Förmyndarland :(

#1 - 6 december 2006 11:50
E så trött på att dom ska förbjuda kampsports tävlingar i Sverige!
#2 - 6 december 2006 11:54
Det är inte alla sorters kampsports tävlingar om ska förbjudas... utan typ thaiboxning mfl liknande som ger mycket skador. Eller? Mina barn tränar/tävlar karate och jag har inte hört något om förbud.
#3 - 6 december 2006 17:10
Jag tycker att det är helt okey med förbud. Jag har ingen större lust att via min skattesedel betala sjukhuskostnader för en massa onödiga skallskador som det blir när folk slår på varandra.
#4 - 6 december 2006 17:18
Då vill inte jag betala för skador rökare får, alkolister, skidåkare (störtlopp), fotbollspelare (flest skador av alla), ishockyspelare, ryttare heller....
Trafikskador? Alla vet ju hur farligt det är att åka och köra bil...
Förlåt kunde inte låta bli.....
#5 - 6 december 2006 17:23
Jag tycker INTE att dom ska förbjuda olika sporter,
Tänk vilka skador och förstörelse dessa ungdommar skulle kanske göra om dom inte hade syselsatt sig med en sport,

Nej för mycket lösdrivande ungdomar har vi som skulle må mycket bätte av att aktiveras opå ett eller ett annat vis.
#6 - 6 december 2006 17:35
Mina barn har lärt sig mycket tack vare karate. Respekt, koncentration, kroppsuppfattning, kordination. Fått bra kondition också. Man hör ofta mycket negativt om kampsport, ungdomar slåss "på stan". Karaten får inte användas utanför "dojjan" utom i självförsvar och det är bra tycker jag.
Min yngsta ska gradera för första gången den 21/12 och min äldsta ska gradera för femte gången. Till rött och gult bälte.
#7 - 6 december 2006 17:48
det går inte att förbjuda sporterna... det är bara galor som diskuteras för förbud... men man får hoppas att de inte lyckas med det heller... eftersom det finns fler som håller på med budosporter än boxning så kan de ju isåfall försöka tillåta boxningsgalor utan att få en folkstorm efter sej...

vi kampsportare är väldigt disciplinerade människorna när det gäller sporten, eftersom vi vet hur farlig den är... visst finns det rötägg men folk som tränar på allvar gör det för att kunna mötas i ringen och inte för att stajla eller använda på gatan...

så varför ska vi inte få hålla på med sporterna vi älskar ?
skadorna är fler och allvarligare i de flesta sporter... och i ex. hockey handlar det om snabb tackling och sen sticka... om man kör fullkontakt och får in en bra teknik så håller man alltid koll på den man möter... skulle personen få minsta lilla skada så bryts matchen och domaren bedömer om personen kan fortsätta... i hockey är det bara att fortsätta tills man blir utbytt om man inte blir slagen medvetslös mot sargen...
#8 - 6 december 2006 17:50
Måns skrev:
Jag tycker att det är helt okey med förbud. Jag har ingen större lust att via min skattesedel betala sjukhuskostnader för en massa onödiga skallskador som det blir när folk slår på varandra.

Jag har inte lust att betala för Nils-Erik 92 i Överkalix som legat inne på sjukan för tarmvred i en vecka nu.
Nä, förbjud folk att bli sjuka och gamla! ;)
#9 - 6 december 2006 19:01
Så folk ska gå ut på gatan och slåss istället menar du?
#10 - 6 december 2006 19:42
För det första så menar jag naturligtvis fullkontakt tävlingar som t.ex. proffsboxning där det går ut på att slå ner motståndaren. För det är väl den typen av tävlingar som förbudet gäller?

För det andra så tycker jag att det är en fundamental skillnad på sporter som det råkar hända olyckor i som ishockey och skidåkning och sporter där det går ut på att göra motståndaren medvetslös som proffsboxning.

