Försäkring för fiskar?

#1 - 14 juli 2003 20:51
Nån som vet om det finns försäkringar för fiskar?
Mvh Simon
#2 - 14 juli 2003 21:02
Det finns en artikel här på Zoopet. Se i menyn (till höger) under försäkringsfrågor.
#3 - 14 juli 2003 23:59
När jag kollade upp det så tar man oftast en tillägs försäkring på vanliga hemförsäkringen, det som sedan krävs är bra dokumentation på vilka fiskar du har i karet. tror det var folksam jag pratade med, det fanns ingen övre gräns för hur mycket värde dom ersätter och fiskar växter etc räknas in....

//Marcus
#4 - 15 juli 2003 06:56
Hej
Läsnförsäkringat täcker rubbet om något skulle gå åt h****e.
Det står lite här på zoopet och jag har även pratat med dom för att vara riktigt säket. Det är ju inte så roligt med 720l vatten och en massa fiskar på golvet.

#5 - 15 juli 2003 08:18
hadde en liten olycka för typ en månad sen med mitt 530 liters ;( det sprack.. så jag haddde 500 liter på golvet.. (och i min granne unders tak..) men jag kände att om fiskarna blir sjuka nu, och dör typ och ingen händer med akvariet så fanns det kanske nån försäkring enbart för firrana om dom dör.. ?
#6 - 15 juli 2003 10:53
Slan, varför sprack akvariet? Gillar inte att höra om sånt med ett nyetablerat 620liters på parketten...
Mvh Rickard
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 15 juli 2003 10:55
jag kände att om fiskarna blir sjuka nu, och dör typ och ingen händer med akvariet så fanns det kanske nån försäkring enbart för firrana om dom dör.. ?

Det finns ingen sådan försäkring.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#8 - 15 juli 2003 19:07
Tror att jag hadde för stora och tunga stenar i mitten så det blev spänningar. tror jag. silikonet släppte iaf. illa som fan. som tur va har jag plastgolv. så det var inte så farligt. för grannen blev det dock nya tapeter och nya lister.
#9 - 15 juli 2003 20:05
slan11: vad menar du med "plastgolv"?
#10 - 15 juli 2003 20:43
fejkparkett ;)
#11 - 16 juli 2003 17:30
menar du matta? isåfall ska nog mattan bort för där under finns det fukt. = konstruktionsbetongen måste torka. annars luktar det inte gott i lägenheten om ett tag!
#12 - 16 juli 2003 18:57
har haft 4 st luft torkare i lägenheten i en månad nu, så det luktar ingenting =) men tack för rådet!

(sög upp 102 liter vatten med dom på mindre än 3 veckor. hadde alltid stängda dörrar såklart.)
#13 - 17 juli 2003 03:22
Ursprungligen skickat av Slan11

hadde en liten olycka för typ en månad sen med mitt 530 liters ;( det sprack.. så jag haddde 500 liter på golvet.. (och i min granne unders tak..) men jag kände att om fiskarna blir sjuka nu, och dör typ och ingen händer med akvariet så fanns det kanske nån försäkring enbart för firrana om dom dör.. ?

Fiskarsom blir sjuka och dör har varit vanvårdade, det är ditt eget ansvar och inte försäkringsbolagets.
MVH
Magnus
#14 - 17 juli 2003 16:22
menade om att akvariet spricker, ELLER blir sjuka så kanske det finns en försäkring.. mvh ..
#15 - 18 juli 2003 03:41
Ursprungligen skickat av Slan11

menade om att akvariet spricker, ELLER blir sjuka så kanske det finns en försäkring.. mvh ..

Om akvariet spricker så finns det en del försäkringsbolag som betalar även för fiskarna. Omakvariet blir sjukt vet jag inte vad somhänder,men om FISKARNA blir det så gällerinte någon försäkring.
MVH
Magnus
#16 - 19 juli 2003 09:19
Jo, länsförsäkringar ska täcka det.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 19 juli 2003 10:08
Jo, länsförsäkringar ska täcka det.

Varifrån har du fått uppgiften att Länsförsäkringar skulle ha en försäkring som täcker sjuka fiskar?
När vi startade Zoopet så skrev jag till samtliga större fösräkringsbolag och frågade - ingen hade någon sådan försäkring?
Däremot finns det det sådana försäkringar för flera andra husdjur (fåglar, katter, smådjur etc.).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 19 juli 2003 11:03
mhm. känns som man får ringa å fråga för alla säger olika.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 19 juli 2003 11:36
känns som man får ringa å fråga för alla säger olika.

Självklart skall man alltid kolla med sitt försäkringsbolag vilka regler som gäller och anledningen till att alla säger olika är ju också att olika försäkringsbolag har olika regler. En viss koll över ungefär vilka regler som gäller kan man läsa på denna Zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor
Men ring ändå och kolla med ditt försäkringsbolag - det finns dock inget försäkringsbolag som tecknar försäkringar för sjuka fiskar. Detta är dock inte så konstigt eftersom de flesta husdjurförsäkringar som finns täcker ju kostnaderna för veterinärkostnaderna och hur många är det som går till sin veterinär med sin fisk om den blir sjuk.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#20 - 19 juli 2003 13:53
Har läst det på saltvattensguiden. Om fiskarna dör det vill säga.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 19 juli 2003 14:48
Har läst det på saltvattensguiden. Om fiskarna dör det vill säga.

Mer specifikt var på saltvattensguiden har du kunnat läsa att det finns försäkringar som täcker dödsfall pga sjukdom?
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons