oktober 2006 19:04
Jag ramlade över ett beg 180 l Juwel som jag köpte, det blev lite mindre än tänkt men väl på plats visade det sig vara nog stort med hänsyn till utrymmet.

Jag var även och kollade på fiskar och blev förälskad i
Labidochromis sp. "hongi" den röda varianten så det blir nog ett gäng av den desutom blir det golden eller saulosi men förmodligen golden.

Ev ska jag även försöka få tag på Pseudotropheus socolofi .

Sedan blir det nog ett par acistrusar för algernas skull.
#19 - 22 oktober 2006 19:12
vill du ha en fisk med rött i vill ja rekomendera "eureka" väldigt fina.
#20 - 22 oktober 2006 19:43
vill du ha en fisk med rött i vill ja rekomendera "eureka" väldigt fina.

Jag hittar ingen info om den, är det någon Aulonocara ?
#21 - 22 oktober 2006 20:12
den heter " Aulonocara Jakobfreibergi eureka "'
men den fanns tydligen inte här på zoopet..

du kan ju kolla på www.ciklid.se

länk till en bild oxå http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=994
#22 - 23 oktober 2006 07:25
Tack Andreas, den var ochså fin.
#23 - 26 oktober 2006 17:46
Jag har nu inhandlat lite fisk och det blev

4 st Pseudotropheus saulosi, dom verkade bara ha honor så det skall kommpleteras med en hanne om nu inte nån av "honorna" byter färg och blir en hanne, jag är lite mistänksam mot en.

5 st Labidochromis sp. "hongi" den röda varianten.

2 st Ancistrus för algbekämpning.

Dessutom skall 5 st Pseudotropheus socolofi inhandlas så fort affären får in dom.
#24 - 4 november 2006 10:21
Här kommer en bild på det färdiga resultatet.
#25 - 9 december 2006 22:41
varför inte köra en Blå delfinciklid! jag har dom ihop med röd zebra, ock golden, det går bra.
#26 - 10 december 2006 01:22
peo-57 skrev:
varför inte köra en Blå delfinciklid! jag har dom ihop med röd zebra, ock golden, det går bra.

Lite stora för ett 240..
#27 - 14 december 2006 13:23
Snyggt kar Leif!

Jag har Röd Zebra och Johannii (+ancistrus) fungerar väldigt bra :)

Annons