Försäkring för ärr

#1 - 9 september 2010 11:00
Hej jag bröt fotleden för någon månad sen och fick operation och rejäla ärr kan väll vara kanske 15 - 20 st ärr på vardera sida av fotleden :mad: kan man söka pengar från försäkringsbolaget för det?:confused:
Visste inte vart jag skulle lägga upp tråden mvh Pontus
#2 - 9 september 2010 11:02
Det äe bara att ringa till dem och fråga? Men visst kan man få ut ekonomisk ersättning för ärr, men hur mycket är en annan sak...;)
#3 - 9 september 2010 11:19
Du lär ju hitta en försäkring som täcker skadan, annars är det kört. Har det hänt i arbetet så kan du lugnt räkna med att det finns en försäkring som går in. Likaså om det har nån anknytning till (bil)trafik. Har det däremot hänt på fritiden så måste du ha en olycksfallsförsäkring, antingen en som du tecknat själv eller en via arbete/fackförening.

Först skall du alltså hitta en försäkring, sen bör det finnas goda möjligheter att få ut pengar. Beroende på vad du hittar för försäkring så kan du få ut för sveda och värk (att det gjort ont), lyte och men (att du har förfulande ärr), inkomstförlust, resor, sjukvårdskostnader, medicin, kläder och andra skador.

Vad du har för möjligheter beror på när och hur det hänt och vad du har för försäkringar. Det kan alltså slå hur som helst.
#4 - 9 september 2010 12:34
Vet inte vad jag har för försäkring det är mor som tecknat den fick 2700kr för sveda och värk hände på en cykel på fritiden :/
#5 - 9 september 2010 13:07
Jag trillade när jag var 15 bast, skar mig ordentligt på en plåt, fick sy, blev felbehandlad (de missade att en stor sena var av), fick opereras igen, men det gick ej att rädda.. så idag kan jag inte lyfta upp vänster stortå.

Fick ut ca 80 000 för det, har för mig att ca 20 000 var sveda och verk, 30 000 pga felbehandling och 30 000 då jag räknas som 3% invalid.

Så hör med ditt försäkringsbolag!
Jag var dessutom dubbelförsäkrad, så fick ytterligare pengsingar från ett annat håll.

MvH P
#6 - 9 september 2010 16:21
Olycksfallsförsäkring täcker just ärrbildning och annat. Om skadan beror på en olycka och du har en dylik försäkring så kan du få ersättning. Om det skedde på arbetstid brukar arbetsgivaren ha försäkring som då täcker skadar, prata i så fall med din personal avdelning eller chef för mer info
#7 - 10 september 2010 21:29
Går på gymnasium...
#8 - 10 september 2010 22:10
Om det är så att du får pengar för ärret, så har jag för mig att man ska skicka in en bild på ärret exakt efter två år, och efter det kortet "värderar" dom lite hur mycket pengar du får ut av det.
#9 - 10 september 2010 22:11
Bara att kontakta ditt försäkringsbolag...
Om det nu finns så du får ersättning, Dom kommer förmodligen vilja ha bilder osv. bara att be en med bättre kamera att ta bilderna så man verkligen ser hur det ser ut!

Sedan utgår dom ifrån storlek osv.
Jag har själv brutit armen vid 2 tillfällen och fick operera båda gångerna. Dock hann jag inte söka för första gången innan jag bröt den igen och då fick ännu värre ärr. Men en kompis till mig bröt på samma sätt och fick likadana ärr... Han fick väl tror jag 40 lök!

Det är han som förklarat för mig hur jag ska göra. Har dock fortfarande dumt nog inte sökt för det, det är varken snyggt eller annat. pluss att jag tyvärr inte har full rörlighet. Detta hände sista gången när jag var 13-14 och är idag 22.

Men bara ta kontakt med försäkringsbolaget. prata med dina föräldrar om vilket du har så ska det ordna sig.
#10 - 10 september 2010 23:56
Jag menar verkligen inget illa med min fråga men varför ska man söka pengar för ärr i sig? Jag kan förstå att man vill ha pengar för kosmetisk operation för att dölja fula ärr som påverkar ens självkänsla, men att söka pengar bara för att man har ärr?
#11 - 11 september 2010 05:50
Pengarna ska ju användas till korrektiv kirurgi. Det finns också en term som heter sveda och värk, dvs lite plåster på såren. I vissa fall kan ett ärr leda till viss invaliditet, nedsatt rörlighet osv. Vissa sådana skadar kan vara svåra att rehabilitera och kan få oanade kostnader kopplade till sig. Återbäring från alla år man betalat in på försäkringen somhar till syfte att ersätta detta, varför inte söka ersättning för det försäkringen är till för. Osv osv...

Å andra sidan vill man inte ha ersättning kan man låta bli att anmäla eller låta bli att skaffa försäkring. ;)
#12 - 11 september 2010 07:28
Bra Dre! :p

Men jag menar, hur kul är det att som i mitt fall ha ett ärr som börjar 2cm över handleden och går ca 10cm uppåt?
Alla ser ju tyvärr ärret har ett på motsatt sida av armen oxå. Plus ett litet där benpipa stack ut... Fortfarande problem med en nerv nära handleden, inte full känsel på vissa ställen. rörlighet försämrad aningen.

Så jag ska bara försöka få tummen ur och skicka in papperna en dag. Det är inget stort vardagsproblem för mig, men i det låna hela så känner jag av det. Ibland i jobbet och när man tränar och lite.
#13 - 11 september 2010 11:43
Tack för alla svar ska vänta det blir en till operation då jag ska ta ut 2st skruvar ur foten den 23:e sen får man väll ringa då man får börja stödja på foten.
Jag skiter i ärren totalt men om man kan få lite mer pengar då det är ont om den varan så visst ;)
#14 - 11 september 2010 12:53
Inte alla skolförsäkringar täcker fritiden - beror på kommunen. Vad gäller ärren så blir de mindre synliga med tiden, bleknar och svullnar av om du inte kar kelloidtendens förstås men det räknas nog som medicinsk åkomma och inte olycka. Och så några medicinska reflektioner - man ska inte vara ute och cykla och bryta fotleder... Be happy - om ortopeden kan fixa funktionaliteten på ett bra sätt. Om inte så väntar förslitningsskador i det långa loppet. För ett par hundra år sedan hade du förmodligen blivit invalid för livet.
#15 - 28 september 2010 20:46
Räkna fan inte med det. Försäkringsbolag är onda, vidriga människor.
Bröt armen för några år sedan, dubbelbrott.
Gipsad 6 veckor, tog bort gipset och klagade som en galning över smärta och att det inte kändes läkt "jodå, det är starkare än någonsin nu" blev svaret.
några veckor senare BOOM samma brott går upp igen, båda benen i vänsterarmen, denna gång blir det dock som så att delar av benen splittras.
Vems fel är detta? Sjukhusets givetvis.
Vad händer sen? Ett flertal operationer för att rädda armen, spikar och 18 månaders gips/rehab för att få rörelse i armen.
Detta slutar med att jag har 4 stora är på armen (1 vid handleden, 1 vid armbågen och 2 vid vitten av underarmen)
Fick inte en spänn för detta av försäkringsbolaget. Varför? JO för att:

När jag ringde till bolaget strax efter händelsen sa dom: Du måste vänta minst 2 år, så att man ser om ärret är för livet.

Okej, låter helt acceptabel, så jag ringer dom efter 2 år och får detta svaret:
Du borde kontaktat oss omedelbart då vi inte kan betala ut ersättning för en så gammal skada.

Ni vill verkligen inte veta vad jag tycker om försäkringsbolag, men jag kan iaf konstatera att ni inte borde skada er i jönköping.
#16 - 28 september 2010 21:08
Alla skador har preskriptionstid, men det brukar vara 5 år efter skadan. Sedan brukar alla vilja se bilder efter några år för min son var det 5 år, men sedan fick vi ersättning. Låter som en konstig händelse du råkat ut för.

Annons