Att det skulle vara fler ungdommar som slåss på gatan utan proffsgalor tror jag inte ett dugg på. Ungdomar som tävlar gör ju i alla fall inte det med fullkontakt. Utan det är folk över 18 år som det är frågan om, och dessa slåss inte på gatan för det mesta.

Antalet skador är naturligtvis större i stora sporter, men om man jämför hur farlig en sport är, dvs hur många skador som sker per tidsenhet och person så är den naturligtvis mycket större i proffsboxning än i ishockey.

Vad det gäller tobak och alkohol så är den enda anledning till att det inte är förbjudet att det är en gammal tradition i Sverige. Om det kommit nu så hade det varit lika förbjudet som de flesta andra droger. Men proffsboxning är ingen tradition så det är lika bra att förbjuda det.
#11 - 6 december 2006 19:49
vad med motorsport då? betydligt fler dödsolyckor där än kampsport.. ska man förbjuda all motorsport oxå då?
#12 - 6 december 2006 21:29
Äh förbjud allting medans dom ändå håller på, det här ska vara en demokrati så får man inte ens se på k1 matcher:/
#13 - 6 december 2006 22:13
Hej.
Tycker det är värre med allt det råa inom fotboll,handboll och hocky när det kommer en spelare bakifrån med dobbar före och den råa stillen i nickdueller och liknande.
MVH Mats
#14 - 7 december 2006 10:15
Måns skrev:
För det första så menar jag naturligtvis fullkontakt tävlingar som t.ex. proffsboxning där det går ut på att slå ner motståndaren. För det är väl den typen av tävlingar som förbudet gäller?

Proffsboxning har ju just blivit tillåtet.
#15 - 7 december 2006 10:24
Vilka kampsports tävlingar ska förbjudas?
#16 - 7 december 2006 10:30
Jag säger som Robert Gustafsson hade sagt under en Tony Rickardsson imitation (om han inte redan gjort det):
Äh, Profsboxning, är det manligt det. Slå på varandra med stora mjuka vantar!
;)
#17 - 7 december 2006 10:31
Vi kan ju förbjuda allt som är farligt , men då kan man ju lika gärna lägga sig ner och dö [:-101]
#18 - 7 december 2006 13:59
varför ska man bry sej om att någon annan får massa slag i huvudet. Om dom vill hålla på med, låt dom göra det.
Tycker argumentet med att skattebetalarna får betala sjukhuskostandena bara var för löjligt.

Men alla har rätt att ha en egen åskit.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 7 december 2006 14:04
Tycker inte att en tävling vars syfte är att misshandla den andre så mycket att denne inte längre är kapabel att stå på sina ben har något berättigande.
#20 - 7 december 2006 14:18
Förbjud folk att leva.

Utgången är 100% given, man dör.
Guest
#21 - 7 december 2006 17:27
håller med många av er att det är inte våran sak att förbjuda sådana sporter.
Avskeda alla kommunarbetare då för jag vill inte betala dom, typ nästan samma sak...

det börjar bli en aning mesigt det här, folk som håller på med kampsport och brinner för det åker ju bara över till nästa land som det är lagligt att gå upp i ringen och resor är ju inte gratis som sagt...

och varför ska vi som en av de få länderna som har förbud fortsätta med det.

det är väl så det ska vara för livrädda sverige...
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 7 december 2006 19:06
Nej är det inte för hemskt med all dessa lagar - självklart vill folk slå ihjäl varandra skall dom väl få göra det.

Tänk vad många kul sporter som skulle kunna växa fram i Sverige om inte dessa korkade lagar fanns -
Varför inte knivsprättarsporten. Kanske skulle den nya ungdomsgrenen sniffa tinner tills du tuppar av få stor framgång, eller bland de äldre vem som kan trycka i sig den största dosen med heroin.
Bland de illegala invandrare som gömmer sig i Sverige i rädsla för att utvisas kanske vi skulle kunna återuppliva den gamla romerska gladiatorsporten att slåss tills en är kvar i livet. Vinsten uppehållstillstånd för vinnaren och hans familj, samt ett presentkort på Ikea. Självklart finns det alltid några stackars satar som skulle ställa upp på en sådan tävling och så länge det är frivilligt att delta måste det ju vara OK eller hur.

Nej uppriktigt sagt en idrott där den vinner som lyckas slå den andre på huvudet så mycket att denne inte kan stå på benen längre ger jag inte så mycket för.
#23 - 7 december 2006 20:22
Jag klarar mig bra utan att någon håller min snabel när jag skall pissa, vill man delta i en boxningsmatch mot en frivillig motståndare så skall jag få göra det. Vad kommer härnäst? Nej usch jag känner kommunismens vindar blåsa
#24 - 8 december 2006 09:50
Nej är det inte för hemskt med all dessa lagar - självklart vill folk slå ihjäl varandra skall dom väl få göra det.

Tänk vad många kul sporter som skulle kunna växa fram i Sverige om inte dessa korkade lagar fanns -

Varför inte knivsprättarsporten. Kanske skulle den nya ungdomsgrenen sniffa tinner tills du tuppar av få stor framgång, eller bland de äldre vem som kan trycka i sig den största dosen med heroin.

Bland de illegala invandrare som gömmer sig i Sverige i rädsla för att utvisas kanske vi skulle kunna återuppliva den gamla romerska gladiatorsporten att slåss tills en är kvar i livet. Vinsten uppehållstillstånd för vinnaren och hans familj, samt ett presentkort på Ikea. Självklart finns det alltid några stackars satar som skulle ställa upp på en sådan tävling och så länge det är frivilligt att delta måste det ju vara OK eller hur.

Nej uppriktigt sagt en idrott där den vinner som lyckas slå den andre på huvudet så mycket att denne inte kan stå på benen längre ger jag inte så mycket för.

Givetvis behövs lagar, men den här lagen hindrar inte dom som vill proffsboxas, utav gör det bara lite svårare för dom.
Vill man hålla på med proffsboxning så går man bara matcher utomlands ist.

Tycker personligen att lagar ska finnas till för att skydda allmänheten inte att stoppa enskilda individer från att utöva en av världens äldsta sport.

Jämförelsen med att sniffa lim och ta heroin var inget vidare och kan knappast jämföras med boxning.
Jag tror att boxning kan vara bra bla i förorter där många som kanske skulle varit kriminella eller medlemmar i gäng hittar något som dom kan hålla på med.

Men detta är bara mina personliga åsikter

/hampus
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 8 december 2006 10:09
hambli skrev:
Givetvis behövs lagar, men den här lagen hindrar inte dom som vill proffsboxas, utav gör det bara lite svårare för dom.

Vill man hålla på med proffsboxning så går man bara matcher utomlands ist.

Så bara för att något är tillåtet i utlandet så skall det vara OK här - gäller det allt?

Tycker personligen att lagar ska finnas till för att skydda allmänheten inte att stoppa enskilda individer från att utöva en av världens äldsta sport.

Jämförelsen med att sniffa lim och ta heroin var inget vidare och kan knappast jämföras med boxning.

Prostitution är ju "världens äldsta yrke" sägs det - bara för att det är gammalt behöver det inte vara bra.
Lagarna mot limsniffning och bruka av heroin drabbar ju också bara utövaren och drabbar inte "allmänheten"

Jag tror att boxning kan vara bra bla i förorter där många som kanske skulle varit kriminella eller medlemmar i gäng hittar något som dom kan hålla på med

Visst finns det ett socialt argument men för att få detta tillgodosett så räcker det ju med amatörboxning där reglerna är betydligt hårdade (kortare matcher, mer skydd, matcherna bryts tidigare).
#26 - 8 december 2006 10:11
Karaten ska i alla fall inte förbjudas, de andra sporterna "banka till någon ligger" är gränsfall men vill de slå ner varandra och tycker det är roligt så varsågod...
Jag hoppas att mina barn fortsätter att tävla i kata (bara), vilket är väldigt fint att se på. Det är inte mycket skador överhuvudtaget i karate sporten, jämfört med fotboll, ishockey och ridsporter...
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 8 december 2006 10:37
solbacka skrev:
Karaten ska i alla fall inte förbjudas, de andra sporterna "banka till någon ligger" är gränsfall men vill de slå ner varandra och tycker det är roligt så varsågod...

Jag hoppas att mina barn fortsätter att tävla i kata (bara), vilket är väldigt fint att se på. Det är inte mycket skador överhuvudtaget i karate sporten, jämfört med fotboll, ishockey och ridsporter...

Så om sporten karate gick ut på att med hjälp av karateslag slå ner den andra och skada motståndaren så mycket att denne inte kan resa sig upp så tycker du att det vore bra om dina barn pysslade med det - tycker de det är roligt så varsågod:D
#28 - 8 december 2006 10:44
Så bara för att något är tillåtet i utlandet så skall det vara OK här - gäller det allt?

Jag har väl aldrig påståt att alla lagar som gäller i utlandet ska vara OK i sverige?

Prostitution är ju "världens äldsta yrke" sägs det - bara för att det är gammalt behöver det inte vara bra.

Lagarna mot limsniffning och bruka av heroin drabbar ju också bara utövaren och drabbar inte "allmänheten"

Varför ska vi blanda in yrken i diskutionen?
Att någon hamnar i ett missbruk påverkar allmänheten i högsta grad.
Droger genererar brott och missbruk kostar staten en förmögenhet, så där tycker jag att du har helt fel.

Visst finns det ett socialt argument men för att få detta tillgodosett så räcker det ju med amatörboxning där reglerna är betydligt hårdade (kortare matcher, mer skydd, matcherna bryts tidigare).

det verkar inte utövarna tycka. Varför förbjuds då inte taiboxning där armbågar sparkar och knän (ofta) är tillåtet. Tycker det är upp till individen om han vill bli slagen medvetslös.
#29 - 8 december 2006 10:44
Där satte du mig på pottkanten:D. Självklart så vill jag inte heller att mina barn tävlar i jokomiti (ursäkta felstavning). För då finns det en skaderisk... Men visst får de, jag kan inte förbjuda de....
Jag skulle inte heller leda mina barn in på boxningsvägen.. men själv har jag tävlat hästhoppning på lätt nivå och fått en del skador..revben, hjärnskakning, krossad tå. Inte tala om alla blåmärken och sårskador;) Fast min syster har fått värre med nyckelben och ryggkotor..+ allt jag har fått :)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 8 december 2006 11:03
hambli skrev:
Jag har väl aldrig påståt att alla lagar som gäller i utlandet ska vara OK i sverige?

Nej men ditt argument för att tillåta proffsboxning i Sverige var ju att det var tillåtet i utlandet och det argumentet kåpte inte jag

Varför ska vi blanda in yrken i diskutionen?

Proffsboxning är väl ett yrke

Att någon hamnar i ett missbruk påverkar allmänheten i högsta grad.

Droger genererar brott och missbruk kostar staten en förmögenhet, så där tycker jag att du har helt fel.

Hjärnskadade boxare påverkar också allmänheten i högsta grad - proffsboxning förknippas ju definitivt faktiskt också i hög grad med missbruk och brott.

Varför förbjuds då inte taiboxning där armbågar sparkar och knän (ofta) är tillåtet.

Min synpunkt gäller generellt att om syftet med en sport är att misshandla sin moståndare så att han inte kan stå på benen så är jag emot det. Om taiboxning går ut på det så tycker jag att det skall förbjudas.

Tycker det är upp till individen om han vill bli slagen medvetslös
Detta verkar vara mångas huvudargument för att proffsboxning skall tillåtas - men det kan ju faktiskt direkt översättas på de idrotter jag nämner ovan.
Vad tror du för övrigt då om en ny idrott som "ishockeyklubbning" -- dvs det lag vinner som snabbast har slagit ner sina motståndare med klubban - självklart skall då inte huvudskydd vara tillåtet. Det är ju upp till individen om han vill bli slagen medbvetslös.

.. men själv har jag tävlat hästhoppning på lätt nivå och fått en del skador..revben, hjärnskakning, krossad tå. Inte tala om alla blåmärken och sårskador;) Fast min syster har fått värre med nyckelben och ryggkotor..+ allt jag har fått :)

Jodå och igår dog t.o.m. en vid en hästhoppning - men trots allt så är det ju en sport där syftet med sporten inte är att skada motståndaren eller sig utan man jobbar istället för att minimera skaderisken.
#31 - 8 december 2006 11:23

Nej men ditt argument för att tillåta proffsboxning i Sverige var ju att det var tillåtet i utlandet och det argumentet kåpte inte jag

vad spelar det för roll om dom boxas i sverige eller i europa?

Proffsboxning är väl ett yrke

om proffsboxning klassas som yrke eller ej vet jag inte, jag kan ha fel det kanske är ett yrke.

Hjärnskadade boxare påverkar också allmänheten i högsta grad - proffsboxning förknippas ju definitivt faktiskt också i hög grad med missbruk och brott.

På vilket sätt ökar boxning brotts statistiken, menar du att vissa tar anabola och att det då kan slå över i huvudet på dom?
Då borde sporter som tyngdlyftning,bodybuilding vara minst lite farliga för almänheten.

Detta verkar vara mångas huvudargument för att proffsboxning skall tillåtas - men det kan ju faktiskt direkt översättas på de idrotter jag nämner ovan.

Vad tror du för övrigt då om en ny idrott som "ishockeyklubbning" -- dvs det lag vinner som snabbast har slagit ner sina motståndare med klubban - självklart skall då inte huvudskydd vara tillåtet. Det är ju upp till individen om han vill bli slagen medbvetslös.

ja, varför inte?
jag har förstått att du inte tycker det är okej att man slår varandra medvetslösa, men om det inte på något sätt påverkar dej, varför tycker du då det ska förbjudas?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 8 december 2006 11:34
hambli skrev:
På vilket sätt ökar boxning brotts statistiken, menar du att vissa tar anabola och att det då kan slå över i huvudet på dom?

Då borde sporter som tyngdlyftning,bodybuilding vara minst lite farliga för almänheten.

Anledningen till att väldigt många proffsboxare är kriminella vet jag inte, kanske betror det på anabola som du skriver, kanske på att hela branschen är skum med "maffiametoder" bland korrumperade managers och uppgjorda matcher.

jag har förstått att du inte tycker det är okej att man slår varandra medvetslösa, men om det inte på något sätt påverkar dej, varför tycker du då det ska förbjudas

Det är väldigt mycket som jag inte direkt påverkas av som jag är emot - jag påverkas t.ex. inte ett dyft av av om ett gäng ungar sniffar tinner, eller ens om någon jag inte känner skulle bli våldtagen - men lika förbaskat så har jag en åsikt i ämnet och tycker att det skall motarbetas.
#33 - 8 december 2006 11:47
Anledningen till att väldigt många proffsboxare är kriminella vet jag inte, kanske betror det på anabola som du skriver, kanske på att hela branschen är skum med "maffiametoder" bland korrumperade managers och uppgjorda matcher.

Har du någon fakta på det? Jag har ingen aning om hur boxningens baksida är, men vill gärna vet mer.

Det är väldigt mycket som jag inte direkt påverkas av som jag är emot - jag påverkas t.ex. inte ett dyft av av om ett gäng ungar sniffar tinner, eller ens om någon jag inte känner skulle bli våldtagen - men lika förbaskat så har jag en åsikt i ämnet och tycker att det skall motarbetas.

Jag själv hade påverkats väldigt mycket om någon jag känner hade blivit våldtagen, kanske inte fysiskt men psykiskt.
Varför ska det motarbetas, när du inte påverkar någon annan än dom som utövar det, med skaddor osv?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 8 december 2006 12:18
hambli skrev:
Har du någon fakta på det? Jag har ingen aning om hur boxningens baksida är, men vill gärna vet mer.

Gå igenom de senaste årens boxningsmästare och se hur det har gått för dom efteråt - det är ju inte bara Tyson det gäller (han har ju nu i och för sig fått ett hederligt jobb som prostituerad;)), för några dagar sedan såg jag i tidningen att en f.d. världsmästare blivit skjuten osv
Den störste bokningspromotorn - Don King (har för mig han heter det) har ju ett digert syndaregister bakom sig

Jag själv hade påverkats väldigt mycket om någon jag känner hade blivit våldtagen, kanske inte fysiskt men psykiskt. Varför ska det motarbetas, när du inte påverkar någon annan än dom som utövar det, med skaddor osv

Det var ju det jag skrev - om det är någon som jag INTE känner så påverkas jag inte speciellt mycket av det - därför kan inte kriteriet vara att man måste vara direkt påverkad för att man skall vara emot något.
#35 - 8 december 2006 12:44
Gå igenom de senaste årens boxningsmästare och se hur det har gått för dom efteråt - det är ju inte bara Tyson det gäller (han har ju nu i och för sig fått ett hederligt jobb som prostituerad;)), för några dagar sedan såg jag i tidningen att en f.d. världsmästare blivit skjuten osv

Den störste bokningspromotorn - Don King (har för mig han heter det) har ju ett digert syndaregister bakom sig

Kan hända att många mästare har något straff bakom sej, men lista upp dom svenska boxarna som nu har våldtagit och slagit ner folk osv. Sporten är mycket större i USA och dom har även en helt annan kultur. Tror som jag tidigare sagt att boxning kan få personer som hamnat snett att komma bort från brott .

Det var ju det jag skrev - om det är någon som jag INTE känner så påverkas jag inte speciellt mycket av det - därför kan inte kriteriet vara att man måste vara direkt påverkad för att man skall vara emot något.

Men varför tycker du att det ska finnas en lag mot det om du inte äns påverkas av det? Finns väl minst 1000 grejer man inte tycker om, men inte vill man ha lagar som förbjuder det.

jag tycker det är upp till var och än, tycker man inte om boxning så behöver man inte kolla på det.
#36 - 8 december 2006 12:54
hambli skrev:
men lista upp dom svenska boxarna som nu har våldtagit och slagit ner folk osv.

Eftersom proffsboxning inte har varit tillåten i Sverige så är det relativt få som drabbats. Men ett exempel är ju vår förre världsmästare Ingemar Johansson som idag lider av svår Alzheimers.
#37 - 8 december 2006 13:01
Micke skrev:
Eftersom proffsboxning inte har varit tillåten i Sverige så är det relativt få som drabbats. Men ett exempel är ju vår förre världsmästare Ingemar Johansson som idag lider av svår Alzheimers.

Nej det är jag medveten om. Men jag syftade mer på brott.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 8 december 2006 13:12
Micke skrev:

Och även "vår" (dvs göteborgs) andre stora boxarstjärna Bosse Högberg var ju sorglig att beskåda de sista åren av hans liv.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 8 december 2006 13:20
hambli skrev:
Men varför tycker du att det ska finnas en lag mot det om du inte äns påverkas av det? Finns väl minst 1000 grejer man inte tycker om, men inte vill man ha lagar som förbjuder det.

Som jag skrivit flera gånger ovan - jag påverkas inte heller av att någon för mig helt okänd person blir våldtagen, men likafullt så tycker jag att våldtäkt skall var förbjudet och straffbart.
Kriteriet för om något skall vara tillåtet eller inte kan ju aldrig vara om varje enskild individ drabbas eller inte
#40 - 8 december 2006 13:44
Som jag skrivit flera gånger ovan - jag påverkas inte heller av att någon för mig helt okänd person blir våldtagen, men likafullt så tycker jag att våldtäkt skall var förbjudet och straffbart.

Kriteriet för om något skall vara tillåtet eller inte kan ju aldrig vara om varje enskild individ drabbas eller inte

men dina argumen är ju motsägelsefulla. En lag ska enligt mitt tycke hindra folk från (eftersom du vill ta upp våldtäckter hela tiden) att våldta min syster.
En lag som förbjuder proffsboxning skyddar ingen, när 2 boxare går upp i ringen vet båda att dom kan få skador för livet. Men när en tjej går på stan ska hon kunna göra det utan att vara rädd för att bli våldtagen. därför finns den lagen.

Men att förbjuda proffsboxning.
Varför en lag som inte skyddar någon?
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 8 december 2006 14:16
men om det inte på något sätt påverkar dej, varför tycker du då det ska förbjudas?

Det var ju du själv som drog argumentet att blir man inte påverkad själv av en sak så kan man inte vara emot det.
Jag bemötte bara det genom att visa på att även om man inte själv personligen blir påverkad av något så kan man vara emot en sak.
Min dotter behöver alltså inte bli våldtagen för att jag skall vara mot våldtäkt.
Min dotter behöver inte ha blivit ihjälslagen i en boxningsring för att jag skall vara emot proffsboxning.

Jag är emot proffsboxning och andra liknande idrotter vars syfte är att vinna genom att misshandla sim motstånadare så mycket som möjligt - punkt och slut.
#42 - 8 december 2006 14:23
hambli skrev:
Nej det är jag medveten om. Men jag syftade mer på brott.
Okej, några exempel; Fredrik Alvarez (kallad Sveriges Tyson) greps med kokain, George Scott gjorde fylleskaldan i "Fångarna på fortet" och har har varit i krogslagsmål precis som Anders "Lillen" Eklund. Inget konstigt för idrottsmän idag men du bad om exempel hos boxare.
#43 - 8 december 2006 14:32
Det var ju du själv som drog argumentet att blir man inte påverkad själv av en sak så kan man inte vara emot det.

så har jag aldrig sagt. Jag har sagt att allt som man inte tycker om kan man inte förbjuda, en helt annan sak.

Jag bemötte bara det genom att visa på att även om man inte själv personligen blir påverkad av något så kan man vara emot en sak.

Min dotter behöver alltså inte bli våldtagen för att jag skall vara mot våldtäkt.

Min dotter behöver inte ha blivit ihjälslagen i en boxningsring för att jag skall vara emot proffsboxning.

Det har jag heller aldrig påståt

Jag är emot proffsboxning och andra liknande idrotter vars syfte är att vinna genom att misshandla sim motstånadare så mycket som möjligt - punkt och slut.

det har jag förstått och det respekterar jag.
#44 - 8 december 2006 14:37
Micke skrev:
Okej, några exempel; Fredrik Alvarez (kallad Sveriges Tyson) greps med kokain, George Scott gjorde fylleskaldan i "Fångarna på fortet" och har har varit i krogslagsmål precis som Anders "Lillen" Eklund. Inget konstigt för idrottsmän idag men du bad om exempel hos boxare.

Nu är det ju så att media alltid lyfter fram minsta snedsteg som kändisar gör. Statistiskt sett så är det nog lika vanligt att en "vanlig" (icke boxande) person hamnar i bråk på krogen som att en boxare gör det.

