Försiktiga nyinflyttade gurami - mattips?

#1 - 3 juni 2006 11:07
Mina 2 nyinflyttade (flyttade in i onsdags) mosaikgurami-tjejer har börjat slappna av lite och visar sig ofta. Men de har fortafarande inte börjat visa något större intresse för mat.

I går försökte jag med artemia men nix. I dag testade jag med Nutrafins granulat och de simmade och tog upp det i munnen men de spottade ut det.

Några tips på mat som de inte kan motstå?
#2 - 3 juni 2006 12:12
Köpte 2 guldguramis i torsdags,dem kände sig som hemma efter ca 30minuter.
Matar dem med VITA flingfoder,dom ser ut äta med god aptit.dom kämpar om tabletterna jag ger till malarna.En gibbiceps(12-13cm) tre siameser.
Ska bli roligt att se hur dom utvecklar sig.
Kontentan av det hela varför komplicera det hela?
Hälsningar från ett mulet kristianstad.....
#3 - 3 juni 2006 12:33
Vad jag jag förstått så är inte mosaikgurami lika tuffa som blågurami. Så det är inte jag som komplicerar det...

Men kan det vara så att guramisarna inte finner granulatet så aptitligt? Jag kanske ska köpa flingor istället?

Hälsningar från ett soligt men blåsigt Göteborg :)
#4 - 3 juni 2006 14:15
Ta lugnt dom kommer nog att äta med tiden. Mosaiker är lite känsliga dom spottar ut det men tar rätt på det igen när maten så att säga har smält lite
#5 - 3 juni 2006 14:18
Låter bra :) Men då borde det ändå vara bättre med flingor. De blir ju mjuka på nolltid.
#6 - 3 juni 2006 14:22
Du kanske ska prova med räkmix?
#7 - 3 juni 2006 20:59
Vilket fall som helst,jag önskar dej lycka till.fling eller mer komplicerad typ av foder.hälsa ada.......och resten
#8 - 3 juni 2006 21:05
vadå blågurami???? visseligen ny på det här men ändå????
#9 - 3 juni 2006 21:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Varför starta två trådar? :confused: Mosaikgurami äter det mesta så ge dig till tåls![/COLOR][/FONT]
#10 - 3 juni 2006 22:36
[QUOTE=jop]vadå blågurami???? visseligen ny på det här men ändå????[/QUOTE]

Guldgurami är en färgvariation av arten Trichogaster trichopterus, blågurami alltså.

[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Varför starta två trådar? :confused: Mosaikgurami äter det mesta så ge dig till tåls![/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Jag vet inte. Storhetsvansinne kanske ;) Eller nej, den här tråden startade för att få reda på vad som skulle få dem att börja äta. Den andra för att ta reda på vilken mat som är lämpligast för gurami. Men det är sant, jag hade kunnat ställa båda frågor i en och samma tråd.

Kan iaf informera er om att de i kväll åt lite artemia :)
#11 - 8 juni 2006 21:20
Mina åt röda mygglarver från första dan.
#12 - 9 juni 2006 08:19
De har börjat äta lite försiktigt, men i går fick de levande vattenbloppor och simmade omkring glatt och jagade dem. Så i går blev de nog mätta :)

Annons