Försäkring

#1 - 18 oktober 2007 17:30
Som det ser ut i dagsläget har jag ingen hemförsäkring.
Nu har jag presis skaffat ett 600liters kar. Det borde kanske då vara dags att skaffa en hemförsäkring. Jag har hört talas om försäkring som även täcker fisk-kostnader vid eventuell olycka. Vilket försäkringsbolag är det? Och vilket är de bästa?
#2 - 18 oktober 2007 18:41
Hej länsförsäkringar tror jag är bäst, dom täckar allt
#3 - 18 oktober 2007 19:10
Ring runt och kolla hos olika försäkringsbolag vad som gäller för just dig.
#4 - 18 oktober 2007 19:30
Har för mig att folksam täckte även innehållet i karet vid ev skada.
Det vanliga är nog tyvärr att försökringen täcker bara karet och ev annan egendom som skadas av vattnet.
Bor man i hyreslägenhet behöver man inte fundera på ev fuktskada av själva lägenheten, den täcks av hyresvärdens försäkring (kolla bara att det inte står något i kontraktet om att man inte får ha akvarium över en viss storlek el liknande)
#5 - 18 oktober 2007 20:24
Okaj, jag bor juh i hyresrätt. Så då täcker nog hyresvärden det.
Men är lika bra att skaffa en ändå. Behöver det ändå som reseförsäkring o.s.v.
Ska kolla med både folksam och länsförsäkringar. Vilket som blir bäst.
Tack för tipsen!
#6 - 19 oktober 2007 05:53
En hemförsäkring är bra att ha till mer än så ;)

Den täcker ju allt som kan hända med DIN egendom vid tex bran, inbrott osv.
Med en drulle/oturs försökring så täcker det ju även saker som du själv orsakar.
En sak som man lätt kan glömma är att den även täcker saker som blir stulna vid ett bilinbrott.
#7 - 19 oktober 2007 06:47
Får man bo i en hyresrätt utan hemförsäkring? Jag tror att det står i kontraktet att man måste ha det.
#8 - 19 oktober 2007 10:19
Nej, man behöver inte ha någon försäkring, eftersom skador på lägenheten ska försäkras av hyresvärden.
Jag kan gissa att det däremot kan gälla för en bostadsrätt.
#9 - 19 oktober 2007 18:32
Ring runt och kolla, har för mig att vissa vill att du tar en extraförsäkring om du har stort akvarie.
#10 - 10 november 2007 00:03
Skadorna på din hyresrätt täcks av värdens försäkring, men han kan ev. kräva dig på sin självrisk, om du skulle vara "skyldig" till att akvariet går sönder t. ex. Så en hemförsäkring är bra att ha.
Har just läst tråden om Eurydikes missöde med ett sprucket 540 l kar. Hon hade Folksam, men fick ingen ersättning för innehållet, om jag minns rätt.

Annons