Tyson är ju ett riktigt svin det håller jag med om.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 8 december 2006 14:47
hambli skrev:

Citat:

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

så har jag aldrig sagt. Jag har sagt att allt som man inte tycker om kan man inte förbjuda, en helt annan sak

Nedanstående är ett citat av vad du skrev ovan;)

men om det inte på något sätt påverkar dej, varför tycker du då det ska förbjudas?
#46 - 8 december 2006 14:47
Hittade detta i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=593362&previousRenderType=2

Åter igen, det finns ickeboxare som gör sånt här också men du frågare efter exempel hos svenska boxare.
#47 - 8 december 2006 14:56
Nedanstående är ett citat av vad du skrev ovan;)

Jag skrev
"men om det inte på något sätt påverkar dej, varför tycker du då det ska förbjudas?"

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

du tycks hela tiden hitta saker i mina inlägg som jag inte äns själv vet om att jag har sagt. Jag ställde en fråga, inte påstod att det var så.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 8 december 2006 14:59
hambli skrev:
du tycks hela tiden hitta saker i mina inlägg som jag inte äns själv vet om att jag har sagt. Jag ställde en fråga, inte påstod att det var så.

Nåväl jag citerar bara exakt vad du själv skriver och då är det ju tur att jag vet vad du skriver då när du inte ens själv vet det;)
#49 - 8 december 2006 15:04
Nåväl jag citerar bara exakt vad du själv skriver och då är det ju tur att jag vet vad du skriver då när du inte ens själv vet det;)

jag har aldrig sagt

Det var ju du själv som drog argumentet
att blir man inte påverkad själv av en sak så kan man inte vara emot det.
#50 - 8 december 2006 15:07
jaja den här diskutionen kommer ingen vart. Det är tydligt att vi har 2 helt olika åsikter, men det är alltid kul med en diskution.
Guest
#51 - 8 december 2006 15:54

Det händer väl att en del tar steroider om det var det du menade men jag tror inte det är så vanligt de har ju kontroller.

men jag tror inte att boxningen är så mycket mer kriminell än någon annan sport och som du nämnde innan i ett annat inlägg om förbrukade gamla boxare är kriminella så kan vi lika gärna förbjuda all sport speciellt skidåkning och friidrott där dopas det för fullt.

Förbjud 400m häck och höjdhopp (sven nylander och patrik sjöberg) de nyttjar kokain och ska även det gå ut över sporterna då eller tex maradona han är ju också kriminell isf ja förbjud fotboll också när vi ändå är igång. (kunde inte låta bli)

legalisera all kampsport i sverige om du frågar mig
#52 - 8 december 2006 17:46
Micke skrev:

Men snälla inte kan du dra parallenen att bara för att du boxas så blire fylleskandaler? Vad är ignetligen en fylleskandal? Att man i det här fallet tar en öl för mkt? snälla det händer jämt, krogslagsmål? hur många fotbollsspelare, proffs som amatörer har inte hamnat i något sådant?

Nej detta argument om att det är brott inblandat var nog det absoluts lägsta hitills, håll argumenten bättre.
#53 - 8 december 2006 17:53
Det finns proffessionella skyttar och fäktare i sverige också. Även om det knappast är lika farliga sporter, så borde det åtminstone vara ett argument mot dem som är emot boxning av moraliska skäl.

Själv tycker jag att folk får väl slåss för pengar om de känner för det, men då kan de betala sin egen sjukvård efteråt också.
#54 - 8 december 2006 18:00
De som tävlar i vissa sporter proffessionelt får betala sina skador själva för de blir tvingade att ha specialförsäkringar.
Guest
#55 - 8 december 2006 18:34
solbacka skrev:
De som tävlar i vissa sporter proffessionelt får betala sina skador själva för de blir tvingade att ha specialförsäkringar.

ja det kan säkert stämma, men det har dom nog råd med iaf de som får vara med på tex pride, det sägs vara sjuka summor man talar som de får för en match fast pride är ju inte så risk fritt...

Annons