Försäkra sitt akvarium

#1 - 15 november 2010 15:07
Är sugen på att köpa ett akvarium med fiskar i den lite högre prisklassen så att säga. Finns det försäkringsbolag som låter privatpersoner försäkra enskilda fiskar? Tänkte att det kan ju vara bra om olyckan väl skulle vara framme. Själva akvarieglaset bör täckas av den vanliga hemförsäkringen men hur är det med dom levande?

Mvh peter
#2 - 15 november 2010 15:42
Agria tror jag tar specialförsäkringar men hemförsäkringar kan även de innehålla ersättning för fisk vid ett akvariehaveri.
#3 - 16 november 2010 06:51
Kollade upp det med mitt bolag för ett tag sedan.

handläggaren var väldigt positiv till det hela, klart fiskarna ingår i försäkringen.
det enda jag skulle tänka på var att behålla kvittot, samt tänka på åldersavdraget.....

då reagerade jag lite, vadå åldersavdrag ?...åldersavdrag på fisk ?

jo det tyckte hon var lika rimligt som vilket åldersavdrag som helst.

då frågade jag så här:

- så...om jag köper ett litet vildfångat yngel av en ovanlig fisk för 1000 kr, driver upp detta yngel
till fullvuxen storlek, så att det på marknaden har ett värde av 5000 kr.....hur räknar ni då ?

- VA---finns det fisk som kostar så mycket ??

- jajamensan (skickade över en länk till en affär som krängde VF Discus för 1300 kr)

- Oj, det hade jag inte en aning om, då vet jag inte hur vi ställer oss till det, kan jag få återkomma ?

det var för 2 år sedan......inte ett ljud sedan dess......

.
#4 - 16 november 2010 07:36
Jag vet att dom ersatt en del saltfolk som haft krasher pga elavbrott och oväntade katastrofer.
Man måste dock vara nogrann med att dokumentera både det som dött och hur det hänt, dvs så man kan rimligen bevisa att det inte är ens eget fel.
Jag kan tänka mig samtalet när dom får veta vad djurlivet i ett saltkar är värt, då är en fisk för 1300 inte så farligt;)
Det finns dock ett handikapp och det är att dom kollar med en butik om vad värdet kan förväntas vara.
Så det gäller att ge dom några alternativ på butiker som handlar med dom fiskar/djur man håller på med och vet värdet på dom.

//NiXoN
#5 - 16 november 2010 08:08
du får kontakta din hemförsäkring och höra vad dem säger då olika bolag har olika försäkringar, när jag ringde mitt bolag så fick jag höra en konstig regel dem hade då att man fick ersättning för växterna men inte för fiskarna vilket jag inte riktigt förstod :).. däremot tror jag helt klart att du kan försäkra dina fiskar men du får antagligen höra av dig om det då det inte verkar som om dem bryr sig om våra fiskar i den vanliga försäkringen direkt
#6 - 16 november 2010 08:56
Tack för era snabba utformade svar! Läste lite på Agrias hemsida och hittade inget som täckte akvarium (förutom sköldpaddor) på deras hemsida.

Att försäkringen bara täcker växterna låter ju riktigt sjukt :confused:

Anledningen att jag frågar är att jag går i tankarna att skaffa mig ett saltvattenkar med exotiskt tema. Ska definitivt höra av mig till mitt försäkringsbolag innan jag köper något. Vad har ni andra för försäkringar, ni som har?

Tack!
#7 - 16 november 2010 09:19
Jag föreslår at du kollar in på Saltvattensguiden.se om du tänkt börja med salt.
Sen om du inte tänkt ha kallvatten så blir temat automatiskt rätt exotiskt;)

Om jag inte missminner mig så har jag folksam som täcker karets innehåll och vattenskador med min befintliga försäkring.

//NiXoN
#8 - 17 november 2010 12:53
Tusen tack! Ska kolla upp försäkringarna innan jag påbörjar mitt bygge. Funderar på att gräva en damm i samma veva, men det är en annan historia!

Annons